Elegi över farsan

Det vilar en svart regnbåge över Bredasten. Det är uppbrott i luften. Där, i det vita timmerhuset utmed nässelhavet och den vilda, stormbitna tallskogen, dog farsan. Han blev sjuttioett år ...

Av: Stefan Whilde | 01 januari, 2012
Stefan Whilde

Om att inkludera och att exkludera genom mat. Smilla på bokmässan

Rent instinktivt vill man dela med sig. Bryta bröd. Man behöver inte vara Jesus och lärjungarna för att uppskatta den gemenskapen som maten, brödbrytandet, ger. På tåget till bokmässan vill ...

Av: Belinda Graham | 06 oktober, 2013
Kulturreportage

Samiska shamandomens nya dimensioner

 Man tar inte skada av att uppleva för mycket,Men man kan ta skada av att uppleva för litet! (Läkaren och författarenGöran Grip i boken:Allting finns) Vid seminariet Samerna i kyrkan i Enare ...

Av: Nina Michael | 19 augusti, 2013
Essäer om religionen

5 – Erik

När dörren slöt sig bakom honom sjönk han ner med ryggen mot den. Han kunde se rakt igenom den praktiska ettan med sovalkov och ut genom fönstret i vardagsrummet. Han ...

Av: Erik | 13 januari, 2012
Lund har allt utom vatten

Ina Sohlberg, dikter



Ina SohlbergIna Sohlberg är 25 år och Magister i litteraturvetenskap med fokus på William Blake, Guillaume Apollinaire, Gunnar Ekelöf, André Gide och de franska surrealisterna på 1920-talet. Bor i Paris, flyttar till Karlskrona hösten 2011. Älskar det kristallklara, det vilda, det överraskande och det sublima. Kräver att bli överraskad av de första satserna i en bok. Skriver ödmjukt om det största och det minsta ur evighetens och nuets perspektiv.

 

 

1

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Livet kan delas upp i gult, blått, svart och vitt. Och allt ligger däremellan, varje stämning och varje stund, och allting är antingen eller och i oändligt många nyanser, och varje färgton motsvarar ett sinnestillstånd och är alltid ren och klar.

Alla färger är alltid rena — också det gråa och den gråhet som ibland kan kännas grumlig men bara är självklar tomhet.

22

Viljan att se föremålen resa sig,

skaka bort detta klibbande damm

och stiga och växa

och glänsa och skina

Världens verkliga majestätiska glans

 

Och alla rörelser blir stora och vida: bågar över himmelen,

som enas över osannolika sträckor

 

26

Och jag såg ett objekt äta ett annat

i ett fruktansvärd kaos av ljud

 

71

Former rör sig över himlen,

vinden stelnar som ett objekt mellan husen,

ett svalt objekt skönt att beröra

— som de alla borde vara

 

72

Det finns något klingande på varje yta, som du knäpper på

och du får regnet att ljuda

och strömmen att sorla

och människan blir stor och graciös

— Och världen blir ett enhetligt utrymme!

 

73

Havet lyses upp

och klarnar på morgonen: en häpnande glädjande vidd

och alla färger från vattnet stranden och himlen

blandas och glider mjukt ihop

— Och världen blir ett enhetligt utrymme!

 

84

Det finns en rytm i det som rör sig över gatorna:

världens rytmiska knakande, alltets slående bas

och det klara regelbundna klingandet av objekt som möts

 

— Hör du som har öron att höra med?

 

94

Världens färger klingar ned

och möter objekten, droppar av färg:

en fontän på ett torg av sten

sakta sipprar livet in

 

95

Månen lyser blekt bortom bergen gul och rund och sval

och tunna ränder av ljus sträcker sig inåt genom ögonfransarna medan en stilla vind rör på bladen.

 

Och på morgonen är solen varm och gul och rund och dess streck av ljus rinner utöver berget och raderar det som månen lämnat på sluttningarna.

 

Händer och fötter är tentakler mot världen.

 

97

En varmt gul och mörkt blå bakgrund

en stillhet mot vilken alla små ljus blinkar

utspridda blöta fläckar, tydliga gula punkter

och ett sken från väggar och tak,

som färgar den glänsande gatan

Färger spills ut och rinner löst i diket.

 

76

Världen är en krypande känsla

som får kinderna att hettas och kittla

ett prassel av allt som lever

en rund rödhet som glöder

kryper genom luften och vibrerar

 

— Hör du som har öron att höra med?

 

82

Och världen klingar och ljuder

på sina strängar

och människan klingar och ljuder

med himlen under huvudet

 

— Hör du som har öron att höra med?

 

84

Det finns en rytm i det som rör sig över gatorna:

världens rytmiska knakande, alltets slående bas

och det klara regelbundna klingandet av objekt som möts

 

— Hör du som har öron att höra med?

 

100

En molnig dag utan uttryck eller skuggor

att tända ett litet ljus kan inte skingra eller förneka den tomhet som finns i det gråa

och som växer inombords och får sin verkliga form och bredd

onödigt och tomt in i benmärgen.

— Och så må det vara även i solsken, regn och den häftigaste stormen.

 

101

Ute i trädgården står de svarta buskarna stilla och alla små fönster på väggen är prydligt radade och en del av dem lyser sakta gula mot den mörka massan som orörlig täcker gården

och om man klättrar uppåt på muren och stöder sig mot lönnen kan man se ett purpurljus vibrera uppe på ett högt hus

som en psykedelisk fyr i ett modernt mörker där man står och är ensam bland så många människor.

 

— Är det du som hör och som alltid har öron att höra med?

 

Ur arkivet

view_module reorder

Virkeligheten

Innledning Logikk var ikke Georg Wilhelm Friedrich Hegels (1770 – 1831) sterkeste side. Ut fra hans idéer om erkjennelsen av verden så er den basert på at en trekker opp skillet ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 22 september, 2014

Cecilia Persson. Foto: Øyvind Sviland

Den ironiska distansen

Cecilia Persson är poet, historiker och skrivpedagog. Hon har arbetat och forskat vid Lunds universitet i ämnet historia och med inriktning: förintelsen, flykting- och migrationshistoria. Cecilia har varit verksam som ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 13 juli, 2016

Bild Privat ägo

Rent spel med Sven Frödin

En essä av Ulf Stenberg om konkretisten Sven Frödin.

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 11 Maj, 2016

Gåramålaren Carl Ljungberg från Hammenhög

Kringvandrande målare var en vanlig syn på landsbygden för hundra år sen, särskilt i Skåne. De knackade på hos bönderna och erbjöd sig att måla av gården för mat och ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 18 september, 2017

Radikal realism

Varje konströrelse är i sig banbrytare när det gäller både tekniken och det så kallade samhällsperspektivet. En efter en bryter rörelserna successivt och progressivt mot konservatismen inom konst och ger ...

Av: Giuseppe Di Lecce | Essäer om konst | 26 november, 2011

Erotiskkrönika 03

an saminbandet drogs mig mera bestånd i emedan ut jag poet har trädnovellet trä som stod dåtid tillbaka befann mig ock vid ett styloinkwood av träden jag (2) mig bönfalldess ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 22 juli, 2010

Kan man förstå ett land genom dess litteratur?

Den 9 mars är det 200 år sedan den ukrainske författaren Taras Sjevtjenko föddes. Han anses vara den moderna ukrainska litteraturens och det litterära ukrainska språkets grundare, och han intar ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 09 mars, 2014

Dobbeltbevegelsen

  Fenomenet dobbeltbevegelse gis i alt menneskeliv, der retningen for bevegelsen er fra oss selv og utover oss selv, og tilbake til oss selv igjen: eksisterende entiteter(singulære mennesker) er i verden ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts