Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229
Hilma af Klint

Hilma af Klint och vår samtida konst

I dagens samtidskonst kan man se att det finns ett pånyttfött intresse för andlighet. Många av de idéer som var i omlopp i början av 1900-talet har kommit tillbaka ...

Av: Lena Månsson | 10 juni, 2015
Konstens porträtt

Optimal underground under granen

Metall, kött, stora gap, monumentala könsdelar, beridna och beramade, bedårande och bedrägligt förryckta, lössläppta i allehanda skepnader i hejdlösa exponeringar, där gärna det blodsprängda exploderar sig och där väldiga tandgap ...

Av: Benny Holmberg | 13 december, 2012
Kulturreportage

Upplysning! Ädla tankar och vulgär verklighet

I Det var den tyske filosofen Immanuel Kant (1724-1804) som i den till formatet oansenliga broschyren "Vad är upplysning?" år 1784 formulerade frågan: "Lever vi för närvarande i en upplyst tidsålder? ...

Av: Crister Enander | 14 juli, 2009
Essäer om politiken

Den naturliga uppenbarelsen och den historiska. Stagnelius Näcken än en gång

Kvällens gullmoln fästet kransa Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför spela?Kan ...

Av: Erland Lagerroth | 02 januari, 2013
Kulturreportage

Alena Baeva

En Östersjökonsert av undertryckt protest



Den 29 augusti framförde i samband med Östersjöfestivalen Den Polsk Baltiska filharmoniska orkestern under ledning av Ernst van Tiel en både starkt berörande och fascinerande konsert.
Hur skulle Henryk Góreckis symfoni IV låta? Efter den oväntade och egenartade succén med symfoni III Verket tillhör ju dessa ”ofullbordade”, som likt Mahlers tionde existerade endast i particell . som en utförlig skiss med anvisningar för det sista skedet i kompositionsarbetet, nämligen utskrift i fullständigt partitur. Den som utfört arbetet är Góreckis son, Mikolaj. Helt tydligt kompetent och säkert väl insatt i hur fadern tänkt sig helheten.


Sofia Gubaidulina Foto D. Smirnov

Sofia Gubaidulina Foto D. Smirnov

Alena förde sin kamp till en otrolig seger. Av vad jag förstått fick Alena den fiol hon spelade i sin hand först samma eftermiddag, och jag såg henne kämpa med den under de pauser hon hade i sin stämma. Det "mödosamma" i motståndet i instrumentet förhöjde säkert ytterligare intensiteten i framförandet, där intet av fulländning saknades. Under stående ovationer, djupt berörda tackade publiken för ett oförlikneligt framförande. Fortfarande blir såväl jag själv som min hustru starkt gripna om vi berör minnet av detta.
Grazyna Bacewicz Foto Lafica Didio

Grazyna Bacewicz Foto Lafica Didio

Annons:

Inledningsnumret bestod av Grazyna Bacewicz(1909-1969) Divertimento. Här får vi då höra en skickligt och kraftfullt utförd komposition av en polsk kvinnlig symfoniker Stilmässigt klingade den på ett sätt som kunde minnas om Bartok. Stycket var knappt och koncist utformat. Väckte en viss nyfikenhet för hur hennes mer omfattande och anspråksfulla verk låter. Fyra symfonier, orkesterkonserter körverk... för divertimento var dock något av en bagatell jämfört med konsertens två huvudnummer. Verket var från 1965, vilket är sent i hennes produktion. Att hon 1954 skadats svårt i en trafikolycka tycks inte ha minskat hennes kreativa förmåga. Tvärtom var det först då hon gick in för komponera på heltid. Själva framförandet var energiskt, klart och pregnant. Av verkets fyra satser var det vid måhända den sista satsen Pensieri Notturni som på något sätt knöt an till konsertens båda huvudnummer. Natten och döden. Tydligt hördes även det kompetenta hantverket hon lärt sig i Paris under Nadja Boulangers ledning. Och hennes trots mot stalinism och förtryck. Hon hade uppenbart modet att likt Sofia Gubaidulina skriva "felaktig musik". Enligt ett eget idiom.

Kvällens emotionella höjdpunkt var Sjostakovitj Violinkonsert nr I i a moll. Inte minst på grund av det intensiva framförande kvällens solist Alena Baeva, stod för. Hon är en stor etablerad artist redan vid trettio. Vad vi bevittnade var ett drama, en tragedi, där dödsångest, trots, dans, kamp, epitaf och en bittert ironisk seger över ondska och destruktivitet ställdes mot varandra och förenades. Orkestern gestaltade här ömsom det obevekliga ödet, det ryska folkets, kollektivets ja mänsklighetens lidanden, ömsom den kraft som brutalt försöker tysta individen. Denna violinkonsert i fyra satser på drygt fyrtio minuter hör till de främsta som skapats under förra seklet. Den skrevs 1948 under en av de värsta förtrycksperioderna i Sovjet, den tid då Zdanovs dekret och inblandning i all konst slog som värst. Alltså lät Sjostakovitj den vila i sin skrivbordslåda fram till premiären 1955. Dock använde han klokt nog tiden även till att arbeta på den tillsammans med David Oistrach som bidrog till att göra violinstämman så extremt virtuos som den är, utan att för den skull offra något av intensiteten, allvaret och tyngden i detta stora verk.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Den första satsen, Nocturne, är en stor fantasi, där vi kan ana den undertryckta stämning av skräck Sjostakovitj levde i då, i väntan på den fruktade knackningen på dörren. Den tid då han tidvis sov ute i trappan för att skona sin familj om så skulle ske. Här antyds den fasa som vi kommer att möta i den tredje satsen. Så följer då den andra satsens Scherzo, vilken trotsigt återvinner livskraft och en mörk glädje över att ha överlevt. Här möter vi motivet DSCH, mästarens initialer. Bitter är dock ironin, och själv har Sjostakovitj sagt att alla musik han skrivit är minnesmärken över vänner som fallit offer för GPU, KGB, dvs. Stalins utrensningar. Så följer då verkets höjdpunkt den väldiga passacaglian över ett tema på hela sjutton takter, över vilket ständigt nya mönster och stämmor vävs och växer fram. Denna form har sedan länge associerats med ödets obönhörlighet, så hos Purcell, i fransk barockopera, i hos Bach i hans stora mässa, hos Brahms i hans symfoni IV. Vi finner den hos Allan Petterson. Ja exemplen är legio.

Motiv ur de tidigare satserna, ur symfoni V, även ur Leningradsymfonin VII, Ödesmotivet ur Beethovens V vävs samman i en väldig kanvas. Till sist mals dock passacagliatemat ner och solostämman arbetar via en stor kadens sig fram till finalens kraftfulla och vitala Burlesk, där kampen förs till seger i en vild, ja cynisk ironi. Och vi förstår att Gogols Kappan, Näsan och Döda själar är något som stod Sjostakovitj nära hjärtat i sin kritik av makt och envälde. Här drivs i satsens prestocoda det virtuosa till det yttersta, ja bortom.

Alena förde sin kamp till en otrolig seger. Av vad jag förstått fick Alena den fiol hon spelade i sin hand först samma eftermiddag, och jag såg henne kämpa med den under de pauser hon hade i sin stämma. Det "mödosamma" i motståndet i instrumentet förhöjde säkert ytterligare intensiteten i framförandet, där intet av fulländning saknades. Under stående ovationer, djupt berörda tackade publiken för ett oförlikneligt framförande. Fortfarande blir såväl jag själv som min hustru starkt gripna om vi berör minnet av detta.

Något osäkra var vi efter pausen. Kunde Gorecki tillföra något ytterligare? I synnerhet som han själv tycks ha förstummats inför den ambivalenta seger symfoni III lett till. Den framgången var nämligen tveeggad. Verket slets ut av vissa som smaklöst kom att använda detta djupt tragiska verk "Sorgsna sånger" till och med som bakgrundsmusik på partyn... Att bli så världsomfattande känd för ett enda verk var dessutom förödande. III är nämligen till sin struktur oerhört enkel, förutom då den första satsens jättelika kanon i åtta stämmor över en polsk katolsk kyrklig hymn. Något av en sakral version av den egenartade sorgmarschen i Mahlers symfoni I.

Men nu stötte vi på något som med stor kraft och brutalitet hamrade in ett femtonigt motiv härlett ur Alexandr Tansmans namn. Det var starkt. Kraftfullt och brutalt. Så ett ödsligt vandrande motiv, ensartat och långdraget irrande i en snarast vimsig liten kammarmusikalisk tristess åter och åter avbrutet av trummornas hammarslag, och det martialiska huvudtemat. En egendomlig originell och skrämmande musik. Även där anade vi skräcken och fasan, död, hot och förintelse...
Väldiga block ställs mot varandra utan övergångar i skarpaste möjliga kontraster utan övergångar, detta minner om Bruckner. Som kritiserad för detta och sina många pauser sade: När jag har något viktigt att säga måste jag hämta andan.

Alltså: här har vi ett fascinerande och storslaget verk som absolut hör finnas på repertoaren. Tillsammans med symfonierna II och III utgör den en mäktig triptyk där III utgör ett mer lyriskt episkt mellanspel, medan II och IV utgöt de dramatiska höjdpunkterna. Symfoni IV utgöt dessutom en sammanfattning av Gorésckis hela liv, utveckling och enorma kunnande. Från avantgardism till en tidlöst egenartad symfoni. Åren som påven Johannes II "komponist" bidrog säkert till detta Brucknerskt katolska evighetsperspektiv. En av Mahlerskt tunga hammarslag sönderbruten katedral.

Till sist: Ernst van Tiel gav i sitt dirigentskap uttryck för en sällsynt kombination av en stilla anspråkslös kraft utan åthävor, gråklädd gav han skenbart allt utrymme åt såväl orkester som solist, vars dans och drama patetiskt lyste klart i sin flammande skönhet av mörkröd ros och späd mörk kvinnlighet. Som ett eko av Lorcas diktning. Men van Tiels grepp var fast, och noggrant.

Oliver Parland

Ur arkivet


Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 206

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_alt in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 227

Notice: Undefined property: stdClass::$image_intro_caption in /home/209431.cloudwaysapps.com/xcrkkdnsen/public_html/templates/gk_technews/html/mod_news_pro_gk5/com_content/view.php on line 229
view_module reorder
Helene Cixous. Foto: Olivier Roller

Att skriva sig till frigörelse

’Det började med språket. Det vi blev och det vi gjorde genom språket. Det vi gjorde varandra. Det vi gjorde verkligt. Materialet vi byggde våra tankar och vår längtan av.’ ...

Av: Ida Thunström | Essäer om litteratur & böcker | 13 augusti, 2017

Med pagoder avses både tempel och stupor

Den burmanska Pagankulturen och kungariket .

Sydostasiens fastland var uppdelat i stamområden och mindre furstendömen som ständigt förde fälttåg mot de kringliggande grannområdena. Redan under 800-talet invandrade burmaner norrifrån och gjorde Pagan till en huvudstad, som ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson. Text och bild | Essäer om religionen | 18 april, 2015

Omöjlig intervju med Aleister Crowley – del 2 av 666; att uppfylla sig…

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Johan von Fritz, Freke Räihä | Essäer | 09 augusti, 2012

Vad hände Wolf Solent?

  Vad hände Wolf Solent? Ny fattning av ett Ibsentema Av den engelsk-walesiske författaren John Cowper Powys (1872-1963) har på svenska under senare år utgivits Wolf Solent och essäerna i Kulturens mening ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om litteratur & böcker | 18 september, 2007

De döda författarnas skog

Jag slår av motorn, stiger ur bilen och lyssnar till den stora stillheten i de döda författarnas skog, hör vinden prassla i cedrar och kastanjer, ser den svepa vidare i ...

Av: Johan Werkmäster | Essäer om litteratur & böcker | 21 april, 2010

Sakralben

De som saknar ett ben, de som har mer än ett ben, mer än två ben, de som har för mycket av det goda   Halskota, bröstkota, ländkota, korskota, svanskota   De som har förtröstan, de som har ...

Av: Lisa Gålmark | Utopiska geografier | 22 februari, 2010

Mot en tillgängligare litteratur!

I spåren av den ökande, ja – fortfarande ökande – digitaliseringen av vår litterära skattkammare så vände sig redaktör Räihä till eboksförlaget Pupill för en kort pratstund, över mail såklart; ...

Av: Freke Räihä | Kulturreportage | 08 november, 2011

Peter Englund. Foto: Wikipedia

Litteraturkrönika i mars

Efter de mastodontiska dagboksvolymerna häromåret med djungeltäta textmassor återkommer Lars Norén med en hårt komprimerad lyrik à la 70-talets dagboksdikter; den nya volymen Fragment (Bonniers) påminner om vilken betydande poet ...

Av: Björn Gustavsson | Björn Gustavsson | 26 mars, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.