Fortolkningskunstens betydning for utforskningen av mennesker

Fortolkningskunsten er både verktøy og medium for forståelse av oss selv og vårt liv i verden. Anvendelsen av verktøyet skjer med henblikk på samhandling mellom mennesker, som også er mulig ...

Av: Thor Olav Olsen | 15 april, 2010
Agora - filosofiska essäer

Bild: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 1

Tarja Salmi-Jacobsons reportage i två delar om Draculas födelseort Sighisoara.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 11 januari, 2016
Resereportage

Björn Gustavsson

Björn Gustavsson är i farten igen

Kulturhösten i Stockholm: här några av höjdpunkterna (det vill säga mina höjdpunkter: inga objektiva höjdpunkter…). Det kommer att handla om alltifrån konst till opera och film.

Av: Björn Gustavsson | 29 december, 2015
Björn Gustavsson

Wilhelm Sesemann – en spegel av Europas förvirrade situation

  I vår nordiska filosofihistoria finns ett mycket perifert namn, som dock i en europeisk kontext intar en beaktansvärd ställning, nämligen Wilhelm Sesemann. Hans anknytning till det svenska är egentligen mycket ...

Av: Michael Wirth | 12 november, 2011
Essäer

Att cykla i Palermo



Via NotarbartoloDet finns byråer som säljer äventyrsresor. Du går in i djungeln eller i öknen, under de högsta vattenfallen i världen eller i de djupaste grottorna. Du gör forsränning i oframkomliga floder och riskerar ditt liv, bara så där, för att känna dig levande. Jag cyklar runt i Palermo istället, det är mer än nog. Jag riskerar också mitt liv men åtminstone utan att göda någon resebyrås bankkonto och, bäst av allt, när jag är trött på äventyret, kan jag, eftersom jag inte befinner mig på en ociviliserad plats långt borta från denna värld, gå in på första bästa kafé och dricka en härlig cappuccino och smaska i mig en läcker cannolo alla crema eller en mjuk babà fylld med rom.

Så fort jag anländer till Palermo lånar jag cykeln av min kusin. Det är en grön mountainbike av varumärket Pininfarina. Den är opretentiös, men bekväm och snabb. Kusinen fick den genom att samla poäng varje gång han tankade hos bensinstället Total.

Jag reser från Via Tramontana, nära stationen Notarbartolo, och siktar på Feltrinellis bokhandel, där jag brukar spendera timmar, letande efter böcker jag aldrig hittar.

den gröna cykelnJag måste omedelbart säga som det är: i Palermo finns inga cykelvägar, den enda jag har sett, nära hamnen, såg inte alls ut som en cykelbana men som en normal trottoar översvämmad av fotgängare. Så fort jag lämnar lägenheten och dess trädgård, börjar äventyret. Strömmen av bilar och mopeder är oändlig, vi cyklister är modiga få som tvingas cykla på höga, smala trottoarer som vi måste dela med fotgängare. Ibland blir jag trött på att trampa långsamt bakom dom, och jag vågar mig ut på gatan. De människor jag korsar på trottoaren tittar på mig med ett solidariskt leende; vi är i samma båt – i händerna på hektiska och nervösa bilister som tutar mer än gärna för minsta lilla sak.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Här måste jag göra en parentes. En morgon i Göteborg, staden där jag lever, skulle jag cykla till jobbet som vanligt. Jag bor på Linnégatan och fastighetens entré öppnas direkt mot trottoaren. Cykelvägen ligger på motsatt sida, man kan nå den med maximal säkerhet genom en gångväg. Envis och lat som jag är, har jag aldrig haft någon tanke att ta mig dit, så den första delen av vägen har jag alltid cyklat direkt på trottoaren, en trottoar, märk väl, lika stor som en motorväg. Varje dag träffade jag gummor och gubbar, medelålders kvinnor och män, som påminde mig om att jag var på fel plats:

– Det här är en trottoar! skrek de i chocktillstånd.

gamla stanJag höjde mina axlar, detta var roande faktiskt. Mer än så. I hemlighet var jag glad över att göra dem arga. I den kompakta morgontystnaden blev det med ens lite livligare, detta piggade upp mig och hela miljön. Men denna morgon hände något oväntat. En man som gick på trottoaren tog tag i mina axlar, kraftfullt och bestämt, blockerade mig och cykeln samtidigt som han försökte slå mig. Jag tappade balansen, gav honom en knuff, kastade mig på cykeln och i full fart avlägsnade jag mig från platsen. Mannen hade gjort vad alla gamlingar skulle ha velat göra: knuffa mig ner från cykeln och ge mig ett par örfilar, kort sagt uppfostra mig den hårda vägen, få mig att förstå en gång för alla att den ENDA rätta platsen för cyklister är cykelbanan, medan trottoaren är ENDAST till för fotgängare, såsom vägarna är för bilar, himlen för flygplan… Kort sagt, svenskarna är förtjusta i regler. Ordning och reda är deras viktigaste motto.

På trottoarerna i Palermo, sitter jag bekvämt på min gröna cykel och andas djupt in den sympati förbipasserande skänker mig. Jag gör inte något fel, tvärtom, här passar jag in perfekt i stadens kaos. Jag är ingen person som tyvärr inte anpassar sig till regler, som inte är mogen, förnuftig… här är jag en modig hjältinna, en äventyrerska, som förflyttar sig lätt och ytterst vaksam, annars kan slutet vara nära. Det svåra är när en massa bilar väntar vid trafikljusen och jag måste nå över till ”andra sidan”. Det är fantastiskt att bevittna hur passagen från rött till grönt får en kompakt massa att vråla mot mig, hotande att sätta mig under hjulen.

de självmördarnaAtt komma till Feltrinelli är ett äventyr. Fortfarande på Notarbartolosgatan, märker jag en folkmassa som tittar upp tvärs över gatan. Det finns många polisbilar och brandmännen är strategiskt utplacerade med en landningsmadrass.

– Vad är det som händer? En brand? frågar jag en gamling, fast jag ser inget spår av rök.

– Nej, nej, ingen eld... ser du de där människorna på balkongen?

Jag tittar upp och på en balkong på fjärde våningen ser jag en grupp människor tala och röka glatt tillsammans.

– Vad är det med dem? ...

– De hotar att hoppa ner och begå självmord.

– Verkligen? Varför?

– Det är kommunens anställda som ska sägas upp, detta är deras protest.

– Vill de verkligen kasta sig ner?

– Nej, nej, aldrig i livet, det är bara teater, ingen kastar sig – aldrig någonsin!

piazza GarrafelloJag trampar vidare och kommer till Falcones hus, han som dödades av maffian 1992. Magnolian framför huset är fullt av meddelanden, böner och vädjanden. Snart är jag framme vid den engelska trädgården, med sina gigantiska träd. Här är det alltid fullt av unga par som omfamnar varandra.

Efter biblioteket och en kaffepaus bestämmer jag mig för att cykla till de berömda katakomberna i Kapucinsklostret. Det verkar vara en mycket intressant plats att besöka, med en källare full av fullt påklädda mumifierade kroppar.

Jag anländer till de fyra hörnen, ett vägskäl som skiljer de fyra historiska stadsdelarna i Palermo. Nu vet jag inte i vilken riktning min färd ska fortsätta. Jag ser en polisbil parkerad och frågar:

– Ursäkta mig, jag vill cykla till katakomberna, vilken riktning...?

– Enkelt, säger polismannen.

– Ta denna väg och åk rakt fram hela vägen, det är enkelt och snabbt!

– Allén framför mig?

den engelska trädgården– Ja, frun, allén framför dig.

– Men… det finns en skylt… den är enkelriktad… jag tror inte mina öron.

– Vad spelar det för roll, svarar polismannen, du cyklar ju, vad är problemet, fortsätt på trottoaren.

Jag tackar glatt och börjar trampa, inte bara på trottoaren utan även enkelriktad. Bilarna kommer morrande mot mig och jag, tramparnöjd. Den snuten var ett perfekt exempel på ett flexibelt sinne, en italiensk hjärna. I Sverige skulle inte ens en galen polis ha föreslagit en liknande lösning, även om jag skulle tvingas åka en hel vecka för att nå kryptan, ja, även om jag hade varit tvungen att cykla resten av mitt liv, hade jag måst ta den korrekta vägen.

Kryptan visar sig vara en deprimerande historia. Rena skräckfilmen och det var dessutom förbjudet att fotografera. Alla dessa hängande skelett i halvmörker är bara för mycket. Jag cyklar tillbaka till centrum, i de gamla stadsdelarna, de med eggande namn: Garraffello torg, Revolutionstorget, Vucciriamarknaden… härliga platser, helt överlämnade åt sig själva, där ingen politiker har satt sin fot sen andra världskrigets slut.

I närheten av piazza RivoluzioneEn dag bestämmer jag mig för att cykla till Mondello, Palermobornas egen strand.

Trettio minuter från Palermo, når jag en vit strand och ett hav som är så blått och genomskinligt att du inte skulle tro att det var sant. En jugendbyggnad tornar upp sig över havet: det är Charleston. Enligt Lonely Planet guide besöks Charleston av Palermos jetsetvärld. Här kan du koppla av i en solstol med en drink i handen. Jag bestämmer mig genast för att söka jobb här, varför inte? Charleston kan behöva en manager som ”känner till flera språk”.

– Jag föreslår att du stannar i Skandinavien, säger platschefen med ett sorgset leende.

– Här får ingen anständigt betalt och ingen har regelbundet kontrakt.

Tillbaka på cykeln, anländer jag till stranden och hoppar i Det stora blå.

Havet är ett underverk och den gröna cykeln som nu ligger på den gyllene sanden, gnistrar i solen.

 

Nadia Scapoli, text och bilder



Ur arkivet

view_module reorder
Filip Jers, foto Lars Löfvendahl

En virtuos på harmonika

Det har regnat priser över Filip Jers, nu senast Jazzkatten, där han fick pris som årets musiker och för inte så länge sedan pris för Årets album i folkmusik vid ...

Av: Bo Bjelvehammar | Musikens porträtt | 30 oktober, 2016

Refleksjoner om identiteten til eksisterende entiteter

Eksisterende entiteter har en spatio-temporal akse som forutsetning og betingelse for deres tilstedværen i verden, samtidig som hver eneste eksisterende entitet har å bli lokalisert langsetter en slik spatio-temporal akse ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 25 april, 2010

Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | Utopiska geografier | 14 september, 2015

Drängsmarks såg – en bit levande kultur

Gamla industribyggnader och maskiner rymmer en kunskap om verkligheten. Ja, de kan till och med vara vackra för den som har blicken. Arbete, och minnen efter arbete, det är en ...

Av: Signe Rudberg | Essäer | 30 april, 2008

Litteraturens resa in i det underbara. Intervju med Dante Maffìa

Dante Maffìa är en italiensk författare från Kalabrien i Syditalien. Han har skrivit många böcker: romaner, diktsamlingar, essäer. Böckerna publiceras på italienska men i bland även på kalabresiska, ett vackert ...

Av: Iacopo Vannicelli | Litteraturens porträtt | 06 december, 2013

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

I greve Draculas fotspår. Del 2

Andra delen av Tarja Salmi-Jacobsons reportage om greven Dracula.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 13 januari, 2016

Det Finlandssvenska dilemmat

I relationen mellan Finland och Sverige har en uttunning skett till följd av skeenden som idag är både okända och förnekade av båda parter. I medvetande dröjer en känsla av ...

Av: Oliver Parland | Kulturreportage | 24 september, 2013

Ringen i örat

Hundings “hydda” med Hunding själv på plats. Foto: Bayreuther Festspiel Ringen i örat - med Wagner i Bayreuth. Kapten Wagner – jo, han heter faktiskt så – slussar mig ner genom molnbankarna till ...

Av: Ulf Stenberg | Kulturreportage | 11 september, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.