”Monism” – en tredje utväg

Inför en aktualisering av Viktor Rydbergs Bibelns lära om Kristus fick jag från professor Birthe Sjöberg mig till livs följande citat från Rydbergs Medeltidens magi från 1865: ”Vår tid är en ...

Av: Erland Lagerroth | 16 juli, 2012
Agora - filosofiska essäer

Synden

Innledning Temaet for denne epistelen er dobbelttroen og dobbelttroende folk. Mitt synspunkt er at dobbeltroende folk er langt hardere ute å kjøre enn den en oppfatter som fundamentalist. I det sistnevnte ...

Av: Thor Olav Olsen | 22 december, 2014
Agora - filosofiska essäer

Hjältemodets upplösning och förruttnelse. Krigets anlete

Superbia, högmodet är alla synders moder sägs det. Vilket mått av primärnarcissism vi är nödgade att ha för att bära upp vår sviktande, osäkra och oklara självbild är växlande. Mellan ...

Av: Oliver Parland | 30 december, 2013
Essäer

Sol Invictus i Rom. Terme di Caracalla. Foto: Wikipedia

Den obesegrade solen

Är julhögtiden något som har med Kalle Anka att göra eller är den någonting annat? Är julafton Jesus födelsedag eller har den kristna religionen tagit på sig äran och ansvaret ...

Av: Guido Zeccola | 20 december, 2017
Essäer om religionen

Tigandets budskap



altTigandets budskap

(Efter Lukas 7:36-50)

Maria Magdalena talar
Det är fötterna jag älskar. Deras
budskap av smuts, damm, trötthet.

Det är därför jag kysser dem
och tvår dem i mina tårar.

De galileiska vägarna är dammiga
och steniga och hans fötter har
fått valkar och sår. Det är det
jag älskar: valkarnas och smutsens budskap

Det är det jag kysser och tvår
i tårar. Därför har jag tagit

med mig flaskan med balsam.
Jag gråter över hans fötter inte

för att rena dem utan för att tjäna
deras budskap om att gå på det som bär

oss alla och bli buren av tröttheten,
smutsen och dammet på de galileiska vägarna.

Därför smörjer jag in fötterna med balsam
och torkar dem med mitt långa svarta hår.

Jag lägger min svarta natt över hans fötters
trötthet som smorts i lätthet. Mitt hårs

natt gömmer i sig slag och stön och skrik
och kylan från kastade mynt.

Det blir alldeles tyst omkring oss
då jag står på knä och smörjer

in hans fötter och torkar dem
med mitt hår. Doften av balsam

fyller tystnaden och jag vet att han ser
på mig tigande vårt gemensamma ord.

Det är det jag älskar och kysser: doften
av balsam från vårt tigandes ord om

att modern av trötthet och smuts och
damm på de galileiska och judeiska

vägarna är det som bär oss burna
av det som kommer att ta emot oss

och famna vår sista trötthet och stank
och förruttnelse i sin stora ömhet.

Det är det jag älskar, det är det jag kysser
och torkar med mitt hårs svall då

det blir alldeles tyst kring oss.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.


2 Simon talar

Vilken skam! En synderska i mitt
hus! Vad ska folket säga?

Hur kom hon in? Plötsligt satt hon bara
där vid hans fötter utan skam

då vi låg till bords. Jag är farisé
och en ansedd medborgare i staden.

Det var en plikt att bjuda denne profet
till mitt hus och mitt bord. Men

han kan inte vara någon sann profet
eftersom han låter denna kvinna röra

vid sig. Vad är detta för beröring?
Som om beröring aldrig funnits.

En beröring av klanger i vit rymd. Vi sitter
alla stumma, skamsna. Jag kommer

att bli vanärad. Varför föste inte någon av
tjänarna undan denna synderska?

Och han bara tiger, han som jag
bjudit till mitt bord. Hur kan

han tiga när en skammens tystnad
sänkt sig över oss alla runt bordet?


3 Jesus tiger

Bara med denna kvinna kan mitt tigande
tala sitt budskap. Bara i denna

kvinnas händer får mina trötta fötter ro.
De galileiska och judeiska vägarna

är dammiga och oändliga. Dessa
dammiga vägar är min enda moder

och min enda fader. De tolv som följer
mig är tolv steg i dammet och smutsen.


Det trettonde steget är det jag tiger.
Bara denna kvinna hör mitt trettonde

stegs tigande budskap om att komma
till ro hos två ömma stora händer.

Och gråten som öppnar den yttersta
porten för steget i det svävande burna
balsamdoftande …
4 En tjänare talar

Det kom plötsligt så mycket folk.
Vi fick mota bort många

i porten. Jag vet inte hur denna kvinna
kunde komma in. Min herre vill bara

ha förnämt folk som gäster. Jag vet
inte vem denne Jesus är och jag bryr

mig inte heller. Det är så mycket att göra
hela tiden. Min herre och hans gäster

måste passas upp. Kvinna satt där
vid mästarens fötter likt en skugga.

Ingen tänkte på henne. Min herre
bjöd på det bästa han hade.

I en farisés hus får bara det bästa
serveras. Det jag fruktar

är min herres käpp. Tomma ord
om Guds rike och frälsningen

är inget annat än tomma ord men min herres
käpp svider i skinnet. Kvinnan satt

och grät vid mästarens fötter och såg
så lycklig ut. Jag har aldrig sett

någon lysa så av lycka då hon torkade
mästarens fötter med sitt hår. Det sägs

att hon är en stor synderska. Vad vet jag?
Balsamflaskan måste ha kostat mycket.

Hur kunde hon köpa den? En sådan flaska
finns inte ens på stans marknad.

Det är så mycket spring för
att passa upp gästerna vid bordet.

Min herres käpp står bakom
dörren och väntar. Det är allt jag vet.

Bo Gustavsson

Ur arkivet

view_module reorder
Erik B. Gustavsson,

Jag mötte en målare

Jag träffade Erik B. Gustavsson (1913-2005) vid en utställning i en stockholmsförort; han närmade sig de åttio, men mannen som klev in i lokalen var ungdomligt flott ekiperad, på ett ...

Av: Gunnar Lundin | Konstens porträtt | 27 september, 2010

Poesi i poetik och praktik

Det råder oftast en förvirring kring begreppet poetik och det blir i det dagliga användandet till en brokig blandning av metodik, estetik, poetik därtill uppblandat med en politisk hållning. Sammantaget ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 21 december, 2016

Materia och ande – den stora gåtan

Vi håller oss med många antiteser. En sådan är människa och natur. Motsättningen kan förefalla självklar, men det är den inte. Människan är en del av naturen, och naturen har ...

Av: Erland Lagerroth | Agora - filosofiska essäer | 24 april, 2014

Baserat på ett sant rykte

Platsannons Ett väl sammansvetsat kollektiv söker en sammansvuren: Osjälvständighet, självupptagenhet, oduglighet och förmågan att vända kappan efter vinden värdesätts extra. Vi skiljer inte agnarna från vetet, ej heller rövslickeri från lojalitet och civilkurage ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 12 oktober, 2013

Gerhard Leberecht von Blücher

Krig och fred i Belgien

I samband med det tyska överfallet på Danmark och Norge stävade en nästan ny kryssare, uppkallad efter just Blücher, in mot Oslo natten till den 9 april 1940. Ombord ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om samhället | 23 oktober, 2015

Allt är trafikens fel

Trafiken påverkar mig. Sedan tre år tillbaka har jag som Eksjöbo lärt mig att köra fortare men jag har blivit ögontjänare på kuppen. Min hastighet växlar numera beroende på antalet ...

Av: Isabella Clevenhag Sörängen | Gästkrönikör | 27 mars, 2012

Toleransens dilemma del 1 av 2

Ohyggligheterna i Syrien. Ockupationen på Västbanken. Förtrycket i många muslimska länder. Galna kristna, som sätter eld på Koranen. Kongo Kinshasa. Guds befrielsearmé i Centralafrika. Muhammedkarikatyrerna. De fruktansvärda övergreppen på kvinnor ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 08 oktober, 2012

Israelisk musik från många kulturer

Israelisk musik från många kulturer Israels 6 miljoner invånare omfattar 100 nationaliteter. Uppgiften kommer från cd-häftet till The Rough Guide To The Music Of Israel. Förvånande? Kan det stämma? Det beror ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om musik | 03 maj, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.