Nina Ahlzén. Ärrlighet

Nina Ahlzén. Är 43 och 13. Uppvuxen och boende i Göteborg. Hatar poesiuppläsningar. Är svag för det surrealistiska. Gillar att utforska gränser. Vem är dåren, vem är normal? (Vad är ...

Av: Nina Ahlzén | 03 oktober, 2011
Utopiska geografier

MÅSARNA FLÖG MED VINGARNA NERISADE AV EN HÅRDHET SOM NÄSTAN FICK DEM ATT…

Hon går över gatan och in i Humlegården som ser alldeles svart ut. - Inte en människa. Det är nog alltför sent. Men efter en stund möter hon en ...

Av: Anne-Sofie Nielsen | 09 Maj, 2011
Utopiska geografier

"Ju mer vi är tillsammans..." Individualisternas kollektiva härdsmälta

Det är inte längre en tvistefråga utan det är fint att vara individualist. Vi har fattat "ensam är stark"-grejen, vi ser värdet i åsikt som värdet i oss själva, man ...

Av: Linda Bönström | 18 juni, 2011
Essäer om samhället

West Side Story i ny tappning

"West Side Story" är en av världens mest kända och framgångsrika musikaler. Leonard Bernstein skrev musiken till den originella och svarta historien, delvis utan lyckligt slut. Nu tolkas musiken ...

Av: Johan Svensson | 02 november, 2010
Musikens porträtt

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen Del 11



Ännu kortare berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen. 

Däckbytet

 

Jag lämnade in bilen för ett däckbyte. Snön hade kommit. Ska det vara era vanliga däck, de med dubbar, som är deponerade hos oss, frågade bilmekanikern, uppenbarligen för att ha något att säga. Tystnaden kan vara påfrestande ibland. Ja, självklart, svarade jag. Då trängde sig en äldre dam emellan och krävde att få sin bil omgående. Snöandet hade tilltagit i styrka. En ensam cyklist vinglade fram på vägen utanför verkstaden. Han borde byta däck, sade hon, satte sig i sin bil och körde iväg. Vinterdäcken gav ett fullt acceptabelt fäste, det syntes lång väg. Den äldre damen var nöjd. Nu skulle hon först till frissan, sedan hem och städa och göra fint. Hon väntade tre giraffer på besök.

 

 

 

 

Lunchpaketetet

 

De stod alla i en rund ring, man fick använda armbågarna för att få plats. Folk strömmade till. Ringen bara växte och växte. Vad var det som lockade? Det framgick inte, men sneglade man på grannen verkade han eller hon fullt upptagen med att registrera något märkligt som uppenbarligen fick folk att stanna kvar även om de inte såg någonting. Någon såg eller påstod sig se ett antal gymnaster som stod på varandra i ett mänskligt torn, en annan såg en mjölkutkörare som lastade av sina mjölktunnor, en tredje såg ett tåg i full framfart. En fjärde slog ut med armarna. En femte öppnade sitt lunchpaket.

 

 

 

 

Lampan

 

Han bar lampan högt över huvudet. Så där, tänkte han, så där får det bli. Han såg bra där han gick. Ljuskäglan liksom penslade vägen framför hans fötter. Fläckvis avtäcktes marken, där höstlöven bildade små högar. Det krasade välbekant under hans fötter, frosten gjorde nog sitt till. Men varför hade han gett sig iväg? Varför lämnade han de andra och gav sig ut på denna ensamma nattvandring? Han visste det, det berodde på att hans pyjamas inte fått sin vanliga plats i klädskåpet, prydligt hopvikt, utan hängde på en galge och liknade en fågelskrämma som var beredd att gå till anfall. Han skyndade på sina steg i natten.

 

 

 

 

Ulf Stenberg

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Robert Schumann och musikens villkor

Från mars 1854 till sin död i juli 1856 var Robert Schumann på egen begäran intagen på ett privat mentalsjukhus i Endenich, strax utanför Bonn. Den omedelbara anledningen var att ...

Av: Carl-Göran Ekerwald | Essäer om musik | 09 juli, 2008

De förtappade kvinnorna från Lesbos: Om konstens (o)ändamålsenlighet från Kant till Ricoeur –…

Innan Charles Baudelaires (1821-1867) Det ondas blommor (Les fleurs du mal) publicerades i sin helhet 1857, hade Baudelaire tidigare övervägt en rad andra namn som titel till hans grand oeuvre ...

Av: Carl Magnus Juliusson | Essäer om litteratur & böcker | 02 juli, 2012

Sidenvägen

Bukharajudar i Sidenvägens knutpunkt

Den vida legendariska handelsvägen på land, Sidenvägen, sträckte sig från Nanking till Konstantinopel med otaliga förgreningar, så vem vet hur lång den sammanlagda sträckan var, men ett par år tog ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 16 oktober, 2015

Att vara på väg

Det som händer är vad som rör sig i atomernas värld, var det en bygdefilosof som sade. Och allt är rörelse, från det mikroskopiska till det som händer långt bortom ...

Av: Bengt Berg | Essäer | 03 februari, 2017

Bland alla dessa nya deckardrottningar och kriminalkungar.

Det är tur att man kan simma. Annars hade jag för längesedan dränkts av den svenska deckarvågen som vuxit sig stor och blivit till ett eget litet innanhav. Idag, fyrtiofem ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 31 Maj, 2011

Adonis 2015 Foto Harald Krichel CC BY-Sa 4.0

Adonis om arabvärldens kris

Den syriske poeten Adonis får årets Stig Dagermanpris. Han får det för "ett författarskap där lidelsen för den arabiska poesin bortom religion och politiska strömningar blottlägger diktkonstens frigörande väsen", som ...

Av: Mohamed Omar | Agora - filosofiska essäer | 04 Maj, 2016

Kristian Carlsson. Foto: Ekaterina Sisfontes

Förlagskoncern ratar små bokstäver

En av de stora förlagskoncernerna lät häromdagen meddela i ett internt PM som läckt ut att de i sin bokproduktion fram till årsskiftet successivt kommer att fasa ut bruket av ...

Av: Kristian Carlsson | Gästkrönikör | 30 mars, 2015

 Ibsens blick brinner som en eld som bränner oss alla. Inte minst Ibsen. Wikipedia

Att bestiga ett fjäll: Henrik Ibsen (del II)

Henrik Ibsen är en av det moderna dramats mästare och klassiker. Under knappt 15 år av sitt författarskap påverkades han tydligt av romantisk och klassicistisk form, ton och tematik, för ...

Av: Carsten Palmer Schale | Scenkonstens porträtt | 06 juli, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.