Anneli Jordhal Foto Sara Mac Key

Ett sätt att försöka lyssna på de andra

Anneli Jordhal är en politisk engagerad författare. Från Klass, Är du fin nog till Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) till Augustenbad en ...

Av: Guido Zeccola | 04 oktober, 2016
Litteraturens porträtt

Machiavellis republikanska ideal

Tanken om republikens överlägsenhet över furstendömet (eller för den skull monarkin) är lika aktuell idag som den var för sex århundraden sedan. Varför Machiavelli? Det finns minst två viktiga skäl. Det ...

Av: Satya Datta | 25 augusti, 2010
Essäer

Mike Disfarmer. Fotograf. 1884 - 1959

Uppsala Konsert Kongress har under våren 2011genomfört ett antal konserter. Bland de framträdanden som annonserats på helsidor i dagspressen lade jag märke till Bill Frisell. Han omtalades som gitarrgeni och ...

Av: Birgitta Milits | 29 april, 2011
Essäer om konst

Thailand - leendets land. Besök i Ban Phe, Rayong

I flygande fläng landar vi i Bangkok med det fullbokade Boeing 777-planet från Wien. I förhållande till vädret i Sverige hade det under någon vecka varit vårlikt i Wien, men ...

Av: Lilian O. Montmar | 23 januari, 2013
Resereportage

Jack Uppskäraren. En ikon för massmördarna



omslaget på tidningen PuckÄven om man kanske inte vet vilka offren var eller hur han tog livet av dem, känner de flesta människor än idag till namnet Jack the Ripper. Den bakomliggande personen är dold och han har kommit att gå till historien som ett fenomen, en slags ickeexistens, ett ansiktslöst spöke. Han har ingen bakgrund, ingen barndom. Han är inte förankrad i samhället annat än som likställd med sina handlingar.

Denna mytologisering grundar sig givetvis i flera faktorer: hans brutala modus operandi, offrens utsatta sociala position med mera. Men det tyngst vägande argumentet är trots allt ändå den omständighet att polisen aldrig lyckades gripa honom. Hade de gjort det, skulle tidningarnas bevakning av fallet sannolikt ha hållit i sig fram till och med rättegången, men i och med domen skulle han antagligen ha fallit i glömska och på sin höjd gått till historien som en vaxdocka i något hörn av The London Dungeon. Det faktum att han aldrig tillfångatogs, aldrig blev en fysisk, faktisk person, gör att han fortsätter vara en gåta. Krasst uttryckt skulle man kunna säga att det kända blir historia, det okända mytologi. 

Genom åren har över tvåhundra misstänkta presenterats. Många är de sentida författare som mer än ett sekel efter morden menar sig ha kommit på lösningen till gåtan om vem Jack the Ripper var, något som gör det svårt att sätta sig in i fallet då det finns så mycket oseriös litteratur att tillgå i ämnet. Med tiden har det dock kommit att bli allt mindre relevant att spekulera kring vad mördaren egentligen hette och idag är det kanske mer intressant att undersöka hur de samtida tidningarna på ett rent språkligt plan presenterade vad som skedde. För det råder ingen tvekan om att skribenterna genom sina semantiska och retoriska val påverkade läsarna och bidrog till mytbildningen kring Jack the Ripper.

Det kommer inte att uppstå fler nya ledtrådar eller bevis i fallet. Oavsett vilken ingång man tar så har man samma material att arbeta med, nämligen det som de samtida journalisterna skrev i sina tidningar. I detta fall är det så att reportern skapat historien - historikern kan enbart sortera och undersöka den.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Som enda nyhetsorgan var tidningens roll vid den här tiden avgörande för den verklighet som återgavs till läsarna. När man undersöker en text är det viktigt att tänka på i vilket samhälle den tillkommit och verkat. Vem har skrivit den och till vilka läsare? Det sociolingvistiska klimatet är vid tiden för de här morden, 1888, ett helt annat än det är idag. Intresset för det mänskliga psykets uppdelning i gott och ont är väldigt stark, något som kommer till uttryck även inom litteraturen. Författare som Poe, De Quincey och Stevenson serverar alla sin samtid skräckinjagande historier om de mörkaste delarna av den mänskliga naturen. Det ligger därför i tidens anda att försöka beskriva det obeskrivliga i övernaturliga termer. I tidning efter tidning utmålas således mördaren som ett regelrätt monster. Inte sällan stöter man på referenser till vålnader, vampyrer och liknande; ordval som idag är reserverade för fiktionen. En annan skillnad som gör sig påmind är givetvis den starka färgningen av det imperialistiska klassamhället där uttryck som "superior" och "inferior" är självklara begrepp, precis som gott och ont och moraliskt försvarligt och moraliskt förkastligt. Detta märks bland annat på sättet att beskriva de drabbade.

Tidningarna visar ömsom medlidande, ömsom ogillande för offren vilka samtliga var kvinnor som efter att de blivit ensamstående tvingats till prostitution. De var alkoholiserade och saknade fast adress. En annan gemensam faktor var att de levde i Whitechapel i East End, vilket vid den här tiden var ett utav Londons tyngst socialt belastade områden. I oktober 1888 uppskattade stadens polisväsende att det allena i denna stadsdel fanns sextiotvå bordeller och runt tolvhundra gatuprostituerade. Gängse pris för sex med en prostituerad var vid den här tiden 2 pence, eller en liten limpa bröd, medan priset på ett stort glas gin var 3 pence, vilket ger en uppfattning om hur utsatta dessa kvinnor var. De utförde sitt arbete i gränder och på bakgårdar och de var också där deras respektive lik återfanns, något som rapporterades i tidningarna. Men läsarna måste ju få veta inte bara vem, utan även hur. Mördarens signum var att lemlästa kropparna: sprätta upp buken och skära bort en del såväl inre som yttre organ, bland annat könsorganen. Här märker man journalisternas dilemman. Det handlar inte bara om att tidens moralkodex helt enkelt förbjuder att man skulle nämna vissa av de skadade kroppsdelarna vid namn, utan också om att inte stöta bort läsarna.

Hellbrevet som tillskrivs Jack UppskärarenDärför är det intressant att se hur de olika tidningarna väljer att presentera det första mordet. The Times går i försiktiga ordalag runt det inträffade med formuleringar som "fearful cuts and gashes" ochThe Daily Telegraph avslöjar att "Her throat was cut, and she had other terrible injuries" medan The Daily News väljer att omnämna avlägsnandet av inälvor och könsorgan som "wounds of the lower body".

Men lika viktigt som det som sägs i en text är egentligen det som utelämnas. Så när The Starden 31:e augusti skriver "the actual wounds were of a character too horrible to mention in detail", väcker detta frågor hos läsaren. Varför vill man inte beskriva det? Vad är det egentligen som har hänt? Läsaren utlämnas nu åt sina egna värsta fantasier.

Mycket snart uppstår en het konflikt mellan pressen och polisen, då den senare aldrig tycks komma någonstans i utredningen och tidningarna uppmanar folk att själva ta aktion. "London must rouse itself. No woman is safe while this ghoul is abroad. Up, citizens, then, and do your own police work!" skriver The Star den 8:e september.Här är det London mot mördaren, för mördaren kan inte vara en del av staden, utan är istället något som måste elimineras. Detta tidstypiska synsätt tillåter även att man ogenerat refererar till "races of savages" då man talar om andra kulturer. Vilden, i sig själv en bild av något som står utanför det engelska samhället, omfattas inte av borgerlighetens moralbegrepp och värderingar och utgör därför en symbol för något som ska alieneras. I denna kontext blir tanken på att en engelsman skulle kunna göra något som stod ännu längre ifrån de rådande normerna så ofattbar att man måste ta bort den minsta gemensamma nämnaren mellan den civiliserade britten och vilden, nämligen mänskligheten, och i stället låta mördaren få formen av ett monster för att göra honom och hans handlingar begripliga. Monstret representerar i grund och botten det okända, det farliga, något som man måste fjärma sig ifrån. Vi vet inget annat om monstret än att det kan skada oss. Det har ingen personlighet, inga känslor. (Här åsyftas mytiska folkloreväsen som vampyrer, spöken, gastar etc., inte gotikens empatiska dito.)

Så småningom har det dock kommit att ske en förskjutning och namnet har i sig självt kommit att bli ett vedertaget begrepp. Numera refererar tidningarna gärna till Jack the Ripper så snart man ska beskriva en ny massmördare. Där den viktorianske reportern valde monstret som en användbar form att förklara mördaren med, väljer dagens journalister istället det han kom fram till, nämligen begreppet Jack the Ripper, allt som en pedagogisk illustration av det faktum att litterär mytbildning både påverkas av och påverkar verkligheten. 

Sofie Nikolajsen Bergh

 

Ur arkivet

view_module reorder

Levd äkthet, anspråkslös visdom

Carl-Erik af Geijerstam är död, men hans skrifter kommer att överleva honom. De är nämligen skrivna för individer som förmår uppskatta okonstlat kontemplativa, icke-konfessionella, kulturlevande texter som vittnar om ett ...

Av: Nikanor Teratologen | Litteraturens porträtt | 18 december, 2007

Ernst Lubitsch, cirka 1922 Foto Public Domain

A touch of Lubitsch

Man talar om the Lubitsch touch och syftar på den tyske filmregissören Ernst Lubitsch som kom till Hollywood i början av tjugotalet, blev kvar och lyckades, till skillnad från de ...

Av: Ulf Stenberg | Filmens porträtt | 03 april, 2017

Gud finns bortom Gud. Inledande samtal om mystiken. Del 1

Johannes Flink (JF), Guido Zeccola (GZ), Carl-Michael Edenborg (CME), träffades för några veckor sedan för att tala om Gud men sedan pratade de om mystiken. Tidningen Kulturen lovar en fortsättning ...

Av: Johannes Flink, Carl-Michael Edenborg, Guido Zeccola | Kulturreportage | 19 juli, 2010

Europa och den monumentala väggen – Del 2

Det svenska monumentalmåleriet influerades av artonhundratalets rådande estetiska idéströmningar ute i Europa. Hur det uppstod och kom att blomstra runt om i Sverige kan tecknas i tre delar. Perioden som ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 17 januari, 2013

Från Friskatorpet

Våren avbröts, gick från kyla till värme till kyla igen. Frosten kom åter. Kölden skördar offer. Björkarna böjer sig för majstormen, den kalla vinden sliter i det nyutslagna gröna diset ...

Av: Emma Ehrlekrona | Gästkrönikör | 13 maj, 2010

Utsikt ner över Gamla stan och med havet i bakgrunden

Björn Gustavsson reser till Tallin

Vill du uppleva ett närbeläget men ändå annorlunda och rätt oexploaterat resmål – och samtidigt få gott om tid för avkoppling? Res med färjan Stockholm—Tallin; antingen i form av en ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 12 april, 2017

Leila Aboulela  Foto CC BY SA 3.0 Wikipedia

En afrikansk röst att lyssna till

Den afrikanska litteraturen har äntligen börjat få sitt rätta värde. Visst har det funnits en rad afrikanska författare, framförallt från senare halvan av förra seklet, som nått erkännande och berömmelse ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om litteratur & böcker | 27 april, 2016

Jesper Nordström 

Är borgerskapet kulturbärande?

Vad innebär det att vara borgerlig? Förutom det uppenbara att rösta på ett alliansparti? Om det anses borgerligt att via hårda studier, fokus, en handfull år på universitet, äga sitt ...

Av: Jesper Nordström | Gästkrönikör | 14 augusti, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.