Men jag kan inte greppa det

Jag tänker på det som är ogripbart, egentligen omöjligt att tänka på eftersom det är omöjligt att förstå. Och jag tänker på kontrasten mellan det ofantligt hemska och den lugna ...

Av: Jessica Johansson | 17 augusti, 2011
Jessica Johansson

Fyra dikter: Bön och flerfaldigande, Robert Halvarsson

Gå, gå gå   Ord likt små små ljus som tänds och släcks och släcks och tänds Och om och om igen Förvirringen är lagen En grånad tjänsteman Säger gå, gå, gå ...

Av: Robert Halvarsson | 27 oktober, 2014
Utopiska geografier

Wolfgang Amadeus Mozart mellan hopp och förtvivlan

Det pågår en utställning bakom Stephansdomen i Wolfgang Amadeus Mozarts och Constanze Webers lägenhet i Wiener Mozarthaus, Domgasse 5. Lägenheten består av fyra rum och ger en intressant inramning till ...

Av: Lilian O. Montmar | 25 september, 2012
Kulturreportage

Mozart med rabatt

”När Mozart var så gammal som jag hade han varit död i många år” är en gammal kvickhet, om det nu var Tom Lehrer eller någon annan som kom på ...

Av: Ivo Holmqvist | 05 december, 2016
Kulturreportage

Gilda Melodia

Underkastelse



Gilda Melodia om terrorism, monoteism och underkastelse. 
Jag tänker på Houellebecq och hans Underkastelse. Är jag fascist eller ultrakonservativ? Kritiserar jag som, Houellebecq, kulturrelativismen? Jag vet inte.

Det som hände för nu ett par veckor sedan är i och för sig det som händer varje dag. Men i andra städer än Paris. På den andra sidan av Staden vi kallar värld. Den enda verkligheten är blodet. Inte det som flyter i våra ådror utan det som sterilt offras på gatorna eller i rännstenarnas glupska mun. Det luktar död överallt. I Syrien, Irak, Libyen, Nigeria. I Europa. Jovisst luktar blodet annorlunda men det beror på allt det som finns omkring blodet. Och på hur gammalt blodet är.

Vad ska jag säga? Detta är inte något som gör att jag tvivlar på vilken sida jag står. Jag står på offrets sida. Men problemet är inte att välja sida, det hjälper ingen. Problemet är att vi inte ideologiskt borde försöka solidarisera med mördarna därför att detta vanhedrar blodet av de som dog. Jag känner, som intellektuell, en enorm förvirring. Jag vill förena mig med släktingar, med vänner och gråta, även om detta kan se ut som en flykt från verkligheten.

Men vem kan säga vad är det som är verkligt? Det är sant är att vi, européer, bär ett stort ansvar för det vi gjort mot vissa länder och folk bara för att säkra våra egna intressen. Men detta kan inte, detta ska inte, rättfärdiga dårskapen av en skara mördare och robotar, drogade av Islam.

Ja Islam, det vore en kontradiktion att inte se i denna religion en fiende. Det finns naturligtvis många muslimer som inte är terrorister utan goda människor. Men jag undrar ändå. För några vinjetter publicerade i Danmark för nu flera år sedan, folket från olika länder brände ambassader, flaggor och dödade folk. För det som hände i Paris har bara de enstaka icke religiösa protesterat, de andra... ingenting.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Isis är en politisk rörelse säger många. Det är sant, men de använder samma tankestruktur som finns i Koranen eller i alla fall i de monoteistiska religionerna. De som är kloka och tänker politiskt och har läst monoteismens heliga böcker, kan inte ljuga för sig själva och inte i Koranen och i Toran se fröet till våld och blodbad. Evangeliet visa istället , trots de enorma brotten som, i Kristus namn, begicks, en väg som är ljusare och som liknar andra hedniska religioner: helgon, Maria-Venus, Kristus-Dionysos...

Och det är inte våldet i sig som är brottet, ibland är det nödvändigt att använda våldet, nej, det som förvånar mig är den absoluta saknaden av andlighet i religioner, judendom och islam, som är extremt politiska och därför osanna och Gudlösa. Med många undantag för mystiker, kabbalister och sufier är guden i Toran och i Koranen en Mörkrets gud. Guden i Toran och Koranen är Satan.

Jag tänker på Houellebecq och hans Underkastelse. Är jag fascist eller ultrakonservativ? Kritiserar jag som, Houellebecq, kulturrelativismen? Jag vet inte.

Det som jag tror, det är att vår materialism, här i Europa, banar vägar till terrorism och desperation. Om vi inte ändra våra vanor, om vi inte finner en ideologi, en tro, en revolution, kommer Satan att ta över. Han har kanske redan tagit över, kanske är den gränslösa toleransen bara det andra ansiktet av intoleransen. Sekularismens värderingar är ofta en avbild utan innehåll. Guds död förvånar oss och vi är fortfarande guds otröstliga änkor.

Må Ljuset förbarma sig över oss, må Ljuset ge oss styrka och intelligens för att fortsätta kämpa mot mörkrets furste.

Gilda Melodia

Ur arkivet

view_module reorder
Peter Englund. Foto: Wikipedia

Litteraturkrönika i mars

Efter de mastodontiska dagboksvolymerna häromåret med djungeltäta textmassor återkommer Lars Norén med en hårt komprimerad lyrik à la 70-talets dagboksdikter; den nya volymen Fragment (Bonniers) påminner om vilken betydande poet ...

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 26 mars, 2015

Nazister paraderar. Foto: Wiki

Homosexualitet och nazism

Bo I Cavefors om de udda relationerna mellan nazism och homosexualitet.

Av: Bo I Cavefors | Essäer om politiken | 14 augusti, 2015

Turiststaden Wien för 100 år sedan

Den förste ”turisten” som omnämns i skrift på Österrikes breddgrader kom år 1012 och råkade verkligen illa ut. Man ansåg honom vara spion och han fångades in och torterades i ...

Av: Lilian O. Montmar, Mats Olofsson | Resereportage | 23 november, 2011

Tysk höst

Många är vi som har plågats i skolans historieundervisning med att älta årtal och diverse datum. För åtskilliga, kanske de flesta, har det medfört en livslång avsky för allt vad ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 09 november, 2013

Veckan från hyllan. Vecka 19-2013

Det blev ledigt mitt i veckan tack vare förstamajfirandet. Arbetarrörelsens högtidsdag är en av de få sekulära helger som vi har. Den liberala ledarskribenten i min lokaltidning ondgjorde sig på ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 04 Maj, 2013

Oedipusmyten och Japan

Bakgrund Syftet med denna artikel är att göra en analys av Sophokles, Kung Oedipus och den roll berättelsen kan ta i ett mer samtida material. En nutida referens till ...

Av: Kristian Pella | Essäer om religionen | 23 Maj, 2011

Hösten

Dimma över Moon Road Alley tidig september och nattlighet En mjuktovad fukt ...

Av: Anna Nyman | Utopiska geografier | 06 september, 2010

Frankrike och dess kulturpolitik

  Tre ord kan enligt min mening beskriva den franska kulturpolitiken: - Excellence- Elegance- Echanges Enligt de officiella dokument som styr det franska kultur- och kommunikationsministeriet (Ministère de la Culture et de la ...

Av: Mikael Jönsson | Essäer | 16 februari, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.