Clara Peeters - Stilleben tidigt 1600-tal

Från egyptisk gudom till LOL-katt – katten i konsten

I mitt Facebook flöde återkommer de hela tiden. Dessa gulliga, roliga och knasiga katter som i videoklipp efter videoklipp gömmer sig i kartonger, brottar ner småbarn, gör spektakulära volter i ...

Av: Mathias Jansson | 29 december, 2014
Essäer om konst

En brun lögn - Kamprad och nazismen

Den bruna sörjan – full av miljoner liter av det rödaste blod – blir vi aldrig fria ifrån. Nazismen är genom det industrialiserade och rationella tillvägagångssättet att utrota människor en ...

Av: Crister Enander | 27 augusti, 2011
Crister Enander

Alma – Vindens brud

Alma föddes Schindler, men är för eftervärlden mest känd som Alma Mahler, efter giftermålet med den böhmiske-judiske tonsättaren Gustav Mahler. Hon var dotter till bildkonstnären Emil Jakob Schindler och Anna von ...

Av: Gilda Melodia | 01 oktober, 2014
Övriga porträtt

Man kan aldrig vara försiktig nog

När de byggde sitt bo och när de flyttade in vet jag inte. Men plötsligt var de där: vilda bin och deras bo, hängande från taket som Babylons hängande trädgårdar ...

Av: © Vladimir Oravsky | 30 november, 2013
Gästkrönikör

Målning av Melker Garay (detalj)

Hur mycket kan man begära av en människa?



Melker Garay och svårigheten att vara människa. 
Dante hade som bekant lättare att beskriva helvetet än paradiset; dels för att helvetet – ifråga om krig och misär – ständigt finns närvarande i vår värld, dels för att det uppdiktade paradiset förefaller vara något obegripligt.

Dante hade som bekant lättare att beskriva helvetet än paradiset; dels för att helvetet – ifråga om krig och misär – ständigt finns närvarande i vår värld, dels för att det uppdiktade paradiset förefaller vara något obegripligt.

Ibland har jag tänkt vilken utmaning det är att vara människa, då det krävs att man med åren bygger upp en psykologisk barriär mot allt hemskt som sker... och mot allt elände som man dagligen blir matad med i medier. En barriär som inte sällan består i att man blundar och (omedvetet) förnekar vidden av allt ont som sker.

Den starke säger att det är fel att göra så, och menar att man ska bry sig och engagera sig. Och visst ska man det. Och den starke går kanske sedan vidare och börjar moralisera över den ynkrygg som sluter ögonen och inte vill kännas vid allt det förfärliga som ständigt fortgår i världen.

Det är som sagt en sann utmaning att vara människa. Och frågan som alltid blir kvar är: Hur mycket kan man moraliskt begära av en människa? En fråga som även den som dömer andra borde fråga sig.

Melker Garay

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Dikter av Carin Söderström

Dikter av Carin Söderström     Fördämningar bryts. Allt är tyst. Inåtvänt. Varje kalhygge är ett öppet sår. Tillvaron har en början. Kanske inte ett slut. Existensen av vägar in och ut har ...

Av: Carin Söderström | Utopiska geografier | 19 januari, 2007

De sällan sedda When you wish upon a star…

Tillsammans med de andra barnen är han ensam, mer ensam än vad han är ensam, utan dem. Det utanförskapet han känner i de andras gemenskap är kanske den största stenen ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 14 februari, 2012

Arne Schweitz / Scanpix - hd.se

Taube: ”Jag är poet, jag gycklar ej med orden”

1962 erhöll jag Svenska institutets och Franska statens stipendium för att fullborda en trebetygsuppsats över ämnet ”Evert Taube och Provence”. Jag begav mig således till Aix-en- Provence där jag vid ...

Av: Åke Erlandsson | Musikens porträtt | 02 november, 2014

Ester Almqvist och hennes krets

En återkommande fråga är varför äldre begåvade konstnärer ofta faller i glömska. Många konstnärer saknas i historiska översikter därför att de i sin tid inte sågs eller uppskattades av kritikerna ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 december, 2011

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 29 december, 2015

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 8

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 19 juli, 2013

Röjar-Ralf ”dags att röja” - livet som en transit hall

I Shakespeares klassiska komedier går huvudpersonerna, både de goda och de onda, ofta från civilisationen till naturen och tillbaka till civilisationen igen, alla har blivit trevligare (och lärt sig att ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 18 september, 2013

Vilhelm Hammershøi – Måleriets sista andetag

Den danske målaren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) presenteras för närvarande på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn i utställningen ”Hammershøi och Europa”. En utställning som kastar ljus på den danske nationalkonstnären ...

Av: Henrik Örnlind | Konstens porträtt | 18 Maj, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.