41. Asad

”Så dom tog dig till slut min bror.” Nadifa stod i dörröppningen.”Du får inte tappa hoppet nu. Tänk på mig, på oss.” Jag reste mig upp ur sängen och såg på ...

Av: Asad | 05 oktober, 2012
Lund har allt utom vatten

Död mans hand

Stig Dagerman. Fotografen är okänd Stig Dagerman sitter nere i Frankrike och försöker skriva. Det går trögt. Året är 1948. Tillsammans med sin hustru, Annemarie, och sina två små barn ...

Av: Crister Enander | 23 februari, 2009
Litteraturens porträtt

Ivo Holmqvist

Ett stillsamt förslag: släng det gamla skräpet, in med det slätstruket nya.

Jag ser i Dagens Nyheter att Jan Lööf är den senaste i raden som råkar ut för politiskt korrekta förlagsredaktörers klåfingrighet. Hans roliga bilderbok ”Morfar är sjörövare” som kom ut ...

Av: Ivo Holmqvist | 18 maj, 2016
Gästkrönikör

Normbrytande unga kvinnliga författare i Europa

  Den svenska utgivningen av översatt, ny centraleuropeisk litteratur är på frammarsch. Någon menar att det beror på att nya, unga förlag skyndat att nischa sig inom genren, andra hävdar vikten ...

Av: Johanna Gredfors Ottesen | 05 april, 2010
Litteraturens porträtt

Operahuset blickar mot en ny vår



TEMA VÄSTERBOTTEN Image
Ett samtal med Norrlandsoperans teaterchef och vd Magnus Aspegren om Norrlandsoperan och operahusens framtid.

Det är en torsdagsmorgon i januari, Norrlandsoperan vaknar upp i takt med att morgonen skrider fram. Personalkafeterian är tom då jag slår mig ned vid ett bord med en kopp kaffe, tillsammans med teaterchef Magnus Aspegren. Berätta om repertoaren 2008, vad bör man inte missa i vår?

– Ja, vi har ju förstås vår stora operasatsning, Poet and Prophetess, som blir något av kulmen på vårt samarbete med Sydafrika. Vi har tidigare satt upp Rusalka och Porgy and Bess. Men detta är det största vi gjort, det kommer vara 60 personer på scenen samtidigt, scenografin består bland annat av ett gigantiskt skepp som man just nu bygger i monteringshallen, i syateljén håller sju/åtta personer på för fullt att sy upp 1700-talskostymer.

Magnus bläddrar vidare i Norrlandsoperans programblad.

– Sedan har vi ju Erwartung, Schönbergs monodrama. Det är en halvscenisk föreställning, med både scenografi och kostym. Vi jobbar med att konsertsalen också ska kunna vara ett sceniskt rum.

Han pratar engagerat vidare och kommer så in på dansen.

– Dansen kommer ju mer och mer, nu i höstas hade vi Triphtych av Örjan Andersson till exempel, som ju var en av de största satsningarna vi gjort på dansområdet. Vi hoppas kunna se mer av liknande samarbeten och residenser. Vi vill också gärna jobba med att föra samman opera och dans. Hitta nya vägar att skapa verk.

Dansämnet för Magnus in på frågan om ekonomi.

– Det kostar mycket med dans. Dansare pensioneras ju tidigt och kostnaden för pensionerna är ett problem. Det är miljoner som försvinner.

Har den borgerliga regeringens tillträde inneburit några markanta förändringar för Norrlandsoperan?

– Ja, de har ju varit smarta, genom att tillsätta en kulturutredning, och den är fortfarande inte klar. Så just nu finns det ingen kulturpolitik. Men tanken är väl att kultur ska finansieras mer genom sponsorer osv. Det är inte riktigt som att de säger att ”nu ska vi lägga ned allt som är bidrag och låta marknaden styra”, men man räknar dock med att det ska komma mer av andra pengar. Man tänker sig väl att det ska funka som i Amerika, där den mesta kulturen lever genom sponsring. Dock, i USA finns massor av rika människor, på ett annat sätt än här.

Norrlandsoperan kommer ju att vara värdar för Dansbiennalen i vår. Kan du berätta lite om det?

– Ja, vi hade ju Dansbiennalen här i Umeå 2001 och sedan dess har den vuxit så den nästan blivit alldeles för stor. Den har dock mest vuxit för själva dansbranschen, vilket visar sig genom att det inte kommer vara så mycket på scen, utan mer fokus på seminarier och workshops. Men, eftersom vi kommer att slå ihop den med MADE-festivalen, så har vi ju ändå en hel del sceniskt att erbjuda. Band annat kommer Meredith Monk hit, som jobbar med dans.

Norrlandsoperan har ju profilerat sig som en nytänkande, fräsch institution som samarbetar med barn och ungdomar, ni har satt upp en opera baserad på bloggtexter, ni har en queerklubb i huset, ni har MADE-festivalen som låter olika konstarter mötas, Malin Hellqvist Sellén är här titt som tätt med sina queera koreografier. Innebär det att ni tagit ett steg bort från rollen som ett traditionellt operahus?

– Ja, det kan man säga. Och det förs ju till exempel diskussioner i Stockholm om att bygga ett nytt scenkonsthus där man blandar opera med balett och dans. Jag tror absolut att det är framtiden för operahusen. Att man börjar arbeta mer internationellt, men även lokalt och regionalt. Att låta folk komma hit. I grund och botten handlar det om att man vill utveckla konsten. När det gäller bloggoperan var det intressanta att se ”vad blir det för resultat?” - inte ”åh vad fint att de fick komma in och leka!” Nej, vi ställer krav. Det handlar om kreativitet, ungdomar mår bra av det. Att hålla på med kultur är framtidens sätt att överleva.

Magnus tar fram en text han skrivit i Norrlandsoperans program, som handlar om att sluta stressa och konsumera prylar och istället konsumera kultur, som får oss att må bra.

– Tänk om vi lade våra pengar på att göra saker tillsammans, skapa saker tillsammans, istället för att köpa en ny bil. Hela vår välfärd bygger på att vi måste sälja bilar. Vi måste få ett nytt sätt att få kickar.

Om man mister rollen som ett traditionellt operahus, förlorar man då samtidigt status?

– Ja, i vissa sammanhang. Det finns en del gamla operarävar som säger ”hm, jaa, du gör ingen opera i år”. Om jag då säger ”jo, vi har haft bloggoperan och Mitt hjärta brister” så får man till svar att ”det är ingen riktig opera”. Men om man tar Göteborg som exempel, så har de visat att man kan göra det folkligt och ändå så jäkla bra. Sen är det ju naturligtvis häftigt med traditionell opera också. Det är egentligen ett mysterium med opera, att det fortfarande finns. Vissa talar om att göra opera på internet, men det tror jag är kört, det ska vara live.

Återspeglas samma sociala bredd hos publiken som den som Norrlandsoperan visar upp på scenen?

– Om man ser på symfoniorkestern och deras konserter, så visst är det mycket gråa hår, men vad är det egentligen för fel på det?  Ibland sitter det dock faktiskt grupper med ungdomar även i symfonipubliken. Och bloggoperan engagerade ju trots allt 450 ungdomar, vilket lockade många andra unga att komma och titta.

Har ni gjort några publikundersökningar?

– Ja, vi har gjort några tidigare som dock inte är relevanta. Men i vår kommer vi att göra nya, genom att dela ut lappar i samband med föreställningar, men också undersöka hur synen på Norrlandsoperan är utifrån sett.

Vem saknar du i publiken?

– Ja, det finns det här glappet mellan 23/24 år upp till ungefär 40. Det är väl under de åren man är upptagen med att skaffa familj, man kanske har dålig ekonomi och köper hellre en starköl för 70 kronor. Tänk om man kunde få operapubliken att gå på Club Subjekt!

Hur är det med svenskar med invandrarbakgrund?

– Ja, där är det ju ett jätteglapp, de är inte här alls. Det är mycket ett kommunikationsproblem. Även i personalen har vi alldeles för få med invandrarbakgrund. Där måste vi bli bättre. Inte genom att bjuda in, utan genom att jobba ihop. Men, sedan är det också en väldig skillnad på Malmö och Umeå.

Vad är bäst med att vara operachef?

– Att få jobba med Norrlandsoperan, jobba med bredd. Det är ett bra hus, bra personal och stämning. Ett drömjobb.

Vad är nackdelen?

– Det är att jag måste pendla, så jag är bara hemma i Stockholm någon dag i veckan.

Vad gör du efter Norrlandoperan?

– Jag skulle gärna jobba med något SIDA-projekt i Vietnam. Projekt som har med demokrati att göra. När vi satte upp Eldfågeln så var ju det en del i ett sådant projekt, liksom Cosi van tutte.  Jag skulle vilja arbeta med såkallade Non Governmental Organisations, där det inte handlar om pengar utan att få unga att prata och lära sig demokrati.

En timme har gått och Magnus måste rusa vidare till ett möte. Under tiden vi suttit där har fler och fler av operans personal strömmat in i kafeterian för att dricka sin kopp med morgonkaffe. Norrlandsoperan vaknar upp till en ny morgon och till en ny spännande vår.

Kirsti Jönson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Den på Stockholms filmfestival 2014 Bronshästnominerade filmen Keeping Room av David Barber

Intervju med Daniel Barber

Roberto Fogelberg Rota intervjuar regissören till filmen "Keeping Room", en film om det amerikanska inbördeskriget, vars historia och foto i hög grad imponerat intervjuaren.

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 15 april, 2015

Mitt enda brott mot mänskligheten

Mitt enda brott mot mänskligheten är att jag tror på människan. Någonstans inom mig har jag inte slutat flyga drake på ängen bakom den rangliga sommarstugan nere på Österlen. När ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 18 november, 2010

Vad hände Wolf Solent?

  Vad hände Wolf Solent? Ny fattning av ett Ibsentema Av den engelsk-walesiske författaren John Cowper Powys (1872-1963) har på svenska under senare år utgivits Wolf Solent och essäerna i Kulturens mening ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om litteratur & böcker | 18 september, 2007

Om Lars Norén, Kristian Gidlund och Lena Andersson via Heidegger

”Jag har skrivit på dagboken. Jag är nu på sidan 373. Jag fruktar att den blir mycket omfattande, kanske 1 500 sidor. Vem orkar med det.” Så skriver faktiskt – ...

Av: Björn Gustavsson | Gästkrönikör | 08 december, 2013

"Minsta möjliga lidande är det bästa"

Ett samtal med Michael Bowen Michael Bowen har levt och arbetat under alla de stora formativa perioderna i det sena amerikanska 1900-talets historia: Beatkulturens öppensinnade inre och yttre reslust, Hippie-erans fredspatos ...

Av: Carl Abrahamsson | Konstens porträtt | 11 april, 2010

Själens diskreta relativiseringsprocess

Jag sitter vid fönstret och ser ut på ett träd i höstrusket. Det har blommat hela sommaren som en praktfull rese i synfältet. De goda tiderna. Värmen och föresatserna. Trädet böjer ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om religionen | 16 september, 2009

Samtalets tid och plats

Den västerländska vetenskapen föds ur ett samtal. Platon skrev dialoger. Han uppfann inte formen; inom den filosofiska tradition som han själv tillhörde finns hänvisningar till försvunna dialoger av Protagoras, Zenon ...

Av: Anna-Lena Renqvist | Agora - filosofiska essäer | 21 augusti, 2013

Vem var Ana Mendieta?

Mattias Viktor Desac om den kubansk-amerikanska konstnären Ana Mendieta

Av: Mattias Viktor Desac | Konstens porträtt | 11 januari, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts