Rätten till berättelsen

Berättelsen glider ifrån oss, berättelsen avfärdas av det offentliga rummet, berättelsen har det kärvt med att bli tagen på allvar. Och ändå är det just berättelsen som formar oss som ...

Av: Linda Bönström | 11 maj, 2014
Gästkrönikör

Jag drömde om Cornell…igen

Egentligen är det en ganska osannolik historia. En tjugosjuårig försäljare av designade textilier råkar av en slump få syn på en collageroman av Max Ernst, La Femme 100 têtes, blir ...

Av: Gilda Melodia | 16 januari, 2017
Gilda Melodia

Irène Némirovskys dotter död

The Telegraph meddelar att Denise Epstein avlidit i Toulouse, 83 år gammal. Hon var dotter till författarinnan Irène Némirovsky och bankmannen Michael Epstein som båda kom från ryska finanssläkter och ...

Av: Ivo Holmqvist | 30 april, 2013
Litteraturens porträtt

Gilda Melodia

Guds ord blottar sig i knullet

En erotisk krönika av Gilda Melodia.

Av: Gilda Melodia | 14 november, 2015
Gilda Melodia

Queerspel



 bully
Scen ur spelet Bully.
Queerspel

Efter att spelet Bully (recenserat i Kulturen 2006-12-08) kommit ut dröjde det inte länge förrän man på forumet gaygamer.net (en site för "boys who like boys who like joysticks") applåderade utvecklaren Rockstars nya spel, då spelare upptäckt att  Jimmy, protagonisten i Bully kunde flörta och hångla med sina manliga vänner.

Advokaten Jack Thompson, som driver ett enmanskorståg mot spelindustrin, såg det som ett utmärkt tillfälle att tala om det moraliska förfallet inom spelindustrin, medan den stora publiken mottog nyheten med jämnmod. Dock är det få utvecklare som är villiga att diskutera frågan om HBT-teman i spel. Det finns en stark lägga-locket-på-mentalitet i industrin på grund av en rädsla för att HBT-teman ska väcka starka negativa åsikter bland fans, de som inte uppskattar HBT-teman är ofta högljudda i sin avsmak.

Det är en vanlig uppfattning att det är unga heterosexuella män som driver spelindustrin framåt. Därför ställs frågan inför varje släpp som eventuellt riktar sig mot en annan grupp: Vill heterosexuella män spela det här spelet? I början av 1990-talet gjorde branschen några försök att nå ut till kvinnor med titlar som hade starka kvinnor i huvudrollen, bland annat Tomb Raider och Resident Evil. Den kommersiella framgången för bägge titlarna samt deras uppföljare har visat att män inte har något emot att spela kvinnliga karaktärer. Och det har även lockat fler kvinnor att spela även om det stora uppsvinget för kvinnliga spelare kom med det relationsorienterade The Sims.

 the_sims
Scen ur The Sims.
I USA har marknadsförare även uppmärksammat att HBT-gruppen är kapitalstark och villigt spenderar sina rosa dollar på produkter vars företag stödjer HBT-politik och deras kärnfrågor. Video- och datorspelindustrin har varit sena att hoppa på tåget. Maxis var först med att släppa titlar som marknadsförs mot gaypubliken. 2001 skapade spelföretaget Maxis historia när de sände en reklamfilm för sitt spel The Sims. Scenen visar en attraktiv 20-någonting-man som flirtar med en kvinna i en nattklubb. Hans uppmärksamhet fångas av en attraktiv man och han beslutar sig för att flörta med och dejta honom istället.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Spelet uppskattas av många spelare eftersom man i The Sims kan skapa vilka personligheter och romantiska- och familjekonstellationer man vill. Kanske är det första och hittills enda allvarliga försöket från spelindustrin att komma åt HBT-publikens pengar. I de flesta spel består den romantiska interaktionen av att kvinnor, som räddas av en man med en bestämd, fyrkantig haka, stöter på honom. Många spelar heterosexuella män i spel fastän de i verkligheten kanske har helt andra romantiska intressen och spelen är uppbygga kring manliga världar, ofta militära, kriminella eller polisiära där don´t ask, don´t tell-policyn har haft stort genomslag.

 fable
Scen ur Fable. 
Men det finns pengar att tjäna på att inkludera fler spelare. Antagligen kommer majoriteten av spelarna aldrig att vara intresserade av att spela HBT-karaktärer men i spelens värld är allt möjligt och lusten att få göra som man vill utan censur är större än oviljan att spela vissa karaktärer. Det visar sig i spel som The Sims och Fable som ger spelaren nästan obegränsad frihet. 2004 kom rollspelet Fable där man följer sin karaktär från vaggan till graven. Man spelar en från början anonym hjälte som är möjlig att forma som man vill, med personlighet, utseende, mål och även sexualitet. Spelaren kan uppvakta andra karaktärer, ingå äktenskap samt ha sex med dem utan att begränsas av kön eftersom alla smickras av att åtrås av en hjälte.

Spelet släpptes för PC och Xbox och blev snabbt en succé. Dene Carter, creative director för Lionhead Studios som har släppt spelet, menar att det var lättare att tillåta spelaren att göra vad den vill med sin karaktär än att bygga in hinder för att spela en HBT-karaktär. De handlar enligt honom inte om ett politiskt eller moraliskt ställningstagande från deras sida, bara om praktisk programmering. På Nintendos Game Boy Advance och DS har man tagit bort möjligheterna för homo- och bisexuell interaktion i sina spel. Nintendo har en lång historia av att göra familjetillvända spel som undviker teman som sex och sexualitet men idag känns det mest förlegat att de gör eftergifter för en konservativ amerikansk publik. 1988 släppte Nintendo sin censurpolicy som var i bruk fram till 1999, efter det började de förlita sig på industriella riktlinjer. Ett spel till nintendosystemet fick inte visa olagliga droger, tobak, alkohol, våld mot kvinnor, blod, grafisk våld eller sexuellt suggestivt eller explicit innehåll. Detta innebar att det var förbjudet att referera till homosexualitet eller transvestism eftersom de ansågs som sexuellt störande på samma sätt som våldtäkt, nakenhet eller prostitution.

Även i spel som inte är rollspel finns det hänvisningar till HBT-teman och kultur. Det finns en uppsjö av krigsspel där de manliga karaktärerna är så fästa vid varandra att deras förhållande gränsar till det amorösa. Och alla dolda skämt och referenser menat för dem som känner igen dem. Dessa teman och arketyper påminner om dem som ofta speglas i andra delar av populärkulturen som i Hollywoodfilm och TV-serier.

HBT-karaktärer i fightingspel leker med stereotypen om den homosexuella mannen som en vekling. Karaktärernas sexuella läggning hintas genom att de får fjolliga eller mjuka drag i en annars tuff, hård och stereotypt manlig karaktär. I många actionspel använder man fjolliga manliga karaktärer och transvestiter för att tillföra humor till spelet och de används för att lätta upp stämningen och göra spelet mer lättsamt. Men fastän många spelare uppskattar camp-karaktärer är det inte säkert att de uppskattar att spela öppet homosexuella. När nyheten om gayäktenskapet i Atari-spelet Temple of Elemental Evil spreds online fylldes diskussionsforum av spelare som klagade over att industrin tvingade på dem ofrivillig homosexualitet. 

Att driva med (främst manlig) homosexualitet har i Hollywood länge varit ett säkert kort för att få publiken att skratta och det används även av spelutvecklarna. I Grand Theft Auto: San Andreas säger poliserna i San Fierro saker som "Drop the soap, honey!" och "Lets wrestle to submission!" Skämt som anspelar på manlig homosexuellt sex och som fungerar som komiska mellanspel till uppdragen. 

Under 1990-talet fick den fjolliga karaktären med män som har uppenbara kvinnliga drag sällskap av det sexuella rovdjuret. Det kom spel där protagonisten var tvungen att vistas på gaybarer och interagera med transvestiter och homosexuella. Dessa miljöer visades ofta som ganska mörka och sjaviga där människor ägnade sig åt sina mörkaste lustar. Påfallande ofta används de i skräckspel eller actionspel med vuxna teman och ond, bråd död.  I skräckspelet Resident Evil Code: Veronica från 1995 är antagonisten Alfred Ashford, en transvestit som var besatt av sin döda syster.  

Våld mot HBT-personer återfinns i spelet Leisure Suit Larry från 1987 som sedan dess har fått flera uppföljare. Det är ett sexistiskt spel där man spelar en oattraktiv man som ska förföra och ha sex med attraktiva kvinnor. I de tidiga spelen kan Larry flörta med någon av de manliga gästerna men då blir han prompt ihjälslagen. Att möta anklagelse om att vara bög med våld förekommer även i andra spel men de blir allt ovanligare då spelbranschen blir mer och mer granskad och därmed rumsren.

Precis som i TV, exempelvis Jack i Dawsons Creek, finns det även en tradition, speciellt under 1990-talet, att ha HBT-karaktärer som välanpassade bikaraktärer som hjälper protagonisten. Dessa karaktärer är ofta välmenande men har sällan stora roller i äventyret. Sådana karaktärer finns bland annat i spelet Return of the Phantom och Full Throttle.

HBT-teman i spel har en svårtolkad utveckling för det var inte förrän i början av 2000-talet som det öppet talades om homosexuella karaktärer i mainstreamfåran av spelbranschen och vi har ännu inte fått en stor titel med en HBT-person i huvudrollen. Ofta förekommer HBT-teman som referenser för de redan frälsta eller som plumpa skämt. Men en sak är säker - det kommer att komma fler utvecklare som vill åt de rosa dollarna och kommer att försöka flörta med HBT-publiken för att få dem lägga sina pengar på just deras spel. Utvecklarna och förlagen vill ha en så stor kundbas som möjligt och som spelare vill jag ha så mycket valmöjligheter som möjligt att skapa min karaktärs personlighet och bestämma vem han eller hon ska bli kär i. A match made in heaven.

Calle Hedrén

Ur arkivet

view_module reorder

Ett kärt återseende efter en lång odyssé?

Jag har landat. Medan jag nu i maj 2010 sitter nere vid havet och blickar ut mot piren kommer jag att tänka på mitt allra första möte med människorna här ...

Av: Lilian O. Montmar, Mats Olofsson | Resereportage | 02 juni, 2010

Hur mår din själ?

"Hur mår du?" säger jag och ler lite låtsascoolt. Men så - helt plötsligt, exakt när jag ska få mitt svar, står allt still: det är som om tiden stannar ...

Av: Sara Shams | Gästkrönikör | 05 mars, 2009

Vad kännetecknar egentligen en deckare?

I antologin Roots of Detection The Art of Deduction Before Sherlock Holmes (Detekteringens rötter. Slutledningens konst före Sherlock Holmes, Fredrick Ungar Publishing, New York 1983) skrev redaktören Bruce Cassiday, själv ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2010

Fornuft og liv

Innledning Å være menneske er så mangt, skjønt uskyldige er vi ikke. Vi har moral og språk, og dermed har vi tilstrekkelig med ressurser og stor nok kapasitet til å teoretisere ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 12 maj, 2014

Benjamin 19

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 23 december, 2011

Helgon och källkult i Sverige: Sankta Helena eller Elin av Skövde

Den första lördagen efter pingst firades traditionellt Trefaldighetsafton. Söndagen som följer, trefaldighetssöndagen, är inledningen till den långa trefaldighetstiden. För inte så länge sedan var trefaldighetsafton en av årets stora dagar ...

Av: Kristian Pella | Essäer om religionen | 10 juli, 2012

Oi! The Essay – Rännstenens skrik ekar fortfarande

Rakade skallar, Dr Martens-kängor och nazistiska åsikter är tre attribut som gärna sammankopplas med skinheadkulturen och Oi!-musiken. (Nid)bilden är en stereotyp sådan som inte minst befästs genom filmer som American ...

Av: Björn Bradling | Essäer om musik | 18 mars, 2013

Parmenides från Elea

Mellan det VI:e och det V:e seklet f.Kr. levde en man som hette Parmenides, i en stad som hette Elea (eller Yele), det nuvarande Velia (nära Ascea), söder om Neapel. Han ...

Av: Guido Zeccola | Övriga porträtt | 09 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts