Mats Waltre. Korta dikter

I´ll sing to the horizon     tiden är en gåtamänniskan är en gåtadu är näraoch vid horisonten finns en fäll Skimrande vävnad     svävande själ vilar i mitten fri från känslor, tankefri bär bud om mig själv när du ...

Av: Mats Waltre | 31 mars, 2014
Utopiska geografier

Ivan Aguéli ─ sufist, symbolist och samhällsomstörtare

Ett flertal konstnärer har sedan romantiken kring 1850 tagit på sig uppdraget att förändra världen framför allt genom att vara visionärer och vägledare. Denna pseudosakrala funktion fick en ny ...

Av: Lena Månsson | 08 juni, 2010
Essäer om konst

Samuel Beckett. Detalj från omslaget

Beckett och tiden

Samuel Beckett (1906–1989) är en av 1900-talets mest upphöjda författare. Sitt genombrott fick han först på 50-talet med romantrilogin Molloy/Malone dör/Den onämnbare och med pjäsen I väntan på Godot (1953) ...

Av: Marcus Myrbäck | 20 maj, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Tystnaden i kosmos

Första gången jag ledde en julotta hörde jag tystnaden i kosmos. Över mittgången brann bågar av trä med levande ljus. Heidenstam hade ristat på en tegelplatta i golvet.  illustration: Berit ...

Av: Mikael Mogren | 18 december, 2007
Essäer om samhället

Three ladies in Cairo. Del III. New family member



Hoda ShaarawiMin mormor, Hilda, växte upp i Sundsvall och berättelsen börjar där i och med Sundsvalls stora brand 1888 med hennes mor, min mormorsmor Ragnhild. Många äventyr senare, träffade Hilda den man som kom att bli min morfar, Torsten Salén. De flyttade tillsammans till Egypten 1926. Ingrid, deras dotter, föddes året därpå och växte upp i Egypten där hon gick hela sin skolgång i en fransk skola med många egyptiska elever.

Detta är ett utdrag ur kapitel 4 egenhändigt översatt till svenska från engelska.

New family member s. 115 – s. 118 i boken.

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Många egyptiskor fick tackla vad för Hilda föreföll vara oövervinnerliga problem. Vissa av dessa kvinnor, som Hoda Shaarawi som kämpade för sina illitterata systrars förkovran, var även involverade i politiken. Hon blev känd som en av de mest framstående feministerna från början av 1900-talet. Hilda beundrade denna kvinna som under ett charmfullt leende och eleganta manér, var extremt modig samt besatt en stark integritet.

De träffades för första gången under en middag med några av Torstens kollegor och fick genast tycke för varandra. Därefter kom de två att spendera många timmar tillsammans. Båda var fria och oberoende kvinnor. Hilda imponerades av sin väninnas gedigna kunskap om sitt land, beundransvärda sätt och de viktiga insikter Hoda bidrog med. Hon statuerade även exempel för Hilda.

Några år innan, hade Hoda – härstammande från den egyptiska överklassen – anlänt till Kairos tågstation där hon välkomnades av sina landsmän. Hon var redan känd för sina feministiska arbeten och kom tillbaka från en internationell kvinnokonferens i Rom. Det är nu eller aldrig! Hoda du kan göra det, gör det nu! Hon övertalade sig själv att göra det otänkbara.

Inför allas ögon, tog hon långsamt av den slöja hon bar framför ansiktet och såg hur åskådarna kippade efter andan. Nu är det försent, äntligen är det gjort, tänkte hon. Vissa följde meddetsamma hennes exempel. ”Kefayya, kefayya” – det räcker, det räcker! – skrek kvinnorna i kör. Det var början av slutet för harem systemet i Egypten.

”Men vissa kvinnor är beslöjade och andra inte, oberoende på religion. Det hela förblir ett mysterium för mig”, sa Hilda.

”På landet har kvinnor alltid arbetat bredvid män sedan urminnes tider och de har aldrig varit beslöjade”, förklarade Hoda. ”Men enklare stads kvinnor beslöjar sig när de går ut. Annars är det en klassfråga. Överklasskvinnorna beslöjade sig för att åtskilja sig från slavarna som inte var beslöjade.”

Kvinnorörelsen hade inte börjat som sådan utan snarare som en proteströrelse mot kolonialisterna. Kvinnor och män kämpade sida vid sida mot sin gemensamma fiende. Kvinnoemancipationen i Egypten började med den bildade eliten.

”Och det anses vara chict att vara så vit i hyn som möjligt för det visar att kvinnan till skillnad från mannen slipper utomhusarbete. Ett av de säkraste sätten att hålla sig borta från solstrålarna är att vara beslöjad.”

”I Sverige har vi inga sådana problem det ser de långa vintrarna till”, svarade Hilda och log vid tanken.

Harem, ett i västerländska öron ambivalent ord, syftar egentligen på kvinnokvarteren – i den egyptiska överklassen levde män och kvinnor separerade från varandra – och de legitima hustrurna kallades också för ”harem” vilket ingav respekt. När dessa kvinnor lämnade sina palats, utmärktes de från resten av befolkningen genom att beslöja sig. Slöjan och haremet var dåtidens symboler för klasskillnad: att åtskilja sina kvinnor var dyrt och krävde ett stort hushåll med avsevärda arkitekturarrangemang. Mannen var även tvungen att köpa eunucker – kastrerade slavar från Sudan – för att övervaka och hjälpa kvinnorna samt att vara deras länk till världen utanför. ”Vissa eunucker blev som familjemedlemmar och kvinnorna litade på dem”, förklarade Hoda.

”Men ni låser väl inte in kvinnfolket längre?” frågade Hilda förskräckt.

”Nej, inte direkt, sederna förändras…” Hodas svar var inte riktigt tillfredställande. ”Men det är tack vare dessa gamla traditioner som du kan beundra mosharabeyyornas underverk”, lade hon till.

”Oh! Jag älskar dem, så vackert hantverk!” erkände Hilda.

Dessa magnifika, genombrutna träskärmar, bakom vilka kvinnorna kunde se ut utan att bli sedda, är unika.

Snarare än att vara religiösa symboler, var harem och slöjan snarare en social- och finansiell- etikett. Mäns heder berodde även på kvinnans kyskhet så att ha dem segregerade var ett sätt att ha hedern i behåll. Under 1800-talet och i början av 1900-talet var kvinnorna i städerna, vare sig de var judinnor, kristna eller muslimer för det mesta beslöjade. Det var snarare en regional tradition än en religiös symbol.

 

Anne Edelstam

 

Utdrag ur Three ladies in Cairo – förlag Vulkan – april 2014.
bokus.com. adlibris.com
www.articlesfromparis.com

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Formale og materielle verdier

En filosofisk framstilling av verdibegrepet med henblikk på dets formale og materielle aspekt. Max Scheler (1874-1928). En av de filosofer som var opptatt av en filosofisk motivert framstilling av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 03 januari, 2011

James Joyce, två dikter

James Joyces debutbok var diktsamlingen Chamber Music,1907. Den sålde inte särskilt bra, men kritiker som Ezra Pound och W.B.Yeats uppskattade några dikter i den, och flera av dikterna tonsattes senare. Dikterna ...

Av: James Joyce | Kulturreportage | 22 oktober, 2014

En muslimsk begravning i Malmö

Innan jag sätter mig på stadsbussen till Rosengård läser jag i dagens Sydsvenskan en krönika om hemlösa och hur vi ser på dem medan de fortfarande är i livet. Texten ...

Av: Sarah Kittel | Allmänna reportage | 22 juni, 2013

I love you in various languages

Afrikaans Ek is lief vir jou Albanian ...

Av: Anonymus Loic | Utopiska geografier | 14 februari, 2011

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 8 Jag önskade Kasparov lycka till efter att ha läst igenom texten och infogat den i boken. Han skulle nog komma att behöva alla lyckönskningar han kunde få. Jag ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 15 april, 2011

Aforismer om makten

1.    I förövarens värld ligger skulden alltid i grunden hos offret.2.    Alltså är förövaren i själva verket offret och offret den verkliga orsaken till det onda som skett. 3.    Den ...

Av: Oliver Parland | Utopiska geografier | 20 september, 2010

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan."

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan." Ett samtal med Maja Elliott. Text & foto av Carl Abrahamsson Svensk-irländska kompositören Maja Elliott skapar evokativ stämningsmusik för drömska ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 12 oktober, 2006

vladimir Oravsky

Vad kommer jag att fråga Sting när han kommer till Sverige för att…

Den följande historien har jag berättat tidigare och vid andra sammanhang. Att den nu återigen gör sig påmind är på grund av att dess förmodade huvudperson tilldelades ett av de ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 09 februari, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.