Detaljer

Det borde egentligen inte spela någon roll om jag struntade i att skrapa av den gamla målarfärgen runt fönstret innan jag började måla om det. Trots det blir resultatet att ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 oktober, 2014
Gästkrönikör

Sånglösa. Spelar på mer än bara känslor

En gråtande flicka som inte kan sjunga, så lyder sammanfattningen av nyoperaföreställningen Sånglösa, som under måndagen hade nypremiär på Atalante i Göteborg. Med nyopera menas att en operaform tas upp ...

Av: Frida Sandström | 03 december, 2013
Reportage om scenkonst

If there is a will, there is a way

De gånger jag besöker Oslo försöker jag alltid hinna med ett besök på det så kallade Litteraturhuset, strax intill Slottsparken: ett litterärt centrum som blivit oerhört populärt; en samlingsplats inrymmande ...

Av: Björn Gustavsson | 11 juni, 2013
Gästkrönikör

Gustav Klimt del 2 Världen i kvinnlig skepnad

Franz Joseph I av Österrike-Ungern gav arkitekterna Gottfried Semper och Carl von Hasenauer i uppdrag att bygga och gestalta Burgtheater, men herrarna hade olika ingångar till och syn på det ...

Av: Lilian O. Montmar | 31 mars, 2011
Essäer om konst

Fragment av surrogatpyret IV



Fragment av surrogatpyret IV

Morfar kvickna till av spriten å Dimmu Borgir (”...Still our enemies will keep hiding /In the shadows with betrayal against reason/But with my reprisal I shall endure/And uncover the magnitude of this treason/I will arise from perdition/And let my presence be known/I will author in a new era/And have my Beast shown/My stigma is of damnation/I am from beyond your God...”) å lovsjöng sen han fått mä att stänga av musiken me svulsti salongsparisisk å tyskidealistisk högtidlihet rusets förmåga att göra en till ett sublimt likgiltit å sorglöst vildsvin i skråpukshamn…

– Den vitskäggige gnomen Bachelard tala klarspråk om ”alkoholen, det mänskliga tänkandets mest undergörande triumf”, avsluta han sin seminariepompösa utläggning, å utan den finns de verkligen bara en fittaktit trist, kylslaget mörknande avskrädesvärld av icke tillåtande å obildbara skitkorvar me kreditkort å i förväg betalda gravplatser. Å den här gamla satans Norrlandsakvaviten som ja ha spara några flasker av till senare skarpa lägen gör en i sanning bindgalen å folkkär på en å samma gång, Bärnt, de kan du skriva upp på dina illa medfarna tapetremser…

Vi körde ner mot Ersmark å morfar tycktes lite ängsli för att vi väckt för mycke uppmärksamhet utanför Kusmarkstjyrkan:

– Du vet hur de ä, de ä så sjukt så man vill knappt tro att de ä sant, men i våra dagar räknas näpsandet av en wjaskut överhetsslångar som ett grovt brott, pyret… För helvete, den där Jesusbögen borde tacka oss på sina broskiga knän för att han fick hembud nu å få sjunga salmer å prisa Jehova i all tröstlös evihet…

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

När vi mötte en polisbil me sirén å blåjus blev morfar riktit nojji, å avbröt sitt skvallrande om Schlomo å Nazif (”första gången ja träffa Schlomo va i Kairo 1954, när sionistslöddret körde sin attentatskampanj mot brittiska å amerikanska intressen i Egypten å försökte sätta dit Nasserregimen för de… vi ha haft ett stormit förhållande, Schlomo gjorde sä en söt liten förmögenhet på israelisk Holocaustpornografi, ecstacytablettssmuggling å vapenaffärer me ”kristna befrielsearméer” i de svarta Afrika, så vi stred på sätt å vis om marknadsandelar… ja minns särskilt en uppgörelse vi hade på Lars Gustafssons omskärelseceremoni, de blev ett satans rabalder… mohelen va aspackad å ville suga mycke mer blod än de lilla som kom från en rädd liten konvertitlem, å nackskottsspecialisten å tortyrvirtuosen Yitzhak Arad va där å levde jävul å stimma me kollegan Martin Gray, dom gotta å unna sä å slafsa som jur… ”) för att kort informera mä om att he ruvä som om vi behövde en tillflykt å att han skulle svänga in mot Kågemarken.

– De här kom kanske som en chock, pyret, men vi ska hälsa på en käring… Lotta di Classe, i sämre kretsar på grund av sin givmilda allätarfitta å fruktbara dödföddlivmoder känd som ”Melting Pot”, en dam som nu torde vara i pensionärsåldern, om hon int ha duka under för sitt uppvaknande i den förgrämda desillusionens bårhusljus. De ä en legendar i branschen, ska du veta, hon va me vid dom flesta av dom stora rockdödsfallen, när nån skämtare ha kvävts av sina egna spyer så no fan va hippien å groupien Lotta där… Jimi Hendrix, Bon Scott, John Bonham… ja tro hon va där när Jim Morrison å Kurt Cobain lämna in också, å när Syd Barrett gick från å vara allmänt löbbik å käsut till å bli obotlit sinnessjuk… Å dessutom va de i princip hon som sen uppfann alla tokroliga villfarelser som nu behärska de förfittat rotlösa urbanoccidentala medelklasslöddret, dekonstruktionstalmudismen, multikultidogmatismen, anarkafeminismen, queerteorin, all möjli uppblottnad tanketom skit me ett rykte om sä att vara ballt… Men hon ha på senare år helt förlora intresset för de där tjafset, ja ha hört säjas att de enda som få hon å ticka nuförtiden ä en ständi påfyllning av bag-in-box-vin å hederli gammal satanism omsatt i smärtsam praxis… De va länge sen ja träffa fresbyttan, can de lach, mi him can ini…

Ja kände int alls för å hälsa på nån sinnesrubbad vin­alkistant, men ja sa inget, beslutet va ju redan fattat.

– Kära gamla Kågemarken, sucka morfar å torka bort en tår me Derridas hypermjuka å av Cixous fetischbesjungna tallith, bilen vingla så ja trodde han skulle tjöör galorum. - ”La terza nascita… la resurrezione attraverso la ’morte trionfale’. Come supremo ideale, l’antico ario considerava infatti la ’via degli dèi’ – deva-yana – detta anche ’solare’ o ’nordica’, lungo la quale si ascende e ’non si ritorna’, non la ’via meridionale’ del dissolversi nel ceppo collettivo di una data stirpe, nella sostanza confusa di nuove nascite (pitr-yana)… ”

De va en fin trakt för gammalt, när tjöintjarn å leillgaitan å dumsnuten å mirmääkern dominera… Nere utme Bodbäcken va ja me om den hetsigaste å mest sensuella pig-sticking ja nånsin ha förunnats, de va ett tattarkratjeli som raijke å som n’Hilding hade spåra ända från Fyllnadsmarken öster om Fällfors me hjälp av Royal på angel dust, å när vi hann upp dom på våra kallblod satte sä en stor gammal hanne brölande till motvärn… Men spjutet sauske in i fläsktorson på de vidundret så han knööste å krepera, å så straaive å ståda vi me ursinniga ståkukar resten av flocken… Å där borta på Markberget satt ja på pass en gång å locka ”das-das-dasa!” när två cigenska storfamiljer som skoove omkring där kom farande i koskitraitjen, men de hade dom inget för… Ja fällde sexton stycken me kulsprutan å sen komme n´Mauritz på fyrjulingen i de belon kör ner å mosa dom två som haft änglavakt…

Å en bit ner mot Holmudden impulsmordknulla jag å ett par försupna hårjudar en skrintjöintjar som va söt som en sirapsdränkt sockertopp…

Morfar nynna salit leende på Lynyrd Skynyrds Swamp Music:
Going down to the swamp
Gonna watch me a hound dog catch a coon
Well, I’m going down to the swamp
Gonna watch me a hound dog catch a coon
You know the hounddog make-a music
On a summer night under a full moon
Well, hey pretty mama
Lord, just take that city hike
Said go ahead pretty mama
Lord, just take your city hike
Well, I’d rather live with the hound dogs
For the rest of my natural born life...
– Du ska se att de här bli bra, Bärnt, bara du sluta tjörmes å månkes över småskitsaker… ”Melting Pot” ä gotöikkt å gilla att gawdes… Dessutom är de nu en gång så, att livsomvälvande gemenhet å avgrundsdjupt fördärv måst man lära sä av kweinnern. Va fan tro du ja hade vare utan mormor?

Forts. följer...

Ur arkivet

view_module reorder

Om maktmekanismer i det sydkoreanska samhället. Intervju med Cheol-soo Jang

Sydkorea kännetecknas av en vital filmindustri, en filmindustri som ofta kännetecknas av en extrem omsorg för det tekniska så till vida att alla filmtekniska medel musik, foto, skådespeleri ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 28 januari, 2011

Filosofi, kultur og liv

Innledning I den vestlige kulturhistorie finnes det en rekke distinksjoner, og som gjerne blir framstilt på den måten at de er om forskjellen mellom høyt og lavt, ånd og åndløshet, fornemt ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 23 juni, 2014

Hur jämlik kan jämlikhet vara? – om Mary Wollstonecraft

  Målning av Mary Wollstonecraft (cirka 1797) av John Opie. Hur jämlik kan jämlikhet vara? – om Mary Wollstonecraft Det ligger i tiden. Utställningar, böcker, pjäser och filmer, ja, otaliga är de uttrycksmedel ...

Av: Anna Franklin | Essäer om politiken | 24 juli, 2007

Autodafén eller Mannen utan egenskaper

En typisk vrångbild ligger i hur vi tolkar ordet autodafé. Enligt Svenska akademiens ordlista betyder ordet ”inkvisitionens bestraffning av otrogna mm., kättarbål”. Men etymologiskt är auto-da-fé en portugisisk sammansättning som ...

Av: Göran af Gröning | Essäer | 09 januari, 2014

Bede Griffiths liv och lära

If you love someone, you become one with him or her, and they become one with you, but you do not cease to be yourself. If that happened, it would ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | Övriga porträtt | 25 februari, 2013

Vi bryr oss inte

På spårvagnen i Göteborg hamnar jag mitt i en skock barn i 9-årsåldern som förvånat frågar varför jag fotar lyftkranarna utanför. Solen lyser, luften är klar, jag är på väg ...

Av: Sofia Sandström | Gästkrönikör | 02 mars, 2014

Om beroendeställning till den utanförvarande makten och avbrott i tiden

Som en del i konstmanifestationen Malmö Nordic 2013 öppnar Konsthallen upp med utställningen 24 spaces - en kakafoni, där Lilith Performance Studio deltar med två bidrag: Amerikanskan Donna Huancas Raw ...

Av: Helena Lie | Reportage om scenkonst | 26 Maj, 2013

Diane Arbus genom en personlig lins

För 223 år sedan svor här den franska nationalförsamlingen eden om att inte skiljas åt förrän de givit en konstitution åt Frankrike. Idag är Jeu de Paume ett museum som ...

Av: Signe Lundgren | Konstens porträtt | 17 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.