Occidentalism – de andras syn på oss

Detalj från katedralen i Chartres. Foto: Guido Zeccola TEMA ÖST-VÄST Orientalism brukar definieras som ett akademiskt eller tankemässigt perspektiv som har varit grundläggande för hur västerlänningar har betraktat ”Orienten”. Inom ramarna ...

Av: Susanne Olsson | 30 april, 2008
Essäer om samhället

Sorgligt, spökligt, spännande och lite vasst

Min nya psykiater har i tvenne dagar läxat upp mig med e-mails, fem stycken, med dåliga simpla råd om hur jag skall skriva roman, tar ton, är väl inte hans ...

Av: Stefan Hammarén | 19 Maj, 2011
Stefan Hammarén

Ernest Hemingway - myten, mannen och hans mor

Ernest Hemingway slog folk på käften, skrek och gormade i berusat tillstånd och spetsade ofta sina giftiga repliker med homofoba eller antisemitiska glåpord när han blivit negativt recenserad och apostroferad ...

Av: Benny Holmberg | 28 december, 2011
Litteraturens porträtt

Stillbild ur filmen

Godfried Schalcken och spöktavlan som aldrig fanns

Den holländske 1600-talskonstnären Godfried Schalcken har inte blivit ihågkommen i första hand för sitt konstnärskap, utan snarare som en karaktär i en gotisk novell. Novellen blev en film och sanningshalten ...

Av: Mathias Jansson | 11 mars, 2015
Konstens porträtt

Bildåtervinnaren



Image

Joachim Schmid har gjort konst av bortkastade bilder, reklam och vykort från världens alla hörn. Just nu pågår utställningen Photoworks 1982–2007 på Bildmuseet i Umeå. En utställning som vill väcka frågor om bildens betydelse. 

Joachim Schmids utställning är en överblick på närmare 25 års konstproduktion. Den visades upp för första gången på Tang Teaching Museum i New York för drygt ett år sedan och har därefter turnerat världen runt. Nu har turen kommit till Bildmuseet i Umeå. Schmids konstnärskap har haft en konsekvent fokus på något så allmängiltigt som vår gemensamma fotokultur. Parallellt har Schmid arbetat med den kommersiella reklambilden och populärkulturen.

Joachim Schmid är utbildad fotokritiker och har skrivit artiklar till fototidningar, men började under 1980-talet att intressera sig för att samla på bilder och använda dem som kommentarer, i stället för att använda sig av ordet, och genom det arbeta mer konstnärligt. Hans arbeten bygger på hur vi i samhället använder oss av bilder.

Råmaterialet för hans konst är foton han funnit och införskaffat på loppmarknader, antikvariat, laddat ner från internet eller klippt ur publikationer av olika slag, hittat på gator, hämtat från arkiv och stora kollektioner som skänkts till honom av vanligt folk som svar på hans många efterlysningar och annonser om att han tar emot och återbrukar fotografier. Tusen och åter tusen fotografier har Schmid på dessa sätt skaffat sig.

Det som nu visas nu upp på Bildmuseet är ett stort omfång bilder som belyser både den privata och kommersiella bilden. I den stora salen hänger 112 bilder som Schmid funnit på gator runt om i världen. Bilder som är förstörda, sönderrivna, överexponerade eller som av någon anledning kastats bort.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– Jag vill belysa att det finns viktiga delar som glömts bort i det som museerna samlar på, där fokus ligger på mästerverken. Att dessa bilder som nu visas upp klassificeras som dåliga, att de inte ska ha någon framtid att tala om. Bilderna ska väcka frågor om varför de kastats bort, vad som gick fel i människors liv. Jag vet inte mer om dessa bilder än vad andra vet, förutom de som tagit dem, säger Joachim Schmid.

Under bilderna kommer det att sättas små lappar där Joachim Schmid skriver var i världen han funnit dem.

– Bilderna har blivit som en dagbok för mig, där varje bild berättar en egen historia, säger han.

I den andra delen av Bildmuseets utställning belyser Schmid den mera kommersiella delen av fotograferingen, då i fråga om serier av vykort, reklamblad, porträttfoton och modefotografier. Han vill visa människans fascination av bildserier och upprepandets symbolik. Ett tydligt exempel på detta är vykort från semesterparadis, vars motiv aldrig ändras, utan reproduceras år för år trots att verkligheten förändras.

Marcus Sponthon 

Ur arkivet

view_module reorder

Oändlig hemlängtan. Hommage till Miles Davis

Allt vänder åter kometerna, ormbunksskogarna, djuret, tystnaden sagan med sin färgskimrande berättare på tidiga torg i Tibet under apbrödsträden i Afrika eller långt inne i de indianska regnskogarna Också de törstande älskande vänder åter - Orfeus´sånger, Kurosawas ...

Av: Vagn Lundbye | Utopiska geografier | 11 Maj, 2009

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen Del 13

Ännu kortare berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | Stefan Whilde | 03 juli, 2017

Veckan från hyllan. Vecka 4-2013

Egentligen skulle denna krönika handla om tåg. Tåg som inte går, och om de går  är det inte meningen att de ska gå, i synnerhet som det blir helt fel ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 19 januari, 2013

Karin Engs erotisk krönika IV. Hemlighet

Att stå i vatten upp till midjan. Ett sel, ett stilla vatten. Där bortom, en aning. Bortom kröken. Andas ljudlöst, häftigt. Bruset. En flodfåra om våren. Över alla bräddar. Sköljer ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 17 Maj, 2012

Inte ett Komma kvar. Betraktelse över en tidskrifts död

Tidskriften Komma har gått i graven. Redaktören Peo Rask har meddelat att tidskriften på grund av förminskat stöd från ansvarig nämnd inte kan drivas längre. En händelse som passerat egendomligt ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 18 mars, 2011

Per-Eric Söder.Foto: Ingela Bohm

”Han bär alltid en massaker nedstucken innanför bältet”

Tidningen Kulturens Benny Holmberg försjunker i Per-Eric Söders nya diktsvit, som han anser är en rubin av karat, en känslostubin i kvadrat.

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 15 april, 2015

Pär Thörns performance om Röda armé-fraktionen

I mars för 30 år sedan gick Ebba Grön ut i polisradion. Samma tid skakades dåvarande Västtyskland av Röda Armé-fraktionens (RAF) våldshandlingar och extrema politiska åsikter. Performancekonstnären Pär Thörn bygger stora delar ...

Av: Niels Hebert | Konstens porträtt | 26 september, 2008

Tomas Tranströmer: ”att skriva är att gå in i själva verkligheten”

Nobelpriset i litteratur äger en inneboende motsättning då idén att utse en författare som den 'mest värderade' strider mot all form av konstnärligt och beprövat skapande och dess inneboende idé ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 09 oktober, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.