Rochester och starka kvinnor

Kanske ringer det inga klockor av igenkänning vid namnet John Wilmot. Kanske inte heller när jag säger att han var 2:e earl of Rochester, och oftast går under just kallnamnet ...

Av: Julie Blomberg Gudmundsson | 09 november, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Salvador Dalís gåta

En av Moderna Museets många dyrgripar är Wilhelms Tells gåta. Salvador Dalí målade den år 1933 och museet köpte den 1967. Det är en stor oljemålning på duk, cirka två ...

Av: Birgitta Milits | 15 december, 2009
Kulturreportage

Tvål, ljus och oljemålningar i C.D. Friedrichs barndomshem

Han var svensk och hans föräldrar kokade tvål och stöpte ljus i källaren. Här på Lange Straße 57 mitt i centrum av Greifswald föddes Casper David Friedrich den 5 september ...

Av: Mathias Jansson | 16 september, 2014
Essäer om konst

Gdansk - stad i skymning av Hans Evert René

Kopernikus, Schoupenhauer, Fahrenheit...

Av: Hans Evert René | 01 juni, 2015
Utopiska geografier

Tigandets budskap



altTigandets budskap

(Efter Lukas 7:36-50)

Maria Magdalena talar
Det är fötterna jag älskar. Deras
budskap av smuts, damm, trötthet.

Det är därför jag kysser dem
och tvår dem i mina tårar.

De galileiska vägarna är dammiga
och steniga och hans fötter har
fått valkar och sår. Det är det
jag älskar: valkarnas och smutsens budskap

Det är det jag kysser och tvår
i tårar. Därför har jag tagit

med mig flaskan med balsam.
Jag gråter över hans fötter inte

för att rena dem utan för att tjäna
deras budskap om att gå på det som bär

oss alla och bli buren av tröttheten,
smutsen och dammet på de galileiska vägarna.

Därför smörjer jag in fötterna med balsam
och torkar dem med mitt långa svarta hår.

Jag lägger min svarta natt över hans fötters
trötthet som smorts i lätthet. Mitt hårs

natt gömmer i sig slag och stön och skrik
och kylan från kastade mynt.

Det blir alldeles tyst omkring oss
då jag står på knä och smörjer

in hans fötter och torkar dem
med mitt hår. Doften av balsam

fyller tystnaden och jag vet att han ser
på mig tigande vårt gemensamma ord.

Det är det jag älskar och kysser: doften
av balsam från vårt tigandes ord om

att modern av trötthet och smuts och
damm på de galileiska och judeiska

vägarna är det som bär oss burna
av det som kommer att ta emot oss

och famna vår sista trötthet och stank
och förruttnelse i sin stora ömhet.

Det är det jag älskar, det är det jag kysser
och torkar med mitt hårs svall då

det blir alldeles tyst kring oss.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.


2 Simon talar

Vilken skam! En synderska i mitt
hus! Vad ska folket säga?

Hur kom hon in? Plötsligt satt hon bara
där vid hans fötter utan skam

då vi låg till bords. Jag är farisé
och en ansedd medborgare i staden.

Det var en plikt att bjuda denne profet
till mitt hus och mitt bord. Men

han kan inte vara någon sann profet
eftersom han låter denna kvinna röra

vid sig. Vad är detta för beröring?
Som om beröring aldrig funnits.

En beröring av klanger i vit rymd. Vi sitter
alla stumma, skamsna. Jag kommer

att bli vanärad. Varför föste inte någon av
tjänarna undan denna synderska?

Och han bara tiger, han som jag
bjudit till mitt bord. Hur kan

han tiga när en skammens tystnad
sänkt sig över oss alla runt bordet?


3 Jesus tiger

Bara med denna kvinna kan mitt tigande
tala sitt budskap. Bara i denna

kvinnas händer får mina trötta fötter ro.
De galileiska och judeiska vägarna

är dammiga och oändliga. Dessa
dammiga vägar är min enda moder

och min enda fader. De tolv som följer
mig är tolv steg i dammet och smutsen.


Det trettonde steget är det jag tiger.
Bara denna kvinna hör mitt trettonde

stegs tigande budskap om att komma
till ro hos två ömma stora händer.

Och gråten som öppnar den yttersta
porten för steget i det svävande burna
balsamdoftande …
4 En tjänare talar

Det kom plötsligt så mycket folk.
Vi fick mota bort många

i porten. Jag vet inte hur denna kvinna
kunde komma in. Min herre vill bara

ha förnämt folk som gäster. Jag vet
inte vem denne Jesus är och jag bryr

mig inte heller. Det är så mycket att göra
hela tiden. Min herre och hans gäster

måste passas upp. Kvinna satt där
vid mästarens fötter likt en skugga.

Ingen tänkte på henne. Min herre
bjöd på det bästa han hade.

I en farisés hus får bara det bästa
serveras. Det jag fruktar

är min herres käpp. Tomma ord
om Guds rike och frälsningen

är inget annat än tomma ord men min herres
käpp svider i skinnet. Kvinnan satt

och grät vid mästarens fötter och såg
så lycklig ut. Jag har aldrig sett

någon lysa så av lycka då hon torkade
mästarens fötter med sitt hår. Det sägs

att hon är en stor synderska. Vad vet jag?
Balsamflaskan måste ha kostat mycket.

Hur kunde hon köpa den? En sådan flaska
finns inte ens på stans marknad.

Det är så mycket spring för
att passa upp gästerna vid bordet.

Min herres käpp står bakom
dörren och väntar. Det är allt jag vet.

Bo Gustavsson

Ur arkivet

view_module reorder

Unga människor och gamla Essä i form av aforismer

 För den sene Vilhelm Ekelund är ålderdomens visdom underlägsen den unga människans bottensäkra uppfattning att världen visserligen är dårskap och rackar­spel men att den både för poeten och för hjälten ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer | 31 december, 2013

Från penselhår till pixelporr – en essä om pornografi i konsten

Hur många unga pojkar slet inte ut sin joystick på 80-talet i dunkla pojkrum framför en flimrande TV-skärm? Det var inte bara plattformsspel och shoot-em-up spel som visades på skärmarna ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 december, 2012

Jenny Berggren Keljevic

Är du i kärlek eller i lust?

Vi har väl alla någon gång kommit till den punkten i olika relationer då det antingen utvecklas eller börjar slita i kanterna på ett eller annat sätt. Ibland händer det ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 30 juni, 2017

Universum

Då Oden mötte Mefistofeles

Jag upplever i den norröna mytologin en enorm melankoli. Den norröna mytologin är ett drama, en pågående kris, en gudomlig tragedi. För gudarna är otillräckliga, men det är inte bara ...

Av: Eirik Storesund | Agora - filosofiska essäer | 07 oktober, 2015

Hilma af Klint och den manliga konstens pionjärer ─ en jämförelse

Sveriges Konstföreningar har detta år 2012 ”Andlighet i konsten” som konstbildningstema. De framhåller att andlighet inte är detsamma som kristendom, utan att man kommer att arbeta med konstnärer och företeelser ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 19 januari, 2012

Foto: Guido Zeccola

Svenska jordgubbar

Så var det då åter dags för den årliga jakten på falska jordgubbar. Jordgubbar från fjärran land som olagligt säljs som svenska på den svenska marknaden. Se upp så du ...

Av: Thomas Silfving | Gästkrönikör | 06 juni, 2016

Om det katolska bidraget till den europeiska civilisationen

Marcus Myrbäck om Thomas E. Woods Katolska kyrkan och den västerländska civilisationen

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 10 februari, 2017

Tanker om Platon og filosofien hans

 Det er slettes ikke så dumt å hevde at med stor grad av sannsynligvis var det slik for Platon at han trodde og mente at kultur uten moral medførte at ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 17 mars, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.