Dödsengeln Jeffrey Weise

  ”Trots allt är jag inte vem som helst,jag vill visa er det,jag hämnas på min familj och skolan som såg att jag mådde dåligt,men inte hjälpte mig ...och världen gör ...

Av: Nina Michael | 05 september, 2013
Essäer

Romantikens fragment – Tyskland och Novalis

Straffet motsvarar skulden; att berövas all lust att leva,     att bibringas den högsta             graden av livsleda.  (Kierkegaard) Under 1700-talet kröntes den andliga utvecklingen i västra Europa med Immanuel Kant och hans filosofiska kritik, vars ...

Av: Göran af Gröning | 23 juli, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Pop-expressionist på besök

Liz Markus – What we are we’re going to wail with on this whole trip. Galleri Loyal, Stockholm,t o m den 29 september 2007. Pop-expressionist på besök. - Jag hoppas ...

Av: Carl Abrahamsson | 11 september, 2007
Övriga porträtt

Sickan Carlsson i Filmstaden

Sickan Carlsson och kvinnorollens klassresa i svensk film

Sickan Carlsson personifierar andemeningen av ordet “folkkär”. Hennes filmkarriär stäckte sig över 69 år. När hon gick bort 96 år gammal var hon fortfarande en högt aktad kulturpersonlighet. Sickan Carlssons ...

Av: Belinda Graham | 18 oktober, 2016
Filmens porträtt

Sånger från en annan värld



 Den sjätte Dalai LamaÅr 2000 publicerades "Den sjätte Dalai Lamas kärlekssånger" (ellerströms) översatta från tibetanska av Rolf Jonsson. En viktig utgåva i det brus av mindre viktiga texter som ständigt publiceras. Sångerna är inte bara älskade i Tibet, de speglar också en märklig gestalt i världshistorien, en människa vars öde är unikt. Och de kommer från en annan kultur och en annan tid än vår egen.

Den femte Dalai Lamas bortgång hemlighölls i femton år och efter så lång tid fann man en ung man som borde vara hans reinkarnation. Det innebar att den sjätte Dalai Lama (1683-1706) inte som brukligt uppfostrades av lamor i Potala-palatset i Lhasa. Han växte upp i sin hembygd i den nuvarande indiska delstaten Arunchal Pradesh med helt andra värderingar än vad som var brukligt för en Dalai Lama.
Redan som barn lät jag lidelserna styra,
ungdomen ägnade jag åt att dricka öl.

Han ville inte vara munk. Han föredrog kvinnorna på ölschappen i Lhasa. vilket framgår i en av de år 2000 publicerade sångerna:

När han tronar i Potala-palatset
är han den vise Dalai Lama.
Men nere i Lhasa och Zhol
är han en horbock, full av mannakraft.

2009 återkom Rolf Jonsson med en ny volym innehållande ytterligare 64 sånger, som tillskrivs den sjätte Dalai Lama: "Snölejoninnans mjölk" (Rosengårdens förlag & studier AB). Dessa 64 om aforismer påminnande sånger är hämtade från ett manuskript som bara finns i ett exemplar i Peking och som bär titeln "Visdombäraren Tsamgyang Gyatsos sånger" och innehåller 459 sånger i samma stil som "Den sjätte Dalai Lamas kärlekssånger".

Det är ifrågasatt om de 66 sångerna i "Den sjätte Dalai Lamas kärlekssånger" verkligen författats av den unge laman, som enligt den officiella traditionen bara blev 23 år. Samma tveksamhet gäller i ännu högre grad Peking-texterna. Men det spelar inte så stor roll. Sångerna är märkliga, sköna och i högsta grad fysiska.

Traditioner, som inte kan beläggas med fakta, men som antyds av indicier, hävdar att den sjätte Dalai Lama i hemlighet var en yogisk tantriker, utövare av en sorts buddhismens motsvarighet till svart magi. I detta ingår samlag som en del av metodiken. Den mest kände utövaren av tantriska samlag som metod för att sprida läran var "den guddomlige galningen" Drukpa Kunley (1455-1529), som levde 150 år före den sjätte Dalai Lama.

En sång av den sjätte Dalai Lama, som i varje fall i sin svenska version kan tolkas i tantrisk riktning men också faktiskt kan tolkas precis tvärtom, har följande lydelse:

Mjuk som persikan från gröna lunden är din hud,
stor är min längtan efter dig som jag älskar.
Jag ber dig, hindra inte den unge mannen
i hans utövning av gudomliga läran.

Omslaget till Den sjätte Dalai lamas kärlekssånger Det hävdas dels att den sjätte Dalai Lama mördades och dels att han avled drabbad av en sjukdom. I en sen text påstås att han levde länge i lönndom. Över huvud taget är den sjätte Dalai Lamas liv höljt i sägner. De "nya" sångerna som nu finns tillgängliga på svenska förmedlar samma enkla sanningar som tidigare. De rör sig mellan den kroppsliga kärlekens möten och den buddhistiska uppfattningen om karma och återfödelse, yoga och nirvana. Och många av de korta dikterna är rakt på sak.

Huset har tunna väggar,
grannarna måste ju göra narr av oss-
Flicka, du är indiskret;
jag ber dig - stöna inte så!

Många av dessa dikter präglas av en sval skönhet, som inte sällan visar diktarens uppfattning att kärleksakten är att föredra framför den högsta reinkarnation:

Den unga vackra flickan
är alla denna världens njutningar på en gång!
Även om jag efter döden finge en gudakropp
kan större glädje än så här inte finnas.

Då och då talar dikterna om bar do, "Den tibetanska dödsbokens" mellansfär, som tycks ligga utanför tid och rum, en plats som en människas medvetande färdas igenom efter döden i sökandet efter en ny återfödelse.

Döden berövar mig inte bara livet,
min älskade måste jag också skiljas ifrån.
Men hon ska vara min tröst och mitt mod
på den smala vägen ovan avgrunden i bar do.

 Omslaget till Snölejoninnans mjölk med bild av den sjätte Dalai Lamas staty i Potala-palatset. Eller som i en annan sång:

Kroppen är lika obeständig som en blomma,
den läggs ut åt rovfåglarna;
medvetandet sveps iväg
som när vinden griper en fågelfjäder -
för att färdas på stigar längs bar dos bråddjup.

Den unge lamans sätt att leva, bland lockande kvinnor och med pilbågsskytte som tidsfördriv, hindrade inte att han upplevdes som den reinkarnerade Avalokitésvara av sina samtida, som tycks ha haft överseende med hans sätt att leva. Någon, jag vill minnas att det var Tomas Löfström i Sökaren, har kallat honom hippielaman.
Den finns i dessa sånger en säregen blanding av längtan och vemod och insikt om alltings förgänglighet, som i dessa rader:
Jag såg en blomma,
svart, nervissnad.
En gång måste också denna gamla kvinna
ha varit en ung flicka.

Den här andra samlingen innehåller en utmärkt introduktion av Rolf Jonsson. Sångerna är försedda med klargörande kommentarer och litteraturförteckningen gör det möjligt för var och en som vill tränga djupare in i detta fenomen.
Det ska sägas att insatser av den här arten - då människor med specialkunskaper, som Rolf Jonsson, använder sig av dem för att berika oss som saknar dessa kunskaper - är prisvärda och bör uppmuntras på alla sätt. Det vore helt fantastiskt om alla de 459 sångerna kunde göras tillgängliga på svenska. Men redan nu finns troligen mer på svenska av och om den sjätte Dalai Lama än på många andra språk.

Bertil Falk

 


Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

The Lost Generation. En förlorad generation som återfanns i Paris

När Sylvia Beach, en litteraturintresserad prästdotter från New Jersey, slog upp dörrarna till Shakespeare and Company år 1919 anade hon inte att den anspråkslösa lilla boklådan ganska snart skulle bli ...

Av: Elisabeth Brännström | Essäer om litteratur & böcker | 24 mars, 2013

Prins Eugen – Ett levande konstnärskap

Det allmänna fenomenet svenskt monumentalmåleri blir partikulärt genom en orientering av prins Eugens konstnärliga praktik. Likt många andra svenska konstnärer kring förra sekelskiftet var prins Eugen en konstnär som ägnade ...

Av: Allan Persson | Konstens porträtt | 22 januari, 2013

Claus Beck-Nielsen - En identitet

Den nionde oktober år 2010 begravde den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck-Nielsen sig själv. Närmare bestämt var det hans identitet som begravdes och det skedde under värdiga former och ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om samhället | 29 oktober, 2010

En katarisk vind över världen

För 800 år sedan, närmare bestämt den 22 juli 1209, inleddes det påvliga och kungliga korståget mot katarerna. Maria Magdalena-kyrkan i Béziers i Sydfrankrike brändes ned. Enligt legenden lär en ...

Av: Percival | Essäer om religionen | 20 juli, 2009

Jag vill göra mitt hjärta till en revolt ibland de puderrosa idealen

Nu är det över. Nu måste det få vara slut. Bara tanken av vår humanitära likgiltighet idag är bröstkorgsbristande smärtsam. Tanken av att jag lever i en generation där var ...

Av: Julia Thoresson Berkquist | Gästkrönikör | 24 april, 2012

En arbetslägenhet i Stockholm

En arbetslägenhet i Stockholm Varför ser man aldrig dig i en mjukt stoppad möbel i tv? Är du bitter? - Jag har undrat med vilken saklig motivering Dagens Nyheter, Expressen, Kulturradion och så ...

Av: Peter Lucas Erixon | Utopiska geografier | 25 september, 2007

Psykotexten. Del 2. Drömmen om ett ting

"Krigskonst är att förgås med blommorna, litteratur är att odla odödliga blommor. Och odödliga blommor är konstgjorda blommor" Yukio Mishima Sidorna som följer upphittades vid ett rivningsarbete i ett för länge ...

Av: Johann von Fritz | Essäer | 15 augusti, 2013

Vuoksa-sjön nära Kexholm  Foto; ccbysa30

Karelska korsvägar

När Finland blev självständigt drogs riksgränsen vid Systerbäck. Karelska näset förblev finskt. Åren innan revolutionen i Ryssland hade Näset varit en plats där Ryssland, Finland och Sverige hade kommit varandra ...

Av: Rolf Karlman | Kulturreportage | 18 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts