Åverkan på en bok

Omslaget är skogsgrönt och har vissa skavanker, som förmodligen kommer från slitage. Bokens höjd är 185 mm, bredd 100 mm och tjockleken mäts till 15 mm. Om man slår upp ...

Av: Henrik Johansson | 10 juni, 2012
Essäer om litteratur & böcker

På väg mot en ny humanism inom konsten?

På väg mot en ny humanism inom konsten?    Lazarus reser sig av Giotto, målad 1304–1306. När Giotto på 1300-talet förnyade det italienska och i förlängningen hela det europeiska måleriet, använde han ...

Av: Leif V Erixell | 05 januari, 2007
Essäer om konst

Den polska staden Toruń och den stulna klockan i Uppsala domkyrka

Tillsammans med Ukraina är Polen värdland för fotbolls-EM som drar igång den 8 juni. Under några sommarveckor kommer landet att invaderas av utländska fotbollsfans. Men de reser inte till Toruń ...

Av: Johan Werkmäster | 05 juni, 2012
Resereportage

The new beginning

Pjäs i två akter "I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it" (John Cage) Words, words, words (Hamlet / William Shakespeare) "The rest is silence" (Hamlet's final words)  

Av: Vladimir Oravsky & Kurt Larsen | 06 april, 2009
Utopiska geografier

Emmakrönika 6 - Grev det inte ner under ditt bly



Image
Foto: Guido Zeccola
De står som vuxna blommor, de frågar hur hjärtat regnar vindpiska igenom, hur bäckenet strandar, de viker pose, tjänar benets varje namn, som de är rabatt till havet bredvid stråna, varit med om nånting viket, närmandets nämnare nära, liknar mer en början än avskedet stå.

Vad säger de bredvid, lyssnar bort tystnaden. Stormylandet viskar bättre bland sista, det här blev ett ställe början de aldrig varit med om av. Inpå benet förlåtes det mer än i fläsket samlas, de var bara sina axlarna, kunde bäras bärarens, vidhänga arbetet som monument men. Där försvann vemodet bördan. Poeten var biten av hennes tugg, stenen låg nere mycket vackert.

Ändå var det få som såg dem det stå på, själv inte missa för allt. Fick ny chans innan klockuret säger blomstertid nu färga penumbra, deltat var det igenom klippblocket inbäddat. Han ville säga oöverröstad tystnadens trängslen av älskar dig emedan som, låt aldrig idiotiska påfundet höra oss bort ihop. Hennes sand i öronen härrörde stormens vina. Han bad få suga värme för, kunna viska ogräset är skönast med dig, inget ber han missa. Vi går in varandra. "Tro mig." (den eviga kärleken)

Image
Foto: Gilda Melodia
Ett hjärta som inte vill är så omöjligt att kunna oppvakta, det bara inte går att nå, så många dvornikar och Cardea, dörrgudinnan, har det mer fantastiska (rimliga) skäl än det andra för att lägga port till allt, det blir smuts att försöka träda rum in scen.  

Ett hjärta av kan inte väl väckas, det måste själv vakna till något som det inte väntade sig veta, det skall överrumplas helst självt, men det är på vakt, det kommer aldrig att vilja mig, jag är på något sätt inte hälsosam till dig och det. Jag har försökt komma över dig, det lyckas ej, jag blir än mer fruktansvärt olycklig och depressiv när jag låter bli att skapa pappershjärtan till dig, för att nu inte frånse ömma det riktiga vill, jag har än om detta åtminstone en teoretisk uppvaktning, och en terapeutisk grund, lika förbannat sann och riktig till en, den här kärleken har mig i ett sardinburksvakuum och en råttfälla (dr Heurteloupssäng), kommer ingenstans det vill säga, men min tanke är så vacker och lever, den är: dig.

Du kom som en ek vilken vuxit alla tusen år på den vackraste sköna trädgård i Atlantis, plötsligt som vattnet gått ur, fram träder den forna staden, allt är grått, uppgjort med vattnet rester rått, inget växt finns utom den där eken vackrare än Evangeline Oak nånsin varit en enda dag ens när Longfellow skrev sin epik ut sin ek till finna, det märkliga &:så att eken inte vuxit sig alls annorlunda där under, blott vuxit sig vid liv hålla, och med urgröpningen, det ristade är alltjämt färskt på stammen, helt förunderligt finns där amorgasmen

Image
Illustration: Guido Zeccola
Stefan ♥ Emma, det dendrologen förstår ingenting av, en träbensspecialisten fattar vilken protes på aldrig varit protest för, de två S + E fanns sig själv till, att se ditt leende väckas, till det som stod fram var vackrare än möjligt något annat, hur otroligt du stodo och log ett oförklarligt invitera liv, inramat i en överraskning total, leendet som kom från ett undre till ett evigt veta sig framme av, ett så tydligt kapitel att just du stånden mig det möjliga av omöjligt, till saken höra att det inte var illusion eftersom sig steg upp, därifrån, ditt leende kommet, därför blev jag kär, du viftade med öronen och det rörde till i kronan på lövlöst liv trädet.

Jag har gråtit sedan dess alla slags tårar, och hur många ryms det ännu innan hela Atlantis gått igenom mig rinna, rimma sinat det på kretslupp [lopp] ock, hur skall jag kunna sluta upphöra vara kär ens efter detta slut, sedan. Just så här är det, pålagt och avskilt oavstyrt och enda ett. Kan inte sluta se ditt leende vila väcka, när du såg eken, kände, hände.

Det är så mycket mer än ett leende. Min ckärlek är inte mer fix idé än vilken vilket bästa hård kärlek som helst, som eget vittne vet jag mig, men du glömde bort den där eken bland enbart lund pluplubaschar, och glömd sedan &:så svårt att se den på nytt, så som Atlantis är en påtalad gömma, jag förstör så mycket med att gråta tillbaka över eken och staden, när skulle den ens skönjas, sköljs då åter igen sig. Grev det inte ner under ditt bly.

Stefan Hammarén-Mejselén Gröpverktyg Gråt

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Den vita kons ö

Inishbofin är inte världens ände. Det bara känns så. Eller kanske snarare som om man hamnat utanför verklighetens gränser på en plats där vardagsbekymmer och stress flytt hädan. Färjan stävar fram ...

Av: Johan Werkmäster | Resereportage | 02 november, 2012

Med Mattias Sandström i det undermedvetna

I filmen "Fuerteventura", som till stor del utspelas på Kanarieöarna, blandar Jesper samman samtid, dåtid och framtid. Samtidigt dras han in i en kärlekshistoria med en spansk kvinna som påminner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 januari, 2011

Teaterkonsten, Teater KAOS och "Vita Horan"

På 80-talet var Stockholm en av Europas teatertätaste städer. Där fanns framförallt en oerhörd mängd fria teatergrupper som med eller utan statliga medel skapade kvalitetsteater för brinnande livet. Publiken vande ...

Av: Boel Schenlaer Boel Schenlaer | Gästkrönikör | 05 mars, 2012

Jelinek mellan brutalitet och skärpa

Jelinek mellan brutalitet och skärpa Elfriede Jelinek skapar polyfonier av kroppar och experimenterar med språket. Hennes språk är vackert och ångestfullt som en seriell kvartett av Anton Webern.

Av: Anders Forsberg | Litteraturens porträtt | 03 september, 2006

Poul Bjerre av Carl Milles

Om skapandets läkande kraft

Eva-Karin Josefson om allkonstnären Viking Dahl och samhället omkring honom.

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 18 november, 2015

Stephen Batchleor och den sekulära buddhismen

Om buddhismen ska ses som religion eller psykologi har länge intresserat främst västerlänningar, såväl forskare som praktiserande och troende buddhister. Ett tredje synsätt kan vara att se buddhismen som levnadskonst ...

Av: Jan Sjunnesson | Essäer om religionen | 08 maj, 2014

Fragment av surrogatpyret VIII

Fragment av surrogatpyret VIII Å då tänkte ja så här, lite lomrut, mens ja skwompande tjasa upp på bron i den sjuka stanken från dom nyflådda hudarna å pissrååtan å ja ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 20 november, 2007

Ragnar och Alice ligger på utdragssoffan

På rygg ligger de och Ragnar håller i Alice' vänsterhand med sin högra. Stryker med långfingret sakta över hennes ringfinger. Efter en lång stund reser han sig. Han ...

Av: Theres K Agdler | Utopiska geografier | 24 maj, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.