Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | 30 november, 2017
Konstens porträtt

ABBA de museala. En perverterad musik?

Thank you for the music. ABBA-musiken. Är det musik? Är det inte bara enkel sörja? Är det verkligen tonhöjd och tondjup? Är ABBA The music story, inte bara en vulgär ...

Av: Benny Holmberg | 27 juni, 2013
Kulturreportage

Hundens genius

"Jag fick order att inställa mig hos en kapten som sade att han inte ville ha en kvinnlig chaufför. Han tyckte inte om atmosfären, han ville inte ha en kvinnlig ...

Av: Lisa Gålmark | 08 juni, 2014
Essäer

Svenska PEN kräver ett slut på den tysta diplomatin

Fredagen den 23 september var det på dagen tio år sedan Dawit Isaak och en rad andra eritreanska journalister fängslades i ett tillslag mot den oberoende journalistiken i landet. Tio ...

Av: Håkan Lindgren | 29 september, 2011
Kulturreportage

Anders T Ohlsson i Sufflören en av flera monologerunder 2015 års Scenkonstbiennal Foto:RogerStenberg

Maktstrukturer, identitet och genus på Scenkonstbiennalen



Vartannat år arrangeras Scenkonstbiennalen, Sveriges största branschmöte för landets scenkonstnärer. I år arrangerades den mellan den 26 och 31 maj i Malmö. Förutom några internationella, speciellt inbjudna gästspel hade juryn i år valt ut 18 föreställningar bland 328 nominerade som skulle illustrera det bästa och mest representativa för den inhemska scenkonsten just nu. 
Vi lever i en tid då det behövs göras upp med och slås hål på gamla maktstrukturer.

Karaktäristiskt för årets biennal var monologernas framträdande roll. Hela fem uppsättningar av de 18 utvalda var just monologer. Monologerna, med sin enda person på scenen, blir ofta en lek med identiteter i och med att berättaren ofta tvingas skissa andra karaktärer och röra sig mellan dessa. Därmed tydliggörs också det som utgör teaterns grund. Just detta illustrerade skådespelaren och dramatikern Anders T Olsson suveränt i sin monolog Sufflören - en teaterviskning, där han lekande lätt och med en stor portion humor iklädde sig i olika roller i berättelsen om sufflörens situation.

Men scenen med sina föreställningar, gestaltningar och tematik, fungerar också som en plattform för själva diskussionen om identitet och genus, någonting som lyftes upp under årets seminarier. Ett intressant sådant var seminariet "Att gestalta kön - Effekter och vad händer nu?" Seminariet handlade om vad som hänt med det stora genusprojekt som sjösattes 2007-2009 på scenhögskolorna. Inte mycket, menade en del som ett direkt svar på frågan. Någon påpekade att det till och med blivit värre efter detta projekt som endast berört eleverna på statens scenskolor och där varken pedagogerna eller administrationen i någon högre grad tagit del av omdaningsprojektet.

Skådespelaren och transaktivisten Aleksa Lundberg, som också deltog i seminariet, berättade om sina erfarenheter i teatervärlden, stödd av mörk statistik på området. Vad som behövs för att debatten och genusprojektet skall ta fart på allvar, är kanske att i framtida seminarier bland annat även involvera cheferna för de stora teaterinstitutionerna i diskussionspanelen.

Men biennalen var naturligtvis inte "endast" en diskussion om genus och identitet i monologens form. Andra intressanta monologer pekade i andra riktningar, så som Ansvaret är vårt / Tingsten, en uppsättning som helt gick i moralens tecken när skådespelaren Robert Fux förvandlade sig till den gamle DN-chefredaktören Tingsten och lät iscensätta dennes frustration inför partipolitik och lojalitet. Dimen Abdullas På alla fyra i Bahar Pars gestaltning var en beskrivning av en ung kvinnas kontrollbehov. Dansmonologen Measured Moments - om mänsklig dressyr var ytterligare en variant på monologen. Dansaren Sandra Medina tog både med publiken på en historisk resa genom balettens utveckling och på en resa i rörelser som var helt suverän, även om föreställningen i andra akten övergick i en lojare workshop för publiken som guidades av inspelade instruktioner. Measured Moments - om mänsklig dressyr med dess efterföljande workshop var en undersökning i hur vi människor underkastar oss kroppsliga rörelsemönster. För att också ge ett exempel på en föreställning bortom monologen, kan Den svenska apans 100 röda drömmar, Turteaterns iscensättning av Joakim Pirinens absurda, ironiska och associativa texter som ofta har en kritisk hållning till samhälle, förhållningssätt och idéer som det går att slå hål på, nämnas.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Vi lever i en tid då det behövs göras upp med och slås hål på gamla maktstrukturer. Det är också här den minsta gemensamma nämnaren i årets scenkonstbiennal tycks gå att finna. Ett flertal av Biennalens föreställningar ägnade sig åt just analys av maktstrukturer. Här blir berättelsen, och där med inte minst monologen, ett effektivt verktyg att inte bara skildra, utan också kommentera situationen.

Att svenska myndigheter gjort det omöjligt för den syriska teatergruppen Al-Ashar Theatre att närvara under Biennalen kan tas som ytterligare ett exempel på hur maktstrukturer påverkar teaterklimatet i Sverige.

Magnus Dahlerus

Ur arkivet

view_module reorder

Ragnwei Axellie – Alla vita vingar blev svarta

Ragnwei Axellie, författare – debuterade 1979 med diktsamlingen ”Pappa älskade pappa”. ”Vuxenlös”, ”Närleken”, ”Livs-gammal”, ”Lägesrapport” och ”Vem bryr sig?” är andra uppmärksammade titlar ur hennes produktion. Återkommande teman i hennes ...

Av: Ragnwei Axellie | Utopiska geografier | 02 april, 2012

Vincent Lambert

Har svenska jurister nagot att lära av den franska tillämpningen av eutanasilagen?

Många fransmän håller andan när de hör Vincent Lambert omnämnas.. För åtta år sedan hamnade han i koma efter en trafikolycka. För tre år sedan inleddes kampen om hans fortsatta ...

Av: Eva-Karin Josefson | Gästkrönikör | 17 december, 2015

Spåren av svensk kolonialism

Nationsbyggandet i norden inleddes under medeltiden. Området för aktörerna omfattade nuvarande Danmark, södra Finland, Sverige-Norge, Hälsingland, Jämtland och Trondheimsområdet. I de stora områdena norrut fanns samerna från Härjedalen i söder ...

Av: Rolf Sjölin | Kulturreportage | 10 augusti, 2010

Världsontologin – en analysmodell för kulturförståelse

Vad som konstituerar och definierar en civilisations kultur och kulturliv, liksom frågan om det finns något som kan kallas nationell kultur, är föremål för ständig debatt. Inte sällan hör man ...

Av: Leif V Erixell | Agora - filosofiska essäer | 14 mars, 2013

Killers from Space (1954)

Lavalantula och jättespindlarnas återkomst

Jättestora spindlar var en skrämmande ingrediens i 1950-talets skräckfilmer. I Tarantula (1955) experimenterar man med radioaktiva isotoper som ska skapa jättedjur som ska lösa livsmedelsförsörjningen i framtiden. Försöken visar sig ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om film | 10 april, 2016

Stillbild ur filmen Sunspring skriven av en AI

Artificiell intelligens skapar framtidens kultur

Artificiell intelligens (AI) beskrivs ofta i Science Fiction i dystopiska ordalag. Det är en HAL i Kubricks 2001 A Space Odysseus, ett ondskefullt Skynet i Terminator-filmerna eller en Matrix som ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 02 juli, 2016

Jan Stenis

Jan Stenis. Kejsarvalsens kärlek

Kejsarvalsens kärlek kan ses som en mental ädlings uppgörelse med ett obehagligt degenererat samhälle som, ekonomiskt sett, inte tillräckligt belönar studiebegåvning eller talang för finkulturella yttringar som poesi. Diktsamlingen utgör även ...

Av: Jan Stenis | Utopiska geografier | 09 februari, 2017

Bjuden till hyresgästen

Tänk. Kul. Jag är bjuden på, men jag vet inte om det är kaffe, träff, eller inspektion. Hyresgästen i mitt gamla kontorsutrymme från fornstora dagar i Borgå, är ett farligt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 04 oktober, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.