Maria och Elisabets möte i Helga Trefaldighets kyrka

På Mariakorets östvägg i Helga Trefalighets kyrka finns en märklig bild. Två kvinnor står under bar himmel och känner på varandras magar. Albertus Pictor har målat dem som två nära ...

Av: Mikael Mogren | 18 december, 2008
Kulturreportage

Livets långfredagar

Är det något speciellt med långfredagar? I många länder, särskilt i Nordeuropa, är gudstjänsterna på långfredagen bland årets mest besökta. I gamla Östtyskland försökte kommunistledarna utrota långfredagen ur befolkningens medvetande ...

Av: Mikael Mogren | 22 april, 2011
Essäer om religionen

Alla hjärtans dag

De första solstrålarna letade sig in i Wards kök och Doug tittade ut på den krispiga, blåa februarimorgonen och rörde sig så tyst han kunde medan han gjorde i ordning ...

Av: Henrik Johansson | 06 juni, 2011
Utopiska geografier

nya dikter av Carsten Palmer Schale

Carsten Palmer Schale som poet inför det nya året

Av: Carsten Palmer Schale | 11 januari, 2017
Utopiska geografier

Den självbiografiska fiktionen



Stefan WhildeLitteraturens uppdrag är att spegla illusionen om verklighet. Den ska kränga och väsnas, smekas och reta till svartsjukescener. Den ska vara ett möte mellan läsare och författare, i tystnad, långt från estradscenernas åmande och kråmande. Den ska förföra och beröra.

Alla mina romaner är, vad jag kan komma ihåg, skrivna i jag-form. Innebär det att självbiografin skymmer fiktionen? Om till exempel ”Vässandet Av Klingor” vore självupplevd rakt igenom då skulle jag vara på flykt eller sitta i fängelse nu, för att inte tala om att jag skulle bli utsatt för livslånga experiment från modernt forskningshåll vid ett eventuellt infångande.

Essäer, kolumner, betraktelser, dikter (ibland) och andra texter kan ha en mer renodlad självbiografisk form i sig, vid en första anblick, men det finns inga garantier. Jag diskuterar aldrig frågan om ”sanningshalt” med läsare, på grund av författarens integritet och för att inte förlora magin.

Hur nära man lägger sig ”sig själv” i en text är ett avtal mellan författaren och texten. När texten publiceras är läsaren varmt välkommen in i upplevelsen på sina egna villkor. Ett möte kommer till stånd, förutsättningslöst, och allt kan hända. Allt! En text/bild kan trösta, provocera, upplysa/belysa, roa och oroa, ge den där sköna igenkänningskänslan, t o m riva upp eller läka ett sår, beroende på vem som tar emot (och vem som ger).

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Min morsa tycker att några av mina böcker är jävligt jobbiga att läsa, å andra sidan har hon helhjärtat stöttat mitt skrivande sedan jag var sex, sju år. Jag minns att jag efter releasen av romanen ”Syskonkärlek” fick lugna flera oroliga släktingar och vänner. Men de samtalen hölls inom lyckta dörrar.

Jag har blivit förknippad med flera huvudpersoner i mina böcker och kan bara säga som jag brukar säga till mig själv när jag promenerar av mig en bok i skogarna utanför Ystad: Jag är alla mina karaktärer, ner i minsta led av betydelselösa birollsfigurer.

 

Stefan Whilde

Ur arkivet

view_module reorder

De biologiska föräldrarna. Mötet.

Jag hade ont överallt. Ont i kroppen av min utbrändhet. Det gjorde ondare än förut, det brände sår, i min hud. Jag kände en enorm hopplöshet, kunde inte fokusera på ...

Av: Linda Marie Jum Soon Johansson | Allmänna reportage | 01 december, 2014

Emmakrönika XXX Sista krönika?

efter natts funderingar, inte trollbunden, tror jag mig insett att det aldrig blir något emellan oss mer mera, att det verkligen är det du vill och avgjort för gott för ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 30 oktober, 2009

Fru Gregorius egen berättelse

Hjalmar Söderberg skrev sin mästerliga kortroman "Doktor Glas" år 1905. Nästan hundra år senare skrev Bengt Ohlsson "Gregorius" med utgångspunkt i Hjalmar Söderbergs bok. Bengt Ohlsson belönades med Augustpriset samma ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 08 september, 2009

Formale og materielle verdier

En filosofisk framstilling av verdibegrepet med henblikk på dets formale og materielle aspekt. Max Scheler (1874-1928). En av de filosofer som var opptatt av en filosofisk motivert framstilling av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 januari, 2011

Judgment in Hungary: en rättegång som speglar Europas mörkare sidor

Under Göteborgs internationella filmfestival visades Ezter Hajdús dokumentärfilm Judgment in Hungary. Jag såg dokumentären på Göteborgs Stadsmuseum som tidigare visat utställningen ”Vi är romer”. I museets foajé visades också bilder ...

Av: Linda Johansson | Essäer om film | 17 mars, 2014

Zigge Holmgren: En nyrenässans för porträttkonsten

Zigge Holmgren: En nyrenässans för porträttkonsten Porträttkonsten har som uttryck under lång tid varit förbundet med titlar, hedrande utmärkelser och som minnesbilder av avlidna personligheter. Men i dag kan vem som ...

Av: Emma Olsson | Bildreportage | 06 oktober, 2006

Medeltidsveckan XXX Del 2

Att Medeltidsveckan är en vecka som både inspirerar och informerar är en sak som Fornsalen (Gotlands Museum) har tagit fasta på. De anordnar flera väldigt intressanta och givande föreläsningar under ...

Av: Jessika Ahlström och Alexander Sanchez | Kulturreportage | 20 augusti, 2013

Suvi Sárá Aina Ann. En sann berättelse om exotisering av människor från andra…

”Suvi Sárá Aina Ann” var den första lappkvinna 1) som exporterades till olika europeiska länder för att ställas ut som exotisk sevärdhet i museer och djurparker. Hon kom år 1580 på ...

Av: Nina Michael | Kulturreportage | 19 februari, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.