Chiapas – en reseberättelse

I den mexikanska delstaten Chiapas rinner floden Grijalva fram mellan bergsväggarna i en djup kanjon, El Cañón del Sumidero. Det finns krokodiler i vattnet. Det är ogenomskinligt grönt. Guiden i ...

Av: Ann-Marie Svensson | 03 juli, 2014
Resereportage

J´accuse! Femtio år av bortopererad musik

Jag anklagar - J´accuse - de svenska orkester- och konsertinstitutionerna för att svika sitt ansvar mot en generation ledande europeiska tonsättare och numera moderna klassiker som Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen ...

Av: Ulf Stenberg | 02 november, 2009
Kulturreportage

Sveriges Patti Smith tillbaka med ny platta

2008 debuterade hon med "Stina och Kärleken". Sveriges Patti Smith skrev Dagens Nyheter. Nu är uppföljaren här: "Stina" kort och gott. - Nu väntar jag bara att få komma ut ...

Av: Johan Svensson | 14 oktober, 2010
Musikens porträtt

En dikt

borrar schaktar borrar så djupt att jag träffar djävulen och lars törnman

Av: Peo Rask | 22 mars, 2010
Utopiska geografier

Hector Berlioz. Lithographie de Charles Baugniet

Med både måttlösa och tygellösa känslor



Även om Berlioz' personlighet framstår som mindre sympatisk, kan ingen frånta honom äran av att ha skapat ett musikstycke som i högsta grad angår även vår tids människor.


Hector Berlioz och skapandets kraft.


När jag bänkat mig i Bibliothèque Nationales musikavdelning fann jag snart intressanta redskap, exempelvis Dictionnaire Berlioz, utgiven av Pierre Citron och Cécile Reynaud (Fayard 2003). Den är den första brett upplagda uppslagsbok ägnad en kompositör.

Annons:

Musikåret 2015 är snart till ända och det är dags att summera intrycken. Som absolut oförglömlig framstår öppningskonserten under ledning av Parisfilharmonikernas chefsdirigent Paavo Järvi i det nyuppförda konserthuset Philharmonie 1 i februari i år. Festkänslan förstärktes av att detta var en gratiskonsert. Kilometervis med förväntansfulla parisare köade därför tålmodigt framför det arkitektoniska mästerverket, skapat av Jean Nouvel, beundrade exteriören och var mycket spända även på dess interiör. Efter ett par timmars köande var det så dags att släppas in i denna fantastiska konsertsal, som öppnade sig för frusna musikälskare som en stor varm famn.

Att det blev just Hector Berlioz La Symphonie fantastique, uruppford 1832, är ingen tillfällighet. Denna furiösa musik med underrubriken "Episode de la vie d'un artiste", som är den unge Berlioz' försök att i sin musik översätta en obetvinglig passion, är ett av Järvis favoritstycken bland orkesterverk. Den utgör en milstolpe i fransk musikhistoria genom att den uttrycker de både måttlösa och tygellösa känslor som kan rymmas i en människas inre och är det första exemplet på så kallad programmusik i fransk musiktradition.

I skilda scener gestaltas hur den passion som invaderar en ung konstnär så småningom får honom att tappa kontakten med verkligheten och i ett deliriumliknande tillstånd tro att han tagit livet av sin älskade. I sin symfoni inspireras Berlioz av Beethovens Heroika, men förvaltar även den franska musiktraditionen, exempelvis Glucks operor, genom att utnyttja instrument som dittills varit mindre vanliga i stora orkesterverk, exempelvis trummor, klockor och harpa. Varje gång jag har lyssnat på Berlioz epokgörande symfoni, har jag inte en utan en viss ängslan frågat mig: Hur gick det för föremålet för denna uppflammande passion, nämligen Harriet Smithson, en ung irländsk skådespelerska som visat sina häpnadsväckande talanger i Shakespearepjäser, uppförda i Paris 1827, och som framkallat mer än en passion bland franska konstnärer och författare? En häftigt uppflammande passion blir sällan beständig.

Jag beslöt mig för att äntligen söka svaret på en fråga som jag ställt mig i decennier.
När jag bänkat mig i Bibliothèque Nationales musikavdelning fann jag snart intressanta redskap, exempelvis Dictionnaire Berlioz, utgiven av Pierre Citron och Cécile Reynaud (Fayard 2003). Den är den första brett upplagda uppslagsbok ägnad en kompositör. Citrons avhandling fran 1961 som handlar om hur staden Paris skildras i fransk litteratur alltifrån Jean-Jacques Rousseau och framåt är oundgänglig för alla som intresserar sig för detta tema. Det senaste arbetet som initierar utgivningen av uppslagsböcker kring kompositörer i Frankrike förefaller lika oundgängligt för alla musikintresserade och naturligtvis alldeles speciellt för dem som fascineras av Hector Berlioz, enligt Citron den mest misskände av franska kompositörer. Uppslagsboken innehåller bidrag av en rad renommerade specialister av olika nationaliteter.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Musikvetenskap är en förhållandevis ung disciplin i den franska universitetsvärlden. En av dess pionjärer är Romain Rolland. Efter att 1895 ha lagt fram sin avhandling, L'Histoire de l'opéra en Europe avant Lulli et Scarlatti, blev hans uppdrag ett par år senare att ge en förläsningsserie i musikhistoria vid Ecole normale, för att 1904 tillträda den första professuren i musikhistoria vid Sorbonne. Universitetslivet utgjorde dock ett snörliv som passade honom sällsynt illa och det var med lättnad han 1910 lämnade Sorbonne för att helt få ägna sig åt författande. Själv hade han i sin ungdom velat bli kompositör men stötte på patrull, eftersom denna verksamhet i hans föräldrars ögon var föga lukrativt och framför allt otryggt.

Att utbilda sig för läraryrket borgade däremot för en säker framtid för hela familjen, inklusive föräldrarna. Under hela sitt liv försökte han kompensera den brist som förbudet medförde genom att skriva sin stora roman Jean-Christophe om en kompositör och att dessutom publicera en rad monografier om konstnärer. Hans bok om Händel från seklets början läses fortfarande (Actes sud, 2005). Även Berlioz har ägnats en monografi av Romain Rolland, som uppenbarligen betraktar kompositörens personlighet med en viss skepsis. Han framhåller dock hans stora kvalitéer som nydanande kompositör.
När Hector Berlioz för första gången såg Harriet Smithson på scenen drabbades han av ett blixtnedslag. Hennes jungfruliga framtoning och henne stora inlevelseförmåga när hon gestaltade Ofelias trevande steg in i galenskapen tog andan ur honom, han började bombardera henne med brev och förklarade att han ville gifta sig med henne. Harriet var omutlig: "Ingenting kan vara mer omöjligt än detta." Hector inledde så småningom operation avgiftning, bl a genom att förlova sig med en ung stjärnpianist, Marie Moke, som skulle bli en av Frankrikes ledande 1800-talspianister med internationella turnéer på sitt program. Marie blev förälskad och var med på noterna, kanske i lite väl stor utsträckning i sin mors tycke. Det verkar vara modern som såg till att hon brådstörtat gifte sig med en betydligt äldre man, Camille Pleyel, kompositör och arvtagare till den kända pianobyggaren. Operationen hade misslyckats och passionen var fortfarande vid liv, något som snart skulle visa sig.

När Harret Smithson mer av en slump 1832 hamnade på en konsert med utdrag ur Berlioz Symphonie fantastique insåg hon att hon var en av dess figuranter. Kompositörens fysiska närvaro, intensiteten i hans blick, oavvänt fäst på henne och noterad av bl a Heinrich Heine, liksom den lika stora intensiteten i hans komposition, fick henne att kapitulera. De gifte sig men levde tyvärr inte lyckliga i alla sina dagar, i synnerhet inte Harriet Smithson.

Om man studerar material som lagts ut på nätet förstår man att den unge kompositören inte fick det helt lätt. Harrieths lysande karriär planade ut i samband med giftermål och barnafödande, och hon visade så småningom mindre sympatiska sidor av sin personlighet: hon var inte bara avundsjuk på sin man på grund av hans framgångar, utan dessutom oresonligt och ogrundat svartsjuk när han gav sig ut på långa resor, ständigt åtföljd av en ung sopran. (Efter Harriets död skulle han komma att gifta sig med henne och kvinnorna delar båda Berlioz grav). Dessutom var hon inte längre helt till sin fördel i fråga om sitt utseende och sägs ha börjat konsumera alkohol, innan hon slutligen drabbades av stroke och förlorade talförmågan.

Den seriösa forskningen kring Berlioz och hans hustru ger en något annorlunda bild. Ǻtta år gammal skriver parets son Louis till sin faster: "Min pappa gav sig iväg till Bryssel utan att säga något till oss, min stackars mamma kan inte längre sova och hon väntar varje dag på brev som aldrig kommer; jag vet inte var min pappa är" (P. Bloom i Dictionnaire Berlioz). I sin intressanta biografi 'Fair Ophelia' : A life of Harriet Smithson Berlioz (Cambridge University Press, 1982) visar den engelske forskaren Peter Raby att Harriet pressades av Hector att gifta sig, trots att hon trots allt in i det sista var tveksam till företaget. Strax innan vigselceremonin gick av stapeln planerade Berlioz att "rädda" en 18-årig flicka genom att föra henne med sig till Berlin, där han också skulle få möjlighet att bejaka sin spirande förälskelse.

Efter Harriets död i Montmartre 1854 får Berlioz motta ett kondoleansbrev av sin gode vän Franz Liszt: "Hon inspirerade dig, du älskade henne och besjöng henne: Hennes uppgift var fullbordad."
Det är naturligtvis lockande att försöka göra sig en bild av Berlioz parsonlighet, vilket är fullt möjligt, tack vare att Bibliothèque nationale lagt ut hans självbiografi Mémoires (1845-1862) på nätet. Några stickprov jag gjort antyder att Berlioz var benägen att betrakta kvinnor som sin personliga ägodel, vilket ju inte lär vara helt ovanligt.

Det intressanta med Berlioz är att en kvinna som visar prov på egen vilja kan utlösa hysteriska reaktioner hos honom, vredesutbrott som får honom att framstå som ett barn i trotsåldern. Vid mina studier kring La Symphonie fantastique har jag också fått bekräftat en hypotes som jag länge närt: att Georges Rodenbach i Bruges-la-Morte, en tidig "roman fantastique" i den franskspråkiga litteraturtraditionenen, med högsta sannolikhet inspirerats av Berlioz musik. (Detta tema är f ö ett utmärkt tema för en Masteruppsats).

I den stora och uppmärksammade utställningen "Melancholia" på Grand Palais för en tid sedan visade dess arrangör Jean Clair hur en konstnärs ångest kunde användas som en viktig drivkraft i skapandet. Berlioz Symphonie fantastique är ett exempel på hur en kompositörer kan omvandla sin frustrerade passion till ett genialt och nydanande musikstycke.

Även om Berlioz personlighet framstår som mindre sympatisk, kan ingen frånta honom äran av att ha skapat ett musikstycke som i högsta grad angår även vår tids människor. Med Paavo Järvi som dirigent framfördes la Symphonie fantastique med en intensitet som skulle ha väckt Hector Berlioz stora gillande. Under konserten framstod både orkestern och publiken som elektrifierade. Mörkret hade sänkt sig över Villette-parken när publiken stömmade ut, men samtligas inre hade fyllts av det ljus som framkallas av en mycket stark musikupplevelse.

Eva-Karin Josefson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Påsken, perspektivet och döden Ett treenigt icke-vara i två delar

Sagt om Neruda av Lorca: att han var ”en poet närmare döden än filosofin, närmare smärtan än intelligensen, närmare blodet än bläcket.” I vår sekulariserade del av världen betraktas, av många i ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om religionen | 19 april, 2014

2000-talets första teaterdecennium

Om Nummer Specialutgåva 2010 Sökande och samlande utgör sedan urminnes tider handlingsmönster i människans liv. Sökandet och samlandet möjliggör hennes överlevnad. Nyfikenheten driver henne att ständigt lära sig mer om sin ...

Av: Anna Nyman | Essäer | 08 februari, 2010

Två svenskar och en spansk helgedom

Två svenskar och en spansk helgedom Santiago de Compostela i Spanien är en av de allra heligaste platserna i Europa. För där hade man på ett mirakulöst sätt omkring 818 upptäckt ...

Av: Mohamed Omar | Kulturreportage | 15 mars, 2007

Livet på 60 grader 3

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 23 februari, 2012

FLODEN FINNS DÄR, SOM ALLTID

Utanför Guido Pedronis hus finns ingenting, bara tystnad, men det går i minnen att höra hans steg, taktfasta och korta på den slitna vägen ner mot Joe Collinas hus. Han ...

Av: Bo Bjelvehammar | Utopiska geografier | 26 oktober, 2014

The roots of depression in a suicidal crisis: a transpersonal approach

SUMMARY In this paper an attempt is made to define depression and to explore its roots by bringing it into the context of human experience of reality. Also discussed is the ...

Av: Léo Matos | Agora - filosofiska essäer | 14 oktober, 2014

Teckentecknaren Thea Ekström

Sedan urminnes tider har människan kommunicerat och uttryckt sig med bilder, tecken och symboler. Dessa bilder eller tecken hade ofta en magisk och religiös innebörd. Exempel är grottmålningar, hällristningar och ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 17 april, 2013

Om blicken från WM-Data

Ibland när jag blickar på något kan jag snarare, eller mer än det jag ser, föras vidare av detta tillstånd jag bevittnar mot ett annat. Idag är det emot vad ...

Av: Eleonora Bru | Utopiska geografier | 20 juli, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.