Anders T Ohlsson i Sufflören en av flera monologerunder 2015 års Scenkonstbiennal Foto:RogerStenberg

Maktstrukturer, identitet och genus på Scenkonstbiennalen

Vartannat år arrangeras Scenkonstbiennalen, Sveriges största branschmöte för landets scenkonstnärer. I år arrangerades den mellan den 26 och 31 maj i Malmö. Förutom några internationella, speciellt inbjudna gästspel hade juryn ...

Av: Magnus Dahlerus | 07 juni, 2015
Reportage om scenkonst

Moraltalibaner ströp kvinnliga konstnärskap Om 1800 och 1900-talens fundamentalistiska människosyn. Del 1

Utställningen "De drogo till Paris" på Liljevalchs konsthall i Stockholm i slutet av 1980-talet visade verk av ett antal framgångsrika nordiska kvinnliga konstnärer som hundra år tidigare hade vågat utmana ...

Av: Lilian O. Montmar | 17 juni, 2011
Kulturreportage

Elfriede, Österrike och den otillgängliga lusten

Elfriede, Österrike och den otillgängliga lusten När Elfriede Jelinek fick Nobelpriset blev många antagligen ganska förvånade att det var första gången som litteraturpriset gick till Österrike, ett land som har frambringat ...

Av: Gregor Flakierski | 09 november, 2006
Litteraturens porträtt

diktandet är ett annat sätt att vara mor

Donna me prega, - per ch'eo voglio dire d'un accidente - che sovente - è fero ed è si altero - ch'è chiamato amore: sì chi lo nega - possa 'l ver sentire ...

Av: Gilda Melodia | 24 december, 2017
Utopiska geografier

Gudrun Sjödéns 40 inspirerande år



 I utställningslokalerna har man byggt upp en växthusinspirerad miljö fylld med musik och akvareller målade av textildesignern Gudrun Sjödén. Foto: Linnéa JohanssonÅr 1976 öppnade Gudrun Sjödén sin första butik i Stockholm. År 2016 firar företaget 40 år. Kulturföreningen Kulturen i Lund har påbörjat firandet med utställningen Gudrun Sjödén – 40 år av inspiration.

Gudrun Sjödéns textilier andas personlighet och liv. Ordet medioker tycks inte finnas i företagets vokabulär, för kläderna är konsekvent färgstarka och stormönstrade. Affärsidén bygger helt enkelt på att plaggen och textilierna ska vara funktionella, uttrycksfulla samt passa alla – oavsett kroppsform och ålder. Sjödén menar att hon skapar kläder som hon själv trivs i – ett ledord som ju faktiskt aldrig kan slå fel.

För att ta sig från entrén till Kulturens utställningslokaler kan du gå genom en liten trädgård. Mjukt gräs, några rader med odlingar och solstolar klädda med Gudrun Sjödéns tyger pryder trädgården. När Tidningen Kulturens utsända besöker utställningen är det högsommar och solen står högt på himlen. Utanför dörren till utställningen hänger Sjödéns egna tyger uppsträckta. Själva utställningen är uppdelad i två delar – ett rum för Inspiration och ett för Produktion. Den ljusa Inspirationslokalen har inretts med ett växthus och trädgårdsmöbler. På möblerna ligger akvareller målade av textildesignern själv, och papperslappar som omber besökarna att inte röra vid målningarna. Det får de små akvarellerna att kännas dyrbara, trots att de ser ut att vara spontana kladdpapper.

Väggen i rummet täcks av sex porträtt på kvinnor vars liv har förändrats eller påverkats av Sjödéns design. Kvinnorna ser alla ut som den typiska Gudrun Sjödén-konsumenten; kulturtanten. Kulturtanten tillhör en grupp konsumenter som ofta glöms bort i modesystemets raska tempo. Kulturtanten är medelålders, ofta högutbildad och kulturintresserad. Supertrendiga plagg som kommer, klassas som otrendiga nästa säsong är inget för henne, hon söker sig istället till modiga plagg som går att bära under många år. Att handla Gudrun Sjödén passar därför kulturtanten alldeles utmärkt – det är nämligen inte vilken shopping som helst, utan en del av en hel livsstil.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En hel vägg prydd av en hylla fylld med plagg som Sjödén skapat över sina verksamma år. Foto: Linnéa JohanssonTillbaka till utställningen. Opera strömmar ur en liten radio, och de knastriga tonerna blandas med ljudet från de korta dokumentärfilmer som spelas upp på en tv i ett hörn. Dokumentärerna speglar en stark kvinna som har ett finger med i varje produkt företaget Gudrun Sjödén skapar. Idag, 73 år gammal, är Sjödén lika delaktig i företagsprocesserna som hon varit sedan företagets start.

Att det är en närmare trettiogradig julimåndag med klarblå himmel hindrar inte besökare från att i en strid ström droppa in i utställningslokalerna. Det diskuteras ivrigt. Ojas och oh:as över de utstyrslar som visas upp. Smartphones plockas fram. Alla vill ha en bild på de 40 provdockor som står i en bokhylla vars höjd når upp till taket. Kanske delas bilderna sedan på Facebook eller Instagram – två sociala medier som Sjödén själv håller kära. Hon uppdaterar med jämna mellanrum den egna Facebooksidan Kulturtanten och Instagramkontot gudrunsjoden. Den som kikar in på något av medierna får följa med på fotograferingar till postorderkatalogerna, tjuvkika på mönsterskisser och beskåda förmiddagsfikor. Sjödén bjuder in sin kundkrets till mer än att köpa plaggen hon skapar, hon bjuder in till ett besök i hennes värld.

Gudrun Sjödéns design är känd för att vara stormönstrad och personlig. Foto: Linnéa JohanssonVad är det som får Sjödén att förundra så många människor? Utställningen på Kulturen har i allra högsta grad försökt besvara den frågan – och i lika hög grad lyckats. Man visar Sjödén och hennes företag från olika håll och kanter; dokumentärfilmerna visar Sjödén både pysslandes i sin skärgårdsstuga och som ledande chef i företagets högkvarter. Man visar företagets produkter och karaktär genom kläder från olika kollektioner och postorderkataloger från de 40 verksamma år som gått. Ett miljöquiz hänger på väggen, för att påvisa företagets miljöpolicy, och besökare kan läsa sig till hur arbetsprocessen på företaget går till. Föreningen Kulturen lyckas skapa en atmosfär som osar av den skaparglädje som så många sammankopplar med Gudrun Sjödén. Att gå runt i utställningen kräver ingenting mer än ett ivrigt sinne som vill inspireras och lära.

Min egen kärlekshistoria med Gudrun Sjödén började tidigt, långt innan jag kunde kalla mig kulturtant (som sagt något många av Gudrun Sjödéns kunder med stolthet kan titulera sig – men jag fortfarande idag får vänta ytterligare ett par år innan jag har erfarenhet nog att kunna göra). Jag fick min första Gudrun Sjödén-tröja när jag var fjorton år. En rymlig mörkblå, stickad tröja som jag hade jämt. Idag, sju år senare, har tröjan fortfarande en trogen plats i garderoben. Den passar mig precis lika bra nu som då, är precis lika mjuk och blå som när jag första gången packade upp den ur påsen den kom i på posten. Och precis det är vad företaget Gudrun Sjödén vill med sin design – att den ska vara hållbar och älskas under många år.

Ett hörn av utställningen är dedikerat till Gudrun Sjödéns postorderkataloger. Foto: Linnéa JohanssonEnligt företagets hemsida är plagg med tidlös design och god slitstyrka det bästa vi kan köpa för att värna om miljön. Kläderna från olika kollektioner ska dessutom gå att kombinera med varandra, och de ska finnas i storlekar som passar alla. Det inte heller bara bakom kläderna som ett hållbarhetstänk finns – även företagets trycksaker är noga genomtänka. Sedan 80-talet har man använt sig av klorfritt och obestruket papper, något man menar var en kamp på den tiden – men idag är en självklarhet för alltfler företag. På hemsidan finns också tips till kunderna på hur de kan handla alltmer miljövänligt. Hållbarhetstänket är med andra ord ett starkt genomgående tema i företaget, och undertecknad kan skriva under på att plaggen faktiskt håller var företaget lovar.

Företaget har över 40 år på nacken, och företagets huvudperson fler år än så. Går det att arbeta för alltid? En av dokumentärfilmerna ställer frågan till Sjödén: vad händer sen? Frågan möts av skratt. Sjödén menar att hon har duktiga medarbetare som kan styra företaget vidare. Hon har nog rätt, det finns många aspirerande kulturtanter där ute som med glädje skulle sätta sig vid rodret för Gudrun Sjödén.

 

Linnéa Johansson

 

Utställningen Gudrun Sjödén – 40 år av inspiration äger rum hos kulturföreningen Kulturen i Lund. Sista utställningsdatum är 15 mars 2015.

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Dikten är min ständige följeslagare

"Snön föll och föll och hängde på alla grenar och gömde alla stigar." De här raderna ur läseboken "Svenskarna och deras hövdingar" av Verner von Heidenstam minns Astrid Lindgren. Hon ...

Av: Birgitta Milits | Gästkrönikör | 24 december, 2010

Tankens ambivalens III

22/1 Bakom mig är mina ögon slutna Den stora generaliseringen har låtit mig vakna kl 04.42. Klockan nu 04.49 och jag är redo i soffan. Vänta… kaffe… måttet, tre skedar…! 04.56. Redo!   Varje ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 25 september, 2013

August och lasterna

Den pietistiska tron, en from riktning inom kristen religion, präglade August Strindbergs uppväxt. Modern Nora, som dog i lungsot när August var tretton, bad till Gud och sökte tröst hos ...

Av: Stefan Whilde | Essäer om litteratur & böcker | 04 juni, 2011

Charles Thévenin - La prise de la Bastille

Fransk revolution i tysk tappning

Franska revolutionen initierade större förändringar i Tyskland än i ursprungslandet. Naturligtvis är ett sådant antagande endast en hypotes, ett själviskt och odemokratiskt påstående. Men vem kan motbevisa att i ...

Av: Bo I Cavefors | Essäer om samhället | 06 augusti, 2016

Bear Heart och den heliga pipan

Redan som religionsstuderande på 1970-talet var jag intresserad av shamanismen, då främst i form av samiska nåjder och deras användande av trummor, och på senare år har jag på lite ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | Kulturreportage | 09 juli, 2013

Den förbannade dumheten

Man slutar aldrig att förvånas, förvånas över människans dumhet. Men mänsklig dumhet har alltid funnits och kommer sannolikt så att göra även framöver. Vad som förvånar än mer och vad ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 25 februari, 2012

Nattvandrarens blick

Ögats anatomiskt grundläggande uppgift, att i nära samarbete med celler och synnerver omvandla ljus till nervimpulser, har varit densamma genom alla tider, vare sig det gäller de allra enklaste organismernas ...

Av: Niklas Eriksson | Essäer om konst | 24 augusti, 2017

100 år av Hannah Arendt

100 år av Hannah Arendt Under året som var inträffade ett av dessa jubileum som egentligen är pseudohändelser, men som ändå ger en hälsosam anledning att minnas folk och händelser som ...

Av: Anders Forsberg | Porträtt om politik & samhälle | 22 december, 2006

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.