Gisela Nordell. Dikter

Gisela Nordell är född i Stockholm 1956. Hon arbetat inom folkmusiken sedan 1996, litterära visan. Hon finns att höra på cdn "Ferlin- I livets villervalla" 1999  och "Visor från gränderna" 2002, utgivet på Ljudmanufaktur.Hon har medverkat ...

Av: Gisela Nordell | 17 februari, 2014
Utopiska geografier

Dikter av Gunnar Lundin

    Till G H Hur länge stannar du i ditt lantliga vägskäl? Varje skäl pekar Pekar ditt åter mot stan? Och varje skäl har en botten stjärnorna i julinatten ovanför fårens ögon därunder      se stjärnorna i ...

Av: Gunnar Lundin | 12 september, 2008
Utopiska geografier

Stillbild ur filmen Meningen med livet (1983) av Monty Python

Såsfläckar på duken - frosseri på film och i konst

“And finally, monsieur, a wafer-thin mint.” Efter mycket trugande tar den extremt tjocka och proppmätta Mr. Creosote emot den tunna chokladbiten, men det blir droppen som får bägaren att rinna ...

Av: Mathias Jansson | 08 december, 2016
Essäer om konst

Å leve i forbindelsen. Del II

I filosofi er forståelse det basale Det er ikke alltid slik at jeg forstår det jeg selv har uttrykt, og når det er slik at jeg har vansker med å forstå ...

Av: Thor Olav Olsen | 29 oktober, 2012
Agora - filosofiska essäer

Carster Palmer Schale

Fem dikter av Carster Palmer Schale



nya dikter av Carster Palmer Schale


 
Ode till en balja

Gjord av zink, grå som en gogolsk kappa, rund som ditt öga
omsluter den tryggt det dyrbaraste regnvatten utan åthävor.
Fylld med purpurröda körsbär, leende med glimtande glans,
lägger den sordin på hejdlösheten med sin stumma ton.
Som en kluven sfär öppnar den sig mot dagen och natten
beredd att skydda honungsmeloner, salt och pepparrot.
Är den tidvis tom törstar den efter att bli till brädden fylld
om det så bara skulle vara av morgondimma och skugga.

Klockan fyra på natten i Bohusläns skärgård

Allt är stilla och mörkt.
Drömmen släpper långsamt
taget om tanken.
Dygnet drar sitt djupaste andetag.
Inget flimmer, inget brus,
inga bilar, inga dörrar, inga apparater.
Klockan fyra på natten i Bohusläns skärgård.
Varken dag eller kväll, varken morgon
eller natt är det i denna tidens oas.
En paus, en station, ett semikolon, en fördröjning;
ett gupp i tiden. Det är vad det är.
Klocka fyra på natten i Bohusläns skärgård.
Händavärlden sover.
Inte en enda startnyckel har ännu vridits runt.

Du återuppstod kvart över elva

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Du åkte tåg och frågade en medpassagerare vad klockan var. Medpassageraren svarade inte.
Sådant händer.
Hur kände du dig när medpassageraren inte svarade? Du kände dig förvirrad, ställd och bortgjord. Du visste inte vad du skulle ta dig till härnäst. Upprepa frågan? Avlägsna dig? bli
arg?
Det kortaste samtal man kan tänka sig består av en fråga och ett svar.
Uteblir svaret så är det som om något amputerades. Du känner dig dum. Stum. "Dumb".
När din medpassagerare inte svarade på din fråga förstummade han dig. Det var visserligen
medpassageraren som först demonstrerade stumhet, men detta förstummade i sin tur också dig.
Emellertid hände det sig denna dagen, att du blev löst ur din iråkade stumhet. Efter ett ögonblick hörde du nämligen snett bakifrån en röst som sa "Kvart över elva".
En annan medpassagerare svarade alltså i den första medpassagerarens ställe. Du vände
dig om, nickade, log och sa "tack". Det var som om du blivit återinstallerad som fullvärdig
medlem i kupéns samhälle. Eller var det som om du åter tillerkänts dina allra elementäraste
mänskliga rättigheter. Du återuppstod alltså kvart över elva. En kort stund var du död.
Ord är kött.

Över himlen sätter livet segel

Jag finner mig själv stirra
på min plats, på min bänk
som jag i så många år
trott mig sitta på
den bänk, den plats
som i detta ögonblick
försvann
men som någon gång ändå
måste finnas
stilla
en plats, en plats, en plats
i det fasta, flyende mörkret

Vid det svarta vattnet
nära den alggröna kajen
där bilder i bilder
och kön
och kroppar
från någonstans annars
lyfts fram
och åter

I smaken av grön tångskog
och, och, och
den rullande ångesten
som driver som vrakgods mot stranden

Det viskas mellan luft, och land och hav
Språket lyser
och skimrar över oss och dig
välsignelserna

Och ett fiskstim fångas in
i nätet
som ett fågelstreck fångas in
som tomtebloss som sprakar
innan döden

Språket, språket, språket
tystnar aldrig
Vilken är hemligheten bakom detta
Varför talar du alltid Gud
så att vi inte får förstå
Jag är ju ändå en kropp
som språket

Sju färger i en regnbåge
flyger över himlen som årets första rådjur
springer över marken och tvärs

Ett hus skall jag bygga
ett hus av snö och ord
när fåglarnas vingar sluter sig
färgerna
bakom, bakom, bakom tinningarna
målar änglar

Över himlen sätter livet segel
Jag är för dig, min älskade, vad du är för mig
Ett språk, drömmer jag om, som flyter samman
utan att ställa frågor om varifrån eller varthän

Vi skall bli och förbli ett hemligt språk
inspärrade i en möjlig kommunikation
virvlande
med stigman
och hål och blödande mening

All kärlek är nålvass, vass
nog att tränga igenom inte bara huden
utan även själen
Livet är ett undantagstillstånd
som allt återuppstår

Under sängen ruvar himlen

Under sängen ligger en förlagd penna
och väntar på att bli hittad
hittar vi den kan vi skatta oss lyckliga
i den finns en hemlig skrift
Ute på gården skottar en försummad granne
och väntar på att bli tilltalad
talar vi till honom kan vi skatta oss lyckliga
i honom finns våra önskningar
En hund går förbi i snöröken
och väntar på att bli klappad
klappar vi den kan vi skatta oss lyckliga
ur hans nos strömmar Guds andedräkt
Varubilen stannar framför ICA
i den ryms ett helt liv
tar vi i det kan vi skatta oss lyckliga
chauffören är vår nästa

Carster Palmer Schale

Ur arkivet

view_module reorder

The truth is not yet to be revealed

Det finns människor som berör mer andra. Människor som tatuerar in sig i ens minne. Och det fantastiska är att man kan möta de människorna var som helst, när som ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 03 februari, 2012

Three ladies in Cairo. Del IV. The high life

Min mormor, Hilda, växte upp i Sundsvall och berättelsen börjar där i och med Sundsvalls stora brand 1888 med hennes mor, min mormorsmor Ragnhild. Många äventyr senare, träffade Hilda den ...

Av: Anne Edelstam | Utopiska geografier | 18 juli, 2014

Angående humaniora. En intervju med Svante Nordin

Vad är historia bra till? Det frågar sig Friedrich Nietzsche 1874 i essän ”Om historiens skada och nytta” (Otidsenliga betraktelser, del II). Nietzsche urskiljer tre grovt tillyxade sätt att betrakta ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Litteraturens porträtt | 02 februari, 2012

Jonathan Swift Verser för gatuförsäljerskor

Äpplen   Kom gubbs och tjejer, köp mina grejer: äpplen, första klass, plommon i stora lass, kom hit och känn för bara en spänn får du hundra, och skulle du undra och säga: för mycket har du rätt i det stycket ...

Av: Jonathan Swift | Kulturreportage | 06 december, 2013

Du är det vi inte säger.

En prosadikt av Guido Zeccola Du är hycklare, men så hycklare att när du dör kommer du att brinna i helvetet men ska du känna dig i Paradiset.

Av: Guido Zeccola | Utopiska geografier | 14 augusti, 2017

Freke Räihä

En dikt till den döde gubbpoeten

Det är något symptomatiskt med att en av Sveriges främsta uttolkare av svenskhet är invandrare. Jag kommer inte undan det. Och likaså hur diktaren gick i exil från nationen för ...

Av: Freke Räihä | Utopiska geografier | 13 februari, 2015

Walking on Manchester

I Manchester regnar det alltid och vinden blåser oavbrutet, men britterna kallar det vänligt för “bris”. Det är en mörk och kaotisk stad, där det gamla olyckligt tränger sig med ...

Av: Nadia Scapoli | Resereportage | 23 januari, 2014

Dansen som konstform

foto: Guido Zeccola Den moderna dansen betraktas idag som en både självständig och -klar konstform. Så har det inte alltid varit. Historiskt sett har dansen varit knuten till mer etablerade konstformer, såsom ...

Av: Roberth Ericsson | Scenkonstens porträtt | 15 augusti, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.