Ekelunds frihet

Den offentliga bilden av Vilhelm Ekelund (1880-1949) är minst sagt schizofren: å ena sidan betraktas han som en svärmisk naturlyriker och å andra sidan som en vresig enstöring som decennium ...

Av: Bo Gustavsson | 08 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Lottomannen

Gubben var liten, tjock och obehaglig. En invandrad typ som passade lika bra in på våra gator som en sadlad dromedar. ”Vad glor du på”, fräste jag åt honom när ...

Av: Vladimir Oravsky | 19 oktober, 2013
Gästkrönikör

Utanför Ganesha-tempel i Pondycherry

I Tamil Nadu, Södra Indien, finns en ficka i geografin

Exakt hur stor fickan är vet jag inte, men där talas över femtio språk. Fickan heter Auroville. Jag har varit där. I en väldig kruka, formad som en blomknopp, finns en ...

Av: Annakarin Svedberg | 24 september, 2017
Kulturreportage

Konung i rike

Simulerat körverk för fem ostämda fioler, en småskev viola, en vinbestänkt cello och en rostig trombon (Pjäsen är huvudsaken)  En konung äger smala händer En konung äger små ögon En dag går konungen ...

Av: Alan Asaid | 03 augusti, 2009
Utopiska geografier

Kvinna, 1969. Foto: Anne Edelstam

Det sprakar av färger på Waldemarsudde



Vardagslivets poesi kallas utställningen (t.o.m 4 juni 2017) med verk av den spanske surrealisten Joan Miró - en av 1900-talets mest uppmärksammade konstnärer. Besökaren möter skulpturer, tavlor och affischer med poetiska titlar som kittlar fantasin.




Hennes majestät, 1967. Foto Anne Edelstam

Hennes majestät, 1967. Foto Anne Edelstam

 

Mirós fria sinne skiner igenom samtliga skulpturer. De är för det mesta sammansättningar av olika saker han hittat: en sko blir en hatt, ett cykelstyre en kropp, ett hjul ett ansikte… Miró var dåtidens kanske mest ekologiske skulptör. Återvinning blev hans märkesvara. Under trettiotalet tillhörde hans skulptur/objekt det surrealistiska universum med konstruktioner i trä och stål. 1940-41 upptäckte han keramik och utvecklade det tillsammans med sin barndomsvän Artigas. Vissa mindre objekt lät han sedan gjuta i brons.
De vackra blondinerna drar till sig fjärilar, 1967.Anne Edelstam

De vackra blondinerna drar till sig fjärilar, 1967.Anne Edelstam

Annons:

Moderna Museet visade en retrospektiv av spanjoren för snart tjugo år sedan, men denna utställning på Prins Eugens Waldemarsudde koncentrerar sig på hans sena produktion från och med 1960-talet fram till hans död. Tematiken är tvådelad varav den första uppmärksammar de triviala objekt han samlat och sammanställt (vilka delvis visas upp i montrar) för att bilda sina skulpturer till vilka han ofta skapat poetiska titlar som till exempel: De vackra blondinerna drar till sig fjärilar. Poesin är aldrig långt borta i Mirós konst.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I den andra delen gestaltas hans affischkonst vilken ger uttryck för konstnärens sociala engagemang för frihet och mot förtryck. Genom affischkonsten och grafiken kunde Miró nå en bredare publik vilket var något han eftersträvade för att nå ut med sitt budskap riktat framförallt mot Francoregimens diktatur.

Joan Miró i Ferrà(1893-1983)

född i Barcelona, var en katalansk målare, skulptör och keramiker. 1920 flyttade han till Paris men han fortsatte att resa tillbaka till Katalonien under somrarna. Miró gifte sig 1927 med Pilar på Mallorca och några år sedan föddes deras dotter. Han blev erkänd internationellt som surrealist och nyskapare med barnasinnet intakt, men även som den katalanska stolthetens företrädare. Miró ogillade den konventionella målartekniken som han ansåg vara ett sätt att stödja det borgerliga samhället på. Istället deklarerade han att han ”mördade måleriet” genom sitt annorlunda sätt att skapa på.

Mirós fria sinne skiner igenom samtliga skulpturer. De är för det mesta sammansättningar av olika saker han hittat: en sko blir en hatt, ett cykelstyre en kropp, ett hjul ett ansikte… Miró var dåtidens kanske mest ekologiske skulptör. Återvinning blev hans märkesvara. Under trettiotalet tillhörde hans skulptur/objekt det surrealistiska universum med konstruktioner i trä och stål. 1940-41 upptäckte han keramik och utvecklade det tillsammans med sin barndomsvän Artigas. Vissa mindre objekt lät han sedan gjuta i brons.

Skulpterandet kom att ta över målningen alltmer i den andra delen av hans liv. Mellan hans femtionde och nittionde år tillverkade han över 500 skulpturer och 400 keramik föremål. ”Det är i skulpterandet som jag skapar en riktig fantasivärld. Måleriet förblir mera konventionellt”, erkänner katalanen själv. I denna tredimensionella form återskapar Miró inte världen lika mycket som han förtrollar den. Hans överrumplande poesi får mina atomer att explodera av glädje. När han börjar måla skulpturerna, 1967, i starka, primära färger, blir det en sann hymn till livet.

Med samarbetet med Fondation Maeght (i södra Frankrike) som började 1948, blev hans skulpturer monumentala, vissa av dessa pryder platser runt om i världen, varav en kvinnofigur visas på Waldemarsudde. Sedan skapades Fundació Joan Miró,vackert beläget strax utanför Barcelona, vilken har samarbetat med Kristianstads konsthall inför denna utställning.

Under en dryg halvtimmes film kan besökaren följa Mirós kreativa process, med dess oförklarliga, plötsliga, instinktiva och efemära spontaneitet. Jag bevittnar hans nästan rituella spel mellan fantasin och de vardagliga objekten innan de blir till skulpturer med namn som Månfågeln eller Kvinnan med rufsigt hår. Poesin återfinns i dess benämningar.

I butiken på vägen ut blir jag frestad att köpa diverse presenter med Mirómotiv och en rikt illustrerad katalog men, denna gång, nöjer jag mig med minnets gåvor och det är inte dumt det heller.

 

Anne Edelstam

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

I Pousettes värld: en poet

Det är en konst att vara enkel. Erik Pousette skalar av det överlagrade och står kvar med de stringenta orden i dess ursprungliga skepnader. Han litar på dem. Behöver inte ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 23 Maj, 2012

Om det moderne. Del I

Innledning Artikkelen min bygger på følgende tese: at for de aller fleste begrepsord gjelder det at det ikke er helt opplagt/innlysende hva for betydning og mening de aktuelle begrepsordene har, eller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 november, 2011

Beato Angelico.  Noli me tangere

Kris­tus är uppstånden. Ja, han är verkligen uppstånden

Efter de tre dagarnas sökande, saknad och sorg återvänder "begravningssällskapet" till livet. De inre känslorna har lagt sig och de vardagliga sysslorna får ta vid.

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 05 april, 2015

Bild av Melker Garay

Slaktbänken

Melker Garay om den etiska värden som verkar vara skrivna i sand.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 30 november, 2015

Främlingen främmandegjord blir en vän

1800- och 1900-talslitteraturen är full av flanörer; från den mållösa strövaren Peter Walsh i Virginia Woolfs ”Mrs. Dalloway” till modernismens promenerande variant av Odysseus, Leopold Bloom i James Joyces ”Odysseus” ...

Av: Matilda Amundsen Bergström | Reportage om scenkonst | 24 Maj, 2012

En liten pojkes dröm om att få gå i skolan. Intervju med författaren…

Under Togos brännande sol lever de i ett stort antal, alla de barn som vill gå i skolan. Som vill lära sig, utvecklas och få kunskap. För att kunna se ...

Av: Linda Johansson | Litteraturens porträtt | 24 juni, 2012

Ivo Holmqvist om Folke Isaksson

“Eldflugorna har slocknat, askflagorna yr över jorden.” Så vackert och så dystert avslutade Folke Isaksson titeldikten i den samling som kom 1998 och som hette just ”Eldflugorna”. Den apokalyptiska slutraden ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 04 juni, 2013

Äkthet och falskhet i Blade Runner och Homo Falsus

”[…] av alla bländverk livet tvingar på oss är detta det farligaste: att tro att det bara finns en verklighet och att den är begriplig.” – Jan Kjaerstad, Homo Falsus Med ...

Av: Gustav Borsgård | Essäer om litteratur & böcker | 30 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.