Montsalvat versus Koli, Parsifal versus Paraske. Pan versus Graal

Vad betyder musik? Allt eller intet? Är då musik, endast tomt klingande former eller ett konkret icke diskursivt språk, med egen symbolik, syntax och mening? Kan vi söka reda ut detta ...

Av: Oliver Parland | 27 juni, 2011
Essäer om musik

Hermann Hesse

Hermann Hesses klassiker: Narziss och Goldmund

I Klas Östergrens nya roman I en skog av Sumak finns en parafras på kastanjeträdet i Herman Hesses roman Narziss och Goldmund. Precis som Östergrens roman som gått som följetong ...

Av: Ulf Nygren | 27 augusti, 2017
Essäer om litteratur & böcker

av Caspar David Friedrich

Götterdämmerung!

Charles-Valentin Alkans op. 27, ”Le chemin de fer”, hör till de många musikaliska tolkningarna av järnvägsresandets fart och fläkt. Det är mindre direkt ljudhärmande än avgångsvisslan och ångpuffarna i H ...

Av: Ivo Holmqvist | 22 november, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Karin Victorin

… hootchy kootchy-dansare som baserade sina danser på magdans och andra orientaliska danser sågs först 1893 i Chicago … – Ur Burlesque – and the New Bump-n-Grind Av Michelle Baldwin. Karin Victorin Hootchy Kootchys ...

Av: Agneta Tröjer | 11 september, 2007
Övriga porträtt

En av de gamla Zita-båtarna Foto Björn Gustavsson

Zita-båtarna och SPA i Smögen



Jag minns den förtrollande känslan i att vistas på Smögen under 1960-talet. Det utpostliknande samhället med vita hus på höga stensocklar kring trånga gränder hade då ännu inte broförbindelse och knappt en bil fanns på ön... Och längs bryggan låg vita fiskebåtar i flerdubbla led – och om kvällen kom de in på rad, som en stor armada, utifrån havet – och redan på långt håll hördes råoljemotorernas trygga dunk.


Numera är Smögen klassat som riksintresse för kulturminnesvården. Riksantikvarieämbetet skrev 1987 i sin motivering till klassningen: "Bohusläns största nu fungerande fiskeläge och fiskeauktion, utanför Göteborgsregionen, där bebyggelsen tydligt speglat samhällets utveckling: en tät, äldre bebyggelseklunga i skyddat läge omges av planerade kvarter med dubbelhus och villor påverkade av badortsepoken och den växande stenindustrin kring sekelskiftet 1900.
Havsutsikt från restaurangen Foto Björn Gustavsson

Havsutsikt från restaurangen Foto Björn Gustavsson

Annons:

I västra änden av bryggan fanns (och finns än i dag) det s.k. Smyghålet – en trång naturlig passage mellan bergväggarna där taxibåten Zita for med branta granitväggar bara någon meter kring sig – och ibland kunde man se män som stå i aktern på sina jollar och VRICKA sig fram – en konst helt i klass med de klassiska gondolförarnas i Venedig.

Den här trånga passagen, Smyghålet, har troligen namngetts av det fornnordiska namnet för "smyga" – och som sedan fått ge namn åt hela fiskeläget: Smögen.
Detta fantastiska fiskeläge ligger längst ut i en värld av klippor och hav. Naturen har besjungits inte minst av Evert Taube (som förresten gjorde sitt första offentliga framträdande här, 1918) och som även bodde här en tid, inhyrd hos en skeppare Stranne, som f.ö. inspirerade honom till att skriva Balladen om briggen Blue bird av Hall.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Numera är Smögen klassat som riksintresse för kulturminnesvården. Riksantikvarieämbetet skrev 1987 i sin motivering till klassningen: "Bohusläns största nu fungerande fiskeläge och fiskeauktion, utanför Göteborgsregionen, där bebyggelsen tydligt speglat samhällets utveckling: en tät, äldre bebyggelseklunga i skyddat läge omges av planerade kvarter med dubbelhus och villor påverkade av badortsepoken och den växande stenindustrin kring sekelskiftet 1900.
Ett viktigt startskott för Smögen som turistort är hotellet Smögens hafsbad – en inrättning som finns kvar än i dag, med bibehållen gammalstavning (!), men där det ursprungliga huset med matsal och åtta rum byggts ut betydligt.

Anläggningen brukar i hotellkretsar räknas till en av Bohusläns finaste, och på senare år också med spa-inriktning. Så hur är det att bo här?

Först möter en oväntat litet rum, som i estetiskt hänseende lämnar mycket att önska. Men sängen är påkostad och skön – och från badrummet öppnar sig dessutom en härlig utsikt över "klippriket" i sydlig riktning – och när molnen lättar ser jag tydligt både Scanraffs raffinaderi i Brofjorden (som kring 1970 vållade en sådan miljöstrid och hjälpte till att väcka svensk miljörrörelse) och strax väster därom: den fyr-liknande kyrkan i Lysekil.

Hotellet har 76 rum och en fantastisk restaurang, på samma plats där det förr var en jättelik glasveranda). Miljön är sober, lite tidlös stil. Därutanför en terrasserad uteplats med barservering och vackra kvällar live-musik. Och framförallt: en hänförande utsikt över öppet hav.

Några hundra meter längre ner, i Makrillviken, finns en badplats – och ett vandrarhem som de facto har ett än mer hänförande läge än anrika Smögens havsbad (vackraste läget i Smögen hade anrika dansrestaurangen Smögenbaden, som på 90-talet tyvärr brann ner till grunden).
Hotellets spa- och relaxavdelning är trevlig, och från poolen har man havsutsikt genom glasväggar. Man kan köpa kurbad, tvagning i tång, etcetera. Men en torr- och en ångbastu känns aningen magert, varför spa-hotellkänslan blir något tunn.

Vill man bo fint i Smögen finns inget hotell som matchar nivån på detta "hafvsbads"-hotell – där toppbetyget nog ändå måste ges till den vackra matsalen. Och till utsikten – men för den svarar inte direktionen.

Björn Gustavsson

Ur arkivet

view_module reorder

Våldtäktstrosan

"Jag läste i senaste numret av Cosmo.""Va, har det kommit ut en ny?""Nej, ja menar Veckorevyn." På tåget mellan Göteborg och Malmö sitter jag skyddad från sommarregnet och lyssnar till två ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 13 juli, 2009

För att hålla demokratin levande. Om Martha Nussbaum

Genom att studera framsidan på Martha Nussbaums bok ”Not for Profit” med ytterligare rubrik ”Why Democracy Needs the Humanities” är det möjligt att ur den valda designen uttolka bokens bud­skaps­innehåll ...

Av: Karl-Gustaf Svanström | Essäer om litteratur & böcker | 17 februari, 2012

Europa och den monumentala väggen – Del 1

Det finns en gemensam tradition vad gäller det europeiska väggmåleriet i den mån att länder har influerat varandra, och detta möjliggör att man kan diskutera fenomenet ur en bred och ...

Av: Allan Persson | Essäer om konst | 12 januari, 2013

Hänt i Skvättet 2

 

Av: Mattias Kronstrand | Kulturen strippar | 07 oktober, 2013

De kvinnliga konstnärernas revansch

Karin Larsson. Eva Bonnier. Julia Beck. Samtliga aktuella i sommar med nya utställningar och nya böcker som kommit ut om dem. Egentligen är det fel att säga att de kvinnliga konstnärerna gör comeback ...

Av: Belinda Graham | Essäer om konst | 09 juli, 2013

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 23 oktober, 2012

Lin Fengmians uggla är egentligen en uv

Den kinesiska uven av konstnären Lin Fengmian (1963) förefaller så sorgsen. Kanske för att den kom till Sverige, förvärvad mer eller mindre direkt av familjen Ramel, och blev kallad uggla ...

Av: Birgitta Milits | Konstens porträtt | 07 december, 2013

Syrad dub

En dag i en urban nomads liv. Förflyttningar i skimrande neonblänkande öknar. Sanden är vacker asfalt som äter upp huden inte med blänkande hetta. Putsad med apati och likgiltighet ...

Av: Klas Lundström | Gästkrönikör | 04 september, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts