Rapport från en dagbok

ZodiacoSven Hessler föddes i Sverige den 10 maj 1835. Han anlände till Amerika den 16 juni 1855. Bosatte sig i Stillwater. Hessler är en av de stora pionjärerna i området ...

Av: Hans-Evert Renérius | 24 september, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Radikalt uppbrott

"Bestäm dig och gör sedan vad du beslutat" replikerar författaren när jag beklagar min egen oförmåga att avsluta saker och ting. Så efter en timmes sökande efter aktuella noteringar sitter ...

Av: Linda Bönström | 04 april, 2011
Essäer om litteratur & böcker

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 9   Övertro och optimism? Skeptisk pessimism? Ibland går diametrala positioner faktiskt att kombinera. Extra bra går det naturligtvis om man har teoretisk-magiska överbyggnader i bakfickan då man agerar i livet ...

Av: Carl Abrahamsson | 22 april, 2011
Carl Abrahamsson

Byt ut betongen mot ett hårigt mansbröst

Varför ser all graffiti likadan ut och varför blir så många gråtarga över konst på gatan? Det är två av frågorna som väcks under Urban Arts Manifestation som i slutet ...

Av: Sofie Valfridsson | 13 juni, 2009
Kulturreportage

Det långsamma arbetets värde uppskattas inte av statsmakterna



TEMA KONST
Image
HV Ateljé i Stockholm kan ses som en del av kulturarvet. Det som en gång i tiden startade som Handarbetets Vänner, är i dag ett företag som både bidrar till att föra ut samtidskonsten i offentliga och kyrkliga miljöer – och till att bevara textiler och textiltraditionen. Men man kämpar med små resurser.

Örat i Vara säger mycket om arbetet i HV Ateljé. Det tog fem månader för Elisabeth Isaksson och Anna Eríksson att väva det mer än människohöga örat som krävde 43 nyanser av grått. Nu är det realistiskt gestaltade, svartvita örat blickfång i Anders Widoffs gula och vita ridå i konserthuset i Vara. 

– Jag önskar att fler ville ta till sig det långsamma arbetets värde, säger Marie-Louise Sjöblom, konstnärlig ledare för HV Ateljé, som finns mitt emot Skansen på Djurgården i Stockholm.

– Vi sägs vara dyra. En matta som är 3x3 meter stor kan kosta en halv miljon kronor. En del blir förskräckta, men det kan ta ett år för två personer att väva mattan. Man får något som förslår även över den kommande trendperioden, något som inte faller sönder, utan snarare blir vackrare med åren, säger hon.

Långsamheten får alltså sin belöning i långsiktigheten, men det perspektivet kan vara svårt att förklara och förstå, menar Marie-Louise Sjöblom, i tider då textilerna i tevens heminredningsprogram fästs med häftpistol eller lim som om man hade fest på fredag och skulle riva allt på lördag.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Även statsmakterna tycks ha förlorat textiltraditionen ur sikte:

– Jag önskade att kulturdepartementet backade upp oss mer. Vi har en samlad kompetens och vi både skapar och bevarar viktiga konstverk, säger Marie-Louise Sjöblom.

Hon anser att mycket står på spel. Den dag kunskaperna försvinner är det svårt att återskapa dem – och att ta hand om den textilskatt som finns i otaliga offentliga miljöer och i kyrkorna.

Marie-Louise Sjöblom tror på ett stöd i form av ”mästarlöner”.

– Våra mästare klarar inte att jaga in sin lön till 100 procent om vi också måste lära upp en yngre generation… Det tar 10–15 år att bli mästare, och vi är sårbara. Skulle någon sluta förlorar vi stor och viktig kompetens och vi har inte haft råd att fylla på med nya mästare i den takt vi skulle behöva.

– En av våra mästare går snart i pension och en annan om sju-åtta år. Det är allvarligt att man inte värderar den kunskap vi har i landet. Textilindustrin försvann från Sverige med en axelryckning och hela den professionella linproduktionen var borta under flera år. Det som finns idag har tagit lång tid att bygga upp och är fortfarande småskaligt.

Långsamheten hindrar inte att HV Ateljé är mitt i samtidskonsten. I dagarna har HV sålt Karin Mamma Anderssons Daggstänkta berg, som Elisabeth Isaksson utfört som mästarprov och HV hade tänkt visa på Konstmässan i Sollentuna. Om det blir av beror på köparen – men man kommer att visa prov på HV Ateljés arbete, bland annat av Ann Böttchers alldeles nya, handbroderade ridå för Tandvårdshögskolan i Malmö med den poetiska titeln De lövrika uddarnas stöttepelare.

Marie-Louise Sjöblom beskriver arbetet på HV Ateljé som högt kvalificerat hantverk med produktutveckling i vartenda skede och ett skapande arbete i att tolka förlagan till textil tillsammans med konstnären. När arbetet fungerar som bäst formar man ett arbetslag kring arbetet. Arbetet på HV Ateljé kring Anders Widoffs ridå i Vara konserthus I hear your name (the cave) är ett fint exempel på hur en arbetsprocess från förlaga till färdig ridå stöder och berikar den konstnärliga idén – i detta fall centralt uttryckt med ridåns jätteöra som en länk mellan scen och salong. Publiken välkomnas in med budskapet att artisterna anstränger sig för att lyssna på publiken. 

HV Ateljés viktigaste samarbetspartner vi sidan av Statens konstråd är Svenska kyrkan. I ateljéns kreativa ordning, träffar jag på en skiss av Ingegerd Möller tillsammans med en provbit. Detta var steg på vägen till den vackra flossamattan i Mariakyrkan i Sigtuna, som kom på plats sedan HV Ateljé fungerat som länk mellan kyrkan och konstnären.

En viktig uppgift för HV Ateljé är att hålla textilerna i stånd. För renovering kommer nu många textiler som tillverkades under 1900-talets förra hälft. Berit Ström och Lina Lindh har på sitt arbetsbord för dagen både mässhakar och antependium, alltså altarbordets förhänge med som i det här fallet broderade kristna symboler. Det röda antependiet från Matteus kyrka – tillverkat 1925 och med broderier av Sofia Widén – behöver förstärkas och mässhaken är ganska sliten, inte minst ärmarna – just där prästens lyftade händer för välsignelsen nöter. Kanske behövs en särskild förstärkning i det fina sidenet, en välsignelseförstärkning.

Niels Hebert 

Ur arkivet

view_module reorder

Helvete och annan mörk samtidskonst

Utställningen “Helvete” på Liljevalchs Konsthall är ännu en i raden av utställningar som under det senaste året har utforskat mörkret i konsten. Tidigare i år har bland annat “Nordic Darkness” ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 23 oktober, 2011

Elvis Graceland - i Danmark

Danmark har fått sitt eget Graceland. På en åker vid södra infarten till staden Randers på Jylland, knappt 15 mil söder om Fredrikshavn, har en kopia av Elvis Presleys legendariska ...

Av: Johan Werkmäster | Kulturreportage | 19 Maj, 2011

Då ondskan finner sin form och tar gestalt

Tag allt vad mörker finns i gravOch allt vad kval i livOch bilda dig ett namn däravOch det åt honom giv… (J.L. Runeberg)   Det finns hos oss alla ett vällovligt behov att ...

Av: Oliver Parland | Agora - filosofiska essäer | 17 augusti, 2011

S:t Knuts Torg, Malmö. Värpinge, Lund. (Till Kristin L)

Jag önskar att jag kunde inleda den här dikten med en rad så fylld till brädden med ljus att den antänds redan från början och börjar brinna från pol till pol, ingenting skall ...

Av: Kristian Lundberg | Utopiska geografier | 16 augusti, 2010

Ett brev från Kapstaden

Igår  avslutades Book Fair Cape Town som pågick i fyra dagar. Jag spenderade flera timmar där söndag, måndag och tisdag. Lokalen är ungefär som bokmässan i Göteborg, fast något mindre ...

Av: Gustav Broms | Gästkrönikör | 21 juni, 2009

Varje litterär översättning är unik

Bengt Samuelson och kejsar Tiberius i Villa San Michele, Capri.Crister Enander intervjuar Bengt Samuelson som har översatt flera ryska författare till svenska Den följande intervjun med översättaren Bengt Samuelson har skett ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 04 september, 2008

Skönt för de döda att slippa lyssna

Magnus William-Olsson är en fin människa. Han är säkerligen aldrig trampat på en igelkott. Han skriver tunna böcker. Orden vägs på en nogsamt kalibrerad våg och väljs med omsorg. Han skriver högstämda ...

Av: Crister Enander | Crister Enander | 28 februari, 2008

JK Rowling

Hogwarts är inte någon idyll i det nya Harry Potter äventyret

Harry Potter and the Cursed Child. Vill du se den nya Harry Potter pjäsen och ha bra biljetter, så kostar det ungefär 55 - 70 pund per biljett och kväll ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 16 oktober, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.