Elegi över farsan

Det vilar en svart regnbåge över Bredasten. Det är uppbrott i luften. Där, i det vita timmerhuset utmed nässelhavet och den vilda, stormbitna tallskogen, dog farsan. Han blev sjuttioett år ...

Av: Stefan Whilde | 01 januari, 2012
Stefan Whilde

Om att inkludera och att exkludera genom mat. Smilla på bokmässan

Rent instinktivt vill man dela med sig. Bryta bröd. Man behöver inte vara Jesus och lärjungarna för att uppskatta den gemenskapen som maten, brödbrytandet, ger. På tåget till bokmässan vill ...

Av: Belinda Graham | 06 oktober, 2013
Kulturreportage

Samiska shamandomens nya dimensioner

 Man tar inte skada av att uppleva för mycket,Men man kan ta skada av att uppleva för litet! (Läkaren och författarenGöran Grip i boken:Allting finns) Vid seminariet Samerna i kyrkan i Enare ...

Av: Nina Michael | 19 augusti, 2013
Essäer om religionen

5 – Erik

När dörren slöt sig bakom honom sjönk han ner med ryggen mot den. Han kunde se rakt igenom den praktiska ettan med sovalkov och ut genom fönstret i vardagsrummet. Han ...

Av: Erik | 13 januari, 2012
Lund har allt utom vatten

Att bränna en docka på bål



 sparklers
Fyrverkerier under Guy Fawkes Night.
Foto av Cindy Carlsson

Att bränna en docka på bål

Cindy Carlsson skriver om dödens dagar runt om i världen i allmänhet och Guy Fawkes night i synnerhet.

Traditioner är nog viktiga för de flesta och oftast har vi en personlig favorit. Förra helgen var det dags för engelsmännen att fira "Guy Fawkes Night" igen, vilket är något av en höjdpunkt för många. Det är nog fyrverkerierna, brasan och de kolaglaserade äpplena som lockar, men traditionen har en ganska unik historia bakom sig.

Runt denna tid på året, i slutet av oktober, början av november, så firas de döda i olika former. I Sverige har vi sedan länge haft Allhelgonadagen, då vi ägnar tid åt våra nära och kära som gått bort genom att tända ljus på deras gravar. Att fira helgon gjordes tidigt inom den kristna kyrkan och redan på 800-talet var det bestämt att en dag skulle vara gemensam för detta runt om i Europa. Men det finns även andra närbesläktade högtider, som Halloween, vilket är en gammal tradition som haft ett nyuppvaknande med "bus eller godis" och skrämmande kostymer i amerikansk tappning. Mexico firar de "de dödas dag" ("Día de los muertos"), där de väntar på att få återse sina döda under festliga omständigheter på kyrkogården. Även England hade högtidsfirande vid denna tid på året, men sedan 1600-talet firar man en speciell händelse den femte november varje år - genom att bränna en docka på bål...

Guy Fawkes var en soldat, som blev inbjuden av en grupp katoliker att genomföra deras planerade krutkonspiration ("The Gunpowder Plot"), den 5 november år 1605. Dådet misslyckades och Guy Fawkes tillfångatogs, blev torterad och därefter avrättad. Krutkonspirationen innebar att avrätta kungen, James I, och medlemmarna i parlamentet, då de hade en gemensam öppningssamling. Denna öppningssamling hålls vid denna tid varje år, nu är det drottningen som håller ett tal till de båda husen. Av princip hålls denna samling aldrig den femte november igen.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Att fira detta misslyckade uppror var viktigt för staten, för att få katolikerna att inse att protestantismen segrat. Det var även under denna period som grunden för ett kommande enat Storbritannien - United Kingdom - lades. Religiösa och politiska aspekter går hand i hand. I England finns religionen i folks medvetande, även om det ofta tycks vara mer kopplat till vana och släktband än faktisk tro. Men än idag har England en statlig kyrka och konflikten på Nordirland visar tydligt på att religionen fortfarande har stor betydelse. Fast firandet av Guy Fawkes handlar nog inte så mycket om religion nu för tiden, högtiden firas ironiskt nog av katoliker likväl som protestanter. 

Denna dag firas runt om i England och ett av de mer populära firandena i mitten av England är det vid Kenilworth castle, en av de största slottsruinerna i England. På en borgliknande byggnad i närheten projicerades under helgens firande en stor skugga, föreställande Guy Fawkes med en stor svart hatt. Inne på slottsgården tändes en stor brasa och de hade levande musik som ackompanjemang. Idag är det inte lika vanligt som förr att faktiskt bränna en docka föreställande Guy Fawkes, men det förekommer fortfarande. Folk åker långväga för att delta i festligheterna, men vanligast är nog de många små lokala firandena. Det har skrivits mycket om Guy Fawkes och hans planerade dåd och en gammal barnvisa för att inte glömma bort denna händelse har länge varit populär:

Remember, remember, the 5th of November
The Gunpowder Treason and plot;
I know of no reason why Gunpowder Treason
Should ever be forgot.

Historien om Guy Fawkes syns i även V för Vendetta, en grafisk novell från 1982 av Alan Moore. Det har nyligen kommit en filmversion, regisserad av James McTeigue och med manus av Washowski-bröderna (Matrix-trilogin). Berättelsen fokuserar på V (Hugo Weaving), som genomför sin personliga vendetta bakom en mask av Guy Fawkes. Han försöker samtidigt skapa kaos i ett totalitärt styrt Storbritannien. I filmens handling lär en ung kvinna, Evey (Nathalie Portman), känna V och kommer allt närmre sanningen bakom hans anarkistiska agerande. Tyvärr beslutade sig skaparna till berättelsen att göra deras relation till något mer än rent vänskaplig, men annars är filmen underhållande, om dock inte allt för gripande. En seriekänsla är bibehållen, men Alan Moore tog avstånd från filmen eftersom han tyckte att filmskaparna inte tog berättelsen på allvar. Referenserna till Guy Fawkes är många, men även till George Orwells 1984 (1949). Samhället som skildras är skrämmande och en uppmaning till uppror känns önskvärd. Det finns både religiösa kopplingar och framträdande liknelser till Hitlertyskland. Filmen är definitivt sevärd, likväl som det är intressant att få en inblick i det stora bakom Guy Fawkes misslyckade aktion.  

Traditioner slutar nog aldrig att fascinera. Försök förklara för folk från andra länder hur vi dansar som grodor runt en majstång, hur vi klär ut oss till häxor som barn för att tigga godis eller bär ljus och sjunger för ett helgon, ja, då kan man nog förstå att engelsmännen vill fira det misslyckade försöket att spränga parlamentet också. Fast egentligen är det nog bara en chans att umgås med släkt och vänner, ta på sig varma kläder och mysa runt elden som lockar. Kvällen benämns även "Bonfire night". Hur som helst är det en stor högtid i England, som är värd att besöka om man tycker om fyrverkerier och brasor!

Cindy Carlsson
Vidare läsning
http://www.english-heritage.org.uk/server/show/conProperty.341
http://www.novareinna.com/festive/guy.html
http://vforvendetta.warnerbros.com

Ur arkivet

view_module reorder

Virkeligheten

Innledning Logikk var ikke Georg Wilhelm Friedrich Hegels (1770 – 1831) sterkeste side. Ut fra hans idéer om erkjennelsen av verden så er den basert på at en trekker opp skillet ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 22 september, 2014

Cecilia Persson. Foto: Øyvind Sviland

Den ironiska distansen

Cecilia Persson är poet, historiker och skrivpedagog. Hon har arbetat och forskat vid Lunds universitet i ämnet historia och med inriktning: förintelsen, flykting- och migrationshistoria. Cecilia har varit verksam som ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 13 juli, 2016

Bild Privat ägo

Rent spel med Sven Frödin

En essä av Ulf Stenberg om konkretisten Sven Frödin.

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 11 Maj, 2016

Gåramålaren Carl Ljungberg från Hammenhög

Kringvandrande målare var en vanlig syn på landsbygden för hundra år sen, särskilt i Skåne. De knackade på hos bönderna och erbjöd sig att måla av gården för mat och ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 18 september, 2017

Radikal realism

Varje konströrelse är i sig banbrytare när det gäller både tekniken och det så kallade samhällsperspektivet. En efter en bryter rörelserna successivt och progressivt mot konservatismen inom konst och ger ...

Av: Giuseppe Di Lecce | Essäer om konst | 26 november, 2011

Erotiskkrönika 03

an saminbandet drogs mig mera bestånd i emedan ut jag poet har trädnovellet trä som stod dåtid tillbaka befann mig ock vid ett styloinkwood av träden jag (2) mig bönfalldess ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 22 juli, 2010

Kan man förstå ett land genom dess litteratur?

Den 9 mars är det 200 år sedan den ukrainske författaren Taras Sjevtjenko föddes. Han anses vara den moderna ukrainska litteraturens och det litterära ukrainska språkets grundare, och han intar ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 09 mars, 2014

Dobbeltbevegelsen

  Fenomenet dobbeltbevegelse gis i alt menneskeliv, der retningen for bevegelsen er fra oss selv og utover oss selv, og tilbake til oss selv igjen: eksisterende entiteter(singulære mennesker) er i verden ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.