Detaljer

Det borde egentligen inte spela någon roll om jag struntade i att skrapa av den gamla målarfärgen runt fönstret innan jag började måla om det. Trots det blir resultatet att ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 oktober, 2014
Gästkrönikör

Sånglösa. Spelar på mer än bara känslor

En gråtande flicka som inte kan sjunga, så lyder sammanfattningen av nyoperaföreställningen Sånglösa, som under måndagen hade nypremiär på Atalante i Göteborg. Med nyopera menas att en operaform tas upp ...

Av: Frida Sandström | 03 december, 2013
Reportage om scenkonst

If there is a will, there is a way

De gånger jag besöker Oslo försöker jag alltid hinna med ett besök på det så kallade Litteraturhuset, strax intill Slottsparken: ett litterärt centrum som blivit oerhört populärt; en samlingsplats inrymmande ...

Av: Björn Gustavsson | 11 juni, 2013
Gästkrönikör

Gustav Klimt del 2 Världen i kvinnlig skepnad

Franz Joseph I av Österrike-Ungern gav arkitekterna Gottfried Semper och Carl von Hasenauer i uppdrag att bygga och gestalta Burgtheater, men herrarna hade olika ingångar till och syn på det ...

Av: Lilian O. Montmar | 31 mars, 2011
Essäer om konst

Bokoholistiska bekännelser



 

altHej, jag heter Jessica och jag är bokoholist (här svarar ni i kör: Hej Jessica). Det faktum att jag är bokoholist påverkar många delar av min tillvaro.

Det kan mycket väl hända att jag ibland föredrar att läsa en hel lördag, framför att träffa en kompis och hitta på något. Ibland stänger jag av ljudet på min telefon när jag har en efterlängtad lässtund framför mig. Har jag något inplanerat så är det nästintill omöjligt att släppa taget om boken och jag längtar redan till nästa långa lässession.

Om jag inte har fått läsa på några dagar (eller jag kan erkänna att en dag räcker) så slår abstinensen till. Jag blir stingslig och okoncentrerad. Jag har mycket lättare att känna mig stressad och tänker ideligen på den bok som jag läser, eller böcker jag vill läsa. Ibland leder läsabstinensen till att jag går in på Bokbörsen eller Adlibris och köper några böcker jag egentligen inte behöver.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Är det riktigt illa så hastar jag in i närmaste boklåda och plockar raskt åt mig några böcker. Det spelar ingen roll att jag har hur många olästa som helst hemma i hyllorna - för det har jag konstant - utan själva köpakten lugnar mig en smula. Om du hälsar på mig och min pojkvän så kommer du garanterat att förvånas över det digra antalet böcker och undra om jag har läst alla. Det har jag inte. En del av bokoholismen är att samla på sig för svårare tider.

 

Jag vet oftast vad som ges ut under rådande säsong. När en bok närmar sig slutet så sneglar jag redan i bokhyllorna efter vad jag ska läsa härnäst. Min väska är alltid onödigt tung om jag ska ut på landet över helgen, eftersom jag släpar med mig minst fem böcker dit. Det spelar ingen roll om jag bara har hunnit läsa en av dem. Jag ser det inte som något självändamål att läsa många böcker. Men hellre släpar jag på tunga väskor som tröttar ut axlarna, än att riskera att sitta utan läsning. Jag lär mig aldrig. Nästa gång det är dags för en helgtripp så plockar jag raskt ner lika många igen.

När jag går in på ett antikvariat, så kommer jag garanterat ut med minst en ny bok i min ägo. Jag drabbas nämligen av antikvariat-syndromet: Tänk om det här är det enda exemplaret av Moa Martinsons Drottning Grågyllen i hela Sverige, och om jag kommer att ångra mig ifall jag inte köper den nu. Det är ett skottsäkert argument, eftersom man aldrig säkert kan veta om alla andra exemplar plötsligt säljer slut.

Självklart har jag en väluppdaterad bokblogg där jag och andra bokoholister vältrar oss i allehanda litteratur. Givetvis pluggar jag, utöver mitt jobb, litteraturvetenskap och är vid det här laget uppe på magisternivå. Inte heller det kan jag lägga av med. Jag fortsätter, eftersom det är ett fint sätt att lära sig massor om litteratur. Ge mig magisk realism, ge mig svensk litteratur under mellankrigstiden, ge mig barnböcker - det mesta är så intressant att det får mig att gapa över anteckningsboken.

Om jag träffar en kompis som egentligen inte är speciellt intresserad av böcker, så försöker jag hitta en vinkel som ändå kan intressera personen. Tröttar ut med prat om hur GALET bra Knausgårds Min kamp faktiskt är, och hur den förmodligen kommer att förändra kompisens syn på litteratur. Gnatar på om Sara Stridsbergs MAGISKA språk och Hjalmar Söderbergs UNDERBARA Stockholmsskildringar. Det krävs mycket för att få mig att förstå att kompisen faktiskt struntar blankt i Stridsbergs svindlande beskrivningar och helst bara läser en Lapidus på semestern varje år.

Ibland reflekterar jag över min bokoholism, och undrar hur den uppstod. Det har aldrig hänt att jag velat bota den, eftersom jag ser det som ett överkomligt missbruk, men jag undrar varför. Mamma har berättat hur jag som fyraåring släpade bokhögar från rum till rum och gång efter annan lyssnade sönder Astrid Lindgrens inlästa Bullerby-sagor. Jag hade alltid en bok i närheten, även om jag periodvis föredrog att leka med Barbie. Det här är alltså medfött. Jag tror det kan ha att göra med att jag alltid haft en livlig fantasi och alltid själv drömt om att bli författare. Jag har älskat att lyssna till (och nu läsa) sagor och romaner om hur andra levt sina liv, för att därefter klottra ner hela anteckningsböcker med egna texter, dikter och romanidéer.

Det är något extraordinärt med att läsa en bok, som för mig varken kan ersättas av konst, film eller tv-program. För mig blir avkopplingen så total att jag kan känna mig som om jag varit på ett yogapass efter en lässession. Vissa undrar hur jag finner ro att läsa. Jag svarar att jag blir rofylld av att läsa, även om jag inte varit det innan. Kanske har det att göra med den aktivitet som krävs från min sida medan jag läser - jag måste ju föreställa mig hur George Orwell tröskade fram i Paris när jag läser 'Nere för räkning i Paris och London'. Jag måste fundera över hur Patti Smith kände sig när hon fick ett större rum på Chelsea Hotel, efter att ha kämpat för det i månader. Jag måste ägna hela min uppmärksamhet åt Per-Eric Söders dikter när jag läser dem. Det går inte att börja tänka på tentor som ska skrivas, jobbpresentationer som ska klaras av eller disk som ska diskas. Vardagen kommer sedan. När jag läser är jag bara i boken, oavsett om den utspelas i en amerikansk småstad på 90-talet eller i Moa Martinsons Norrköping vid förra sekelskiftet.

Jag blir orolig när jag läser Jens Liljestrands fundering i DN (29/6) kring de sjunkande försäljningssiffrorna i bokvärlden. Han förutspår dystert att skönlitteraturens roll i framtiden kommer bli ungefär som operans roll idag. Något som en liten skara privilegierade ägnar sig åt, men som de flesta inte orkar med. Det är viktigt med romaner. Viktigt att kunna förstå andra människors sätt att tänka och leva. Roligt att ägna en eftermiddag åt vad någon tänkte för 150 år sedan. Fint att vidga sin horisont och fantasiförmåga.

För mig är det alltså högtidsdags under juli månad. Man är ledig från det mesta. Det är okej att läsa hur mycket som helst. Jag har redan börjat fila på vad jag ska packa med mig till landet. Det kanske blir en författardagbok, någon biografi, en och annan klassiker, några nyare svenska, en tegelsten och så vidare. Sommaren är här. För en bokholist är det paradiset. Om jag inte svarar i telefonen under de närmaste veckorna så vet du alltså vad det beror på.

PS. Också hösten är en fantastisk årstid för läsning. I höst ges bland annat Roberto Bolaño, Elin Grelsson, Siri Hustvedt och Paul Auster ut. Jag kan knappt bärga mig...

PS2. Den som vill ha lästips inför semestern kan skriva ut den här listan med livsnödvändig läsning: Patti Smith - Just kids, Moa Martinson - Kvinnor och äppelträd, Niklas Rådström - Stig, Karl Ove Knausgård - Min kamp (1 och 2), Per Planhammar - Efter honom syndafloden, Roberto Bolaño - De vilda detektiverna, Sara Stridsberg - Darling River, Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga, Hjalmar Söderberg - Den allvarsamma leken, Karolina Ramqvist - Flickvännen, Haruki Murakami - Fågeln som vrider upp världen, Monika Fagerholm - Den amerikanska flickan, Francoise Sagan - Bonjour tristesse, Irène Némirovsky - Ensamhetens vin.

Jessica Johansson

Ur arkivet

view_module reorder

Om maktmekanismer i det sydkoreanska samhället. Intervju med Cheol-soo Jang

Sydkorea kännetecknas av en vital filmindustri, en filmindustri som ofta kännetecknas av en extrem omsorg för det tekniska så till vida att alla filmtekniska medel musik, foto, skådespeleri ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 28 januari, 2011

Filosofi, kultur og liv

Innledning I den vestlige kulturhistorie finnes det en rekke distinksjoner, og som gjerne blir framstilt på den måten at de er om forskjellen mellom høyt og lavt, ånd og åndløshet, fornemt ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 23 juni, 2014

Hur jämlik kan jämlikhet vara? – om Mary Wollstonecraft

  Målning av Mary Wollstonecraft (cirka 1797) av John Opie. Hur jämlik kan jämlikhet vara? – om Mary Wollstonecraft Det ligger i tiden. Utställningar, böcker, pjäser och filmer, ja, otaliga är de uttrycksmedel ...

Av: Anna Franklin | Essäer om politiken | 24 juli, 2007

Autodafén eller Mannen utan egenskaper

En typisk vrångbild ligger i hur vi tolkar ordet autodafé. Enligt Svenska akademiens ordlista betyder ordet ”inkvisitionens bestraffning av otrogna mm., kättarbål”. Men etymologiskt är auto-da-fé en portugisisk sammansättning som ...

Av: Göran af Gröning | Essäer | 09 januari, 2014

Bede Griffiths liv och lära

If you love someone, you become one with him or her, and they become one with you, but you do not cease to be yourself. If that happened, it would ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | Övriga porträtt | 25 februari, 2013

Vi bryr oss inte

På spårvagnen i Göteborg hamnar jag mitt i en skock barn i 9-årsåldern som förvånat frågar varför jag fotar lyftkranarna utanför. Solen lyser, luften är klar, jag är på väg ...

Av: Sofia Sandström | Gästkrönikör | 02 mars, 2014

Om beroendeställning till den utanförvarande makten och avbrott i tiden

Som en del i konstmanifestationen Malmö Nordic 2013 öppnar Konsthallen upp med utställningen 24 spaces - en kakafoni, där Lilith Performance Studio deltar med två bidrag: Amerikanskan Donna Huancas Raw ...

Av: Helena Lie | Reportage om scenkonst | 26 Maj, 2013

Diane Arbus genom en personlig lins

För 223 år sedan svor här den franska nationalförsamlingen eden om att inte skiljas åt förrän de givit en konstitution åt Frankrike. Idag är Jeu de Paume ett museum som ...

Av: Signe Lundgren | Konstens porträtt | 17 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts