Gilda Melodia

Ängeln

Du är mitt hjärtas lust. Den som jag har undandragit världen, och behållit i mig själv och undanhållit allt skapat.

Av: Gilda Melodia | 20 oktober, 2017
Gilda Melodia

Vilhelm Hammershøi – Måleriets sista andetag

Den danske målaren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) presenteras för närvarande på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn i utställningen ”Hammershøi och Europa”. En utställning som kastar ljus på den danske nationalkonstnären ...

Av: Henrik Örnlind | 18 maj, 2012
Konstens porträtt

"Barockbuskis" på Drottningholmsteatern

Samarbetet med operahögskolan fortsätter efter förra årets framgång med "Cosi van tutte" och det är helt i sin ordning. Det gav mersmak.  Det är bara det att denna gång sätter ...

Av: Ulf Stenberg | 09 juni, 2012
Kulturreportage

Når det gode liv ikke er til å skjelne fra streben etter lykke

Innledning Artikkelen min er om følgende anliggende. (1). Liv som henger sammen, er å foretrekke framfor å ha et oppsplittet liv. Meningsfylte liv henger sammen. Det gode liv er om liv ...

Av: Thor Olav Olsen | 21 november, 2013
Agora - filosofiska essäer

Tre dikter av René



New York, 1961

En bluesrytm spänner över Manhattans himmelssvävande kolosseralt

med sordinsk styrka i den slumrande betonglabyrinten och i det

rulltrappska varuhuset står affärshjärtat stilla och cykopfönstret stirrar

konservburkslöst med sin reklamska lockamerikanska och en trumpet

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

virvlar med jazzigt stackato toner ur en nattklubbsfylld danskupol

och bakom bardiskens askkoppsförsedda groggbord sitter en kvinna

med prostituerad blick och väljer nattbesök och på förtiandra gatan

står en japansk tidningsförsäljare och vaktar det senaste nyhetspaketet

och över den stresstrampade avenytrottoaren glider min blick, hemlös,

som sökte den fäste eller en naturlig bild att vila pupillen på.

 

Och det är varken dag eller natt, varken liv eller död.

 

Det är New York.

 

 

 

 

Haiti

Port-au-prince

 

 Plåtskjulens sköra väggar,

skal för den fattige:

som glömd i skugga.

 

Det plågsamma svartdunklet därinne.

Hettan som rinner, svider.

 

Och likluktens tunga kistor,

som fyller vår syn, vår ö,

våra sköra, avskärmade samveten.

 

När kvällen kommer, fallande,

prövar voodoo-trummor

örats yttersta smärtgräns.

 

Skymningen blöder bort från ljuset,

och dagens naket , slitna livsvillkor

bränner

under nattens svarta vånda.

 

Minnesväggar,

plågsamt uppriktiga möten,

driver bort över avfallets kant.

Allt bryts och förlorar i kraft

när morgonen tvekar.

 

 

 

Miles Davis

 

 

ett svärd

över notbladets vila:

 

ventilernas spel

bland höstsols fallande rönnbär

 

under klar rymd flyger du

ensam mot öppet öga

 

en ton, ren som köldens frusna vind,

avskalad alla vilsna blickar

 

i pupillens mitt

ligger vågen, rytmen, pulsen

 

köld bränner mot het strand,

havet fyller tälten med vindens kast

 

som om brottarens muskler

ryms i trumpetens inre

 

att plågas under piskor,

eller låta sig tatueras

 

ett kvardröjande, slutet eko

håller fingrar spända i silverljuset

 

stilla, som efter ett våldsamt slag

stiltje efter brutal åska

 

en långsam blixt

rör sig genom tonvalv, rent

 

i labyrinten sprids smärtan,

de oslipade stenarnas tyngd

 

i gångarna vilar klangen

i de inre skikten fördelas tonen

 

jag blundar för att finnas till,

för att söka fäste i detta slutna rop

 

Hans-Evert Renérius

 

Ur arkivet

view_module reorder

Rubikcubism och andra fyrkanter i konsten

På avstånd påminner bilden om ett svenskt sommarlandskap med spröda björkar utspridda mot en sjö i bakgrunden. Det som stör den idylliska miljön är möjligtvis hamburgarna och tomaterna som flyger ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 17 november, 2008

Håll hoppet levande

I september 2012 var en av undertecknarna av Charta 77, Jaroslav Suk, tillsammans med undertecknad, de enda svenskar som fick äran att ingå i en månghövdad internationell grupp av övervakare ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 07 maj, 2014

Akseli Gallen-Kallelas Badstuga (1889), detalj

Bastun i konsten – en värmande historia

Från Kalevala fram till idag har bastun varit en viktig symbol för olika livsskeden. Dess associationer till relationer och diskussioner används i allt från existentiella frågor om livets olika skeden ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 07 februari, 2015

46. Kjell

Kjell skyndar över Mårtenstorget. Han är på väg till lasarettet för att sortera bland de gamla apparaterna. Han har varit där i perioder under hela hösten. Ombyggnationen som är på ...

Av: Kjell | Lund har allt utom vatten | 09 november, 2012

Idioten på muséet

Hörde en gång om en idiot som gjorde ett museum på precis allt som flöt iland hos honom vid ett klippors ytterskär, bl.a. åror, lådor med smuggelsprit, talrika naziuniformer, EFFOA:s ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 26 oktober, 2011

En hundra år gammal kyla

Det var ett tag sedan vi lämnade motorvägen. Nu slingrar vi oss fram på små vägar mellan solbelysta fält. Säden gungar sommargrön i julihettan och vi letar med hjälp av ...

Av: Elisabet Lunhga | Gästkrönikör | 17 november, 2014

Cistercienserna, och deras etablering i det ”nordliga landen bortom världens gränser”

Ser man på det senaste decenniets historiska och religiösa ”flugor” både i Sverige och internationellt, jag tänker bland annat på tempelherrar, ”Arn”, St. Hildegard av Bingen, St. Birgitta av Vadstena ...

Av: Carl Ek | Essäer om religionen | 09 september, 2013

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts