Clara Peeters - Stilleben tidigt 1600-tal

Från egyptisk gudom till LOL-katt – katten i konsten

I mitt Facebook flöde återkommer de hela tiden. Dessa gulliga, roliga och knasiga katter som i videoklipp efter videoklipp gömmer sig i kartonger, brottar ner småbarn, gör spektakulära volter i ...

Av: Mathias Jansson | 29 december, 2014
Essäer om konst

En brun lögn - Kamprad och nazismen

Den bruna sörjan – full av miljoner liter av det rödaste blod – blir vi aldrig fria ifrån. Nazismen är genom det industrialiserade och rationella tillvägagångssättet att utrota människor en ...

Av: Crister Enander | 27 augusti, 2011
Crister Enander

Alma – Vindens brud

Alma föddes Schindler, men är för eftervärlden mest känd som Alma Mahler, efter giftermålet med den böhmiske-judiske tonsättaren Gustav Mahler. Hon var dotter till bildkonstnären Emil Jakob Schindler och Anna von ...

Av: Gilda Melodia | 01 oktober, 2014
Övriga porträtt

Man kan aldrig vara försiktig nog

När de byggde sitt bo och när de flyttade in vet jag inte. Men plötsligt var de där: vilda bin och deras bo, hängande från taket som Babylons hängande trädgårdar ...

Av: © Vladimir Oravsky | 30 november, 2013
Gästkrönikör

Drömmen är tingets isolering



Spiegel: noch nie hat man
wissend beschrieben,
was ihr in euerem Wesen seid.
(Rilke) 
Älskade

Du finns i mitt tänkandes rörelse

Ingen älskar eller har någonsin älskad mig som Du

Ångesten i världen ersätts med kärlek till världen

Men ned i djupet

öppnar små tänder en bräcka i förruttnelsen

Annons:

Jag är glad att du mår bättre.

Jag är glad också för att du läser Spengler. Den bok som du läser har varit viktig för mig. Men nu inser jag att Oswald Spengler är en sorts extrem romantiker och stora skillnader mellan honom Hegel och Goethe finns inte. Hans ”filosofi” tillhör tillblivelsens filosofi lika mycket som alla andra. Men handfallna är viktig för hans kritik av kapitalismen eller plutokratin som det heter. Mycket av det som han säger är historiskt sant men mycket är också det som är frukt av sin egen intuition.

Men jag är glad att du läser boken, det gör jag också.. igen.

Det finns olika sätt att ”tolka” tiden… Spengler själv säger i början av sitt långa verk att den antika människan inte hade begrepp om tiden utom allt var del av en kontext, av ett sammanhang… kanske av en dröm.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Samma dröm som Platon och ”civilisationen” förvandlade till mardröm och galenskap.

Kära, jag älskar dig och ……. Mitt saknande är så stort att jag börjar göra mig van till det, liksom man vänjer sig ett handikapp.

 

Älskade

Du finns i mitt tänkandes rörelse

Ingen älskar eller har någonsin älskad mig som Du

Ångesten i världen ersätts med kärlek till världen

Men ned i djupet

öppnar små tänder en bräcka i förruttnelsen

 

Om tecknet (dessa ord som jag skriver) är enabstrakt dröm

hypotesen är då det eviga rummet mellan oss däräven barnet kränker.På zenit av en underordnad

och - summariskt –

trubbig skugga

skarpas ett blind flytt (in i oss själva).

Vi överger drömmarnas avtända signallykta, en dröm som depetrifierar skogens tunga andedräkt med hjälp av en kärl som smakar vin en smula.

De osäkra gesterna är som älvorna i vinets genomskinliga ångtryck,och sedan alla dessa blomkronor av sexuella besvärjelser

vid detta fattigdoms metallgaller

och i dessa medlingar som är grovt hjärtliga.  

Gilda Melodia

Ur arkivet

view_module reorder

Dikter av Carin Söderström

Dikter av Carin Söderström     Fördämningar bryts. Allt är tyst. Inåtvänt. Varje kalhygge är ett öppet sår. Tillvaron har en början. Kanske inte ett slut. Existensen av vägar in och ut har ...

Av: Carin Söderström | Utopiska geografier | 19 januari, 2007

De sällan sedda When you wish upon a star…

Tillsammans med de andra barnen är han ensam, mer ensam än vad han är ensam, utan dem. Det utanförskapet han känner i de andras gemenskap är kanske den största stenen ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 14 februari, 2012

Arne Schweitz / Scanpix - hd.se

Taube: ”Jag är poet, jag gycklar ej med orden”

1962 erhöll jag Svenska institutets och Franska statens stipendium för att fullborda en trebetygsuppsats över ämnet ”Evert Taube och Provence”. Jag begav mig således till Aix-en- Provence där jag vid ...

Av: Åke Erlandsson | Musikens porträtt | 02 november, 2014

Ester Almqvist och hennes krets

En återkommande fråga är varför äldre begåvade konstnärer ofta faller i glömska. Många konstnärer saknas i historiska översikter därför att de i sin tid inte sågs eller uppskattades av kritikerna ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 december, 2011

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 29 december, 2015

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 8

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 19 juli, 2013

Röjar-Ralf ”dags att röja” - livet som en transit hall

I Shakespeares klassiska komedier går huvudpersonerna, både de goda och de onda, ofta från civilisationen till naturen och tillbaka till civilisationen igen, alla har blivit trevligare (och lärt sig att ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 18 september, 2013

Vilhelm Hammershøi – Måleriets sista andetag

Den danske målaren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) presenteras för närvarande på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn i utställningen ”Hammershøi och Europa”. En utställning som kastar ljus på den danske nationalkonstnären ...

Av: Henrik Örnlind | Konstens porträtt | 18 Maj, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.