Å ha et globalt liv å leve, Del III

Innledning Del III av Å ha et globalt liv å leve er om sosial rettferdighet. Sosial rettferdighet er om relasjoner mellom mennesker, det vil si at det er om anstendige liv ...

Av: Thor Olav Olsen | 24 oktober, 2013
Agora - filosofiska essäer

Mats Waltre. Korta dikter

I´ll sing to the horizon     tiden är en gåtamänniskan är en gåtadu är näraoch vid horisonten finns en fäll Skimrande vävnad     svävande själ vilar i mitten fri från känslor, tankefri bär bud om mig själv när du ...

Av: Mats Waltre | 31 mars, 2014
Utopiska geografier

Vägar till världen

I tonåren cyklade jag runt Sverige och läste varje gång Nils Holgersson. I min fil.kand.-uppsats skrev jag därför om ”Landskapsskildringen i Nils Holgersson” och disputerade 1958 på Landskap och natur ...

Av: Erland Lagerroth | 12 december, 2014
Övriga porträtt

Du är så underbar Karin Lannby

Hjärtat slår några oregelbundna slag medan jag stirrar på bilden av en blond kvinna och läser recensionen av Anders Thunbergs bok Karin Lannby - Ingmar Bergmans Mata Hari. Karin Lannby ...

Av: Stoika Hristova | 04 december, 2009
Litteraturens porträtt

Tigandets budskap



altTigandets budskap

(Efter Lukas 7:36-50)

Maria Magdalena talar
Det är fötterna jag älskar. Deras
budskap av smuts, damm, trötthet.

Det är därför jag kysser dem
och tvår dem i mina tårar.

De galileiska vägarna är dammiga
och steniga och hans fötter har
fått valkar och sår. Det är det
jag älskar: valkarnas och smutsens budskap

Det är det jag kysser och tvår
i tårar. Därför har jag tagit

med mig flaskan med balsam.
Jag gråter över hans fötter inte

för att rena dem utan för att tjäna
deras budskap om att gå på det som bär

oss alla och bli buren av tröttheten,
smutsen och dammet på de galileiska vägarna.

Därför smörjer jag in fötterna med balsam
och torkar dem med mitt långa svarta hår.

Jag lägger min svarta natt över hans fötters
trötthet som smorts i lätthet. Mitt hårs

natt gömmer i sig slag och stön och skrik
och kylan från kastade mynt.

Det blir alldeles tyst omkring oss
då jag står på knä och smörjer

in hans fötter och torkar dem
med mitt hår. Doften av balsam

fyller tystnaden och jag vet att han ser
på mig tigande vårt gemensamma ord.

Det är det jag älskar och kysser: doften
av balsam från vårt tigandes ord om

att modern av trötthet och smuts och
damm på de galileiska och judeiska

vägarna är det som bär oss burna
av det som kommer att ta emot oss

och famna vår sista trötthet och stank
och förruttnelse i sin stora ömhet.

Det är det jag älskar, det är det jag kysser
och torkar med mitt hårs svall då

det blir alldeles tyst kring oss.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.


2 Simon talar

Vilken skam! En synderska i mitt
hus! Vad ska folket säga?

Hur kom hon in? Plötsligt satt hon bara
där vid hans fötter utan skam

då vi låg till bords. Jag är farisé
och en ansedd medborgare i staden.

Det var en plikt att bjuda denne profet
till mitt hus och mitt bord. Men

han kan inte vara någon sann profet
eftersom han låter denna kvinna röra

vid sig. Vad är detta för beröring?
Som om beröring aldrig funnits.

En beröring av klanger i vit rymd. Vi sitter
alla stumma, skamsna. Jag kommer

att bli vanärad. Varför föste inte någon av
tjänarna undan denna synderska?

Och han bara tiger, han som jag
bjudit till mitt bord. Hur kan

han tiga när en skammens tystnad
sänkt sig över oss alla runt bordet?


3 Jesus tiger

Bara med denna kvinna kan mitt tigande
tala sitt budskap. Bara i denna

kvinnas händer får mina trötta fötter ro.
De galileiska och judeiska vägarna

är dammiga och oändliga. Dessa
dammiga vägar är min enda moder

och min enda fader. De tolv som följer
mig är tolv steg i dammet och smutsen.


Det trettonde steget är det jag tiger.
Bara denna kvinna hör mitt trettonde

stegs tigande budskap om att komma
till ro hos två ömma stora händer.

Och gråten som öppnar den yttersta
porten för steget i det svävande burna
balsamdoftande …
4 En tjänare talar

Det kom plötsligt så mycket folk.
Vi fick mota bort många

i porten. Jag vet inte hur denna kvinna
kunde komma in. Min herre vill bara

ha förnämt folk som gäster. Jag vet
inte vem denne Jesus är och jag bryr

mig inte heller. Det är så mycket att göra
hela tiden. Min herre och hans gäster

måste passas upp. Kvinna satt där
vid mästarens fötter likt en skugga.

Ingen tänkte på henne. Min herre
bjöd på det bästa han hade.

I en farisés hus får bara det bästa
serveras. Det jag fruktar

är min herres käpp. Tomma ord
om Guds rike och frälsningen

är inget annat än tomma ord men min herres
käpp svider i skinnet. Kvinnan satt

och grät vid mästarens fötter och såg
så lycklig ut. Jag har aldrig sett

någon lysa så av lycka då hon torkade
mästarens fötter med sitt hår. Det sägs

att hon är en stor synderska. Vad vet jag?
Balsamflaskan måste ha kostat mycket.

Hur kunde hon köpa den? En sådan flaska
finns inte ens på stans marknad.

Det är så mycket spring för
att passa upp gästerna vid bordet.

Min herres käpp står bakom
dörren och väntar. Det är allt jag vet.

Bo Gustavsson

Ur arkivet

view_module reorder

Tre som lämnade elfenbenstornet

Publish or perish, den hotfulla frasen stötte jag på första gången för nästan femtio år sedan. Jag läste på Dartmouth College i New Hampshire, ett Ivy League-universitet med stolta traditioner ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 05 augusti, 2012

Bitterhetskänslor

Ett återkommande begrepp i min och mina vänners vokabulär när vi var runt tjugo var bittra kärringar. Dessa personer, som kan vara av både manligt och kvinnligt kön, möter man ...

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 12 augusti, 2010

Roger Scruton som uppfostrare

Denna text anländer året sent och består i en mer essäistisk anmälan av den svenska översättningen av den konservative filosofen Roger Scrutons Culture Counts från 2007 (sv. Atlantis & Axess ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 15 november, 2010

Robert Schumann och musikens villkor

Från mars 1854 till sin död i juli 1856 var Robert Schumann på egen begäran intagen på ett privat mentalsjukhus i Endenich, strax utanför Bonn. Den omedelbara anledningen var att ...

Av: Carl-Göran Ekerwald | Essäer om musik | 09 juli, 2008

Aborter, omskärelse och ett undersexualiserat samhälle

Jag är ingen abortmotståndare, men jag är inte heller en entusiastisk förespråkare av aborter. Ju färre, desto bättre. Nu haglar det larmrapporter om att vi svenskar ligger i topp i den ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 27 juli, 2013

Lars Andersson. Foto: Kari Lovaas

Fräls oss ifrån ondo …

Lars Andersson ägnar inte sig åt deckargenren. Kanske för att den leder fel, att den är för grund eller för platt för att kunna tjäna hans syften ...

Av: Sven Smedberg | Essäer om litteratur & böcker | 13 januari, 2016

Katten är död och levande samtidigt

“What happens if you put a cat in the microwave?” Ja, vad händer om du gör det, tänker jag. Svar: Ingenting. Så länge du inte sätter på microvågsugnen. Men vad händer ...

Av: Helena Lie | Reportage om scenkonst | 06 maj, 2013

”Satan hade jubelfest när Luther skrev sina böcker!” Bishop Hill, svenskhet på prärien

  Taxin gungar mjukt över brofästets skarvar. Jag ser hur snöflingorna förintas när de faller ned i älvens hemlighetsfulla mörker och jag tänker på vilka frågor vi skall ställa när vi ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 08 mars, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.