Melker Garay. Foto: Niclas Kindahl

Litterära artefakter

Hur lätt är det inte att betrakta sina litterära artefakter med en viss misströstan? Hur lätt är det inte att känna missmod ögonblicket efter att man har lagt ner sin ...

Av: Melker Garay | 13 april, 2015
Melker Garay : Reflektioner

Hedendom - shamanism och paganism i vår tid

Svenskarna sägs ofta vara världens mest sekulariserade folk. Det talas om postkristna svenskar som lämnat kristen tradition bakom sig. Den sekulära och religionskritiska naturvetenskapliga världsbilden betonar empirin och förnuftet som ...

Av: Lena Månsson | 26 februari, 2017
Essäer om religionen

En kryddställ för tysk turism

Från ungefär mitten av 1800-talet var förbindelserna Tyskland–Sverige täta och mycket djupgående. Detta framkom inte minst av den stora utställningen om Tyskland och Skandinavien som visades på Nationalmuseum på 1990-talet ...

Av: Björn Gustavsson | 11 augusti, 2014
Gästkrönikör

Den relativa maktens århundrade

Det 21:a århundradet kommer inte att bli det nya amerikanska århundradet som de nykonservativa förutspådde i slutet av 1990-talet. Kommer det i stället att bli det antiamerikanska seklet som den ...

Av: Pierre Hassner | 20 november, 2013
Essäer om samhället

Marie Delleskog visar upp den festfina broderade kavajen

Ny konstnärlig ledare för Stadsteaterns omtyckta lunchteater. Samtal om drömprojekt och framtidsplaner och den goda teatern



Alla njuter av den utsökta maten - det klirras med bestick och det surras förväntansfullt i hela salen. God teater och god mat är båda höjdpunkter i umgängeslivet, när man ska gå ut tillsammans och göra något spännande och omväxlande. Dagens lunchteater på Göteborgs Stadsteater erbjuder det bästa av två världar: delikat och miljövänlig lunch och fantastiskt bra teater inom många olika genrer. 

Mötet: Marie Delleskog


Biljetterna släpps den 11 december klockan 12. Skriv upp det! Folk hänger på låset - eller sitter vid datorn - för att få biljetter när lunchteaterprogrammet släpps, och biljetterna kommer att ta slut direkt.
Anna Werner kommer till Stadsteatern med Barbra Streisand föreställning 2018. Foto B. Graham

Anna Werner kommer till Stadsteatern med Barbra Streisand föreställning 2018. Foto B. Graham

Annons:

Så dyker Marie Delleskog upp på scenen. Känd skådespelare, regissör och nu också konstnärlig ledare. Marie välkomnar publiken. Hon välkomnar de som ska uppträda. Hon påminner om avstängda mobiltelefoner och om att sätta sig bekvämt tillrätta. De som uppträder kommer att slippa ljudet av skrapande stolar såväl som pipande elektroniska moderniteter. Publiken känner sig nu välkommen. Dagens gäster som ska uppträda på scenen känner sig välkomna. Skådespelet kan börja. Marie går ner till publiken och stannar under hela föreställningen.

Efter att lunchteatern är slut och de som uppträtt har tackats och publiken har gått hem, samtalar vi om teatern, de närmaste framtidsplanerna och vad det innebär att vara konstnärlig ledare.

- Jag lade märke till hur välkomna alla kände sig  ...

- Vad fint att du lade märke till det! Jag försöker verkligen vara här på alla föreställningar av lunchteatern. Ibland går det inte, för jag har repetition, men jag har ambitionen att vara här på alla föreställningar och att hälsa publiken välkommen. När jag tillträdde sa jag direkt: jag vill ha en namnbricka där det står vad jag heter, så det syns att jag är en officiell person på teatern, och jag vill ha någon typ av uniform som ser officiell ut - men som även signalerar "jag är festklädd" - för publiken som kommer hit har många gånger klätt upp sig lite extra, då vill jag som värdinna också visa dem respekt och vara lite finklädd. Den här specialdesignade kavajen med broderier på ser både officiell ut och signalerar feststämning!

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Den är supersnygg! Tidlös och trendig på samma gång ... ungefär som teatern! 

Stadsteatern i Göteborg är ju känd för sin kvalitet och sina fina teateruppsättningar, både av klassiker och av nyskrivet material - och en hel del av föreställningarna har omtyckta inslag av musik, sång och dans. Hur väljer du ut de som ska komma och uppträda på lunchteatern?

- Jag har väldigt många personliga kontakter, jag har jobbat i branschen i många år, och det drar jag nytta av. Bland annat så jobbar jag som pedagog på Balettakademin och vi på Stadsteatern har ett bra samarbete med dem på många sätt. Praktikanter från Balettakademin är med i vår nya pjäs Karl Gerhard och den sista lunchteatern för i år är Lucia med Balettakademin - den blev utsåld långt i förväg! Sedan är det många som också hör av sig och VILL uppträda på Stadsteatern i Göteborg - vi har gott rykte, vår lunchteater har gått rykte. Det är bara att bygga vidare på det!

- Hur väljer du bland alla förhoppningsfulla som hör av sig? 

- Jag åker runt och tittar på olika föreställningar - det blir mycket resande i jobbet! Många skickar också "audition tapes" och man kan se vad de har för idé och för koncept. Men sedan brukar jag också vilja se det "live".

- Men det blir väl många fler förfrågningar än ni kan ta emot?

- Absolut! Jag måste säga nej till många. Det finns bara så många veckor om året. Och det är många fler som hör av sig och vill uppträda här än vad vi har tid och plats att ta emot! Vet du vad, vi är fullbokade till 2019!

- Vilken lång framförhållning! Händer det att du själv agerar i någon lunchteater, eller regisserar den? 

- Det har hänt flera gånger, jag har både regisserat pjäser och satt upp dem och agerat i dem under Christels tid - Christel Körner var min föregångare som konstnärlig ledare för lunchteatern - men nu hinner jag inte. Jag hjälper däremot till om de som kommer hit skulle behöva hjälp med produktion och regi - men de produktioner som kommer hit utifrån har ofta med sig sin egen regissör. Jag är också upptagen med flera roller som jag spelar på Stadsteaterns scen, förutom att jag är värdinna för - och konstnärlig ledare för - lunchteatern. 

- Jag såg det .... att du just nu spelar ett par av favoriterna inom den svenska litteraturhistorien. Både Karin Boye och Moa Martinson!

- Jag läser texter och dikter av Karin Boye i Stjärnornas tröst, en uppsättning som är en nypremiär, den har gått mycket bra, och i den nya föreställningen Karl Gerhard med Tomas von Brömssen, där spelar jag Moa Martinson. Jag var lite orolig för det först, för jag tycker inte att jag är det minsta lik Moa Martinson ... men smink och hår och mask gjorde ett underbart jobb. Sedan kände jag mig mer redo att ta mig an rollen!

- Jag tycker att du är fantastiskt lik Moa Martinson --- i alla fall om man sitter i publiken en liten bit bort! Dessutom så har du precis hennes röst i pjäsen, låter som man tänker sig att hon låter. Och när alla på scen säger att det här är Moa Martinson ... då ser du verkligen ut som Moa, hjärnan är så bra på CGI- effekter och på att förvandla skådespelaren till den personen som hen ska vara!

- Det har du nog rätt i! Jag trivs i alla fall med rollen som Moa nu, det är en jätterolig pjäs att jobba med och att spela mot Tomas von Brömssen ... det är underbart, han är så bra!

- Det är en mycket modig pjäs också Karl Gerhard, en pjäs som ligger helt  rätt i tiden ...

- Det visste vi inte när vi bestämde oss för att sätta upp den. Alltså, vi visste vad vi ville säga med den och varför vi valde den, men att den skulle bli så aktuell, att budskapet skulle bli så aktuellt ... det kunde vi inte ana!

- Hur planerar du för nästa års lunchteater? 

- Programmet är i stort sett klart ... men jag säger inget än så länge! Om det skulle bli några ändringar har jag alltid lite svängrum och så många vill uppträda här att det går alltid att ändra någon bokning. Men så mycket kan jag avslöja: Jag har en väldigt stor överraskning på gång i slutet av april, och det är något som jag ALLTID har velat göra! Det är en så bra idé och man utnyttjar verkligen lokalen ... Du kommer att vilja gå, jag lovar! Men du får inte säga till någon vad det är!

Biljetterna släpps den 11 december klockan 12. Skriv upp det! Folk hänger på låset - eller sitter vid datorn - för att få biljetter när lunchteaterprogrammet släpps, och biljetterna kommer att ta slut direkt.

- Jag skriver upp den 11 december ... vad spännande det ska bli! Jag har sett att av resten av den här säsongen - ni har dagens lunchteater till och med den 16 december - så är mycket slutsålt. Det är mycket musik med i programmet ...

- Ja, musik är en viktig del av skådespeleriet och scenkonsten och många duktiga skådespelare är sångare och vice versa. En av våra mest populära teateruppsättningar den här säsongen var med en opera- och musikal stjärna och så har vi Balettakademin så klart. Jul- och Luciashowen med Balettakademin har varit utsåld sedan länge!

- Lunchen är ju en viktig del av Dagens lunchteater ... Maten här är verkligen supergod och dessutom artistiskt upplagd, det märks att ni tänker på bra miljöval och bra råvaror, med mycket kyckling, fisk och grönt.

- Vad kul att du lade märke till det - vi är en restaurang med fokus på närproducerat och ekologiskt , vi är miljömärkta och vi har alltid ett vegetariskt alternativ varje vecka. Maten ska ha så lite inverkan på miljön som möjligt.

- Finns det något som du kan avslöja när det gäller de hitintills superhemliga planerna för nästa säsong?

- Jag kan avslöja så mycket att Anna Werner, en stor Göteborgsfavorit, kommer att göra sin omtyckta Barbra Streisand föreställning här på lunchteatern!

- Vad kul! Hon är ju inte bara Göteborgskändis nu, man är väl rikskändis om man är med i den TV-sända allsången! Det här är din första säsong som konstnärlig ledare för Dagens lunchteater, hur tycker du att det har varit hitintills?

- Det har varit en mycket rolig och spännande utmaning och jag har trivts jättebra med jobbet!

- Har du något drömprojekt?

- Att vara konstnärlig ledare för lunchteatern ... det här ÄR faktiskt mitt drömprojekt!

 

Faktaruta Marie Delleskog

Aktuell som: Ny konstnärlig ledare för Dagens Lunchteater på Göteborgs Stadsteater.

Född i Hammerdal i Jämtland. Kom till Göteborgs stadsteater 1983, ingår i den fasta ensemblen. Har bland annat regisserat föreställningarna Sonjas ansikte och En kvinna - ett liv. Debuterade som filmskådespelare 1984 i Mannen från Mallorca och har medverkat i över tjugo olika film och TV-produktioner sedan dess.

Aktuella roller på Göteborgs Stadsteater hösten 2017: Karin Boye i Stjärnornas tröst och Moa Martinson i Karl Gerhard.

 

Belinda Graham

Ur arkivet

view_module reorder
Den estniske sångaren Georg Ots

Bariton med bredd

I slutet av 70-talet gjorde jag min första resa till Estland - eller som det då officiellt hette ENSV, Eesti Nõukogude Sotsialistlik Vabariik (estniska socialistiska rådsrepubliken). Vi var inte många ...

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 10 december, 2016

Daniel Barenboim Foto Monika Rittershaus

Stalin, Mozart och vi

Josef Stalin älskade Mozarts musik och berördes av den på djupet. Han lyssnade ivrigt till den, på radio och grammofon, på operan och i konsertsalen. Den Store Ledaren, som mördade miljontals ...

Av: Thomas Notini | Essäer om samhället | 18 december, 2016

Johan Jönson

Johan Jönson; poet, född 1966 – har gett ut böcker på Displaced press (i översättning av Johannes Göransson), OEI editör, Maskinen och Albert Bonniers förlag men är även verksam som ...

Av: Johan Jönson | Utopiska geografier | 26 september, 2011

Jacob Ullberger och Thomas Fagerholm spelar på Annorlunda Musikskola. Foto: Maria Ekström.

Jazz för vuxna

En vanlig tisdag i maj övar jazzensemblen Dixie I på låtarna de ska uppträda med på uppspelningen kommande vecka. Det här är den yngsta gruppen av Jacob Ullbergers jazzensembler på ...

Av: Maria Ekström | Musikens porträtt | 05 maj, 2016

Den skapande individen

Tankar om den skapande individen heter en bok av John Landquist från 1970. Landquist var professor i pedagogik och psykologi i Lund 1936-46, men det var snarast en parentes i ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 17 maj, 2011

Nyårsdagen 2007

Nyårsdagen 2007 Första januari 2007 – när jag hör om stormvarning klass tre beslutar jag mig för att åka tåg till Malmö och fotografera. Tar med min gamla Canonkamera, som jag ...

Av: Jenny Nilsson | Bildreportage | 01 februari, 2007

Carl-Heinrich von Stülpnagel – terrorist i tredje riket

När Hitler inser att attentat mot honom den 20 juli 1944 i väsentliga delar organiserats i Paris av överbefälhavaren för det ockuperade Frankrike, generalen Carl-Heinrich von Stülpnagel, fräser Führern till ...

Av: Bo I. Cavefors | Övriga porträtt | 01 januari, 2015

Opplysningstidens konsepsjon om dannelse av et selv

Innledning Både R. Descartes (1596 – 1650) og I. Kant (1724 – 1804) regnes som opplysningstenkere. Kant skrev til og med et stridsskrift, som er kjent som Hva er opplysning? For ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 09 augusti, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.