Tunis och Esko

Tunis is av Lars Tunbjörk. Tunis och Esko Två världsberömda fotografer från Norden ställer i höst ut i Stockholm med omnejd. Konsten att se får utmärkt träning genom dessa utställningar ...

Av: Nancy Westman | 25 september, 2007
Essäer om konst

Porträtt av en poet, en fröke och ett kuvert

Kuvertet är skrivet från den okände Poeten till en fröke, en sommar sista juni 1969. Orimattila är annars en håla. Där fanns åtminstone förr stora billiga tygbutiker och en av ...

Av: Stefan Hammarèn | 02 mars, 2012
Övriga porträtt

Meditering mellan sinnets och fysikens gränstrakter

Dhamma Pataka-centrets påfågel flyger över huvudet och landar strax framför mig, just som jag går nerför vägen till matsalen. Tio män äter frukost i tystnad. Bara harklingar och nysningar bryter ...

Av: Gustav Broms | 27 oktober, 2009
Essäer om religionen

Oskuldens svärta

Oskuldens svärta Musikens svarta pärla, Jimi Hendrix, porträtteras av tidningen Kulturens Bo I Cavefors som finner annorlunda meta-akustiska ritninga­r i kultfiguren från Seattle.  Svarta madonnor vittnar om Kyrkans självkännedom: allt ...

Av: Bo Cavefors | 11 mars, 2007
Essäer om musik

Mikroprosa av calle flognman



molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.


vid min svägerskas hus på Thiarnia växer ett körsbärsträd. hon är en riktig gråterska som vissa somrar bölar hela veckor i sträck. tårarna sparas på damejeanner och på flaskor för något ska man ju ha att bjuda på om man får besök.
Bild Hebriana Alainentalo

Bild Hebriana Alainentalo

Annons:

långsamhet, fattigdom, slow motion. trevar i miljön som en utlänning. där står några och ser på. huvudroll, biroll, regelbundenhet. känslan av hemkomst. vänder mig på sidan. på rygg. rema. rema?
*
du ser två änglar. den ena grå med sina händer i jackfickor, utfällda vingarna av guld. nertill tonar kroppen ut i det tomma. den andra är en vilande frånvaro. där, på dess höft sitter en flicksilhuett. [– – –] ser du två krukor. den ena sänker sig ner mot en hjässa, där har det redan börjat gro. den andra står på sitt huvud. i den växer en kaktus och mörker fullt av röster. [– – –] ett fält av kvadrater sammanbundna med tusch. i mitten du och jag. du är ansiktet som skiljer mellan intet och färgerna och jag en gyllene rysk-ortodox ikon som håller ett barn i min famn. barnet möter din blick.
*
slutar lyssna. fingrar på asken i fickan. där bor en pytteliten general och fem socionomer. de kommer illa överens men soft rock brukar lugna dem. jag startar en spellista åt dem. först ut är love hurts med gram parsons och emmylou harris.
*
molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.
*
jag drömde om slussar. en lång, mycket blek kvinna manövrerade slussarna. jag hade aldrig sett en så blek människa förut. med sitt pekfinger tryckte hon på knappar och i ögonvrån anade jag slussarna öppnas och stängas, öppnas och stängas men jag kunde inte slita blicken från hennes finger.
*
under natten hade vattnet runt ön blivit giftigt. thoreau satt redan i kanoten och stirrade in i den vita dimman över vänern, avsiktligt bortvänd. skulden jag tagit på mig var knälång. om han bara vände sig om skulle han se.
*
den enhänte mannen vid sin skrivmaskin. så sveper han tangenterna med de enda handen. fingrar och främmande ord. förstår inte. exakt samma igen och nu ser jag i handens rörelser: en teckning där tre gestalter framträder. pojken intill sin far och mor. de står framför husen, ett fåtal.
*
freke, sven-erik, de sitter på kullen, låter minnena stiga. hur de kommer mot mig. jag låter det ske.
*
vid min svägerskas hus på Thiarnia växer ett körsbärsträd. hon är en riktig gråterska som vissa somrar bölar hela veckor i sträck. tårarna sparas på damejeanner och på flaskor för något ska man ju ha att bjuda på om man får besök.
*
på väg genom sextiotalet strök hon tätt intill mig. en tråd hängde ner från hennes klänning. den drog tårar ur marken och i tusen små speglar läste jag namnet: Leonie.

*
jag befann mig på den parkeringsplats som förr hette nordamerika. i en mycket röd camaro satt min mor och rökte. jag knackade på rutan, men hon vevade inte ner. med pekfingret tecknade hon ett hjärta i luften. det var lika rött som bilen.
*
någon skrek, någon skriker där kan du inte ligga så jag reste mig, reser mig.
*
stad och morgon vid torget. vid fontänen satt en man som väntade på oss. han log och svepte med ena armen ett ljusblått skynke över oss. himlen var det, duvmönstrad.

Calle Flognman

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 9   Övertro och optimism? Skeptisk pessimism? Ibland går diametrala positioner faktiskt att kombinera. Extra bra går det naturligtvis om man har teoretisk-magiska överbyggnader i bakfickan då man agerar i livet ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 22 april, 2011

Veckans skadeglädje

"The harder they come, the harder they fall." Förnedrande bilder på IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn i handbojor har kablats ut över hela världen. Den vanliga debatten är i full gång. Som ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 22 Maj, 2011

Att uppfinna det heliga på nytt

Att uppfinna det heliga på nytt - det låter som en orimlig tanke, i synnerhet i vår tid, när den moderna (natur)vetenskapen, sedan sekler behärskar tänkandet och anses sakrosankt (!). Och ...

Av: Erland Lagerroth | Litteraturens porträtt | 01 april, 2009

Depraverte livsstiler

Forord Finnes det ‘depraverte’ livsstiler? Ja, det gjør det. Dette trenger å bli forklart. I tidligere samfunnskulturer var spørsmålet om livets mening og formål en selvsagt ting. René Descartes (1596 – ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 mars, 2014

Fortunato Depero, I bevitori e la locomotiva

Ljuset i skuggorna av Melker Garay

Vi människor har hemligheter. Så har det alltid varit. Hemligheter som vi vill bevara endast för oss själva. Ja, annars vore de inte hemliga. Och frågan är om vi inte ...

Av: Melker Garay | Utopiska geografier | 31 augusti, 2017

Litterära avgudar och charterturism

Litterära avgudar och charterturism Allt är inte guld som glimmar? Steven Ekholm skriver om den lönlösa jakten efter litterära reliker i bland annat Prousts Combray. Ett märkligt fenomen, även om det ...

Av: Steven Ekholm | Essäer om litteratur & böcker | 09 februari, 2011

 Pierre-Auguste Renoir, som föreställer modern Gabrielle och Jean Renoir.Public Domain Wikipedia

En lunch i det gröna av Jean Renoir - en kärleksförklaring

En rubrik som kanske sätter myror i huvudet, det är i så fall meningen. Frukost i det gröna, Eduard Manets berömda målning från 1863, känner många till, men Jean Renoirs ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om film | 10 februari, 2016

Överväldigande magnifikt. Det flamländska måleriet på Nationalmuseum

"Oj!" sa min unge vän när vi steg in i den första salen och fick syn på Rubens stora målningar. "Lite för många puttis," tyckte en något äldre väninna. "Överdådigt ...

Av: Birgitta Milits | Kulturreportage | 18 Maj, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.