Jay Griffiths. En vild kvinna

Rikedom och mångfald   Jay Griffiths bok (460 sidor) Wild är ett ymnighetshorn, som svämmar över åt alla håll. Hon läste litteratur i Oxford men hennes vetande tycks mest härröra från egna ...

Av: Erland Lagerroth | 02 maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

För att hålla demokratin levande. Om Martha Nussbaum

Genom att studera framsidan på Martha Nussbaums bok ”Not for Profit” med ytterligare rubrik ”Why Democracy Needs the Humanities” är det möjligt att ur den valda designen uttolka bokens bud­skaps­innehåll ...

Av: Karl-Gustaf Svanström | 17 februari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Sebastian Errazuriz:

Konst att gäspa till

Gäspningen som tecken är lite undanskuffad, men den har definitivt sin plats i historien. Den kan dock symbolisera så mycket mer än bara trötthet, inte minst ett inlägg i debatten ...

Av: Mathias Jansson | 09 april, 2015
Essäer om konst

Veckan från hyllan, vecka 20 - 2012

På måndag är det 100 år sedan August Strindberg gick bort. Kulturministern har kollat upplagesiffrorna och kommit fram till att den där Strindberg måste vara lika bra, eller kanske till ...

Av: Gregor Flakierski | 12 maj, 2012
Veckans titt i hyllan

Freke Räihä. Lögnakt



Freke Räihä“Freke var den glupske ulv som vid Odens fötter åt det som makten inte ville svälja – som Räihä har Freke utgivit nio bokverk, samt inväntar tio (Logos) och elva (Baggböleri) vilka är under utgivning; innan utmattningsdepressionen har han agerat kritiker och redaktör. Freke driver numera ett omöjligt förlag (etc.), sysslar med formgivning och frilanstextarbeten samt studerar en masterkurs i informationsvetenskap som påbyggnad för hans filosofie kandidat i Litterärt skapande från LU. Freke Räihä har ingen anknytning till kukhuvudena som utgör den nationellt sinnade orkestern Freke.”

 

 

 

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Lögnakt.

Du kan också vara retuscherad med feta röda läppar.

Du kan också vara retuscherad med sättning av ljus över ansiktet.

Kroppen.

Du kan också vara retuscherad med pensel.

Med färger och tyger.

Du kan också vara retuscherad med ett expansivt paket.

Du kan också vara retuscherad med en aggressiv marknadsföring.

Du kan också vara retuscherad med en aggressiv marknad.

Med en säljande uppoffring.

Du kan också vara retuscherad med nakenhet.

Du kan också vara retuscherad med nakenheter.

Du kan också vara retuscherad med avklädda och urgröpta.

Med ovanstående understående.

Du kan också vara retuscherad med verktyg.

Du kan också vara retuscherad med bortomliggande attribut.

Du kan också vara retuscherad med en objektiv positionering;

den som framkallar allvarliga epileptiska anfall, när den delen där

träffar rätt och alla subjektiv träffas av detta.

Du kan också vara retuscherad med en glöd i ögonen

som fäller gränslinjära, ekonomiska konstateranden.

Du kan också vara retuscherad med en smekande fingertopp,

den du själv alltid har saknat.

Du kan också vara retuscherad med en i fysisk mening;

Med andlösa värden.

Du kan också vara retuscherad med en blick du inte besitter.

Du kan också vara retuscherad till en blick du inte besitter.

Du kan också vara retuscherad av den blick du inte besitter.

Med det subjektiv objektivet monterat på sig själv.

Du kan också vara retuscherad med det som bygger dig.

Alltså det som du bygger upp dig själv med.

Du kan också vara retuscherad med.

Du kan också vara retuscherad med bläck.

Med det inbillningsrika som applicerats som salva över

och över varje medveten tankegång jag går vilse i,

eftersom det är i detta

som kartan skulle ha ritats, färglagts och skalats enlig.

Du kan också vara retuscherad med fascination.

Du kan också vara retuscherad med fascination för det du behåller.

Du kan också vara retuscherad med det du väljer att inte behålla.

Med utanför- och innanförskap.

Du kan också vara retuscherad med tanken på att aldrig nå fram.

Du kan också vara retuscherad med tanken som inte når fram.

Du kan också vara retuscherad med att ha nått dit, men inte fram.

Du kan vara retuscherad;

Utan att någonsin ha återvänt, utan att någonsin ha sett.

Du kan vara den, den som viker sin slöja, den som talar rätt ut.

Den som aldrig går utanför bilden som du har skapat.

Den som aldrig skapar bilden du går in i.

Ramen som du går utanför.

Den som aldrig blickar över det ogjorda.

Den som aldrig läker oförändrad som en vätska.

Som ringer i dina öron.

Den som aldrig stryker sig medhårs över en varmare källa.

Alltid redo att delegera ut sitt ansvar.

Den som aldrig aldrig.

Den som aldrig och

den som aldrig delar sina vägar på två

Ur arkivet

view_module reorder

Veckan från hyllan. Vecka 13-2013

Veckans snackis har varit boken om hur Håkan Juholt blev sossarnas partiledare. Inte för att någon egentligen bryr sig, och de enda som kommer läsa boken är de som nämns ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 23 mars, 2013

Könsspecifika erfarenheter och transpersonen i akademin

Jag är uppfostrad och utbildad humanist - uppfostrad av två akademiker, en man och en kvinna, och utbildad inom humanvetenskaperna vid tre stora svenska universitet. Som humanist förväntas jag framhålla ...

Av: Karl Axelsson | Essäer om samhället | 16 april, 2009

Magnus Göransson

Idioten och en vän får jobb på ett telefonförsäljarföretag

En kort lönnfet tunnhårigt överkammad man runt femtio strecket presenterar stolt företagets helt meningslösa sysselsättning som ett kåseri som skulle få Ehrenmark att rotera i sin grav. Företaget säljer företagskalendrar ...

Av: Magnus Göransson | Gästkrönikör | 07 april, 2016

Brahms och själens vägar

En essä och en dikt - tonsättaren och skribenten Emanuel Ladenstein skriver om tanken där allt tar sin början. Det är reflektioner i allhelgonatid som kretsar kring konstnärlig utveckling, konstens ...

Av: Emanuel Ladenstein | Musikens porträtt | 11 november, 2012

Frank Oppenheimer, den kreative tekniknörden

När Manhattanprojektet närmade sig sanningens minut kallade Robert Oppenheimer på sin yngre bror Frank, också han fysiker. Hukande intill varandra såg bröderna bomben detonera. Ingenting skulle sedan bli sig likt ...

Av: Annagreta Dyring | Övriga porträtt | 19 augusti, 2013

Att följa brinnande ord

 I det tysta har det skett en kulturhändelse i Sverige. På Alhambra förlag har al-Niffaris Anhalternas bok kommit ut. Översättningen står Öjevind Lång för i samarbete med Hesham Bahari. Ett informativt förord ...

Av: Bo Gustavsson | Essäer om religionen | 11 maj, 2014

Melania Mazzucco. Foto: Gian-Luca Rossetti

När socialforskning blir fiktion

Melania Gaia Mazzucco är en känd författarinna från Italien, med många läsare. Melania nöjer sig inte med att skriva romaner som alltid har anknytningar till den sociala verkligheten, utan ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 09 oktober, 2015

Pappa älskade pappa, är berättelsen om min egen barndom

”Jag vet vad jag skriver om, säger Ragnwei Axellie . Jag känner samhällets ut- och insidor. Kärlekslösheten och utsattheten är skrämmande. Vi måste våga se. Förstå att konventioner måste börja ...

Av: Freke Räihä | Konstens porträtt | 05 september, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.