Ralph Waldo Emersons två filosofier

Vem läser Ralph Waldo Emerson idag i Sverige? De sista seriöse läsarna av honom var Ekelund och Geijerstam. Sedan har det varit tyst om den amerikanske filosofen. Ändå har han ...

Av: Bo Gustavsson | 10 november, 2013
Agora - filosofiska essäer

Benjamin 38

                   

Av: Håkan Eklund | 05 Maj, 2012
Kulturen strippar

Patti Smith, en äkta ikon. Foto Belinda Graham

De tillgängliga ikonerna

Temat för Bokmässan i Göteborg 2017 kommer att bli "Bildning". Årets tema på Bokmässan i Göteborg 2016 var "Yttrandefrihet". Men med ett rekordstort antal programpunkter – 4 190 stycken!  - kunde du i stort ...

Av: Belinda Graham | 28 september, 2016
Essäer om litteratur & böcker

Lugn bara... Om jagidentiteter i Kristina Lugns verk

Den klaustrofobiska normaliteten som vi alla avkrävs och stundtals kvävs i kanske ändå med nödvändighet och milt tvång kan sägas äga rollen av avstampskliché och stabil utgångsfaktor och referenspunkt i ...

Av: Benny Holmberg | 22 september, 2010
Litteraturens porträtt

Mikroprosa av calle flognman



molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.


vid min svägerskas hus på Thiarnia växer ett körsbärsträd. hon är en riktig gråterska som vissa somrar bölar hela veckor i sträck. tårarna sparas på damejeanner och på flaskor för något ska man ju ha att bjuda på om man får besök.
Bild Hebriana Alainentalo

Bild Hebriana Alainentalo

Annons:

långsamhet, fattigdom, slow motion. trevar i miljön som en utlänning. där står några och ser på. huvudroll, biroll, regelbundenhet. känslan av hemkomst. vänder mig på sidan. på rygg. rema. rema?
*
du ser två änglar. den ena grå med sina händer i jackfickor, utfällda vingarna av guld. nertill tonar kroppen ut i det tomma. den andra är en vilande frånvaro. där, på dess höft sitter en flicksilhuett. [– – –] ser du två krukor. den ena sänker sig ner mot en hjässa, där har det redan börjat gro. den andra står på sitt huvud. i den växer en kaktus och mörker fullt av röster. [– – –] ett fält av kvadrater sammanbundna med tusch. i mitten du och jag. du är ansiktet som skiljer mellan intet och färgerna och jag en gyllene rysk-ortodox ikon som håller ett barn i min famn. barnet möter din blick.
*
slutar lyssna. fingrar på asken i fickan. där bor en pytteliten general och fem socionomer. de kommer illa överens men soft rock brukar lugna dem. jag startar en spellista åt dem. först ut är love hurts med gram parsons och emmylou harris.
*
molnen tätnar talar med läpplös rörelse skiftande färger. sjunker.
*
jag drömde om slussar. en lång, mycket blek kvinna manövrerade slussarna. jag hade aldrig sett en så blek människa förut. med sitt pekfinger tryckte hon på knappar och i ögonvrån anade jag slussarna öppnas och stängas, öppnas och stängas men jag kunde inte slita blicken från hennes finger.
*
under natten hade vattnet runt ön blivit giftigt. thoreau satt redan i kanoten och stirrade in i den vita dimman över vänern, avsiktligt bortvänd. skulden jag tagit på mig var knälång. om han bara vände sig om skulle han se.
*
den enhänte mannen vid sin skrivmaskin. så sveper han tangenterna med de enda handen. fingrar och främmande ord. förstår inte. exakt samma igen och nu ser jag i handens rörelser: en teckning där tre gestalter framträder. pojken intill sin far och mor. de står framför husen, ett fåtal.
*
freke, sven-erik, de sitter på kullen, låter minnena stiga. hur de kommer mot mig. jag låter det ske.
*
vid min svägerskas hus på Thiarnia växer ett körsbärsträd. hon är en riktig gråterska som vissa somrar bölar hela veckor i sträck. tårarna sparas på damejeanner och på flaskor för något ska man ju ha att bjuda på om man får besök.
*
på väg genom sextiotalet strök hon tätt intill mig. en tråd hängde ner från hennes klänning. den drog tårar ur marken och i tusen små speglar läste jag namnet: Leonie.

*
jag befann mig på den parkeringsplats som förr hette nordamerika. i en mycket röd camaro satt min mor och rökte. jag knackade på rutan, men hon vevade inte ner. med pekfingret tecknade hon ett hjärta i luften. det var lika rött som bilen.
*
någon skrek, någon skriker där kan du inte ligga så jag reste mig, reser mig.
*
stad och morgon vid torget. vid fontänen satt en man som väntade på oss. han log och svepte med ena armen ett ljusblått skynke över oss. himlen var det, duvmönstrad.

Calle Flognman

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Poesi som färd in i det underbara

Författaren och förläggaren Hesham Bahari har översatt den andra delen av poeten Adonis: Boken – platsens gårdag nu. Här publicerarar vi översättarens förord  Boken – platsens gårdag nu utkom på arabiska ...

Av: Hesham Bahari | Essäer om litteratur & böcker | 08 juni, 2014

Den svåra konsten att ha stund-fokus

Avlyssnat samtal på en buss i Stockholm en vanlig vardagseftermiddag: En flicka i 8-årsåldern sitter tillsammans med sin pappa.Hon pratar oavbrutet med pappan som hummar till svar samtidigt som han ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 04 juni, 2009

Fokus Det sceniska rummet. Stadens teater

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Frida Sandström | Reportage om scenkonst | 18 januari, 2013

Edgar Varèse – en ljudets mästare och befriare

Vi upplever nu en tid när det ekonomiska tänkandet ramar in våra liv som ofta saknar meningsfullt innehåll. Konstens kraftkälla, som Varèse såg som en huvudrollsinnehavare, behövs mer än någonsin. Vem ...

Av: Percival | Musikens porträtt | 04 augusti, 2012

Ellen Thesleff foto Public Domain Wikipedia

Kulturkrönika, tidig vår 2016

Björn Gustavsson fortsätter att tycka. Nu om Ellen Thesleff med flera

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 28 mars, 2016

Jesper Nordström

Tre dikter av Jesper Nordström

Av: Jesper Nordström | Utopiska geografier | 06 november, 2016

Drottningen i Paris. Om Marie Godebska

Med stigande häpnad bekantade sig besökare på Musée d’Orsay i Paris för en tid sedan med en epok i Frankrikes musikliv, som sällan belysts på ett så inträngande sätt som ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 20 mars, 2014

Bruno K. Öijer: den svenska poesins Hermesgestalt

Ensam sittande i en halvtom bar på Sveavägen för många år sedan så händer följande: Dörren öppnas och in kommer en man klädd i sammetsröd manchesterkostym och en stor vid ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 04 april, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts