Några huvudtankar nu som jag fyller 90

Vid det här laget – jag är på väg mot 90 år - har jag gett ut 21 böcker, och det börjar bli svårt att överskåda denna textmassa, även för ...

Av: Erland Lagerroth | 05 april, 2014
Agora - filosofiska essäer

Intervju med iodine Jupiter – ett snyggare våld utan produktplacering

Visionen att det unga och samtidigt identitetslösa överstatliga – vore det inte för den ständiga förbrytelsen mot de mänskliga rättigheterna och ”Straffet som en helig disciplin.” som utlovas av dess ...

Av: Freke Räihä | 03 september, 2012
Övriga porträtt

Kunnskapens basis

I tidligere tider var det alminnelig å tale og skrive om at menneskenes kunnskap om seg selv, andre, verden, naturen og Guds eksistens hadde et fast og sikkert grunnlag - ...

Av: Thor Olav Olsen | 19 november, 2009
Agora - filosofiska essäer

In the Rififi of time – the birth of Swedish progg music

The sixties and seventies shaped my musical world and me. It was in the decades when politics and progressive music came together. In Sweden a number of new bands emerged ...

Av: Mats Myrstener | 06 februari, 2013
Essäer om musik

Från feministiskt ramaskri till ungdomspjäser



ramaskri.jpg
Robert Fux som Gert van der Graaf i pjäsen Fans.
Foto: Christian Hagward

Från feministiskt ramaskri till ungdomspjäser

På Orionteaterns varietéscen kan vad som helst hända. Här blandas världskända artister med nya förmågor. Kvällarna, som drar fullt hus varje gång, bygger på mycket ideellt arbete och en stor kärlek till konstformen. Robert Fux är konferencier och den som håller ihop föreställningarna med ironisk humor och galna upptåg.

Viktoria Dalborg och Robert Fux är två av personerna bakom succén Salong Giraff; Orionteaterns nattvarieté. I en paus i repetitionsarbetet av pjäsen Fans tar de sig tid att berätta mer om projektet som utvecklades ur Fredsvarietén som gavs under hösten 2004.

- Det var Stina Oscarson som regisserade och jag var med i ensemblen. Vi ville fortsätta på varietétemat och startade något som vi kallade Öppen Scen dit alla som ville framföra något var välkomna. Första kvällen hade vi femtio personer i publiken ... Men ryktet spred sig och snart var det fullsatt, berättar Viktoria som är både nycirkusartist och skådespelare.

Teatern började bygga upp ett kontaktnät av artister och våren 2005 var det dags att ta nästa steg. Salong Giraff drog igång. Husbandet - Stockholm Hamsters - deltar sedan dess i varje föreställning, kända artister bjuds in och nya förmågor får visa sina talanger för arrangörerna som avgör om de passar i föreställningen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Första gången jag uppträdde på Salong Giraff gjorde jag det tillsammans med två affischer med kvinnoporträtt i Because you're worth it - ett feministiskt ramaskri där jag vänder mig mot hela skönhetsindustrins snedvridna ideal. Sedan fick jag chansen att vara gästkonferencier, berättar Robert stolt.

- Resten är historia, skrattar Viktoria och berättar att Robert var så bra att han sedan dess varit varieténs fasta konferencier.

- Han har förmågan att trollbinda publiken och hitta den tråd som länkar samman de ibland ganska spretiga programmen. Artisterna är en blandning av etablerade nycirkusartister, teaterrävar, operadivor och människor som vi stött på i tunnelbanan eller på gatan. Vi vill skapa en känsla av att vad som helst kan hända på scenen, att ingenting är förbjudet. Våra "wild cards" kan toppa eller dippa, men varje föreställning innehåller också säkra kort, fortsätter hon.

Sammanlagt är de sju personer som är producenter för Salong Giraff. Allt arbete är ideellt. De gör det för att de hyser en stor kärlek till varietén som konstform och därför att publiken älskar det de gör. Att arbeta i grupp innebär också att de kan täcka upp för varandra, eftersom alla har andra arbeten som ibland måste gå före.

- Som konferencier är jag alltid klädd i drag, men jag försöker absolut inte likna en kvinna. Mitt artisteri är lika mycket drag- som freakshow och jag är en form av "buffone". Det groteskt galna är en del av mig och jag kan ibland vara riktigt elak på scenen. Jag kan vara det därför att jag inte gör det utifrån en högstatus­position. Mitt mål är inte att enbart roa, skrattet får gärna fastna i halsen, säger Robert.

- Orionteatern är avantgarde och tar upp politiska frågor. Många av pjäserna som jag spelat med i handlar om sociala orättvisor och vi gör mycket barn- och ungdomspjäser. Efter de föreställningarna diskuterar vi med vår publik. Det är många unga som vill bli bekräftade genom att nå berömmelse. Fans, som bygger på Fredrik Strages bok med samma namn och som regisseras av Stina Oscarson, handlar mycket om just detta, berättar Robert engagerat.

Lokalen som rymmer Orionteatern, en ombyggd mekanisk verkstad på Söder, är härligt annorlunda och genom sin takhöjd perfekt för varieté. Den 27 oktober säsongstartar Salong Giraff och det är bara att hoppas på att det går att få en plats. Några får alltid vända i dörren eftersom lokalen redan är fullsatt!

Agneta Tröjer

Ur arkivet

view_module reorder

dagen efter orden del 4

         

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 04 Maj, 2012

Sökandets fiender och vänner Två föreningar med olika målsättning

Det finns en svensk sammanslutning som heter Vetenskap och folkbildning. Det låter både  lovande och betryggande - två honnörsord staplade på varann. Föreningens viktigaste funktion tycks vara att varje år ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 06 juli, 2011

Kopior av gullhornene Foto Malene Thyssen. Wikipedia

Ulrik Langen: ”Tyven”.

Göran Tunströms roliga roman ”Tjuven” är dessbättre kontrafaktisk: ingen har stulit från Carolina Rediviva Codex Argenteus, biskop Wulfilas gotiska bibelöversättning från 300-talet som präntades på pergament i Ravenna ett par ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om politiken | 07 Maj, 2016

Ljudkonstfamiljen Kning Disk – en intervju med Mattias Nilsson

Henrik Thörling, Dan Fröberg och Mattias Nilsson på Kning Disks kontor. foto Fletcher Tucker Både artisterna och skivbolagen inom den samtida musiken välkomnar genre- och gränsöverskridandet. Skivbolaget Kning Disk ...

Av: Daniel Westerlund | Musikens porträtt | 23 augusti, 2010

En känsla av förundran Van Morrison, del 2: Från vaggan till Them

Många år senare, inför inspelningsteknikern, skulle Van Morrison påminna sig om den avlägsna tid i vilken han växte upp på Hyndford Street i Belfast där han föddes som George Ivan ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 02 september, 2014

Foto: Björn Gustavsson

Björn Gustavsson i Tallin

Estland: verkligen ett spännande resmål! Jag for dit i somras – en minikryssning med Silja Line från Stockholm. Avfärd sent på eftermiddagen, drink på överdäck, solig överblick över skärgården, öppet ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 26 augusti, 2016

Som en fjäril vid Guds andedräkt

En intervju med Nanok.Om det finns någonting omedelbart så finns det hos Nanok.Hennes filosofi är språk, såsom för Orfeus, och när Orfeus sjunger då  blir sångerna rum. Tanken är det ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2009

Gabi Gleichmann ”Att uppfatta en sak riktigt och missförstå samma sak utesluter inte…

Vägar går genom gräset och orter ligger här och där. Till vad nytta är dessa uppbyggda? Och liknar aldrig varandra? Och är oräkneligt många? Varför växlar skratt, gråt och bleknande? Vad gagnar allt oss detta ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 30 september, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.