Krönika 6 från Maspalomas

I dag är det söndag – igen. I fredags var det en extra söndag, Spaniens nationaldag. Grannarna till höger, storfamiljen, kom över med ett stort fat grillat. Fantastiskt gott, men ...

Av: Christer B Johansson | 21 oktober, 2012
Gästkrönikör

Lugn bara... Om jagidentiteter i Kristina Lugns verk

Den klaustrofobiska normaliteten som vi alla avkrävs och stundtals kvävs i kanske ändå med nödvändighet och milt tvång kan sägas äga rollen av avstampskliché och stabil utgångsfaktor och referenspunkt i ...

Av: Benny Holmberg | 22 september, 2010
Litteraturens porträtt

Omslaget  Universal records

Doug Sahm: The Last Great Texas Roller

Från briljans till katastrof och tillbaka nästan hela vägen igen. Peter Sjöblom minns en kluven musikhjälte.

Av: Peter Sjöblom | 24 mars, 2015
Musikens porträtt

Den sköna och den obscena Rut Hillarp

Under läsande och funderande kring det intressanta ämnet hbtq inom skönlitteraturen kom jag som av en händelse över författarnamnet Rut Hillarp (1914-2003). Hon var en var våra mest kända kvinnliga ...

Av: Mats Myrstener | 16 april, 2013
Litteraturens porträtt

Gåtans lösning



John ClarkeI min bok Världen och vetenskapen – ett olyckligt äktenskap? från 2012 hade jag en särskild avdelning om föreningen Scientific and Medical Network (SMN) med bas i England men medlemmar världen över. Den ger ut en förnämlig tidskrift Network Review, som utkommer tre gånger om året med 72 stora sidor varje gång. Eftersom jag blev medlem år 2000, hade jag där ett helt bibliotek på 2736 sidor. Jag hade en plan att presentera och diskutera dessa sidor, men fick ge upp: det var helt enkelt för ansträngande, för krävande. I stället valde jag att ta fram de bidrag, som jag tyckte var bäst, som gett mig mest.

Och det visade sig då vara två bidrag av John Clarke, professor emeritus i idéhistoria och tidigare ordförande i SMN: ”The Self-Creating Universe” och ”Emergentism and the Evolution of Consciousness”. Clarke har nu, 2014, kommit med en helt ny bok, som presenteras/recenseras i det nummer av tidskriften (115), som kom häromveckan: The Self-Creating Universe: the Making of a Worldview ( s 42). I sanning en remarkabel händelse, som, tror jag, motiverar titeln härovan. Och gåtan är: hur har liv kunnat uppstå ur materien och medvetande ur livet?

Bokens tema är, menar recensenten Martin Lockley ”emergentism”, d v s ”framträdandet av nya, komplexa system eller helheter, som uppstår de novo och ganska mysteriöst från mindre komplexa föregångare. Sådana nyhetsproducerande processer tycks medfött skapande och underförstått progressiva.”

Bokens centrala tema och budskap kallar John Clarke ”det naturalistiska antagandet”, något som recensenten återfinner också i en bok av Deacon, som jag strax skall återkomma till. Denna position hävdar, ”att övernaturliga förklaringar inte är nödvändiga för att förklara framträdandet av medvetandet från livet eller livet från trög, oorganisk materia. (---) emergenta nyheter uppstår från helt naturliga, om också ännu dåligt förstådda, processer och fordrar inte att vi skall postulera ett allvetande medvetande eller en skapande kraft, som på något sätt opererar oberoende av materien. De tillbakavisar kort sagt sådana scenarior, därför att de för oss in i fällan medvetande/materie-dualismen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Teilhard de ChardinPrecis som Teilhard de Chardin och andra på 1900-talet började tillämpa evolutionsparadigmet för att integrera kosmos (fysiosfären), livet (biosfären) och medvetandet (noosfären) och därigenom utvecklade darwinismen till ett mer allomfattande evolutionärt paradigm, så tjänar emergentismen som en subtilare och djupare integrerad evolutionär hypotes. ”

Emergentismen ”känner igen den framvällande interna dynamiken i liv och sinne, som vi intuitivt vet är naturliga sidor av vår organiska varelse. Vi har del av den kosmisk-organiska processen (…) och är inte på något sätt splittrade eller åtskilda från den, som vårt medvetande om jaget åtskilt från den andre kan få oss att tro. Detta paradigm tillåter oss kort sagt att äga och nära vår inre visdom, fysiologisk, psykologisk eller andlig, som vår egen: att vara hemma med den och inte låna den eller nervöst gripa efter den annorstädes. (…) ´Vi förblir hemma i universum´.”

Allt ligger inom naturen. Det finns ”inget behov att överskrida naturen för något hinsides rike. Himmelens kungarike är när allt kommer omkring inom oss.”

Det är som på så många andra håll i mänsklighetens historia: när man inte förstått, har man hänvisat till gudarna eller andra översinnliga makter eller krafter. Men nu behövs det alltså inte heller här - ett enormt framsteg.

Den andra, nämnda boken, heter Incomplete Nature: how Mind Emerged from Matter, är skriven av Terrence W. Deacon, neurolog och antropolog vid University of California, och recenseras också den av Martin Lockley. Det är en större och mer komplicerad framställning, som också får en längre recension. Men den banbrytande slutsatsen blir densamma, vilket förvisso är anmärkningsvärt i två på varandra följande recensioner.

Deacon konstaterar, att ”eftersom subjektiv mening och subjektivt värde är frånvarande (uteslutna) i naturvetenskaperna trots deras betydelse i vardagslivet, så ´har våra teorier om hur världen fungerar implicit förnekat vår egen existens´, och därigenom orsakat misstro mot vetenskapen som en fiende till mänskliga värden.”

Terrence W. Deacon”´Det finns [säger han] inga materiella enheter, som inte är processer, och eftersom processer definieras av deras organisation…[kan] organisation i sig själv vara en determinant för fysisk kausalitet.´.” Och ”´design inträffar spontant´ genom tillväxt- och differentieringsprocesser”.

”Men organisation är inte något som helt enkelt läggs till eller komplicerar, det är också en restriktion eller begränsning – skapandet av en ny vana.” Biomolekylerna i en levande cell frambringar helheten (cellen), som i sin tur alstrar molekylerna. Processen är på en gång botten upp och toppen ner, ledande till framträdandet av en stark, ny balanserad jämvikt.”

”I den sista analysen hävdar Deacon, att han har ´brutit dualismens förtrollning´ genom att fokusera på ´vad som är närvarande och vad som är frånvarande´ och på så sätt visat vägen till ´en icke-mystisk redovisning för medvetandets ögonskenliga icke-materialitet´.” Vi är ´ofullständiga genom vår själva natur. Jaget är bokstavligen framträdande från vad som inte är där …något som kommer av ingenting…som nyss fått kropp i varje ögonblick.´”

Det låter äventyrligt men är tänkvärt. Och än mer tänkvärd är en parallell som Lockley hämtar från teologin. Människor ”är ännu inte fullt utvecklade och upplever ondska och lidande för att utvecklas. Om skapelsen var perfekt och avslutad, skulle tillvaron inte erbjuda utmaningar eller strävan efter tillväxt och utveckling.” Javisst.

Men jag föredrar John Clarkes enklare och mer övertygande lösning.

Recensenten Martin Lockley är professor emeritus i geologi vid University of Colorado och specialist på fotspår av dinosaurier.

Erland Lagerroth

 

Ur arkivet

view_module reorder

Danskarna möblerar om på operan i Köpenhamn

Först så möblerade man om från det gamla till det nya operahuset, sedan möblerar man om i operorna också. Den första ommöbleringen var ett genidrag, det nya operahuset tål både ...

Av: Ulf Stenberg | Reportage om scenkonst | 29 november, 2010

Regnträdets land

Samanea Saman är ett ståtligt träd, med en väldig krona som en utbredd paraply och med kraftiga luftrötter. På svenska heter det regnträd men växer inte vilt på så nordliga ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 19 februari, 2014

Grekland och den folkliga europeiska samhörigheten

Greklandskrisen sätter fokus på hur EU-folk kan involveras att stödja Greklands folk genom att köpa deras varor och att turista i Grekland. Grekerna ska känna att övriga EU-folk vill hjälpa ...

Av: Lilian O. Montmar | Gästkrönikör | 05 maj, 2012

Om verdienes opprinnelse, opprettholdelse, spredning og utvikling

Innledning I denne artikkelen tar jeg opp følgende anliggender: (a)Hvor kommer menneskene verdier og verdiforestillinger fra, det vil si hva er deres kilde, opphav eller opprinnelse? (b) Hvordan opprettholdes verdier og ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 31 december, 2012

Med fansen som uppdragsgivare

  Med fansen som uppdragsgivare Einstürzende Neubauten har spelat in tio album under de senaste två åren. Musikbranschen må vara i kris, men den moderna tyska musikens främsta institution efter Kraftwerk ...

Av: Mattias Huss | Musikens porträtt | 05 november, 2007

Tintins skapare Georges Remi "Hergé" blir 100 år

Tintins skapare Georges Remi "Hergé"  blir 100 år I år skulle Tintins skapare Georges Remi, mera känd som Hergé, ha fyllt 100 år. Sjöhistoriska museet i Stockholm firar med utställningen "Tintin ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om litteratur & böcker | 01 mars, 2007

In memoriam Rautavaara

In memoriam Rautavaara Stefan Hammarén skriver ett memorandum över Tapio "Tapsa" Rautavaara, finsk sångare, skådespelare och idrottsman.

Av: Stefan Hammarén | Musikens porträtt | 09 november, 2006

In the Rififi of time – the birth of Swedish progg music

The sixties and seventies shaped my musical world and me. It was in the decades when politics and progressive music came together. In Sweden a number of new bands emerged ...

Av: Mats Myrstener | Essäer om musik | 06 februari, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.