Kris som möjlighet. Har människan en framtid på Jorden?

Det finns en förening i England som heter Scientific and Medical Network (SMN). Det är en världsomspännande organisation som begrundar och söker förbättra vår världsbild och vårt tänkande, så att vi skall ...

Av: Erland Lagerroth | 06 september, 2011
Essäer

Minne och Aning – på vandring med igelkottar och rävar i litteraturens snåriga…

Varför läser du en bok när det finns så många artiklar att läsa på nätet? Kan du inte läsa där istället? Som bokläsare måste man ständigt försvara böckerna mot nätivrarna ...

Av: Belinda Graham | 27 januari, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Den svenska deckaren på bio

Nej, jag minns inte var han sa det. Men jag minns vad han sa. Någon journalist frågade Henning Mankell hur han ställde sig till kritiken mot de senare Wallander-filmerna. Han ...

Av: Bengt Eriksson | 17 oktober, 2008
Essäer om film

Andy Warhol, Velvet Underground och Ron Nameth

I samband med att Fotografiska i Stockholm i början av 2011 visar en utställning om Andy Warhols (och Velvet Undergrounds) "Exploding Plastic Inevitable"-show 1966-1967 tillåter vi oss här en liten ...

Av: Carl Abrahamsson | 12 januari, 2011
Konstens porträtt

Reportage om scenkonst

Konsten att att skapa världar (i Venedig)

Den drunknade samlaren i Nordiska paviljongens bassäng. Foto: Nancy WestmanKonstbiennalen i Venedig är världens äldsta och möjligen viktigaste internationella konstutställning. Stor är den också och det verkar som om ständigt fler vill vara med: i år deltar 77 nationer och flera hundra konstnärer om man räknar in också alla dem som ställer ut samtidigt runt om i staden. Systemet med nationella paviljonger bryts upp alltmer, istället möts all världens konstaktörer i nya sammanhang. Men än verkar varje land ändå måna mest om de sina. Sverige skräller till rejält i denna 53:e upplaga av biennalen som också kallats VM i konst.

Fare Mondi, Att skapa världar, är titeln på årets stora huvudutställning, skapad av svenske kuratorn och konstskolerektorn Daniel Birnbaum och för den har han överlag rosats. Tre av de över hundra konstnärer som deltar i hans utställning är svenska och en av dem, Nathalie Djurberg, belönades med Silverlejonet för mest lovande unga konstnär. Att se henne kasta sig om halsen på den synnerligen högdragne italienska presidenten vid prisceremonin, var obetalbart. Två mycket olika världar möttes, åtminstone rent fysiskt.

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

 

Valfångststationen av Markus Copper Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått 200 år sedan Sverige och Finland gick skilda vägar, finns goda skäl att söka sig till samtidsmuseet Kiasma i Helsingfors. Där invigdes nyligen Horror Vacui, som kretsar kring skräcken för det tomma rummet. Man besöker utställningen på egen risk: den är delvis ett rent skräckkabinett. Men det som väcker rädsla är inte tomrummet utan konstnärligt gestaltade minnen och upplevelser, i trä, stål och gummi och med en hel del tekniska finesser. Det doftar tjära, det rasslar och larmar i det trånga rum där Valfångststationen är installerad. Som ett mellanting mellan natur och kultur, mellan ett gigantiskt vattenlevande djur och människobyggd båt är den nästan beskedlig i viloläge. Men när hela maskineriet dras igång blir denna skulptur skrämmande - och imponerande.

Osminkad teater i Tyskland - rapport från Theatertreffen 2009 i Berlin

I Berlin avslutades nyligen den årligt återkommande festivalen Theatertreffen, som nu är inne på sitt 46:e år. Under DDR-tiden fungerade festivalen som den enda möjligheten för öst- och västtysk teater att mötas. Numera är den främst en kritikerangelägenhet. Den betalande publiken begränsas till att få köpa fem biljetter per person, detta trots att festivalen innehåller tio pjäser. Publiktrycket är så stort att de som vill få tag i en biljett tvingas köa i timmar och betala dyra pengar.

Men så är också de tio pjäserna utvalda av en oberoende kritikerjury bland cirka 400 tyskspråkiga föresEine Kirche der Angst vor dem Fremden in Mir Foto:David Baltzertällningar från föregående år. Sju kritiker delar på uppgiften att sammanställa de tio pjäserna till Theatertreffen och enligt dem själva gör det att en enskild kritikers smak inte räcker för att få genomslag. Urvalet kan således beskrivas som kritkerfavoriter, men trots detta finns alltså ett stort publikt intresse för festivalen.

 

Under ett publiksamtal får juryn upprepade gånger svara på argsinta frågor om varför vissa pjäser inte tagits med. Återkommande är frågan om varför Elfriede Jelineks senaste pjäs Rechnitz inte finns med i urvalet. Juryn försvarar sig med att pjäsen är en alltför privat uppgörelse mellan Jelinek och Österrike och därför inte tillräckligt intressant för den större tyskspråkiga publiken. Jelinek har onekligen förmågan att röra upp känslor, och jag kan inte undgå att notera att samtliga som efterlyser hennes verk är kvinnor, medan den sjuhövdade juryn består av sex män och en kvinna.

MADE-festivalen, 6-9 maj 2009

Laurie AnderssonMitt i MADE

Medverkande konstnärer: Uglycute, Trumpetgerillan, Generationskören, Robin Jonsson, Sara Lundén, Laurie Anderson, Reijo Kela med vänner, Kids of the Ranch, Evelyn Glennie och Norrlandsoperans symfoniorkester, Ulrika Nuottaniemi, Andersson Dance, Two White Horses, Norrbotten Neo, Karttunen Kollektiv, Mattias Alkberg, Diamanda Galás, Tobias Bernstrup, Gudrun Gut, Sten Hansson, Autokratz, Ung Teater, Getaren, Paul Green School of Rock, Astrid Hadad, Matti Ollikainen, DJ Jesse Garon, Trio Lligo, Malin Hellkvist Sellén, David Sandström Overdrive, Chicks on Speed, m fl
Norrlandsoperan, Umeå

Det oupphörligt pågående samtalet om konst och konstnärskap aktualiseras i Umeå från den sjätte till nionde maj i och med MADE-festivalen. Årets upplaga har undertiteln IDENTITY JUST och yttermera diskussionsunderlag för de fyra dagarna är attityd, identitet, äkta, och fejk. I baren på Norrlandsoperan håller Per Nilsson dagliga filosofiska samtal i samband med en lunchbjudning där dessa angelägenheter hamnar under lupp. Till sin hjälp har Per Nilsson flera av de konstnärer som är medverkande i festivalen, och det är också här som konstens tinktur kommer upp till ytan. För det doftar när debatten kommer inpå den konstnärliga yttringen, inte så mycket av en enda konstnärlig essens så som av olika särpräglade aromer som alla blandar sig samman i festivalens parfym. Synen på uttryckssätt och hur det tolkas genom konstnärlig praktik centraliseras genom lunchsamtalen. Reflektivt frågar sig dock undertecknad varför man väljer att marknadsföra MADE som en festival med vissa inbjudna konstnärer. Det är i ordets betydelse ett arrangemang kring ett visst tema, men evenemanget sträcker sig utöver de medverkande konstnärernas handlingar. Det är bättre uttryckt en dialog för att ta sig an en konstnärlig tillämpning och genom reflektionen betrakta performance och dans. Att göra det i sammanhang med den skaparkraft och teorietiska konstruktivitet som de aktuella konstnärerna bidrar med är lukrativ intellektuell undfägnad för samtliga medverkande.

Den synliga och osynliga operan Festtage 09 i Berlin

Lohengrin. Foto: Karl ForsterFestdagarna i Berlin härförleden avlöpte som tidigare år utan yttre dramatik, välinformerande, välorganiserade och välbesökta. Den inre dramatiken däremot visade upp ett annat ansikte, därav den röda lyktan på samtliga konserter och en ytterst spektakulär nyuppsättning av Wagners "Lohengrin". Det var för ovanlighetens skull den enda operan. Men det kom ändå att handla mycket om opera, om opera i det som inte är opera osv, för att så här inledningsvis antyda något av en röd tråd, åtminstone en tråd som jag finner det meningsfullt att nysta i.

Operahuset blickar mot en ny vår

TEMA VÄSTERBOTTEN Image
Ett samtal med Norrlandsoperans teaterchef och vd Magnus Aspegren om Norrlandsoperan och operahusens framtid.

Det är en torsdagsmorgon i januari, Norrlandsoperan vaknar upp i takt med att morgonen skrider fram. Personalkafeterian är tom då jag slår mig ned vid ett bord med en kopp kaffe, tillsammans med teaterchef Magnus Aspegren. Berätta om repertoaren 2008, vad bör man inte missa i vår?

– Ja, vi har ju förstås vår stora operasatsning, Poet and Prophetess, som blir något av kulmen på vårt samarbete med Sydafrika. Vi har tidigare satt upp Rusalka och Porgy and Bess. Men detta är det största vi gjort, det kommer vara 60 personer på scenen samtidigt, scenografin består bland annat av ett gigantiskt skepp som man just nu bygger i monteringshallen, i syateljén håller sju/åtta personer på för fullt att sy upp 1700-talskostymer.

Teatern är sjuk men inte död


Om den åttonde Svenska Teaterbiennalen

mentalstate2.jpg 

Teatern är sjuk men inte död

23-27 maj ägde den åttonde Svenska Teaterbiennalen – den svenska teaterns egen festival – rum i Örebro. Biennale­n arrangerades av Svensk Teaterunion och Länsteatern i Örebro och samlade 1.500 teaterarbetare som deltog i seminarier, föreställningar, master-classes och debatter.

Made music+art+dance+etc

Made music+art+dance+etc

Den nionde till tolfte maj var det dags för årets kanske mest konstnärligt intressanta företeelse i Umeå – Madefestivalen på NorrlandsOperan. Tidningen Kulturen besökte festivalen och slog sina lovar kring konsten och kulturen. 

made.jpg

Ur arkivet

view_module reorder
Abrishami synagogan.  Belysning  symboliserar den eviga låga som alltid brinner på offeraltarna

Framme vid en av Teherans många judiska bönehus

Till skillnad från de arabiska länderna har Iran fredat sina judiska församlingar. Sedan 1948 har över 800 000 judar emigrerat och förvisats från sina länder i Mellanöstern och Nordafrika; inte ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer om religionen | 08 februari, 2017

Vem köper vem?

Vem köper vem i denna värld?Att inte vilja se världen räcker inte. Kan man se världen? Är den synlig för den som inte ser? Den som länge har befunnit sig ...

Av: Percival | Essäer | 20 oktober, 2010

Intervju med koreografen Gunilla Heilborn

Gunilla Heilborn Foto: Irmi Persson Jag träffar koreografen Gunilla Heilborn i hemmets soliga idyll, med äppelkorgar i trappan och blommig duk på köksbordet. Omedvetet hade jag kanske väntat mig något ...

Av: Barbro Larson | Filmens porträtt | 15 november, 2008

Den ekonomiska imperialismens kontradiktioner

En portugisisk karackPierre Gilly skisserar en liten historia över den ekonomiska imperialismen från karacken till John Perkin. Imperialism. Ordet luktar sjuttiotal. För många är det ett passerat stadium. Imperialismen tog ...

Av: Pierre Gilly | Essäer om politiken | 23 september, 2008

Dansen inom den koptiska kyrkan

Den koptiska kristna kyrkan framträder efter konciliet i Kalcedon år 451 som en separatistisk rörelse inom kristendomen, tillerkännande Kristus enbart en gudomlig natur. Den bygger sin liturgi på den alexandrinska ...

Av: Gaia Ekis | Essäer om religionen | 22 juni, 2013

Dumma gen!

När jag började debattera mot mjölk för femton år sedan ruskade folk på huvudet. Klart man ska dricka mjölk, det har man ju alltid gjort. Det stämmer förstås inte, mjölk ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 04 oktober, 2011

Pennan

Jag skriver, ibland skriver jag ord, och ibland, om min ägare tillåter det, blir dessa ord meningar. Det händer ofta att jag kommer till en punkt och mer ofta än ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 15 april, 2014

Minnen från Europas dödsläger

En bitter och plågad text, motsträvigt frambragt, skriven av ekonomiskt nödtvång. Låt vara att den sorggenomträngda krönikan kanske är lika skadskjuten och maläten som dess frispråkige upphovsman var när den ...

Av: Nikanor Teratologen | Essäer om litteratur & böcker | 12 juni, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.