Klimat eller vårdkvalitet när Sahlgrenska stänger psykiatriskt akutintag

Slänger mig mot tidningsstället, inte för att Göteborgs-Posten är min främsta preferens men en gratis tidning är trots allt en gratis tidning. "Hårdare klimat för psyksjuka" skriker framsidans huvudrubrik (2010-05-03) ...

Av: Linda Bönström | 09 Maj, 2010
Reportage om politik & samhälle

Reclining Mother and Child

Vilken var den verkliga innebörden av busringningen år 1900 i Worpswedes bykyrka?

Att Paula Modersohn-Beckers insatser för att forma konsthistorien inte fångades upp av etablissemanget under hennes livstid är en skandal. Det är hög tid att börja penetrera detta extraordinära konstnärskap på ...

Av: Michael Economou | 31 januari, 2015
Essäer om konst

Otto Karvonen och maktens utlöpare

Foto: Niels Hebert Otto Karvonens konst består av performance och installationer, ofta i offentliga rum. Hans verk utnyttjar människors förutfattade meningar och innehåller en dos humor och ironi. Otto Karvonens konst ...

Av: Niels Hebert | 23 juni, 2008
Konstens porträtt

vladimir Oravsky

Vad kommer jag att fråga Sting när han kommer till Sverige för att…

Den följande historien har jag berättat tidigare och vid andra sammanhang. Att den nu återigen gör sig påmind är på grund av att dess förmodade huvudperson tilldelades ett av de ...

Av: Vladimir Oravsky | 09 februari, 2017
Gästkrönikör

Queerspel



 bully
Scen ur spelet Bully.
Queerspel

Efter att spelet Bully (recenserat i Kulturen 2006-12-08) kommit ut dröjde det inte länge förrän man på forumet gaygamer.net (en site för "boys who like boys who like joysticks") applåderade utvecklaren Rockstars nya spel, då spelare upptäckt att  Jimmy, protagonisten i Bully kunde flörta och hångla med sina manliga vänner.

Advokaten Jack Thompson, som driver ett enmanskorståg mot spelindustrin, såg det som ett utmärkt tillfälle att tala om det moraliska förfallet inom spelindustrin, medan den stora publiken mottog nyheten med jämnmod. Dock är det få utvecklare som är villiga att diskutera frågan om HBT-teman i spel. Det finns en stark lägga-locket-på-mentalitet i industrin på grund av en rädsla för att HBT-teman ska väcka starka negativa åsikter bland fans, de som inte uppskattar HBT-teman är ofta högljudda i sin avsmak.

Det är en vanlig uppfattning att det är unga heterosexuella män som driver spelindustrin framåt. Därför ställs frågan inför varje släpp som eventuellt riktar sig mot en annan grupp: Vill heterosexuella män spela det här spelet? I början av 1990-talet gjorde branschen några försök att nå ut till kvinnor med titlar som hade starka kvinnor i huvudrollen, bland annat Tomb Raider och Resident Evil. Den kommersiella framgången för bägge titlarna samt deras uppföljare har visat att män inte har något emot att spela kvinnliga karaktärer. Och det har även lockat fler kvinnor att spela även om det stora uppsvinget för kvinnliga spelare kom med det relationsorienterade The Sims.

 the_sims
Scen ur The Sims.
I USA har marknadsförare även uppmärksammat att HBT-gruppen är kapitalstark och villigt spenderar sina rosa dollar på produkter vars företag stödjer HBT-politik och deras kärnfrågor. Video- och datorspelindustrin har varit sena att hoppa på tåget. Maxis var först med att släppa titlar som marknadsförs mot gaypubliken. 2001 skapade spelföretaget Maxis historia när de sände en reklamfilm för sitt spel The Sims. Scenen visar en attraktiv 20-någonting-man som flirtar med en kvinna i en nattklubb. Hans uppmärksamhet fångas av en attraktiv man och han beslutar sig för att flörta med och dejta honom istället.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Spelet uppskattas av många spelare eftersom man i The Sims kan skapa vilka personligheter och romantiska- och familjekonstellationer man vill. Kanske är det första och hittills enda allvarliga försöket från spelindustrin att komma åt HBT-publikens pengar. I de flesta spel består den romantiska interaktionen av att kvinnor, som räddas av en man med en bestämd, fyrkantig haka, stöter på honom. Många spelar heterosexuella män i spel fastän de i verkligheten kanske har helt andra romantiska intressen och spelen är uppbygga kring manliga världar, ofta militära, kriminella eller polisiära där don´t ask, don´t tell-policyn har haft stort genomslag.

 fable
Scen ur Fable. 
Men det finns pengar att tjäna på att inkludera fler spelare. Antagligen kommer majoriteten av spelarna aldrig att vara intresserade av att spela HBT-karaktärer men i spelens värld är allt möjligt och lusten att få göra som man vill utan censur är större än oviljan att spela vissa karaktärer. Det visar sig i spel som The Sims och Fable som ger spelaren nästan obegränsad frihet. 2004 kom rollspelet Fable där man följer sin karaktär från vaggan till graven. Man spelar en från början anonym hjälte som är möjlig att forma som man vill, med personlighet, utseende, mål och även sexualitet. Spelaren kan uppvakta andra karaktärer, ingå äktenskap samt ha sex med dem utan att begränsas av kön eftersom alla smickras av att åtrås av en hjälte.

Spelet släpptes för PC och Xbox och blev snabbt en succé. Dene Carter, creative director för Lionhead Studios som har släppt spelet, menar att det var lättare att tillåta spelaren att göra vad den vill med sin karaktär än att bygga in hinder för att spela en HBT-karaktär. De handlar enligt honom inte om ett politiskt eller moraliskt ställningstagande från deras sida, bara om praktisk programmering. På Nintendos Game Boy Advance och DS har man tagit bort möjligheterna för homo- och bisexuell interaktion i sina spel. Nintendo har en lång historia av att göra familjetillvända spel som undviker teman som sex och sexualitet men idag känns det mest förlegat att de gör eftergifter för en konservativ amerikansk publik. 1988 släppte Nintendo sin censurpolicy som var i bruk fram till 1999, efter det började de förlita sig på industriella riktlinjer. Ett spel till nintendosystemet fick inte visa olagliga droger, tobak, alkohol, våld mot kvinnor, blod, grafisk våld eller sexuellt suggestivt eller explicit innehåll. Detta innebar att det var förbjudet att referera till homosexualitet eller transvestism eftersom de ansågs som sexuellt störande på samma sätt som våldtäkt, nakenhet eller prostitution.

Även i spel som inte är rollspel finns det hänvisningar till HBT-teman och kultur. Det finns en uppsjö av krigsspel där de manliga karaktärerna är så fästa vid varandra att deras förhållande gränsar till det amorösa. Och alla dolda skämt och referenser menat för dem som känner igen dem. Dessa teman och arketyper påminner om dem som ofta speglas i andra delar av populärkulturen som i Hollywoodfilm och TV-serier.

HBT-karaktärer i fightingspel leker med stereotypen om den homosexuella mannen som en vekling. Karaktärernas sexuella läggning hintas genom att de får fjolliga eller mjuka drag i en annars tuff, hård och stereotypt manlig karaktär. I många actionspel använder man fjolliga manliga karaktärer och transvestiter för att tillföra humor till spelet och de används för att lätta upp stämningen och göra spelet mer lättsamt. Men fastän många spelare uppskattar camp-karaktärer är det inte säkert att de uppskattar att spela öppet homosexuella. När nyheten om gayäktenskapet i Atari-spelet Temple of Elemental Evil spreds online fylldes diskussionsforum av spelare som klagade over att industrin tvingade på dem ofrivillig homosexualitet. 

Att driva med (främst manlig) homosexualitet har i Hollywood länge varit ett säkert kort för att få publiken att skratta och det används även av spelutvecklarna. I Grand Theft Auto: San Andreas säger poliserna i San Fierro saker som "Drop the soap, honey!" och "Lets wrestle to submission!" Skämt som anspelar på manlig homosexuellt sex och som fungerar som komiska mellanspel till uppdragen. 

Under 1990-talet fick den fjolliga karaktären med män som har uppenbara kvinnliga drag sällskap av det sexuella rovdjuret. Det kom spel där protagonisten var tvungen att vistas på gaybarer och interagera med transvestiter och homosexuella. Dessa miljöer visades ofta som ganska mörka och sjaviga där människor ägnade sig åt sina mörkaste lustar. Påfallande ofta används de i skräckspel eller actionspel med vuxna teman och ond, bråd död.  I skräckspelet Resident Evil Code: Veronica från 1995 är antagonisten Alfred Ashford, en transvestit som var besatt av sin döda syster.  

Våld mot HBT-personer återfinns i spelet Leisure Suit Larry från 1987 som sedan dess har fått flera uppföljare. Det är ett sexistiskt spel där man spelar en oattraktiv man som ska förföra och ha sex med attraktiva kvinnor. I de tidiga spelen kan Larry flörta med någon av de manliga gästerna men då blir han prompt ihjälslagen. Att möta anklagelse om att vara bög med våld förekommer även i andra spel men de blir allt ovanligare då spelbranschen blir mer och mer granskad och därmed rumsren.

Precis som i TV, exempelvis Jack i Dawsons Creek, finns det även en tradition, speciellt under 1990-talet, att ha HBT-karaktärer som välanpassade bikaraktärer som hjälper protagonisten. Dessa karaktärer är ofta välmenande men har sällan stora roller i äventyret. Sådana karaktärer finns bland annat i spelet Return of the Phantom och Full Throttle.

HBT-teman i spel har en svårtolkad utveckling för det var inte förrän i början av 2000-talet som det öppet talades om homosexuella karaktärer i mainstreamfåran av spelbranschen och vi har ännu inte fått en stor titel med en HBT-person i huvudrollen. Ofta förekommer HBT-teman som referenser för de redan frälsta eller som plumpa skämt. Men en sak är säker - det kommer att komma fler utvecklare som vill åt de rosa dollarna och kommer att försöka flörta med HBT-publiken för att få dem lägga sina pengar på just deras spel. Utvecklarna och förlagen vill ha en så stor kundbas som möjligt och som spelare vill jag ha så mycket valmöjligheter som möjligt att skapa min karaktärs personlighet och bestämma vem han eller hon ska bli kär i. A match made in heaven.

Calle Hedrén

Ur arkivet

view_module reorder

Chavs – Storbritanniens ”white trash”

Skämtfiguren Vicky Pollard i tv-serien Little Britain och ungdomsgänget som terroriserar det trevliga medelklassparet i skräckfilmen Eden Lake. Två ytterligheter som tillsammans utgör bilden av chavs – den brittiska motsvarigheten ...

Av: Charlotte Wiberg | Essäer | 04 februari, 2012

Lars Gustavsson Foto CC BY-SA 3.0

Om Lars Gustafsson och översättningarna

När Strindbergs genombrottsroman ”Röda rummet” gavs ut som seriemagasin för en hel del år sedan kom jag med en hovsam invändning i Svenska Dagbladet. Den erbjöds till skolor i klassuppsättning ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 04 april, 2016

Special: Pride

    Foto: Sofie Nikolajsen Bergh.  Special: Pride   Essäer - Religion Queer Jihad Religionshistorikern Simon Sorgenfrei utforskar en problematik som sälla­n diskuterats i våra tidningar: homosexualitet och islam. Sedan tio år tillbaka finns det ...

Av: Agneta Tröjer & Sarah Degerhammar & Mårten Björk & Simon Sorgenfrei | Reportage om politik & samhälle | 03 augusti, 2007

”The Lovers” (2001) North Tyneside UK. av Sneha Solank

Svartsjuka, otrohet och brustna hjärtan i konsten

De står nära varandra, sammankopplade som en enhet, omgivna av ett rött varmt sken. Mellan de två älskande växlas romantiska strofer av poesi. Men kärleken är bedräglig, ett virus smittar ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 30 juni, 2015

Gammalt tänk får hjulen att snurra igen

I den ljumma dagen ser jag henne ligga i Vikens vatten. Röd och svart till färgen, doftandes av tjära. Hon är smäcker och stolt med sin skorsten, skovelhjul och galjonsfigur ...

Av: Helena Svensson | Allmänna reportage | 06 november, 2010

Dikter av Christer B Johansson

Tidens tand har tuggat kol i miljarder år för att kunna spotta ut en diamant smaragd. Musslan jobbar med sand i hundra år för att skapa en pärla. Ergo: Musslan ...

Av: Christer B Johansson | Utopiska geografier | 16 Maj, 2011

Werner Aspenströms fingervisningar

”Fingervisningar” är ett nyss utgivet postumt urval ur de anteckningshäften som Werner Aspenström förde under sina sista åtta år (han dog 1997, nära åttioårig). Titeln förklaras i en aforism i ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 14 Maj, 2013

Åskådandets ros

Om vi verkligen tänkte oss döden som utplåning, som tillståndet efter utplåningen, då vore de döda inte möjliga att tilltala. Ett intet bör rimligtvis inte skilja sig från ett annat ...

Av: Thomas Sjösvärd | Essäer om litteratur & böcker | 22 december, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts