Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | 30 november, 2017
Konstens porträtt

ABBA de museala. En perverterad musik?

Thank you for the music. ABBA-musiken. Är det musik? Är det inte bara enkel sörja? Är det verkligen tonhöjd och tondjup? Är ABBA The music story, inte bara en vulgär ...

Av: Benny Holmberg | 27 juni, 2013
Kulturreportage

Hundens genius

"Jag fick order att inställa mig hos en kapten som sade att han inte ville ha en kvinnlig chaufför. Han tyckte inte om atmosfären, han ville inte ha en kvinnlig ...

Av: Lisa Gålmark | 08 juni, 2014
Essäer

Svenska PEN kräver ett slut på den tysta diplomatin

Fredagen den 23 september var det på dagen tio år sedan Dawit Isaak och en rad andra eritreanska journalister fängslades i ett tillslag mot den oberoende journalistiken i landet. Tio ...

Av: Håkan Lindgren | 29 september, 2011
Kulturreportage

I gevär på Dramaten. Dramaten& Åke Hodell



Åke HodellNär Dramaten för en dag slog upp portarna för att ge plats åt en av modernismens stora hade det formen av en resa över Styx och andra djupa vatten. Tillsammans med antikvariatet Rönnells och Radioteatern presenterade Dramaten Åke Hodell under en magisk eftermiddag och kväll den 3 september.

Åke Hodell förverkligade en gammal barndomsdröm när han i samband med krigsutbrottet 1939 utbildade sig till stridspilot. Den 17 juli 1941 klockan 13.20 gick hans plan i spinn och Åke Hodell störtade utanför Ljungbyhed. Han överlevde som genom ett under, chansen till överlevnad var 1 på 10 000. Men händelsen förändrade Åke Hodells liv i grunden och 1953 debuterade han som vuxenförfattare med diktsamlingen ”Flyende pilot”, han var då protegerad av den av Åke Hodell djupt beundrade Gunnar Ekelöf.

Åke Hodell var en mångsysslare, lika mycket poet som ljudkonstnär, han var även regissör och dramatiker, bildkonstnär och estradör. För mig är Åke Hodell framför allt länkad till sextiotalets konstscen, även om han var verksam under flera årtionden, även som förläggare av avantgardisk litteratur.

Moderna Museet med den legendariske Pontus Hultén blev under 60-talet ett centrum för gränsöverskridande konst. Här möttes avantgardet bland konkretistpoeter och konstnärer som Öyvind Fahlström, Bengt af Klintberg, Mats G med flera. Fylkingen, centrum för elektronmusik och experimentell ljudkonst föddes med inspiration från Fluxusrörelsen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Dramaten bjöd på en stjärnspäckad ensemble, där bland andra Kicki Bramberg, Kristina Törnqvist, Karin Bengtsson, Julia Dufvenius, Stina Ekblad, Gunnel Fred, Eva Melander ingick. Hodellspecialisten Björn Granath inledde med sin tolkning av den antimilitaristiska ”I gevär”, senare kreerade han även ”General Bussig”, iklädd Åke Hodells gamla pannlampa och hans notställ där partituret till detta egensinniga stycke fanns.

Ann Smith, Bengt af Klintberg, Magnus Haglund och Magnus Florin guidade publiken kunnigt på Tornrummet och senare i Lejonkulan. Här visades även filmen Lågsniff, en mycket tidstypisk föreställning som spelades in på Pi Linds Pistolteatern 1965, där även Torsten Ekbom, Leif Nylén och Bengt Emil Johnson deltog som radiotelegrafist, färdmekaniker och flygledare.

En del kan kännas lite daterat, men det som gjorde mest intryck under dagen på Dramaten var Åke Hodells klassiska radiopjäser, ”Mr Smith in Rhodesia”, ”Vad gjorde Hemingway i Afrika” ochDen stora segern vid Gettysburg”, den senare ett stycke om CJL Almqvist, en programpunkt som introducerades av regissören Ludvig Josephson och Dramatens Magnus Florin. Som ett kuriosum kan nämnas att ”Mr Smith in Rhodesia” var försedd med giftstämpel på radion på grund av kritiken mot apartheidpolitiken, vilket gjorde att stycket inte spelades förrän 1985.

Varför inte plocka fram andra poeter och dramatiker ur glömskan? För min egen del skulle jag gärna ha en liknande dag med Erik Beckman – eller varför inte Gunnar Ekelöf? Det finns utan tvekan en publik där ute, Marie Louise Ekman!

Lena S. Karlsson

Ur arkivet

view_module reorder

Ragnwei Axellie – Alla vita vingar blev svarta

Ragnwei Axellie, författare – debuterade 1979 med diktsamlingen ”Pappa älskade pappa”. ”Vuxenlös”, ”Närleken”, ”Livs-gammal”, ”Lägesrapport” och ”Vem bryr sig?” är andra uppmärksammade titlar ur hennes produktion. Återkommande teman i hennes ...

Av: Ragnwei Axellie | Utopiska geografier | 02 april, 2012

Vincent Lambert

Har svenska jurister nagot att lära av den franska tillämpningen av eutanasilagen?

Många fransmän håller andan när de hör Vincent Lambert omnämnas.. För åtta år sedan hamnade han i koma efter en trafikolycka. För tre år sedan inleddes kampen om hans fortsatta ...

Av: Eva-Karin Josefson | Gästkrönikör | 17 december, 2015

Spåren av svensk kolonialism

Nationsbyggandet i norden inleddes under medeltiden. Området för aktörerna omfattade nuvarande Danmark, södra Finland, Sverige-Norge, Hälsingland, Jämtland och Trondheimsområdet. I de stora områdena norrut fanns samerna från Härjedalen i söder ...

Av: Rolf Sjölin | Kulturreportage | 10 augusti, 2010

Världsontologin – en analysmodell för kulturförståelse

Vad som konstituerar och definierar en civilisations kultur och kulturliv, liksom frågan om det finns något som kan kallas nationell kultur, är föremål för ständig debatt. Inte sällan hör man ...

Av: Leif V Erixell | Agora - filosofiska essäer | 14 mars, 2013

Killers from Space (1954)

Lavalantula och jättespindlarnas återkomst

Jättestora spindlar var en skrämmande ingrediens i 1950-talets skräckfilmer. I Tarantula (1955) experimenterar man med radioaktiva isotoper som ska skapa jättedjur som ska lösa livsmedelsförsörjningen i framtiden. Försöken visar sig ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om film | 10 april, 2016

Stillbild ur filmen Sunspring skriven av en AI

Artificiell intelligens skapar framtidens kultur

Artificiell intelligens (AI) beskrivs ofta i Science Fiction i dystopiska ordalag. Det är en HAL i Kubricks 2001 A Space Odysseus, ett ondskefullt Skynet i Terminator-filmerna eller en Matrix som ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 02 juli, 2016

Jan Stenis

Jan Stenis. Kejsarvalsens kärlek

Kejsarvalsens kärlek kan ses som en mental ädlings uppgörelse med ett obehagligt degenererat samhälle som, ekonomiskt sett, inte tillräckligt belönar studiebegåvning eller talang för finkulturella yttringar som poesi. Diktsamlingen utgör även ...

Av: Jan Stenis | Utopiska geografier | 09 februari, 2017

Bjuden till hyresgästen

Tänk. Kul. Jag är bjuden på, men jag vet inte om det är kaffe, träff, eller inspektion. Hyresgästen i mitt gamla kontorsutrymme från fornstora dagar i Borgå, är ett farligt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 04 oktober, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.