Rumlarens guide till paradiset

  Jag har känt honom i många år, ända sedan jag var barn och vi samlade kiselsten i skogarna utanför Ystad och lekte att de var piraters tjuvgods. Vi har fiskat ...

Av: Stefan Whilde | 03 mars, 2011
Stefan Whilde

Sten Barnekow

Zazen och den omöjliga boken

Det är svårt för mig försöka formulera frågor om Sten Barnekows minst sagt mastodontiska bok, 2 144 sidor, Än zen då: En japansk zenmästares första besök i Sverige (Bokförlaget Nya ...

Av: Guido Zeccola | 07 januari, 2017
Essäer om litteratur & böcker

illustration Signe Collmo

Den franska nationalismens rena blod

Fransk nationalism har en mörk historia. Äkta fransmän är de som har vit hud och rent blod. Frihet, jämlikhet och broderskap gäller bara för äkta fransmän. Historiskt sett har det ...

Av: Bo Gustavsson | 01 juni, 2015
Gästkrönikör

Som man bäddar får man ligga

Det blir aldrig som jag vill det ska bli, det blir oftast bättre. Jag trodde det skulle bli si och så med en massa saker, efter så många år av ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 26 juni, 2014
Gästkrönikör

Gudrun Sjödéns 40 inspirerande år



 I utställningslokalerna har man byggt upp en växthusinspirerad miljö fylld med musik och akvareller målade av textildesignern Gudrun Sjödén. Foto: Linnéa JohanssonÅr 1976 öppnade Gudrun Sjödén sin första butik i Stockholm. År 2016 firar företaget 40 år. Kulturföreningen Kulturen i Lund har påbörjat firandet med utställningen Gudrun Sjödén – 40 år av inspiration.

Gudrun Sjödéns textilier andas personlighet och liv. Ordet medioker tycks inte finnas i företagets vokabulär, för kläderna är konsekvent färgstarka och stormönstrade. Affärsidén bygger helt enkelt på att plaggen och textilierna ska vara funktionella, uttrycksfulla samt passa alla – oavsett kroppsform och ålder. Sjödén menar att hon skapar kläder som hon själv trivs i – ett ledord som ju faktiskt aldrig kan slå fel.

För att ta sig från entrén till Kulturens utställningslokaler kan du gå genom en liten trädgård. Mjukt gräs, några rader med odlingar och solstolar klädda med Gudrun Sjödéns tyger pryder trädgården. När Tidningen Kulturens utsända besöker utställningen är det högsommar och solen står högt på himlen. Utanför dörren till utställningen hänger Sjödéns egna tyger uppsträckta. Själva utställningen är uppdelad i två delar – ett rum för Inspiration och ett för Produktion. Den ljusa Inspirationslokalen har inretts med ett växthus och trädgårdsmöbler. På möblerna ligger akvareller målade av textildesignern själv, och papperslappar som omber besökarna att inte röra vid målningarna. Det får de små akvarellerna att kännas dyrbara, trots att de ser ut att vara spontana kladdpapper.

Väggen i rummet täcks av sex porträtt på kvinnor vars liv har förändrats eller påverkats av Sjödéns design. Kvinnorna ser alla ut som den typiska Gudrun Sjödén-konsumenten; kulturtanten. Kulturtanten tillhör en grupp konsumenter som ofta glöms bort i modesystemets raska tempo. Kulturtanten är medelålders, ofta högutbildad och kulturintresserad. Supertrendiga plagg som kommer, klassas som otrendiga nästa säsong är inget för henne, hon söker sig istället till modiga plagg som går att bära under många år. Att handla Gudrun Sjödén passar därför kulturtanten alldeles utmärkt – det är nämligen inte vilken shopping som helst, utan en del av en hel livsstil.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En hel vägg prydd av en hylla fylld med plagg som Sjödén skapat över sina verksamma år. Foto: Linnéa JohanssonTillbaka till utställningen. Opera strömmar ur en liten radio, och de knastriga tonerna blandas med ljudet från de korta dokumentärfilmer som spelas upp på en tv i ett hörn. Dokumentärerna speglar en stark kvinna som har ett finger med i varje produkt företaget Gudrun Sjödén skapar. Idag, 73 år gammal, är Sjödén lika delaktig i företagsprocesserna som hon varit sedan företagets start.

Att det är en närmare trettiogradig julimåndag med klarblå himmel hindrar inte besökare från att i en strid ström droppa in i utställningslokalerna. Det diskuteras ivrigt. Ojas och oh:as över de utstyrslar som visas upp. Smartphones plockas fram. Alla vill ha en bild på de 40 provdockor som står i en bokhylla vars höjd når upp till taket. Kanske delas bilderna sedan på Facebook eller Instagram – två sociala medier som Sjödén själv håller kära. Hon uppdaterar med jämna mellanrum den egna Facebooksidan Kulturtanten och Instagramkontot gudrunsjoden. Den som kikar in på något av medierna får följa med på fotograferingar till postorderkatalogerna, tjuvkika på mönsterskisser och beskåda förmiddagsfikor. Sjödén bjuder in sin kundkrets till mer än att köpa plaggen hon skapar, hon bjuder in till ett besök i hennes värld.

Gudrun Sjödéns design är känd för att vara stormönstrad och personlig. Foto: Linnéa JohanssonVad är det som får Sjödén att förundra så många människor? Utställningen på Kulturen har i allra högsta grad försökt besvara den frågan – och i lika hög grad lyckats. Man visar Sjödén och hennes företag från olika håll och kanter; dokumentärfilmerna visar Sjödén både pysslandes i sin skärgårdsstuga och som ledande chef i företagets högkvarter. Man visar företagets produkter och karaktär genom kläder från olika kollektioner och postorderkataloger från de 40 verksamma år som gått. Ett miljöquiz hänger på väggen, för att påvisa företagets miljöpolicy, och besökare kan läsa sig till hur arbetsprocessen på företaget går till. Föreningen Kulturen lyckas skapa en atmosfär som osar av den skaparglädje som så många sammankopplar med Gudrun Sjödén. Att gå runt i utställningen kräver ingenting mer än ett ivrigt sinne som vill inspireras och lära.

Min egen kärlekshistoria med Gudrun Sjödén började tidigt, långt innan jag kunde kalla mig kulturtant (som sagt något många av Gudrun Sjödéns kunder med stolthet kan titulera sig – men jag fortfarande idag får vänta ytterligare ett par år innan jag har erfarenhet nog att kunna göra). Jag fick min första Gudrun Sjödén-tröja när jag var fjorton år. En rymlig mörkblå, stickad tröja som jag hade jämt. Idag, sju år senare, har tröjan fortfarande en trogen plats i garderoben. Den passar mig precis lika bra nu som då, är precis lika mjuk och blå som när jag första gången packade upp den ur påsen den kom i på posten. Och precis det är vad företaget Gudrun Sjödén vill med sin design – att den ska vara hållbar och älskas under många år.

Ett hörn av utställningen är dedikerat till Gudrun Sjödéns postorderkataloger. Foto: Linnéa JohanssonEnligt företagets hemsida är plagg med tidlös design och god slitstyrka det bästa vi kan köpa för att värna om miljön. Kläderna från olika kollektioner ska dessutom gå att kombinera med varandra, och de ska finnas i storlekar som passar alla. Det inte heller bara bakom kläderna som ett hållbarhetstänk finns – även företagets trycksaker är noga genomtänka. Sedan 80-talet har man använt sig av klorfritt och obestruket papper, något man menar var en kamp på den tiden – men idag är en självklarhet för alltfler företag. På hemsidan finns också tips till kunderna på hur de kan handla alltmer miljövänligt. Hållbarhetstänket är med andra ord ett starkt genomgående tema i företaget, och undertecknad kan skriva under på att plaggen faktiskt håller var företaget lovar.

Företaget har över 40 år på nacken, och företagets huvudperson fler år än så. Går det att arbeta för alltid? En av dokumentärfilmerna ställer frågan till Sjödén: vad händer sen? Frågan möts av skratt. Sjödén menar att hon har duktiga medarbetare som kan styra företaget vidare. Hon har nog rätt, det finns många aspirerande kulturtanter där ute som med glädje skulle sätta sig vid rodret för Gudrun Sjödén.

 

Linnéa Johansson

 

Utställningen Gudrun Sjödén – 40 år av inspiration äger rum hos kulturföreningen Kulturen i Lund. Sista utställningsdatum är 15 mars 2015.

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Rudyard Kipling

I början av veckan kunde vi läsa om en björn som anföll en pojke. Det var ren desinformation. I själva verket var det precis tvärtom. Björnen låg och sov när ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 02 april, 2011

Alf laila wa-laila

Den arabiska litteraturen är en gömd och glömd skatt. Som ung läste jag om Sinbad Sjöfararen och om den sovande som blev väckt och jag läste utan att känna till ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 augusti, 2012

Petra

Petra

Mellanöstern har utgjort en viktig landbrygga mellan tre kontinenter med livlig handel österifrån. Dyrbara varor som kryddor och aromatiska örter, rökelse och myrra fraktades i stora kamelkaravaner från hamnstaden Aila ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer om samhället | 10 april, 2015

Huvud av Kaala (Tiden) på  Kidals tempelport på Java Foto CC BY SA 3.0

En tidsuppfattning i indisk kultur

När jag i slutet av 1970-talet besökte Srinagar i Kashmir, så träffade jag bland annat en lokal filosof, J.L.K. Lalalai. 1935 hävdade hans guru, Pandit Joo Ganjoo att vad Jalalai ...

Av: Bertil Falk | Essäer om religionen | 01 mars, 2017

Celibatet

Hur ska en katolsk präst kunna leva med sin sexualitet när denne förbundit sig att leva ett helt liv i celibat?

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 15 juli, 2015

Kärlek om du vill

Jag stod stilla, vattnet började forsa in. Fönsterrutorna på undre däck exploderade, en efter en. Vattenstrålarna dunkade mot mig, som skjutna ur en kanon. Sorlet och skräcken var total. Människor grät, somliga tyst, andra ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 24 augusti, 2013

Den mångsidige Robert Walser

"Everyone who reads Walser falls in love with him" påstår Nicholas Lezard i The Guardian. The New Tork Review of Books har i sin utmärkta serie inhemska och utländska böcker ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 31 augusti, 2013

Konstens eviga frågor tas upp på gatan

På Kägelbanan i Stockholm har för tredje året i rad en helg ägnats åt konventet Art of the Streets. Förra gången blev det uppståndelse kring förbudet mot marknadsföring av gatukonstfestivalen ...

Av: Rebecka Bülow | Kulturreportage | 02 september, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.