En sydafrikansk Fröken Julie drar norr- och västerut

Den bärande konflikten i Strindbergs Fröken Julie kan summeras med fyra ord, annars förbehållna missromaner: kvinnan av börd – mannen av folket. Grafiskt kan man framställa det som två diagonala ...

Av: Ivo Holmqvist | 09 november, 2012
Reportage om scenkonst

Individ-perspektiv, genus-perspektiv, klass-perspektiv

Jag föddes med ett individ-perspektiv och har behållit det perspektivet genom åren. Det betyder att jag alltid varit välkomnande och accepterande mot mina medmänniskor. Jag har aldrig avvisat någon på ...

Av: Stefan Whilde | 04 mars, 2013
Stefan Whilde

Johan Jönson

Johan Jönson; poet, född 1966 – har gett ut böcker på Displaced press (i översättning av Johannes Göransson), OEI editör, Maskinen och Albert Bonniers förlag men är även verksam som ...

Av: Johan Jönson | 26 september, 2011
Utopiska geografier

Sommarens sillar och grillar

Dagen före sommarpartyt ökar stressnivån. En av de bjudna ringer på telefonen. Ska hon hoppa av? Eller har hon med någon mer gäst? Är det några intrikata matspecifikationer som vi ...

Av: Per-Inge Planefors | 24 juni, 2013
Gästkrönikör

Detalj från omslaget

Litteratur: Stefan Estby (red) - En lektion för livet. En bok om ett yrke i förvandling



Vardagens skola på schemat. Låt stå!

Här ges känsliga närbilder av det viktigaste i skolarbetet, mötet mellan lärare och elev när kunskapsöverföring sker, där allt skolprat i högljudda mediesammanhang känns platt och avlägset.

En 'svaghet' i antologin är möjligen den kompakta övervikten för kvinnors bidrag. 33 kvinnor, 6 män. I min okunnighet missar jag kanske att detta faktum är en återspegling av den gällande könsfördelningen i lärarkåren, åtminstone i de lägre årskurserna.

Flera författare
ISBN: 9789172217324
Förlag: En bok för alla



Varje köp via denna
länk stödjer TK.


Detalj från omslaget

Detalj från omslaget

Skolan är ett politiskt slagfält, en tummelplats för populistiska politikers klåfingrighet, en flumpedagogikens absoluta hemvist, en illustration av disciplinens totala upplösning. Ja, många är de vinklingar kring skolan vi hört i dagliga debatter genom åren. Spektakulära eländesskildringar tycks vara legio. Är skolan ett enda stort kaos? Är det så illa?

Alla har vi ett förhållande till skolan och tycker oss kunna presentera de absoluta lösningarna. Vem har inte suttit i en skolbänk! De tvärsäkra råden är många: Mer disciplin, mindre frihet, mer matte, mer kunskapsbaserad undervisning, inga tuggummin, inga mössor! Och skamvrån, med strut, vad var det för fel på den? Och pekpinnen, duger väl till mer än pekdon? Carigulanerven börjar dallra hos många av oss när vi talar om skolan.

De mer eller mindre kvasipedagogiska råden flödar ymnigt i trosvissa rader.
De folkvalda gör sig stora föreställningar om skolan inför varje val eller med anledning av senaste PISA-undersökningen vilken ger kraft och underlag för förslag om hur de önskar förändra skolan, då de - om de är i opposition – alltid anser att den sittande regimen förstört skolan genom att förvandla den till ett veritabelt träsk av lealös slapphet genom att de sjösatt allsköns pedagogiska gottköpsteorier och publikfriande nödlösningar.

Hur är det då? Kan vi någonsin får en rättvis bild av dagens skola? Jag tror att man kommer närmast sanningen om man hör med de som verkligen sysslar med skolan, de som har sitt dagliga dagsverke där, de som sitter i katedrar, skyndar i korridorer, vilar i lärarrum. De som sitter hemma sena kvällar och nätter och rättar prov. De som ängslas inför varje termins slut då omdömen skall skrivas, föräldrar skall mötas och meddelas om just deras barn blivit sett, uppfostrat och fått mer kunskap.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Lärarna, dessa outgrundligt tålmodiga figurer som annars aldrig avhöres får nu komma till tals i antologin En lektion för livet. Stefan Estby med lång och gedigen erfarenhet som lärare har satt samman ett antal textbidrag från aktivt verksamma lärare i daglig tjänst i skolan.

Sådana med ambitionen att erbjuda barnen och ungdomarna kunskapsäpplet och ovillkorligen ser till att denna frukt är färsk. Det är förskolelärare, vanliga lärare och speciallärare som är representerade bland texterna.

Jag läser om hur Margareta Lundkvist som speciallärare jobbade med en särskoleklass för barn med autism och uppmanades av föräldrar att gå en så kallad TEACCH- utbildning och vad gott den medförde av utveckling och möjligheter eller hur Annika Ahlfors utvidgade sitt kollegium via nätet. Och om Lovisa Bondes nära döden-upplevelse i hennes skräckskildring av tiden som nyutexaminerad lärare. Därtill finns många fler illustrativa och gripande skildringar från det dagliga skolarbetet.

Här redovisas allt från enskilda lärares pedagogiska ambitioner över hela skalan av åtgärdsprogram. Här påvisas språkförbistring och pedagogiska nyordningar vid arbetet med att inlemma nyanlända i den svenska skolan. Här finns skildringar av 'den besvärlige eleven' och det lyckliga slutet.

Här gestaltas hur man sjösätter ett vågat pedagogiskt koncept och det går i hamn och den stilla lycka som erfars därefter. Här finns skönlitterära gestaltningar av viktiga händelser ur skollivet och dokumentära redogörelser för en vanlig skoldag när det stora sker i det lilla. Här kan vi läsa om den pensionerade lärarens summering efter många år som lärare. Här skildras i dikt och prosa vardagen i klassrummen. Det är i vissa fall skakande inblickar som erbjudes.

Känsliga närbilder av det viktigaste av allt, mötet mellan eleven och läraren, där allt skolprat i högljudda mediesammanhang känns avlägset och platt. När man här får det viktigaste, den mänskliga närheten mellan lärare och elev där kunskapsöverföringen står i centrum.
I avslutande ord ger skolforskaren Göran Brante en överblick av lärarrollen i förvandling.

En 'svaghet' i antologin är möjligen den kompakta övervikten för kvinnors bidrag. 33 kvinnor, 6 män. I min okunnighet missar jag kanske att detta faktum är en återspegling av den gällande könsfördelningen i lärarkåren, åtminstone i de lägre årskurserna.

Sanningen om tillståndet i skolan har kommit lite närmare genom dessa initierade rapporter.
Stefan Estby har ställt samman en mycket bred flora av textbidrag vilka ger en mångfacetterad bild direkt ur skolvardagen med skildringar av både det lätta och det svåra, det minnesvärda och det föga avundsvärda.

Jag tror att många av oss skulle må bra av att i våra medvetanden pressa in dessa vittnesmål om hur det verkligen förhåller sig därute i klassrummen. Med sin exklusiva utsikt från katedrarna är lärarna de orakel vi bör lyssna till. Sanningen om skolan är en flyktig substans som rör sig likt skimrande impulser i regnbågens alla färger. Stefan Estbys antologi med alla dessa envetna, samvetsgranna lärare är ett gott och brett vittnesmål för en något så när rättvisande gestaltningen av skolvardagen som tar oss närmare en möjlig sanning vid regnbågens slut. Låt stå!

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder

Radikal realism

Varje konströrelse är i sig banbrytare när det gäller både tekniken och det så kallade samhällsperspektivet. En efter en bryter rörelserna successivt och progressivt mot konservatismen inom konst och ger ...

Av: Giuseppe Di Lecce | Essäer om konst | 26 november, 2011

The Baltic messenger Interview with Ruta Sepetys

From Susana Oksanen to Katrina Kalda, the literary world can now add one more woman author and descendant of the Baltic people, Ruta Sepetys, to the list of women authors ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 23 oktober, 2012

En fri kvinna

Salivsträng. Annat. Drömmar om säd. Hon ligger utsträckt på bordet. Serverad. Precis som hon vill ha det. Allt är minutiöst förberett med tanke på hur det gick förra gången. Det ...

Av: Karin Eng | Gästkrönikör | 06 Maj, 2012

Knut Hamsun porträtterad av  Alfredo Andersen

Randanmärkningar om glädjens villkor. Del 1

Om det inte finns glädje i människolivet är det inte mycket värt. Det är då knappast mödan värt att sträva vidare. Den som inte vet vad glädje är kan inte ...

Av: Nikanor Teratologen | Essäer om litteratur & böcker | 19 augusti, 2017

Den kritiska essän. Ett försvarstal

På eftermiddagen den sjätte september 1901 återvände den amerikanska presidenten William McKinley till den Panamerikanska utställningen i Buffalo, New York från ett besök vid Niagarafallen. I den väntande folksamlingen stod ...

Av: Robin Joensuu | Essäer om litteratur & böcker | 18 februari, 2012

Tåg i konsten – fart och rök

Några framrusande X2000 ser man inte så mycket av i dagens konst. Det är snarare graffiti man kommer att tänka på när man talar om tåg och konst, än tåg ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 27 Maj, 2013

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

Natur och kultur mer samhöriga än vi tror . Byggmästaren som bygger våra…

  Speculum veritatis Titeln på Brian Goodwins bok från 2007, Nature's Due. Healing Our Fragmented Culture, är inte helt lätt att översätta. "Nu är det naturens tur!" (Nature is due) är ett ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 23 april, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.