Detaljer

Det borde egentligen inte spela någon roll om jag struntade i att skrapa av den gamla målarfärgen runt fönstret innan jag började måla om det. Trots det blir resultatet att ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 04 oktober, 2014
Gästkrönikör

Sånglösa. Spelar på mer än bara känslor

En gråtande flicka som inte kan sjunga, så lyder sammanfattningen av nyoperaföreställningen Sånglösa, som under måndagen hade nypremiär på Atalante i Göteborg. Med nyopera menas att en operaform tas upp ...

Av: Frida Sandström | 03 december, 2013
Reportage om scenkonst

If there is a will, there is a way

De gånger jag besöker Oslo försöker jag alltid hinna med ett besök på det så kallade Litteraturhuset, strax intill Slottsparken: ett litterärt centrum som blivit oerhört populärt; en samlingsplats inrymmande ...

Av: Björn Gustavsson | 11 juni, 2013
Gästkrönikör

Gustav Klimt del 2 Världen i kvinnlig skepnad

Franz Joseph I av Österrike-Ungern gav arkitekterna Gottfried Semper och Carl von Hasenauer i uppdrag att bygga och gestalta Burgtheater, men herrarna hade olika ingångar till och syn på det ...

Av: Lilian O. Montmar | 31 mars, 2011
Essäer om konst

Erotiskkrönika 01



altDen nakne spricker kroppen som spänt ut sina diktsandsfötterna i bortgåendets märkta yta. Ett tungt steg tidgenomfor skikningens glossistor, lagom den bakom steget fanns, denna kamrats som såg efter sig lämnat ock täcker det plåsternosterverkna muddring glosuppsugets på stundtals strandens snabba skiftning ställd ovan gammal lämnad markyta. Siktbar gurgligt, grumligt förändringens förhandling om hinder med utlades gjorda annan motgångsvall, dem fler efter hand, kanske spärrar. Sina ankomsttecken klev dem möjligtvis farliga runt, gods med tankefarkosten standardfor oppdragen ända tillräckligt in. Följande stannat om dold i lager blev ändå efter hand sjöborrsformspets endast, trodde. Möjlighetens skyddade håll vidgades med utgångspunkter i penis palmatus. Annan gömdes vid vidägd badhytt de slutnas på stranden, brändrök ock, ungefär som den blinda gudinnans fläck tänkt sotades, beskådas till sikt, lagom lämnad meter emellan övergångsdiket, rann in ständig mängd. Sin förstorlek kom lagd täckning ovan, ställd tills konstgjord, ord av galnas fräck, påstridig undernärda bryggbeläggnings skalt, påstods ha en ståvinkel på ävenledes landgång till dem.

 

Torde vittna om mycket torrt ord, i sandtorr grundlagd naturbegravning från. Bättre än barns lek. Än skivad tillika världens blåaste blekfisk i bestående av cellbeskyddade ytlager på ett inre, samma släta yta, rörd över sanden drog åt hållen. Möjligheter. Tanke någon indianaktig på stranden någonstans. En tillfällig lösning fanns oss annan, av förekomst, medan följande hud satts ner skepsis sin os coccygis, medeldbenpunktens spricka utan att hamna bra bredvid ändan, betraktelseägd som längd, då mjukt kunde ha bytts ut med platsen om tecken brytnad, även skenbild med skena, som står två därefter sina dagar ut. A. Bräntsåsen glömt platsens in, ordet av bokstaven i oframkomna tystnader med fasa. Samma sak. En renifleur sin substans glömt, badhyttsplast ej misstagets WC heller om censurens strukna bokstavsordningar pågjordes locket snedare. Snäckor. Mutus. Utställning. Andra av konstgjort uppbyggt landskap och dithämtat ingick, om avslutade sandaffärer görs bort, buret främst kanské om uttalade kakor med namn som glöms med följande barn. Men än om jag någonsins dag förlöpte med dem, lyft väns slutna punkt, bortgåendets kista, konserv, orgon box, förvridna skal, konkylier lämnad församling. Ensam En oljefläck flyt, fast i mald krossgryn sönder stränder till ängd, flickan i spikregnet lyfte sig och följande gripna hängd saksmorda tald lossnade, ej nånsin svängde åt bakåtsgångens väg bort ur stranden in någonstans. Deras återkom. Dem som flöt bojornas, naturalistens egna motsvarande dikförda med utlopp brutna klyvnad från kättings ställe, av var greve Kön von Stefan, kanské parallellt fjättrad, fräckare åtföljd en gång där. Jag var enda vittne från kanoten.

På samma plats försålde de bort tald dikt, egen apokryfisk instiftans dikt X, avsålde de för röken tillhördhet och insamlad begravningsved, utsålde med ett ändahåll av målsnörets ylle till the hanging treeslagsvirken rätt ner, det fanns bestick på köpet som, piggig jordklotsgaffel, vass jordklotskniv, att formatformer talar, frågade jag:et efter en poetisk vakuumhamnad diktare andra efter, vågade nämligen inte mera leva på Jacques Préverts lantliga sniglar som åkte språkvagn på vägen till en begravning och rökte som gatsopare fult, dessutom äter som sniglarna upp strandlejonets stora blomblad såvida han inte får dem dränkta i folkbärsta (numera en snigelförbannelse vilar där), vägrade inte ock komplementären à lá Gingsberg tränga över mera roth i (dikthon) hans diskho (numera som man (jag) mera förmår gilla blott hans lackskofläck under, och deras sedan tider införbyggda skulormalkross orm i vasken som han skrev om, är kanské meningen böjd bra för att vara patentdugligt rätt, framför allt surret i den låter som ett diktsubstitut bort från självt herr Grinberg sig.) Således står jag änklock utan påeter. Fördetta är den så sandtänktäckningstimglasat ett överföringskorrektivet till postmoderniinstmjölkisternas luftiga utstigande palimpsestbegrepp [ultra tabula rasa som] som nånting försåldes det, riktgiv jordstolpens kollaps spets i marken (och vägverkets arbetare stal alla kilometerstenar "milstolpar" på vägen hit ner, åt endast cementklimparna slogs bort, blev kvar). I Never-never land, pannklotsfiskbit såldes på stående bredvid in dikterna, urled halt man står från poethusriv: förslagsbudgivningen stegras hos utstående besök, ännu en potemkinkuliss. Timglasets ändor hade ock samma trävirkesslaglock som ovan dessa: ett Match wood kan bli sextio meter ovan marksluttningen (flygrutt till trädet) och där överst växer en kottskapelse olla som liknar ett ägg och dess fjäll ëgg, medhavande ett kottullet som används till naturlimsfyllnad. Även collaget bäst, som skal under bladet. Virket vilket åter light, hard, strong and very close-grained på en gång och gott polerbart därtill, penna på, samlade egenskaper till kanské utståndade Penis Lee,s sekundagummibetongersättningar nästan invid mittfyllnaden. Och limmet, fisklim för att klistra fast kryp, även flytande fint lim sprutades med injektionsnålt som av fornegyptiskt föremåls restaurator för att hålla ihop fyllnadssubstans yta med nivån, hade de sett det, blev lika ihopgjutet etriskt som Prevérts gatas träben och Giktbergs första diktstapel dra, det vill säga de faller på varandra, med själva förfallets accentuerade spricka ner dike, omkull ihop och trångt i den sprickan dessutom gemensam. Han staplade den dikt åt den andra, henne. Match wood heter också förutom Cypress de Lawson, Lawson tryckpress fanns ock, trycktes lagliga paragrafer i konfederationen trodde de. Och den hade sitt eget namn tryckt, eller målat på sig i guldfärg noterbart. Den var själv en av gjutjern, men, den var stulen och gjord för tryckfel, de hamnade som peta samma tryckpressvaselin i närmste sig sitt nästa löp V/Ö-salvbas down the rabbit hole, kategoriutspelt av ett samma slagdravel som steg genom Preverts snigel förlämnat kvar sagt senaste höst på husdörren hit, opptäckt spår straxt innan frosten slog in, men Gingsberg skrev om ett vaselinfröpulver eller vasselinströpulvret, Preverst vasselintröstsmörja om ett giktspår eller giktspånet, officiellt obotling och nu jag är utan poeter, med tomrum uthyres, på tömda stranden. Snigel gjord till emulgerbart vaselin på. Fråga då alldrig två gånger gult en poet om vilken diktare han kan tänkas gilla bort! Från havet. Sandgång ifrånförde iförd bort sin handpress att slänga bort, eller tog land drunkn.

Stefan Hammarén Såg

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Om maktmekanismer i det sydkoreanska samhället. Intervju med Cheol-soo Jang

Sydkorea kännetecknas av en vital filmindustri, en filmindustri som ofta kännetecknas av en extrem omsorg för det tekniska så till vida att alla filmtekniska medel musik, foto, skådespeleri ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 28 januari, 2011

Filosofi, kultur og liv

Innledning I den vestlige kulturhistorie finnes det en rekke distinksjoner, og som gjerne blir framstilt på den måten at de er om forskjellen mellom høyt og lavt, ånd og åndløshet, fornemt ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 23 juni, 2014

Hur jämlik kan jämlikhet vara? – om Mary Wollstonecraft

  Målning av Mary Wollstonecraft (cirka 1797) av John Opie. Hur jämlik kan jämlikhet vara? – om Mary Wollstonecraft Det ligger i tiden. Utställningar, böcker, pjäser och filmer, ja, otaliga är de uttrycksmedel ...

Av: Anna Franklin | Essäer om politiken | 24 juli, 2007

Autodafén eller Mannen utan egenskaper

En typisk vrångbild ligger i hur vi tolkar ordet autodafé. Enligt Svenska akademiens ordlista betyder ordet ”inkvisitionens bestraffning av otrogna mm., kättarbål”. Men etymologiskt är auto-da-fé en portugisisk sammansättning som ...

Av: Göran af Gröning | Essäer | 09 januari, 2014

Bede Griffiths liv och lära

If you love someone, you become one with him or her, and they become one with you, but you do not cease to be yourself. If that happened, it would ...

Av: Elsa Maria Lindqvist | Övriga porträtt | 25 februari, 2013

Vi bryr oss inte

På spårvagnen i Göteborg hamnar jag mitt i en skock barn i 9-årsåldern som förvånat frågar varför jag fotar lyftkranarna utanför. Solen lyser, luften är klar, jag är på väg ...

Av: Sofia Sandström | Gästkrönikör | 02 mars, 2014

Om beroendeställning till den utanförvarande makten och avbrott i tiden

Som en del i konstmanifestationen Malmö Nordic 2013 öppnar Konsthallen upp med utställningen 24 spaces - en kakafoni, där Lilith Performance Studio deltar med två bidrag: Amerikanskan Donna Huancas Raw ...

Av: Helena Lie | Reportage om scenkonst | 26 Maj, 2013

Diane Arbus genom en personlig lins

För 223 år sedan svor här den franska nationalförsamlingen eden om att inte skiljas åt förrän de givit en konstitution åt Frankrike. Idag är Jeu de Paume ett museum som ...

Av: Signe Lundgren | Konstens porträtt | 17 januari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.