Döden är ofarlig

I begynnelsen fanns inga tankar. Varken det ena eller det andra existerade, varken kärlek eller rädsla – ingenting gick att uppleva eller strävade efter att bli upplevt. När encelliga organismer utvecklades ...

Av: Stefan Whilde | 01 februari, 2013
Stefan Whilde

Platon och Västlandets öde

”Varje separation är en länk” (Simone Weil) Den västländska civilisationen grundas på en tolkning av verkligheten som pågår sedan Platon och Sokrates tid.Att närma sig Platon är som att närma sig ...

Av: Guido Zeccola | 09 februari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Robert Warrebäck

Robert Warrebäck. En novell

Robert arbetar för närvarande på en samling sammanlänkade noveller om missbruk, kärlek, sorg och skuld. I nuläget finns åtskilliga av hans tidigare noveller, artiklar och essäer (och en del poesi) ...

Av: Robert Warrebäck | 04 januari, 2016
Utopiska geografier

”SE PÅ MINA VERK TILLS DU SER DEM!” Tankar om konstens oavhängighet.

”Jag kan helt enkelt inte se expressionismens, futurismens, kubismens och andra ’ismers’ verk som det konstnärliga geniets högsta uttryck. Jag förstår dem inte. Jag finner inget behag i att se ...

Av: Thomas Notini | 18 mars, 2014
Essäer om konst

Damaskus



DEN ÅTTONDE PORTEN

 

altDet fanns sju portar

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

det fanns sju portar till Damaskus

 

så har man sagt mig

så står det

 

Men Damaskus viskar

det finns åtta portar

 

Den åttonde porten är

för främlingen

som öppnar

sitt hjärta för Damaskus

Jag viskar

du är staden bortom tiden

och den åttonde porten är

dörren till mig själv

andetag efter andetag

ordens andetag

ord som räcks mig

rädslan som faller till marken

jorden som tar emot den

kysser den

förvandlar den till trädgårdar

av levande ord

 

Det finns ingen mur

bara dörrar

 

Den åttonde porten är

främlingen

vars hjärta öppnats

av Damaskus

 

JAG HAR ALDRIG VARIT I DAMASKUS

 

Jag har aldrig varit i Damaskus

den här dikten är skriven i Damaskus

 

Jag är där varje morgon

i Damaskus

där himlen är barfota

och gränderna mer glittrande än inspirationens dagg

ur min kaffekopp dricker jag dikter

varje morgon vandrar jag i diset

i Ghotas väldiga trädgårdar

i Sham paradiset

vandrar jag med två poeter vid min sida

vid min vänstra sida Nizar och

vid min vänstra sida Mahmoud

alltid nära blodets flod

alltid nära dess källa

 

På min högra sida vandrar morgondagen

den dag skall komma när jag bär

jord i händerna och

på ryggen unga träd

min mun bär blommor

och mina fickor frön

aprikoskärnorna grönskar redan innan de planterats

mandelträden är gröna monoliter

tyngden av jasminernas doft gör rum i jorden

åt Ghotas nya skog

 

I ödmjukhet tar jag emot ett under:

Ghota återskapar mig

O, älskade skuggskog av poeters och älskandes träd!

 

På min högra sida vandrar en lycklig kvinna

barfota med ett moln

jag har aldrig varit i Damaskus

den här dikten är skriven i Damaskus

*

När Mahmoud matat havet

med sitt äpple

och

Balquis Al-Rawi nått sin regnbåge

steg floden

 

Fije fylldes inifrån

källan var som jordens puls

pumpande cirklar av liv

vattenvulkanens virvlar lyfte ditt namn

 

Barada!

Barada!

 

På floden

syns två män

sida vid sida

I en eka ror två poeter utanför tiden

Nizar röker en ljus cigarett

Mahmouds eld lyser upp hela Palestina

Eldskenet och vattnet

Vattnet och eldskenet

 

Och floden som stiger

 

Och vattnet steg

 

Barada dansar

inte längre som ett minne

Inget dansar ensamt och

ur fiskarnas mun

doft av mynta

 

*

 

På flodens strand

 

I morgondimman går vandrare

Yeats kommer från Innisfree

Yeats går före med fridens stav

 

Från alla jordens böcker lämnar

dikterna sina blad

poeterna sina boningar

ett tåg av ord och bärare rör sig mot Baradas

bägge stränder och

mot Ghotaskogen

Damaskus jasminer flyger över följet

doften från en enda av dessa vita stjärnor kan få stenar att öppna sig

kan få stenar att slå rot

Nu öppnar jasminen tidens port och alla som skrivit

orden

du älskar

lever!

 

Läsare!

diktens beskyddare!

kom!

jag har dukat åt oss under träden

 

jag har aldrig varit i Damaskus

den här dikten är skriven i Damaskus.

 

KOMMENTAR

Ghota, dalen omkring Damaskus. Ghotas skogar var berömda.

Sham, i det här fallet tanken på det forna "StorSyrien" omfattande: Iskandaron, Jordanien, Libanon, Palestina och Syrien.

Nizar, poeten Nizar Qabbani (1923-1998)

Mahmoud, poeten Mahmoud Darwish (1942-2008)

Fije, källan under Damaskus

Balquis Al-Rawi, Nizar Qabbanis hustru, dödad av en bilbomb.

"När Mahmoud matat havet med sitt äpple", syftar på en dikt av poeten: "Ett äpple för havet är..."

Barada, floden som går genom Damaskus

 

 

METAMORFOS

 

Allt skulle vara så enkelt

jag höll den nya dikten om Damaskus

i ett stadigt tygelgrepp

men hon ler och ler och ler

ser på mig

försvinner för mig

dyker upp bakom mig

får mig att vända mig helt om

fångar min blick

fångar det jag ser

kastar det

in i snåren

in i Ghotan

 

viskar

viskar

Damaskus viskar

 

Det du såg

var klänningen jag bar för dig i går

i går hade mitt hår den uppsättningen

då var min hållning skridande

då visade dig speglarna i min klänning

tusen bilder av

dig

 

men

kom närmare

 

lite till

 

se

nu i dag

ser du annorlunda ut

 

förvandlingen äger rum

hela tiden

 

jag var där

jag är här

du också

 

 

Damaskus är en duva

som flyger från

och som landar

i sitt rede

på samma gång

som hon är där!

 

 

Du tror att

du fotograferat henne

att du

målat hennes porträtt

du tror du bär hennes bild

i din medaljong

hon bär dig i sitt sköte

 

hon är

de vilda metamorfosernas och

den lugna hemkomstens

eviga förvandlerska

 

Hon är Damaskus

 

Elisabeth Korndahl

Ur arkivet

view_module reorder
Nawaz i West Hampstead, London 2015. Foto: Eregis. CC BY 2.0.

Maajid Nawaz, Sam Harris. Nya vägar och nya värderingar för islam

Islam är inte bara terrorism och intolerans. Mohamed Omar om religionens verkliga ansikte bortom alla fördomar och ignorans.

Av: Mohamed Omar | Essäer om religionen | 09 januari, 2016

Judgment in Hungary: en rättegång som speglar Europas mörkare sidor

Under Göteborgs internationella filmfestival visades Ezter Hajdús dokumentärfilm Judgment in Hungary. Jag såg dokumentären på Göteborgs Stadsmuseum som tidigare visat utställningen ”Vi är romer”. I museets foajé visades också bilder ...

Av: Linda Johansson | Essäer om film | 17 mars, 2014

Old Von i Wellington

Några år in på första världskriget bodde D. H. Lawrence och hans tyska hustru Frieda (på långt håll besläktad med flygaresset von Richthofen, den röde baronen) i Cornwall. Där skrev ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 12 juli, 2014

Veckan från äldreomsorgen

Ett ämne som tyvärr inte går att undvika. Nu ska det bli lag som tvingar kommunerna att släppa in privata företag i äldreomsorgen. På ett sätt är det logiskt. Efter ...

Av: Gregorz Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 december, 2011

Minnen från Ludvig XIV:s hov

En typ av bok som alltid har fascinerat mig är de som får det att kännas som att man har förflyttats till en annan värld. Ibland kan det handla om ...

Av: Tobias Harding | Övriga porträtt | 18 december, 2012

Stillbild ur Rewell Altunagas “Elegia” från 2015

Det grymma havet

På stranden ligger den lilla pojken i vattenbrynet. Det ser ut som om han sover. Fotografiet av treårige Alan Kurdis döda kropp som spolades upp på en turkisk strand 2015 ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 07 oktober, 2017

Bildens sång

Alla färger syns tydligt, för idag röd bok och sol - varmt mot huden och solskyddsfaktor bör läggas på. Ta hand om fotsulor och andra ytor, och om mjuka-mjuka rösten ...

Av: Ida Thunström, text och bild | Essäer om konst | 27 december, 2017

Drömmen om autopoeten

Drömmen om den självskrivande poesimaskinen, autopoeten har länge varit en dröm för många poeter och konstnärer. Med dagens teknik kan den drömmen bli sann. Johannes Heldén & Håkan Jonsons digitala ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 20 maj, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.