Att trivas i lidandet - Lidandet som njutning

Det kan finnas en förrädisk skönhet och bisarr njutning i själsligt lidande. Att förlora sig i egen plåga. Själsligt lidande kan generellt utvecklas till en bekväm ankarplats där inget får störa ...

Av: Benny Holmberg | 07 september, 2009
Essäer om religionen

Att återföda jaget i konsten. Om Pablo Picasso

Fostret var livlöst, lades åt sidan som dödfött. Don Salvador, Pablos farbror blåste cigarrök i näsborrarna på den nyfödde. Picasso vaknade till sin första verklighet. En ingång till existensen, iögonfallande ...

Av: Benny Holmberg | 23 september, 2012
Övriga porträtt

De jämtska -vin-namnen. En betydelsefull ortnamnstyp och dess öden och äventyr i tradition…

Hägra, Härke, Höla, Knytta, Knöva, Kövra, Rista, Skickja, Ösa, Rätan, Grytan, Rödön, Silje och Välje är namn på orter i gamla betydande jämtbygder. Vad de på urnordisk tid betydde är ...

Av: Håkan Roos | 02 december, 2014
Essäer om samhället

Kulturens stängda dörrar. Om fri entréreformen och folkets tillgång till kultur

  Genom museets entré springer två barn in. En flicka i blont, lockigt hår håller sin lillebror i handen. Visar honom alla leksaker i museibutiken. Skrattar. Föräldrarna kommer in bakom dem ...

Av: Frida Oskarsson | 25 januari, 2011
Kulturreportage

Scenkonstens porträtt

Direktören som också är aktör och regissör

portratt_erik.jpg
 Foto: Marika Hansson

Direktören som också är aktör och regissör

Han har arbetat med teatrar i både Finland och Sverige, vart han än går lyckas han både få publiken att strömma till och sanera ekonomin. Tidningen Kulturens Yvonne Granath har träffat Norrbottensteaterns chef, Erik Kiviniemi.

Erik Kiviniemi är inne på sitt sista och fjärde år som teaterchef för Norrbottensteatern. När han tillträdde 2004 tog han över en krisdrabbad teater som hade förlorat sin publik. Skulderna hade överstigit tillgångarna och tea­tern var nära att gå i konkurs. Relationen mellan tea­tern och dess huvudman landstinget var minst sagt frostig och infekterad.

Nu har publiken hittat tillbaka och Kiviniemi lämnar efter sig en teater i ekonomisk balans. Teaterns självfinansiering är numera uppe i 20 procent, som är att jämföra med 4 procent då han började. Publiksiffrorna som var nere i 18 000 besökare/år när det var som värst har stigit till rekordhöga 50 000/år. Finlandssvenske Erik Kiviniemi kom till Norrbottensteatern efter att ha varit chef för svenskspråkiga Vasateatern i Finland. Även där lyckades han få publiken att strömma till och sanera ekonomin.

Släpp inte fan över bron!

Släpp inte fan över bron!

Ann Hingström träffar Hans Alfredson.

 hasse
 Hans Alfredson, foto: Julia Peirone/W&W

Två fullvuxna män med akademisk bakgrund och smak för det burleska slår sig alltså ihop och bildar ett aktiebolag. Två män i sina bästa år, båda familjefäder, båda avogt inställda till pappersarbete, båda två med vetskapen om att livet kan ta slut när som helst. Produktionen tog en svindlande fart.

Hans Alfredson har levt i en ljuskägla i stort sett hela sitt liv. Tidigt tog han ett beslut; släpp inte fan över bron, dvs bjud inte in journalisterna i köket.

Men eftersom vi skulle bygga ett museum ihop, han och jag - Världens minsta museum - Världens största Hasse & Tage - museum i Tomelilla frågade jag ändå om jag inte kunde få ställa några frågor. Jag behövde förstå vem personerna bakom duon var och är för att kunna bygga upp ett kulturarvsmuseum i en trovärdig anda. Dessutom var förväntningarna på detta lilla museum i den gudsförgätna orten Tomelilla på Österlen gigantiska. Det visade sig att halva Sveriges befolkning längtade tillbaka till sina TV-soffor, TV-kannor, färdigbredda smörgåsar, nybakade kanelbullar då de intog en revy eller en ny film av och med Hasse & Tage. Kravet på mig som projektledare kändes som om jag skulle bygga en tidsmaskin, en nostalgiprocessor för längtande 40+are...

Ur arkivet

view_module reorder
Dali Atomicus av Philippe Halsman Foto Wikipedia

Miljoners miljarder bilder…

Adjektivet ”ikonisk” som knappt ens är försvenskat sprider sig med löpeldens hastighet. Nu senast är hundra fotografier som tidskriften Time samlat ”ikoniska”, dvs. alltigenom välkända. Bilder virvlar runt oss varje ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 24 november, 2016

Om Röda korsets arbetsförhållanden och språkförbistringen i Första världskrigets Ryssland

Kärt barn har många namn. Sankt Petersburg, Petrograd, Leningrad, och nu Sankt Petersburg igen… St. Petersburg är en vacker stad med breda gator, öppna platser. I skymningsljuset mot broarnas blånande ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer | 29 juli, 2014

Bildning – ingen sport?

  Biblia et stanze av Veronique Traditio.TEMA BILDNING  Tema Bildning Hur förhåller sig bildningen till specialiseringen? Den allmänna bildningen är själva begreppets huvudsats; det är författaren och skriftställaren Leif V Erixells utgångspunkt. Det ...

Av: Leif V Erixell | Essäer om samhället | 10 april, 2008

Hon fångar djurens blickar

Hare – bearbetad litografi på frigolit av Riitta Tjörneryd Blicken mellan djur och människa, som kanske har spelat en avgörande roll i det mänskliga samhällets utveckling, och som alla människor i ...

Av: Niels Hebert | Konstens porträtt | 24 mars, 2008

Litteraturen som politiskt redskap - Intervju med Susanna Alakoski

Det är många som blivit otroligt berörda av de två romaner – Svinalängorna och Håpas du trifs bra i fengelset – som Susanna Alakoski hittills hunnit skriva. Det är böcker ...

Av: Jessica Johansson | Litteraturens porträtt | 02 november, 2011

Tidig turism i Norrbotten

Den tidiga turismen i Norrbotten var männens angelägenhet och vedermödornas och de storslagna vyernas värld. Grunden fanns i geologernas, botanikernas, och kartografernas erfarenheter. De var inte på jakt efter marknader ...

Av: Niels Hebert | Reportage om politik & samhälle | 04 december, 2007

Slå i glasen och låt oss lustiga vara

Jag har haft mina uppgörelser med julen. Jag har barrikaderat mig, dragit ur telefonjacket, hyrt en stuga i ödemarken, sjukskrivit mig efter att frivilligt smittat ner mig med vinterkräksjuka. Jag har ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 06 december, 2011

Hämndens rus

“One day the last portrait of Rembrandt and the last bar of Mozart will have ceased to be — though possibly a colored canvas and a sheet of notes will ...

Av: Anton Stigermark | Essäer | 13 juni, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.