Vincent van Goghs rum i Arles. Foto: Public Domain

På besök i van Goghs värld

Vincent van Goghs konst och liv slutar aldrig att fascinera människor. Irving Stones berömda biografi Han som älskade livet från 1934 filmatiserades 1956 med Kirk Douglas i huvudrollen som den ...

Av: Mathias Jansson | 05 april, 2016
Konstens porträtt

Krokodilen äter små barn, vet du

Mamman rycker tag i dotterns jackärm och mumlar något ohörbart nära hennes öra. Vad det ohörbara än innebar så har flickan tårar i ögonen när hon tittar bort med ledsen ...

Av: Jessica Johansson | 21 mars, 2012
Gästkrönikör

Hänt i skvättet 11

 

Av: Mattias Kronstrand | 09 december, 2013
Kulturen strippar

Syndafloden

Framtiden talade klarspråk; syndafloden steg oss till knäna.

Av: Bo Jörgen Sandberg | 19 januari, 2009
Utopiska geografier

Låt framtiden repa sig! MADE-festivalen 2011, Umeå



altDet finns något habilt i en tungsint ståndpunkt på en scen. Inte för att det känns överglänsande mer drömska produktioner - det är inte mätbart på det sättet - men därför att kärnan i misströstan på samma gång planterar ett hoppingivande frö som med rätt kultivering kan växa till ett fult eller vackert träd. Ett träd som inte kommer att blomma om vi förväntar oss att dess tillblivelse kommer att bli struken medhårs och att andra skall göra jobbet åt oss.

Det är istället ett jävlar-anamma till planta som är en ständig debatt. En växande planta som blir ett träd är något som växer i en framtid som inte bara bör ifrågasättas med vilka medel den kommer att ta form, det är en snarare själva framtidssynen som skall uttryckas tvivel om. Samhället är inte en konsensus, vår demokratiska samhällsform är ett pågående meningsbyte! Men vi måste samtidigt se bortom våra egna västeuropeiska gränser.

Vi måste se det Kina där framtiden må vara osäker, men samtiden är likafullt en oviss balans på en knivsegg. Vi måste se Duan Ni och Tao Ye som plågas av oljud men dansar ändå. Vi måste se Leandro Zappala som tillsammans med Anna af Sillén sitter med ryggen mot publiken i mer än tio minuter och sedan släpper lös helvetets missljud som dränker deras dialog och existentiella frågor som förflyktigas när dess motsats tränger sig på.

I dagarna visar Adrian Paci sitt videoverk "Migrationens dilemman" på Världskulturmuseet i Göteborg. "Migrationens dilemman" är på ett sätt en väntan på intet i det ingenmansland som flyktingar inte sällan hamnar i. På MADE-festivalen i Umeå är inte dröjsmål och förhoppning styrande utan samtiden är ett obevekligt slag på käften som får oss att förkasta alla självbedrägerier. Det är dags att stänga av teveapparaterna och ställa varandra mot väggen och fråga: vad har vi egentligen att förvänta oss av världen?

Årets tema för MADE var Recomposing future och frågan som följer - vad är framtiden? - ger ett tveksamt, ampert icke-svar. Därför att framtiden är, självklart, allt! Det är melodifestivaler och monarkidispyter och fotbollshuliganer och dokusåpor och det är när man skjuter en varg som går runt och bara är en varg, men det är just av den anledningen som man skjuter den. Men det är också vårt ansvar att förändra framtiden till det bättre.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Till en säkrare värld. Till en värld där det pågående meningsutbytet kan fortsätta, och det är en värld som är pågående överallt! Det är tid att återskapa framtiden, restaurera den. Det är att låta framtiden repa sig genom att kämpa i nuet. Det är att ta tag i känslan av kamp och höja rösten för att förändra det vi är och det som kommer att komma. Inte vänta tills nästa val eller budgetpropositioner. Det är i det lilla, tillsammans, som vi kan förändra!

MADE - Music, Art, Dance, Etc - är en bred och delvis gratis kulturfestival som borde locka horder av människor. Men det är också en obekväm kulturfestival som inte drar sig för att ställa obekväma frågor och trampa folk på tårna. Det är en kulturfestival i landsorten som inte har fler anspråk än den står för. Det är årligen en av de viktigaste kulturella tilldragelser i Sverige.

Nils Jernelius

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin 13

Håkan Eklund OM BENJAMIN Benjamin är en serie skapad och ritad av kulturella mångsysslaren Håkan Eklund. Det handlar om en-rutingar och serien används ofta av skaparen för att belysa dumma företeelser i allas ...

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 12 november, 2011

Barry Lyndon Foto China Crisis ccbysa30

stanley kubrick i helformat

Under året 2017 presenterar Konstföreningen GL STRAND i samarbete med Deutsches Filmmuseum, Frankfurt am Main, Christiane Kubrick, Jan Harlan och The Stanley Kubrick Archive vid University of the Arts London,med stöd från ...

Av: Nataša Ďurovičová och Vladimir Oravsky | Utopiska geografier | 04 mars, 2017

Peter Breum, tre digter om min jødiske arv.

Peter Breum; jeg har ikke noget særligt CV bag mig at præsentere. Men jeg fødtes i 1976, og har brugt det meste af min tid siden på at rejse ud ...

Av: Peter Breum | Utopiska geografier | 02 juli, 2012

Ett slags möte med Pentti Saarikoski

En författare bland många, som det sällan talas om numera, och inte tidigare heller, här i Sverige, är och var det stora språkgeniet Pentti Saarikoski. En helt otrolig människa på ...

Av: Carsten Palmer Schale | Litteraturens porträtt | 16 maj, 2017

Italiens röstmångfald behöver ett öra

- I samband med 150-årsjubiléet av Italiens enande var det viktigt att kunna skapa en film som förmådde reflektera över landet, och inte minst på de problem som finns i ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 18 november, 2013

Döden och kroppen

Genom det progressiva försvinnandet av tron på själens odödlighet och genom nyfödelsen av en sorts ”paganism” som inte nödvändigtvis är kritisk mot kristendomen, kan kroppen återuppta sin plats i samhället ...

Av: Gilda Melodia | Agora - filosofiska essäer | 03 november, 2013

 Nina Ahlzén

Ur Rumänska hundar av Nina Ahlzén

Poeten och skribenten Nina Ahlzén är född och bosatt i Göteborg. Bland annat har hon publicerat tre diktsamlingar och medverkat i flera antologier, till exempel The concept of interception Masspoem Series och Svensk ...

Av: Nina Ahlzén | Utopiska geografier | 05 september, 2017

Illustration: Signe Collmo.

Dostojevskij – och gestaltandet av visionen som idé

Skrev för en kort tid sedan en essä, med tyngdpunkten på den kvinnliga författaren Zenta Maurinas bok, om kvinnornas betydelse för Dostojevskij. Dock kan perspektivet vändas till det helt motsatta ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 29 maj, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts