Mauro Luppichini. Arktis

Mauro Luppichini är en italiensk författare. Han har dock bott i Sverige i fem decennier och arbetat bland annat som bibliotekarie i Uppsala. Men han har alltid skrivit och publicerat ...

Av: Mauro Luppicchini | 02 december, 2013
Utopiska geografier

Paradoxer och ortodoxer inom svensk lärarutbildning

Anders Zorn Då lärarutbildningen är ett brinnande ämne för närvarande, kunde det vara intressant med några inblickar i denna utifrån ett lärarperspektiv. Jag ska här dra nytta av Tidningen Kulturens obundna ...

Av: Hans Färnlöf, docent | 21 april, 2008
Essäer om samhället

Frihet är jämlikhet är solidaritet

  Eugene Delacroix, La BastilleEn idéhistorisk exposé över den franska revolutionens honnörsord Det är näst intill omöjligt att bilda sig en rättvisande uppfattning om den enorma betydelse som den franska revolutionens berömda ...

Av: Roberth Ericsson | 25 augusti, 2008
Essäer om politiken

Ebba Witt-Brattström på Bokmässan 2014.. Foto: Vogler, Wikipedia

Strindbergs otippade fans

I vår tid är det populärt att hedra August Strindberg i egenskap av litterärt geni. Men såsom Ebba Witt-Brattström påpekat i Om Strindberg, red. Lena Einhorn (2010) och senast Ulrika ...

Av: Lisa Gålmark | 07 maj, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Spel

Spel: Parafraser i konsten: Från Mona Lisa till Lara Croft

Image

Leonardo da Vincis målning Mona Lisa från början av 1500-talet är för många själva varumärket för konsten. Det är en tavla som alla känner igen och därför återfinns i otaliga tolkningar och parafraser. År 1919 gjorde till exempel Duchamp sin kända Mona Lisa när han på en reproduktion målade mustasch och getskägg och gav verket titeln L.H.O.O.Q.

Popkonstnären Andy Warhol har gjort silkscreentryck med Mona Lisa och surrealisten Salvador Dali ett självporträtt av sig själv som den välkända kvinnofiguren. Man behöver bara söka på nätet efter bilder av henne för att hitta otaliga fler exempel på parafraser inom konst, reklam och populärkultur.

Om Mona Lisa framstår som konstens portalfigur så är Lara Croft dataspelens kvinnliga ikon. Lara Croft, en välsvarvad kvinnlig Indiana Jones, gjorde entré med spelet Tomb Raider från 1996. Lara Croft var också en av de första dataspelkaraktärerna som gick upp på filmduken gestaltad av Angelina Jolie, vilket ytterligare grundlade hennes stjärnstatus i dataspelsammanhang. När konstnären Robert Nideffer år 2000 skapade en patch med namnet ”L.H.O.O.Q”, det vill säga ett litet program som ändrade originalspelet så att Lara Croft uppträdde i spelet med mustasch och getskägg, så var det ingen tillfällighet. Nideffer konsthistoriska parafras är tydlig både till Da Vinci och Duchamp. Skillnaden är att Niedeffers inte hämtar sin förlaga från konsthistorien utan från populärkulturens bildvärld.

Spel: World of Warcraft

World of Warcraft – en kulturyttring ur ett retrospektiv.

Image

Vi springer längs en skogsväg, omgivna av prunkande grönska och vilda djur, på jakt efter ett byte. Stämningsfull musik smeker mina öron och snart knarrar snön under mina läderskor. De snabba stegen lämnar spår efter mig och mitt djur Sidekick när vi plötsligt attackeras av ett troll. Sidekick ryter som det lejon hon är och försvarar mig från trollets enorma klubba. Mina förtrollade pilar viner snabbt och ljudlöst genom luften och in i hans jättelika kropp. Snart faller trollet döende mot den vita marken med ett skrik. Vi har segrat! Jag stjäl hans pengar och de saker som han har på sig och springer vidare mot nästa mål.

För två år sedan släppte spelföretaget Blizzard World of Warcraft (WoW), som nu är det största massive multiplayer onlinerollspelet i världen med cirka 9 miljoner spelare. I slutet av 2007 kom Medierådets varningsrapport "Att leva i World of Warcraft" och debatten om spelet startade, utan att egentligen förklara vad spelet är eller vad det går ut på. Frågorna kring genren onlinespel, dvs. att spela tillsammans med andra spelare runtom i världen, är många. Finns det till exempel några negativa sidor med spelandet och kan man se WoW som ett kulturellt uttryck? Och vad är det som lockar nya spelare i alla åldrar att bege sig in äventyr i den magiska världen varje dag? Svaret på den frågan kanske ligger i varför man började spela. 

Spel: Bioshock

bioshock.jpg
 

Atlas Shrugged inspirationskälla till hyperliberal utopi

Bioshock
Utvecklare: 2K Boston/2K Australia.
Förlag: 2K Games.
Plattform: PC, Xox 360.

Bioshocks designer Ken Levin inspirerades av Ayn Rands bok Atlas Shrugged när han formade berättelsen som ligger till grund för spelet. Ayn Rand är en förgrundsfigur inom objektivismen och förestod en hyperliberalism där förnuftet och den goda egennyttan skulle styra människors handlingar. Ken Levin är dock skeptisk till att det skulle fungera.

Spel · Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel

spanking_sl.jpg 

Scen ur Second life. 

Digitala vardagsknull

Spel
Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel.

Köpcentrumet Xcite ligger på Eventide Island i Second Life och är ett av många varuhus tillägnat köttets lustar. Xcite erbjuder sexhjälpmedel, sexiga kläder och även nya kroppsliga dekorationer som fontänorgasmer eller lyxigare varianter av penisar som spelarna kan utrusta sina avatarer med. När min karaktär Charlie Dieterle rör sig runt på Eventide Island får han flera sexuella inviter, de flesta ganska uppenbara och ointressanta. Men jag träffar en blåhårig transvestit som presenterar sig som Svetlana Singh och klagar på att alla vill vara så alternativa, hon tror att de flesta inte skulle göra samma saker i verkligheten. "De flesta fantiserar inte ens om det, de gör det bara för att de kan." Tillsammans promenerar vi in på ett par som ägnar sig åt spanking och som inte är helt oävna med vår närvaro. Många par gillar att göra det offentligt, i alla fall virtuellt.

Spel · Façade

facade.jpg 

Platt 3D-estetik för ikonkaraktärer 

Spel
Façade
Utvecklare: Michael Mateas och Andrew Stern
Plattform: PC, MAC
www.interactivestory.net

Façade är ett interaktivt drama i en akt där spelaren ska rädda ett sönderfallande äktenskap. Spelet börjar med att man besöker det unga och välbärgade paret Grace och Trip för cocktails och det visar sig snabbt att Grace och Trip har problem.

Spel · Censur, sex och spel

spel-4-v26.jpg 
Detaljer ur spelet PlayBoy Mansion. 

Censur, sex och spel

Spel

Detta är den andra artikeln av tre som handlar om sex och sexualitet i datorspel. Den första artikeln publicerades i Tidningen Kulturen #19, 2007.

År 2005 introducerade en grupp amerikanska senatorer ett lagförslag om skärpt kontroll av datorspel som säljs till minderåriga, för att skydda dem från olämpligt innehåll, som till exempel sex och våld.

Spel · Second Life Naughty America: The Game

sex-sl-2.jpg 

Sexuellt utforskande online

Spel
Second Life
Naughty America: The Game
Red Light Center
Sociolotron
Rapture Online

Sex är hett i spel idag. Många företag konkurrerar om att skapa sexspel för en vuxen publik för att få ta del av inkomsterna som spelen genererar. Red Light Center, Sociolotron, Rapture Online och Naughty America: The Game är välbesökta spelcommunityn för de spelare som söker sexuell spänning. De är spel som kretsar kring utvecklandet av relationer och som har en övergripande ramberättelse och har visat sig vara ett vinnande koncept när förlag vill locka spelarna.

Spel · Second Life

Stereotypa könsroller i en idealiserad värld

Spel
Second Life 

Att mötas, interagera, skapa nya världar, roa sig och öka sin status genom avatarernas egen­skaper eller framgångar attraherar hela tiden nya människor.

Second Life är en virtuell spelvärld som fungerar som mötesplats för tusentals människor över hela världen. Det är en chans att skapa en tillvaro där spelaren själv sätter upp sina förutsättningar för det liv denne vill leva utan att begränsas av arv eller miljö. Spelaren börjar spelet med att skapa sin avatar med olika förmågor, egenskaper och utseenden för att sedan interagera med andra människor i en virtuell spelvärld som i stort sett liknar vår egen. Möjligheten att skapa ett idealiserat alter ego och spelets sociala natur väckte intresse hos forskare tidigt. Second Life sågs som en plattform för socialkonstruktivistiska teorier om genus och identitet såväl som teorier om socialt kapital och gruppens betydelse.

Ur arkivet

view_module reorder

Den stockholmska barfotatrion åter på frammarsch

  Bandets galne trummis Andreas, basisten Joen och Martin. Den stockholmska barfotatrion på frammarsch Riffrockarna, Jaaris pojkar eller den underliga barfotatrion. Som man säger: kärt barn har många namn. Deras egentliga och ...

Av: Petter Stjernstedt | Musikens porträtt | 16 februari, 2007

Hundliv i Central Park

Jag är rädd för hundar, blev biten när jag var liten. Skräcken har tilltagit med åren. Det känns som om varenda hund är ute och sniffar efter just mig! Och ...

Av: Lilian O. Montmar | Gästkrönikör | 19 maj, 2013

Förlust, sorg och befrielse i musik

Tidningen Kulturen har i dagarna genomfört en intervju med HC, den anonyma skribenten som ligger bakom Headphone Commute, i december släppte HC det enorma stödalbumet … And darkness came. Samtliga ...

Av: Robert Halvarsson | Musikens porträtt | 03 januari, 2013

Illustration: Signe Collmo.

Dostojevskij – och gestaltandet av visionen som idé

Skrev för en kort tid sedan en essä, med tyngdpunkten på den kvinnliga författaren Zenta Maurinas bok, om kvinnornas betydelse för Dostojevskij. Dock kan perspektivet vändas till det helt motsatta ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 29 maj, 2015

Djurparken

Illustration: Ida Thunström Djurparken Han hade förvånats över att invånarna i den belägrade staden så envist höll fast vid sina dagliga rutiner. Belägringen hade nu varat i drygt ett år ...

Av: J. Bernlef | Utopiska geografier | 09 oktober, 2007

A Christmas  Carol - Robert Ingpen

A Christmas Carol - Charles Dickens som julstämningens skapare i över 170 år

Vad är en äkta jul? I Sverige förknippar vi julen med Jenny Nyströms tomtar, gröt och granar, lika säkert som att den svenska jultidningen Julstämning kommer ut varje år, sedan 1906. Men ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 13 december, 2017

Mannens råstyrka och visuella skönhet

Jag hade svårt att hitta till Bergsjön, helt ärligt, fastän jag är en infödd Göteborgare, så har jag aldrig någonsin satt min fot i denna stadsdel, söndermärkt av fördomar och ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 23 maj, 2009

Jag vill hinna se korna

Man snackar om höghastighetståg nu. Det går inte snabbt nog. Vi måste komma fram fortare. Vi har väldigt bråttom. Snart har vi inte tid över till någonting. Jag gillar tåg ...

Av: Stefan Whilde | Gästkrönikör | 04 november, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.