”Klockan två kommer jag att må riktigt illa” – George Bernard Shaw möter…

Det är inte särskilt svårt att vara den perfekta värdinnan och den omtyckte värden. Bara två ord behövs: ”Äntligen!” när gästerna kommer, och ”redan?” när de går (fast man måste ...

Av: Ivo Holmqvist | 18 juli, 2012
Essäer

Krönika 6 från Maspalomas

I dag är det söndag – igen. I fredags var det en extra söndag, Spaniens nationaldag. Grannarna till höger, storfamiljen, kom över med ett stort fat grillat. Fantastiskt gott, men ...

Av: Christer B Johansson | 21 oktober, 2012
Gästkrönikör

Agape

Amor trahit amantem extra se…   (”Kärleken (Eros) drar den älskade ut­anför sig själv”, Dante, Vita Nuova.)   När en människa tar in världen och världen speglas i henne lättsamt och smärtfritt såsom under ...

Av: Guido Zeccola | 29 mars, 2013
Essäer om religionen

Mitt enda brott mot mänskligheten

Mitt enda brott mot mänskligheten är att jag tror på människan. Någonstans inom mig har jag inte slutat flyga drake på ängen bakom den rangliga sommarstugan nere på Österlen. När ...

Av: Stefan Whilde | 18 november, 2010
Stefan Whilde

Södermalms Poesifestival 2014. Sam Carlquist



Sam CarlquistSam Carlquist har ett förflutet som mångårig programchef för scenerna i Kungsträdgården.

Tidigare i år publicerade han den uppmärksammade diktsamlingen ”BREV FRÅN SEVASTOPOL”. Sam är inbjuden poet till Södermalms Poesifestival 2014 som äger rum på Orinteatern den 4 och 5 september.

Han har debuterat sent i livet. Han säger själv att det gäller att väcka språket inom sig – eller att bli väckt av det. Plötsligt – efter fyllda 60 år – kände han att odjuret vaknat igen, alla orden som levde jävulen i honom fram till 30-års åldern och som han trodde hade dött Det var ett uppvaknande med formuleringar som tog stor plats och ställde krav. Sedan dess skriver Carlquist oavbrutet; i tysthet eller med ett ständigt mumlande.

Han tar inte ett steg utan sin anteckningsbok. Han skriver av nödvändighet: Hans dialog vet ingenting om kvalitet eller värde, just då. Vissa dagar blir han less på att toppridas av orden; han blir trött, känner sig uppgiven eller rasande över vad som händer i världen – visa skeenden anser han att det är tvångsmässigt att formulera sig kring. Men i sådana fall är hans första, trotsiga impuls att sluta skriva, men det lyckas han inte med. Det skulle kräva mer beslutsamhet och mod än  han enligt sig själv besitter.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Sam Carlquist anser det omöjligt att gå emot sin högröstade fantasi. Han inser med rädsla – och med än större glädje – att det inte längre är han som bestämmer. Det är orden.

 

 

RESTEN AV LIVET

 

 

Ett löfte: att aldrig mer vända mig bort;
att aldrig vända någon annan från mig.
Att uppgå – stillsamt eller vrålande –
i det världen kallar Vi.

-

- Vad studerar du?
- Glömska och dess motsats.

-

Russin utlagda på fönsterblecket.
Trasten är trots allt en fågel
och därmed större än jag.

-

Du skall göra min berättelse till din.
Därför lämnar jag den omöblerad.

-

Aldrig mer skall otvättad sorg
Gå till sängs med tomma armar.

-

Myten om vinstocken.
Krukorna vid brunnen.
Sägner som leverfläckar.

-

Sedan, när jag makar mig närmare döden
som en fisk till en annan, sovande -
böljande under vårt gröna täcke -
flyter livet, minut för minut.
Ändå. Ändå så synligt. Förbi.

-

Jag går väster om Gud.
Norr om förhoppningar.
Nålen berusad. Rusande.

 

-

Stenarnas spår av generationer;
ungdomens urholkade trappsteg.
De gamlas fötter med spår av sten –
sporer av tid i huden.

-

Ett nytt släkte av lusta
rusar längs gatorna.
Åskregnet sjuder blodet.

-

Visst stiger vattnet än?
Stegen på övervåningen –
tyngre nu mellan säng och fönster.

-

Handledernas sveda.
Märken efter hårt åtdragna minnen.

-

Här sover de tunga djuren.
Deras andedräkt mot horisonten.
Gräsbädd.

-

Djuren studerar
den lilla människans makt.
Utan intresse.

-

Fåglarna seglar;
följer en stund trottoarkantens linje.
Som för att sänka sig
till människans begränsning.

-

 

Du spottar på slipstenen.
Doften av det vassa bladet.

-

 

 

Ingen vill räkna på mastens höjd.

Enligt myten är den trettio gånger
längden hos en tioåring.

-

Fiskar accepterar
att leva med andra fiskar.
Ett blänkande kontrakt.
Som stadens människor
simmande mot tröst och nytta.

-

Mörka ansikten. Sjalar.
Värme i tystnad. Trygghet.
Ingen värk i kroppen.
Tillit. Solnedgång.
Skörden böjer sig för mörkret.

-

Jägarens vila.
Löven faller.
Avundsvärd stillhet.
Avundsvärd sömn.

-

Jag är en del av dig.
Det bara blev så.

-

Lyckan – denna mörka växt;
den bleka alrunans tvilling.

-

Se våra minnen!
Allt till salu!
Bilder i en katalog.

-

Dessa fattigdomens sjuka
som ännu förmår
sitta lutade mot din vägg.

-

En filt uppspikad som gardin.
Ett tomt mörker.
Att föda under flykt.

-

Man har brutit din lag!

-

Tunna anteckningar i flackande ljus.
Molnen helt nära fönstren.

-

Översättaren sveper in huset i ord;
gör människors ansikten läsbara.

-

Låsmännen. Nyckelmännen. Verktyg.
Låset sjunger som ett djur i rörelse.

-

Jag blir gammal.
Jag dör.
Jag omplanteras.

-

Där köar vi –
alltmer lika varandra
ju närmare dörren vi kommer.

-

Vid floden i detta väder;
undernärda barn vårdar varandra.
Vårdar den andres lättbräckta ben
i den ständiga solen.

-

Björnar. Liljor. Hagelstorm.
Mysterier i det vitaste dagsljus.

-

Jag minns min pappas mun
när han med läpparna tog
tabletterna ur min handflata.

-

Du är inte här –
Så viska.

-

Vattnet kokar i brunnarna.
Fiskar vi aldrig sett stiger mot locken.

-

I några dagar framöver
kommer jag att vara du.
Det är ingenting vi kan bestämma över.

-

Grodorna sjunger oss till sömns.
De barn vi var gläntar på våra munnar.
Strömmar ur våra sovande andetag.

-

Musik kan framställas ur ingenting.
Som tänkta slag på minnets klippor.
Toner framspringer. Bländande.
Flödande. Ur dig.

-

Flagglinan snärtar stången.
En plötsligt ökande morgonvind.
Fåglarna fulla av blod mot himlen.

-

Brödet svalnar. Händerna stillnar.
Bibeltunna är sidorna.
Bladtunna är minuterna.
Sköterskan i motljus vid fönstret.

-

På något sätt skall vi alltid
översätta varandra.
Alla stigar följer alla branter.

-

Den döves lycka;
den absoluta koncentrationen
på fåglarnas spår mot himlen.

-

Jag hoppas att min far
djupt i sin sömn
känner att jag tänker på honom.

-

Tanken går genom jordmassor;
genom näten knutna
av tistlars rötter.
Dödens råa blommor.

-

Starka är även de vågorna;
överväldigande.

-

Slarvigt målad på en vägg är jag.
Ändå följer jag dig.

-

Så steg barnens röster till mötes;
ballonger av ord genom kylan.
Stranden inväntar tragedin.

-

Jag flyger inuti mig själv.
Det är en skrämmande upplevelse
att se allt detta från sin egen himmel.

-

En människas alla framsidor
är ingenting mot detta vidriga stup.

-

Stora människor överger små böcker.
De lyfter från vattenytan
med snabba vingslag.

-

Det är nu trädgårdar skall öppnas
för våra andetag;
blad på buskarna röras.
Leran i diket fylld av handavtryck.

-

Nu är ordens skördetid.
De botande orden
virade i tidningspapper
i ditt mörker.
Multnar aldrig. Spara. Spara.

-

Om mitt språk hade räckt till
hade jag talat till dig genom ledan
och låtsats laga den blå himlen
med sömmerskeord.

-

Ondskegräs och skördesynd.
Tröstejord och tröstevind.

-

Det mesta är pantsatt.
Vinden och vattnet.
Det är nästa års bröd du smular.

-

Du skulle ha gjort min berättelse till din.
Därför lämnade jag den omöblerad.

-

Vi känner igen varandras tystnad -
knackar i varandras väggar;
ömhetens och ensamhetens koder.

-

Mätsnöre.
Ritbestick.
Kartark.
Tåliga kläder.
Ett pågående uppdrag.

 

-
- Tror du på detta?
- Jag tror.
- Eller håller du spelet igång.
- Jag håller spelet i gång.
-
Terasserna glöder.
Samtalet räcker till för alla.

-

Du är det utelämnade ordet.
Med fingrarna mot dina läppar
hör jag ditt namn.

-

 

Sot och salt och skadegräs.
Flagor av husets färg.
Vingar av tunnaste plåt
vänder sig efter vinden.
Som de vanliga, människolika;
boksidor vända av tiden.

-

 

Man har återigen
brutit Din lag -
vidrigt luktar skammens växter
på norrsidan av de brända träden.

-

Du har makt över mig
bara om du väljer att utöva den.

-

Jag går på samma restaurang som Gud.
Sover på samma motell.
Det är sällan folk upprörs över detta.

-

Jag gick över den där bron -
den du brukar tala om -
många gånger i natt.

-

I drömmen har jag varit omvälvande -
utmanande, stridbar.
Nu när jag vaknar
har inte ens dammet lagt sig.

-

Pennan är min
men vems är orden?
Vems är den tystnad
de delar mellan sig?

-

Gud skall slita tiden ur mig;
som pappersflagor
skall den hällas ur hans hand.

-

Vem ser nu falskmyntaren
sjudande av iver?

-

Hon svävar över tiden;
sträcker ner en arm
och trevar längs dess botten.

-

Förbannad är den som lever
som om varje ögonblick
bara är väntan på nästa.

-

Orons skavmärken.
Otrons tatuerade smycken.
Gud har målat mig.

-

Det jag var menad att se
med felvända ögon
doldes av skyar -
smältes av oförmåga.
Inte ens sjöfåglarna
orkar dyka efter mig.

-

Moln och stegar.
Ett begravningsfölje över bron
Filmer. Teckningar.
En fågel och en häst.

-

Detta är en hunds handstil;
brev avlade i hetta.

-

Att upprepa:
det har varit ett gott liv.
Jag är tacksam.
Jag är ibland lycklig.

-

  

Där framme skall det ske.
Det skall bli så stort.
Det skall nog bli vackert.
Jag måste tro -
skriker barnen åt mig.
Du måste dö -
skriker barnen åt mig.

-

Små tuggor.
Små flugor.
Glaspärlor. Läxförhör.
Övertygelser trädda på tråd.
Dagsfärska sanningar i smyckeskrinet
med en mekanisk dansös på locket.

-

Låtsashunger. Låtsasvrede.

-

Ondskan springer över taket.
Det är inte en filminspelning.

-

Detta översvämmade hjärta;
en mina under vattenlinjen.

-

Det är för djupt.
Ja jag är rädd
Skulle inte du vara det?

.

Det är bråttom nu.
Alla säger att det är mycket bråttom.
Lägg dig ner – du hinner.
Invänta inte slaget.

-

Sköterskan böjer sig ner
över denna tynande kärlek.

-

Förlåt mig!
Detta är ingen berättelse.
Sprickorna vidgas.

-

Känner du skorpionen
pressad mellan våra bröst?
Om vi skiljs åt dör vi.

 

-

Att upprepas:
Jag är ibland mycket lycklig.
Jag delar motellrum med Gud.
Och hans tro på mirakler.
Och räknehäftets kolumner.
Och allt hopp i världen.

-

Om du inte är här -
så viska!

 

Ur arkivet

view_module reorder

Å leve i historien

Innledning Emnet for essayet mitt er betydningen til det å ha et liv å leve der den historiske verden er et av dets ufravikelige element. Jeg holder følgende oppfattelser om ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 augusti, 2013

Takarazuka. När teatern som institution säger mer än ord

Under 1980- och 90-talen verkade en genusinriktad japanforskning se en ökning. Den genusinriktade teoretikern Sheldon Garon menar att historiker med fokus på Japan kommit att intressera sig för genusperspektivet då ...

Av: Anna Nyman | Essäer | 23 september, 2009

Tomten är vaken. Foto Belinda Graham.

Öppet brev till Regeringskansliet om "Free Fall"

I samband med Finlands 100-årsjubileum överräckte statsminister Stefan Löfven en gåva, skulpturen Free Fall, till Finland. I sitt tal framhöll Stefan Löfven:

Av: Språkförsvarets styrelse | Gästkrönikör | 25 november, 2017

Från Fångarna på fortet till Stjärnorna på slottet

Bara några år efter murens fall riktades en stöt mot DDR-Sveriges hjärta. TV4 inlemmades i marknätet och hela folket kunde nu ta del av det fantasiomspunna kapitalistiska mediet. Samhällskroppen som ...

Av: Axel Andersson | Gästkrönikör | 04 februari, 2010

Urkult 2011 med fantastisk musik och eldshow

Någonstans mellan Bräcke och Ragunda dånar ett tåg fram. Nåja, dånar, är kanske att ta i – det gamla veterantåget körs i bekväma 90 kilometer i timmen, och det tar ...

Av: Mikael Audell, Sunna Nordgren | Allmänna reportage | 09 augusti, 2011

”Så lunka vi så småningom!” Bellmans musik- och berättarkonst

Carl-Michael Bellman använde som skald både texten och musiken i sitt skapande och uppnådde med detta dubbla verktyg ett djupare och mer accentuerat uttryck än vad som varit möjligt med ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 20 februari, 2013

En cynism som samsas med satiren. Om Amanda Svensson

Det är högst ovanligt med debutromaner som med en sådan snabb och direkt genomslagskraft lyckas tränga igenom det massiva massmediala bruset och väcka så starka reaktioner. När Amanda Svensson gav ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 11 februari, 2013

Gamla staden i Riga Foto CC BY-SA 3.0

Ryssarna i Baltikum

Riga är Lettlands vackra huvudstad vid floden Dünas(Daugava) mynning i Östersjön. 2014 var staden med all rätt Europas kulturhuvudstad. Otaliga sevärdheter lockar. Riga var också en viktig industristad under ...

Av: Rolf Karlman | Reportage om politik & samhälle | 21 augusti, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.