Samuel Beckett – Murphy och ”den blinda viljan”

Hamm: What time is it? Clov: The same as usualHamm: Have you looked?Clov: YesHamm: Well?Clov: Zero.  / Samuel Beckett: Endgame Vi kommer in i Murphy (1938), skriven av Samuel Beckett, då en ...

Av: Göran af Gröning | 13 juni, 2014
Litteraturens porträtt

Dikter av Carin Söderström

Dikter av Carin Söderström     Fördämningar bryts. Allt är tyst. Inåtvänt. Varje kalhygge är ett öppet sår. Tillvaron har en början. Kanske inte ett slut. Existensen av vägar in och ut har ...

Av: Carin Söderström | 19 januari, 2007
Utopiska geografier

15. Nils-August

Lina gäspade gapigt. Enstaka strålkastare från mötande trafik dök upp i mörkret. Hon vände på huvudet och tittade på Ramirez. Han var i alla fall vaken. Tur det. Hans stadiga ...

Av: Nils-August | 23 mars, 2012
Lund har allt utom vatten

Situasjonslogikk

I essayet Praktisk rasjonalitet nevner jeg at livet alt allerede innebærer både pretensjon og retensjon, men uten at jeg utdyper hva dette er om: I herværende skrift tar jeg fatt ...

Av: Thor Olav Olsen | 29 oktober, 2009
Agora - filosofiska essäer

De långa nätterna på de iskalla perrongerna



alttid

Allt utförs under ständig observation av tiduret i Korridoren, detta enväldiga kvarnhjul som hugger ned existensen i små ogina sekvenser. Det är också en vardaglighet som tränger på om att vara där i tid kring måltiderna och tvagningarna och de övriga händelserna som hänger upp sin förekomst på tidshjulet och schemalägger dygnet och som per automatik och med nödvändighet sorterar tidsrymder. Sedan gäller det att finnas kring bekvämligheterna för att bevaka nästa tillfälle som ges enligt de rådande ordningarna och de fastslagna tidpunkterna.
Tingens och ordningarnas rumsliga kavalkad utgörs av rutiners fasta punkter som mathållning, sovsalar, hygienutrymmen med tvagningsestetik, stolar naturligtvis med dess sittvänliga performance vid lång väntan och därutöver Korridoren med dess golv, detta alltigenom skinande och slitstarka golv som räknat så mången steg och burit så mycken skyndsamhet och som måst tåla så tidsvinnande spring i utdragna sekvenser under fulltecknade dagar.

 

Där finns också de osynliga gångvägarna, Korridorens imaginära vägbeskrivningar, de rigorösa linjerna för de vardagliga vandringarna sinnrikt klassificerade i utstuderade mönster av engagerade själar och från vars rutter avvikelser är omöjliga. Och så dessa nätter, när Korridoren blir till sina nattliga funktioner: Perrongerna. Dessa svällande rustika performanceytor färdiga att ta emot de anländande minnestågen. Där är 01,34-tåget med sin frustande godstågsmetodik så grandiost processad i sin genuina ekipageapostrofering att det gör ett inträngande intryck vid varje uppenbarelse men som också medför en farlig undergångsvision i de bakre regionerna, dold, förklädd och försåtlig. Och 04,30-tåget med sin eftertänksamma banvallsestetik, lågmält exponerad in natura, i brunt, bärande och brytande, som om varje själ ombord hängivit sig till en slutgiltig och oböjlig defateism och självömkan gjuten i egen insnärjd legering. Och det isande tågsätet från norr inkommande 07,32 som en permafrostig vansinnesturbulens infattad i interna minnesgestaltningar där de havererade budskapen sitter kvar i vagnarna som fastfrusna förruttnelser. Och alla de andra som man inväntar enligt gällande tidtabell, med en stilsäker orsaksintegritet och hotfull pregnans, funktionellt salvelsefulla, övermaga mekanikpotenta och hotfullt ljudimponerande.

De nattliga perrongerna är imaginära plattformar för den spårbundna minnestrafikens simultanplacerade passagerare. Man står och väntar på perrongerna. En sorts utdragen eufori över minnenas sällsamhet där sekvenserna kommer farande som minnesvindilar frampå småtimmarna, yvigt omredigerande och återskapande, alltid med nya saltade innebörder. Detta kan förväxlas med livet. Och det är gjort. Förväxlat. Man emotser det. Man sörjer för det. Man inväntar minnenas transportmedel. Det handlar om tillgång till åkmöjligheter, vägar att beträda, avgångar och ankomster och projekt att starta, målsättningsbyggen att medverka i och minnen att handha och arbeta med.

alt Perrongerna är konstant nedkylda i sitt inväntande av passagerare som ett pålitligt underlag gjutet i betong. Man kliver av och på. Huvudsaken är väntan och av och på. Alltid av och på och därtill denna subtila väntan. Helt enkelt en stilstudie i Avet och Pået. Ett slags djupverkande av- och påcirkus som exponerar kända minnessekvenser men också fördolda och förträngda hågkomster. Utöver detta återstår de motsägelser som bor i denna minnesretorik, med håligheter som röjer disharmonier och avsaknad av pregnans och egentligen berättar om fasansfullt galna tillkomstgrunder som detta att det underifrån finns vakanser i varseblivningen och synkroniseringen. Och frågor ställs om vem som håller isär detaljerna, tågsätet kontra banan, banan kontra Perrongerna, Perrongerna kontra tågsätet där bilderna, de olika små perspektiven, de tingsrelaterade sammanhangens materialnära förhållanden står i sällsamt focus?  Allt detta överblickande som måste till. Vem åstadkommer denna kontroll och översyn över djupverkan?

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Utöver detta pågår ett spårväxlande som äger sitt eget intrikata sammanhang i själva minnesrörelserna och som utväxlas i tinglig form i växlarna och växlingstekniken, och de rationella hopkopplingarna av tågsäten, och därutöver vagnsskrammel och sorteringseufori på rangerbangården. Det handlar om ljuden, bilderna, funktionerna och hur dessa storheters samverkan och historia tranformeras i livet.

"...Elvatåget !. Elvatåget...11,06 från Åvanå. Det jävla förbannade fittatåget. Har det inte gått färdigt snart?"...Lundmark ligger på golvet...i framstupa läge iklädd full stinsmundering...med sitt eregerade kön blottat..."

Lundmarks minnen av tåg och vagnar härbärgerar en kultur som bland annat förevigar skuggor vid hjulens rörelser utmed spåren, avlyssnar gnisslet vid växlandet och kopplandet av minnesvagnar mellan perrongerna, detta som referenser till livets synapser. Ljud från dessa överväxlingar och spårkorsningar finns bevarade och nogsamt utpekade och apostroferade i Lundmarks minnesmemoreringar just för dess användbarhet i detta refererande och rekapitulerande av minnesmaterialet. Att det liknar liv. Han gör överhuvudtaget detaljrika registreringar och har till exempel ägnat stor möda åt att minnesregistrera maskrosors och andra banvallsväxters årliga beteenden i dess periodiserade återkomster mellan spåren enligt de årstidsmässiga regleringarna som inramar det verkliga livet och alltid löper an där. Det kan vara en vek maskrosgestalt som sticker upp sina vackra stängslar mellan rostiga spårsekvenser. Slutligen handlar det ju ändå om tidtabellerna som indelningar av liv. Dessa synkroniserade minutangivelser med rader av ögonblickspropåer mellan hela och halva klockslag, mellan minuter som lägger sig i eller över de ständigt återkommande klockslagen. Ett panorerande över precisa ankomster och avgångar som just är den överskuggande epiken som beskriver minnestågens anpassningar i tiden.

alt Detta är lite av vad som sker dagtid i Korridoren och under de kalla nätterna på Perrongerna. Förutom allt det detaljrika är det förstås generellt alltid den ovan nämnda av- och påstigarestetiken som engagerar. Livsbetingelsernas av- och påestetik. Livets essenser. Minnenas avgångar och ankomster och därtill tidsanpassningar och tidtabellsretorik och de olika känslokartotekens användningsområden kring detta. Där kan som kuriosa noteras genuina av- och påstigningars karakteristiska accessoarer i vackra metaforer, dels i sommarskrud med blomdoft hämtad från ljuva ängars himmelska exponeringar utmed banvallarna och dels vintertid med isande vindar kring de fastfrusna växlarna och därutöver som filbunkslugn motvikt till dessa det ljumma dricksvattnets lugna vågrörelser i karafferna inne i vagnarna.

Och det grövsta, djupaste, mest svåråtkomliga, dessa nedskavda minnesbilder av stativet som krossade den anonyma moderns skallbas. En grotesk i all sin konkretion. Vitblek skallbas, krossade ögonhålor. Och generellt och allt överskuggande att alla dessa av- och påmetaforiska högviltsstycken illustrerar hela den mänskliga komedins eviga tidsanpassningar, minnesneuroser och skuldkomplexitet. Det gäller existensen i allmänhet och dess rundhänta espri och Lundmarks stinsartade tillvaroskuld i synnerhet med sina indelade omöjligheter. Eller om man så vill dess gudomliga outgrundligheter. Eller mentala avogheter. Och därutöver denna bastanta kyla. På Perrongerna är det alltid kallt. Isande kyligt och frostartat nätterna igenom. Detta trots årtidsväxlingarna, trots de varmare perioderna som lever utanför den mentala kylan utmed Perrongerna onåbara för sådana excesser genom sina simultanprocesser.

Benny Holmberg
(utdrag ur den längre texten "De långa nätterna på de iskalla perrongerna)

Ur arkivet

view_module reorder
World Trade Center 12 april  2001. Foto: Ubcule/Wikipedia

”And the walls came tumbling down…”

I den nya upplagan av Svenska Akademiens ordbok, SAOL, har niotusen obsoleta ord rensats ut för att ge plats åt mängder av nyord, rapporterar Svenska Dagbladet som listar något av ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om samhället | 12 april, 2015

Om filosofi som offentlig anliggende og avskjermet livsform. Del I

Innledning. Overalt hvor det gis menneskesamfunn, så gis det folk som har viet store deler av livet sitt eller tiden sin, til å prøve å forstå hva det betyr at 'No ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 december, 2011

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

En dikt blir till

Tarja Salmi-Jacobson funderar hur en dikt blir till.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer | 22 maj, 2015

Kulturarbetare viktiga för företagare med visioner

Kulturarbetare viktiga för företag med visioner Lotta Haglund på Kulturkraft på Östgötagatan i Stockholm. Foto: Ragnar di Marzo. I Sverige har det under de senaste åren startats en våg av ...

Av: guido zeccola | Allmänna reportage | 15 september, 2006

Erik Jorpes

Ett märkligt åländskt läkaröde

En ung åländsk läkare kom att kom att spela märkliga roll i det röda upproret som inleddes i Finland i januari1919. Erik Jorpes från Kökar hamnade på den röda ...

Av: Rolf Karlman | Essäer om politiken | 31 januari, 2017

Om Dag Solstad

Dag Solstad har jag länge betraktat som en av den nordiska samtidslitteraturens mest intressanta författare. Hans romaner är spännande inte minst eftersom de kombinerar aktuella samtidsfrågor och djärva formexperiment. Expressen-kritikern ...

Av: Björn Gustavsson | Övriga porträtt | 09 juni, 2014

Unga människor och gamla Essä i form av aforismer

 För den sene Vilhelm Ekelund är ålderdomens visdom underlägsen den unga människans bottensäkra uppfattning att världen visserligen är dårskap och rackar­spel men att den både för poeten och för hjälten ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer | 31 december, 2013

Vem är rädder för vargen här?

Jakob (1785 – 1863) och Wilhelm Grimm (1786 – 1859) hör till 1800-talets stora europeiska kulturpersonligheter. De var språkforskare, sagosamlare, bibliotekarier och upptäckare och påverkade sin samtid genom att bana ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer | 24 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.