Gilda Melodia

Glädjesmarta

En ny krönika av Gilda Melodia.

Av: Gilda Melodia | 05 april, 2016
Gilda Melodia

Etik inom äldreomsorgen

De äldre, sjuka och dementa är en stor grupp människor med varierande symptom och sjukdomsbild. Det gemensamma för alla är att de ofta kommer i kläm i dagens rationella produktionssamhälle ...

Av: Lena Månson | 02 september, 2010
Essäer om samhället

Streiftog i litteraturens verden

Den franske resepsjonen av selvpåført død i den engelske overklasse i det attende århundre Ut fra sikten min er det å snakke og skrive om singulære menneske liv å sette fram ...

Av: Thor Olav Olsen | 12 april, 2013
Agora - filosofiska essäer

En Konsertupplevelse utöver det vanliga

 Stockholm, Drottningholms slottsteater, 6-10 juni Stockholm early music festival 2012 Det har under denna vecka varit ett mycket ambitiöst program med vad som kallas tidig musik, en term som är mina ögon ...

Av: Alexander Sanchez, Jessika Ahlström | 17 juni, 2012
Musikens porträtt

Operahuset blickar mot en ny vår



TEMA VÄSTERBOTTEN Image
Ett samtal med Norrlandsoperans teaterchef och vd Magnus Aspegren om Norrlandsoperan och operahusens framtid.

Det är en torsdagsmorgon i januari, Norrlandsoperan vaknar upp i takt med att morgonen skrider fram. Personalkafeterian är tom då jag slår mig ned vid ett bord med en kopp kaffe, tillsammans med teaterchef Magnus Aspegren. Berätta om repertoaren 2008, vad bör man inte missa i vår?

– Ja, vi har ju förstås vår stora operasatsning, Poet and Prophetess, som blir något av kulmen på vårt samarbete med Sydafrika. Vi har tidigare satt upp Rusalka och Porgy and Bess. Men detta är det största vi gjort, det kommer vara 60 personer på scenen samtidigt, scenografin består bland annat av ett gigantiskt skepp som man just nu bygger i monteringshallen, i syateljén håller sju/åtta personer på för fullt att sy upp 1700-talskostymer.

Magnus bläddrar vidare i Norrlandsoperans programblad.

– Sedan har vi ju Erwartung, Schönbergs monodrama. Det är en halvscenisk föreställning, med både scenografi och kostym. Vi jobbar med att konsertsalen också ska kunna vara ett sceniskt rum.

Han pratar engagerat vidare och kommer så in på dansen.

– Dansen kommer ju mer och mer, nu i höstas hade vi Triphtych av Örjan Andersson till exempel, som ju var en av de största satsningarna vi gjort på dansområdet. Vi hoppas kunna se mer av liknande samarbeten och residenser. Vi vill också gärna jobba med att föra samman opera och dans. Hitta nya vägar att skapa verk.

Dansämnet för Magnus in på frågan om ekonomi.

– Det kostar mycket med dans. Dansare pensioneras ju tidigt och kostnaden för pensionerna är ett problem. Det är miljoner som försvinner.

Har den borgerliga regeringens tillträde inneburit några markanta förändringar för Norrlandsoperan?

– Ja, de har ju varit smarta, genom att tillsätta en kulturutredning, och den är fortfarande inte klar. Så just nu finns det ingen kulturpolitik. Men tanken är väl att kultur ska finansieras mer genom sponsorer osv. Det är inte riktigt som att de säger att ”nu ska vi lägga ned allt som är bidrag och låta marknaden styra”, men man räknar dock med att det ska komma mer av andra pengar. Man tänker sig väl att det ska funka som i Amerika, där den mesta kulturen lever genom sponsring. Dock, i USA finns massor av rika människor, på ett annat sätt än här.

Norrlandsoperan kommer ju att vara värdar för Dansbiennalen i vår. Kan du berätta lite om det?

– Ja, vi hade ju Dansbiennalen här i Umeå 2001 och sedan dess har den vuxit så den nästan blivit alldeles för stor. Den har dock mest vuxit för själva dansbranschen, vilket visar sig genom att det inte kommer vara så mycket på scen, utan mer fokus på seminarier och workshops. Men, eftersom vi kommer att slå ihop den med MADE-festivalen, så har vi ju ändå en hel del sceniskt att erbjuda. Band annat kommer Meredith Monk hit, som jobbar med dans.

Norrlandsoperan har ju profilerat sig som en nytänkande, fräsch institution som samarbetar med barn och ungdomar, ni har satt upp en opera baserad på bloggtexter, ni har en queerklubb i huset, ni har MADE-festivalen som låter olika konstarter mötas, Malin Hellqvist Sellén är här titt som tätt med sina queera koreografier. Innebär det att ni tagit ett steg bort från rollen som ett traditionellt operahus?

– Ja, det kan man säga. Och det förs ju till exempel diskussioner i Stockholm om att bygga ett nytt scenkonsthus där man blandar opera med balett och dans. Jag tror absolut att det är framtiden för operahusen. Att man börjar arbeta mer internationellt, men även lokalt och regionalt. Att låta folk komma hit. I grund och botten handlar det om att man vill utveckla konsten. När det gäller bloggoperan var det intressanta att se ”vad blir det för resultat?” - inte ”åh vad fint att de fick komma in och leka!” Nej, vi ställer krav. Det handlar om kreativitet, ungdomar mår bra av det. Att hålla på med kultur är framtidens sätt att överleva.

Magnus tar fram en text han skrivit i Norrlandsoperans program, som handlar om att sluta stressa och konsumera prylar och istället konsumera kultur, som får oss att må bra.

– Tänk om vi lade våra pengar på att göra saker tillsammans, skapa saker tillsammans, istället för att köpa en ny bil. Hela vår välfärd bygger på att vi måste sälja bilar. Vi måste få ett nytt sätt att få kickar.

Om man mister rollen som ett traditionellt operahus, förlorar man då samtidigt status?

– Ja, i vissa sammanhang. Det finns en del gamla operarävar som säger ”hm, jaa, du gör ingen opera i år”. Om jag då säger ”jo, vi har haft bloggoperan och Mitt hjärta brister” så får man till svar att ”det är ingen riktig opera”. Men om man tar Göteborg som exempel, så har de visat att man kan göra det folkligt och ändå så jäkla bra. Sen är det ju naturligtvis häftigt med traditionell opera också. Det är egentligen ett mysterium med opera, att det fortfarande finns. Vissa talar om att göra opera på internet, men det tror jag är kört, det ska vara live.

Återspeglas samma sociala bredd hos publiken som den som Norrlandsoperan visar upp på scenen?

– Om man ser på symfoniorkestern och deras konserter, så visst är det mycket gråa hår, men vad är det egentligen för fel på det?  Ibland sitter det dock faktiskt grupper med ungdomar även i symfonipubliken. Och bloggoperan engagerade ju trots allt 450 ungdomar, vilket lockade många andra unga att komma och titta.

Har ni gjort några publikundersökningar?

– Ja, vi har gjort några tidigare som dock inte är relevanta. Men i vår kommer vi att göra nya, genom att dela ut lappar i samband med föreställningar, men också undersöka hur synen på Norrlandsoperan är utifrån sett.

Vem saknar du i publiken?

– Ja, det finns det här glappet mellan 23/24 år upp till ungefär 40. Det är väl under de åren man är upptagen med att skaffa familj, man kanske har dålig ekonomi och köper hellre en starköl för 70 kronor. Tänk om man kunde få operapubliken att gå på Club Subjekt!

Hur är det med svenskar med invandrarbakgrund?

– Ja, där är det ju ett jätteglapp, de är inte här alls. Det är mycket ett kommunikationsproblem. Även i personalen har vi alldeles för få med invandrarbakgrund. Där måste vi bli bättre. Inte genom att bjuda in, utan genom att jobba ihop. Men, sedan är det också en väldig skillnad på Malmö och Umeå.

Vad är bäst med att vara operachef?

– Att få jobba med Norrlandsoperan, jobba med bredd. Det är ett bra hus, bra personal och stämning. Ett drömjobb.

Vad är nackdelen?

– Det är att jag måste pendla, så jag är bara hemma i Stockholm någon dag i veckan.

Vad gör du efter Norrlandoperan?

– Jag skulle gärna jobba med något SIDA-projekt i Vietnam. Projekt som har med demokrati att göra. När vi satte upp Eldfågeln så var ju det en del i ett sådant projekt, liksom Cosi van tutte.  Jag skulle vilja arbeta med såkallade Non Governmental Organisations, där det inte handlar om pengar utan att få unga att prata och lära sig demokrati.

En timme har gått och Magnus måste rusa vidare till ett möte. Under tiden vi suttit där har fler och fler av operans personal strömmat in i kafeterian för att dricka sin kopp med morgonkaffe. Norrlandsoperan vaknar upp till en ny morgon och till en ny spännande vår.

Kirsti Jönson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
William Blake  Inferno

Djuren har ingen talan

Djuren som vi gjort till våra slavar vill vi inte tänka på som våra jämlikar. (Charles Darwin 1838)

Av: Lena Månsson | Reportage om politik & samhälle | 13 oktober, 2016

Post-Emmakrönika 2, Rastplatsen II

En enkel orak rastplats i omedelbarhet av en annan i avståndet knappt emellan övervunnet. De bevittnade vetgiriga, ställda råkat med fler sig rygg mot varann det aldrig pinsammare om än ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 25 februari, 2010

En ny röst åt konsten

Linda Aker är en av de kreativa ledarna för det till vintern årsgamla Galleri Vox, beläget i ett gårdshus i Sundsvalls stenstad. Hon är bildpedagog och har gått på utställningar ...

Av: Pernilla Andersson | Kulturreportage | 15 augusti, 2010

”Monism” – en tredje utväg

Inför en aktualisering av Viktor Rydbergs Bibelns lära om Kristus fick jag från professor Birthe Sjöberg mig till livs följande citat från Rydbergs Medeltidens magi från 1865: ”Vår tid är en ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 16 juli, 2012

Kolonisterna på Lappmarksmyrarna

Per Albin Andersson. Foto: Familjen I första numret av Tidningen Kulturen 2008 skrev Lilian O. Montmar en artikel under titeln: Eskilstunakolonister på gungfly i Västerbottens väglösa land. I förra påsken hittade ...

Av: Per Albin Andersson | Reportage om politik & samhälle | 14 augusti, 2008

Lily Tuck: Woman of Rome - A Life of Elsa Morante

För sin roman ”The News from Paraguay” fick amerikanskan Lily Tuck 2004 års National Book Award, inte alldeles oförtjänt. Det är en historia på faktiskt underlag om kärlek och politik ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 04 september, 2012

Nell Walden och Der Sturm

Kvinnliga konstnärer hade en aktiv roll i det svenska modernistiska projektet. De ifrågasatte den traditionella könsordningen och sökte nya estetiska uttryck men marginaliserades ofta av de samtida manliga kritikerna. Daniel ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 15 november, 2013

Serena Williams. Foto:  Flickrworker

Om Båstad och systrarna Williams

I dessa dagar besöks Båstads tennisarena av världsettan Serena Williams. Efter Wimbledonsegern, även detta år, tar hon sig till det avlägsna Båstad. Det är en ära att ha henne här ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 16 juli, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.