Crister Enander om Birgitta Stenberg

Birgitta Stenberg fick ta emot ett av de största litterära pris en svensk författare kan få – näst efter Alfred Nobels vill säga – Selma Lagerlöfs litteraturpris. Och tidigare har ...

Av: Crister Enander | 23 augusti, 2014
Litteraturens porträtt

Ikonoklaster

Att rensa ut ”Tintin i Kongo” från barnbiblioteken som visst skett i Stockholm skulle inte gå i Belgien, trots landets koloniala förflutna. Hans skapare Georges Rémi, född den 22 maj 1907 ...

Av: Ivo Holmqvist | 28 september, 2012
Essäer

Postmoderna perversioner: Guillaume Faye läser Heidegger

Den andliga fronten som under 1900-talet kämpade mot den moderna teknokratins destruktiva metoder existerar inte längre sedan något årtionde tillbaka.I svetsfogen mellan "usura" och en globalism som är totalitarismens verkliga ...

Av: Guido Zeccola | 27 juli, 2010
Essäer

Jag har aldrig tänkt på marknaden

Tidningen Kulturen presentar en serie porträtt av olika bokförlag i Sverige. Vad gör de? Vilken är deras policy och politik? En sak är säker: deras insatser är ett viktigt bidrag ...

Av: Daniel Westerlund | 12 maj, 2008
Litteraturens porträtt

Scenkonstens porträtt

Direktören som också är aktör och regissör

portratt_erik.jpg
 Foto: Marika Hansson

Direktören som också är aktör och regissör

Han har arbetat med teatrar i både Finland och Sverige, vart han än går lyckas han både få publiken att strömma till och sanera ekonomin. Tidningen Kulturens Yvonne Granath har träffat Norrbottensteaterns chef, Erik Kiviniemi.

Erik Kiviniemi är inne på sitt sista och fjärde år som teaterchef för Norrbottensteatern. När han tillträdde 2004 tog han över en krisdrabbad teater som hade förlorat sin publik. Skulderna hade överstigit tillgångarna och tea­tern var nära att gå i konkurs. Relationen mellan tea­tern och dess huvudman landstinget var minst sagt frostig och infekterad.

Nu har publiken hittat tillbaka och Kiviniemi lämnar efter sig en teater i ekonomisk balans. Teaterns självfinansiering är numera uppe i 20 procent, som är att jämföra med 4 procent då han började. Publiksiffrorna som var nere i 18 000 besökare/år när det var som värst har stigit till rekordhöga 50 000/år. Finlandssvenske Erik Kiviniemi kom till Norrbottensteatern efter att ha varit chef för svenskspråkiga Vasateatern i Finland. Även där lyckades han få publiken att strömma till och sanera ekonomin.

Släpp inte fan över bron!

Släpp inte fan över bron!

Ann Hingström träffar Hans Alfredson.

 hasse
 Hans Alfredson, foto: Julia Peirone/W&W

Två fullvuxna män med akademisk bakgrund och smak för det burleska slår sig alltså ihop och bildar ett aktiebolag. Två män i sina bästa år, båda familjefäder, båda avogt inställda till pappersarbete, båda två med vetskapen om att livet kan ta slut när som helst. Produktionen tog en svindlande fart.

Hans Alfredson har levt i en ljuskägla i stort sett hela sitt liv. Tidigt tog han ett beslut; släpp inte fan över bron, dvs bjud inte in journalisterna i köket.

Men eftersom vi skulle bygga ett museum ihop, han och jag - Världens minsta museum - Världens största Hasse & Tage - museum i Tomelilla frågade jag ändå om jag inte kunde få ställa några frågor. Jag behövde förstå vem personerna bakom duon var och är för att kunna bygga upp ett kulturarvsmuseum i en trovärdig anda. Dessutom var förväntningarna på detta lilla museum i den gudsförgätna orten Tomelilla på Österlen gigantiska. Det visade sig att halva Sveriges befolkning längtade tillbaka till sina TV-soffor, TV-kannor, färdigbredda smörgåsar, nybakade kanelbullar då de intog en revy eller en ny film av och med Hasse & Tage. Kravet på mig som projektledare kändes som om jag skulle bygga en tidsmaskin, en nostalgiprocessor för längtande 40+are...

Ur arkivet

view_module reorder

Neorealism, lojalitet, svek och en enorm frihetskänsla

Neorealism, lojalitet, svek och en enorm frihetskänsla Ragnar di Marzo och Manusgruppens filmprojekt över generationsgränserna har resulterat i Kärringen därnere - en dramakomedi om möten och vänskap som trotsar alla hinder ...

Av: Guido Zeccola | Filmens porträtt | 12 oktober, 2006

Den bortglömda förmågan att hålla en hemlighet - Eller: vem är Burial?

Sampling var sedan länge ett känt fenomen, bland annat inom den brittiska dansmusiken, långt innan Burial. Men genom sina 2-steprytmer, djupa basgångar och melankoliska drift mot allt djupare innebörder, blev ...

Av: Robert Halvarsson | Musikens porträtt | 12 februari, 2014

Carlos Castanedas avsked av sina läsare

Den ensamma fågeln har fem förutsättningar:Den första är att den flyger till den högsta punkten;den andra är att den inte längtar efter sällskap,inte ens utav sin egen art;den tredje är ...

Av: Nina Michael | Essäer om religionen | 27 augusti, 2013

Förnuftets källor är språkets förbrytelse

Filosofen (eller diktaren) som en världsfrånvänd, opraktisk, naiv och excentrisk människa. Likgiltig socialt anseende, förmögenhet eller personlig lycka (gör ingen korrelation mellan dessa). Däremot, utan att generalisera, kan den ”teoretiska” ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 04 januari, 2017

Katarina, helgonet av de omöjliga

Katarina föddes i Siena 1347 och dog i Rom 1380. En historiker karaktäriserar Katarinas samtid på följande knapphändiga sätt. "Det var en eländig tid för mänskligheten. En källa från 1300-talet ...

Av: Lena Månsson | Övriga porträtt | 07 mars, 2011

Postmodernismens liv efter detta

För några år sedan publicerades samlingsvolymen Svar på frågan: Vad var det postmoderna?. Skriften kan tolkas som en till akademisk ”nyansering” förklädd äreräddning av ”det postmoderna”. (I skamvrån, som ”onyanserad” ...

Av: David Brolin och Göran Fredriksson | Agora - filosofiska essäer | 17 juni, 2017

Intervju med Bo Ibn Al-Waqt Gustavsson

Bo Gustavsson har utkommit en ny diktsamling, Carmina Esoterica. Ibn Al-Waqt, ögonblickets son, det är vad sufierna kallar sig.   Din nya diktsamling har gett titeln Carmina Esoterica, dvs. "esoteriska sånger". Det ...

Av: Mohamed Omar | Litteraturens porträtt | 16 februari, 2009

Och Gud skapade Lili von Wallenstein

Lili von Wallenstein är en av de mest intressanta författarinnorna som jag har läst den senaste tiden. Hennes nya bok Och Gud skapade kvinnan har beskrivits som "en postfeministisk Jägarna ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 07 juli, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts