Magnus Göransson Foto Peter Hallin

Idioten och spindeln

Magnus Göransson är tillbaka med sin Idiot.

Av: Magnus Göransson | 13 Maj, 2017
Gästkrönikör

Foto Ivo Holmqvist

Stigmatisering är ett historiskt begrepp när det gäller samhällets syn på psykisk…

Begreppet stigmatsering används ofta i samhällsdebatten. Ordet stigmatisering kan härledas från grekiskans stigma som betyder (bränn) märke, fläck. Ordet kan härledas till en medeltida (ligatur) av bokstäverna sigma och tau.

Av: Gunilla Dored | 22 juni, 2017
Essäer om samhället

Meditation om det mänskliga psyket

En betraktelse kring meditation som kulturellt innehåll. Detta hände 1969 i en förort till Stockholm.

Av: Annakarin Svedberg | 18 juli, 2017
Kulturreportage

Att vara med eller att inte vara med

En av de viktigaste skillnaderna mellan människa och djur är att människan har (ett mycket utvecklat) språk. Det som sociologerna kallar kommunikation mellan människor – uttrycket är mer att tas ...

Av: Carsten Palmer Schale | 03 januari, 2017
Agora - filosofiska essäer

Victimae Paschali laudes

Ett tecken som väcker strid – Långfredagstankar



I den judiska Talmud-litteraturen kallas han Ieshoua ben-Miriam, ”Jesus, Marias son”. Liksom Sokrates, Gotama Buddha och, för den delen, även Mohammed, efterlämnade han inte en enda skriven rad. Andra tecknade ner allt det som bevarats muntligt av vad han sagt, velat, tänkt och gjort. I de fyra evangelierna – av en bibelexeget träffande beskrivna som ”Jesus sedd genom fyra temperament” – förmedlas i koncentrat och sammanfattning det som var hans testamente: hans vittnesbörd om en högre verklighet och en sann livsväg för människan. 

Jesus Kristus, den Smorde.


Kristus-mosaik, Hagia Sofia, Istanbul. Foto:Thomas Notini

Kristus-mosaik, Hagia Sofia, Istanbul. Foto:Thomas Notini

En dag som denna kan det finnas anledning att inte bara gå förbi alla bilder utan också att, åtminstone för ett ögonblick, ställa den tvåtusenåriga historien åt sidan.
Kristen sarkofag i Rom c:a 359. Jesus flankerad av Petrus och Paulus i översta mittfältet

Kristen sarkofag i Rom c:a 359. Jesus flankerad av Petrus och Paulus i översta mittfältet

Annons:

Ivern att göra sig en föreställning om hur han sett ut satte tidigt människors fantasi i rörelse, och flera av de äldsta bevarade avbildningarna kan förvåna oss som vant oss vid Thorvaldsens resliga och ömt välsignande Jesus-gestalt och de bysantinska ikonernas framställning av Kristus Allhärskaren: fullvuxen, skäggprydd och med en inträngande blick som möter betraktaren oavsett var i rummet han eller hon befinner sig. Kanske chockas vi när vi t.ex. i baptisteriet i Ravenna får se de tidiga, kätteridömda arianska kristnas avbildning – från 400-talet – av hur Jesus döps i Jordan. Där möter vi en ung skägglös gosse, helt utan skylande klädsel och nedstigen i Jordans genomskinliga vatten, i färd med att döpas av en påtagligt äldre Johannes Förelöparen. En Jesus som snarare leder tankarna till Profeten Jesajas ord:

"Då skall vargen bo med lammet,
pantern ligga vid killingens sida.
Kalv och lejon går i bet
och en liten pojke vallar dem"

än till den Jesus som välte ikull månglarnas bord i templet.

Bilderna har kommit och gått, och i vår egen tid, som i allt högre grad vänder det gudomliga ryggen, är det ovisst om bilderna för oss närmare honom själv, Jesus, nasarén. Lukasevangliet berättar om den gamle Symeons möte med den späde Jesus i templet efter hans omskärelse. "Ett tecken som väcker strid" - så beskriver Symeon i sin profetiska syn den uppgift som väntar Jesus, den roll han kommer att ikläda sig.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ett tecken som väcker strid. Profetian som gått i uppfyllelse nog och över nog; både mitt bland dem som räknat sig som hans efterföljare och bland dem som, aktivt eller passivt, tagit avstånd från honom.

En dag som denna kan det finnas anledning att inte bara gå förbi alla bilder utan också att, åtminstone för ett ögonblick, ställa den tvåtusenåriga historien åt sidan.

Kierkegaard, den enslige tänkaren som definierade tron som ett språng ut på 70.000 famnars djup, ställer retoriskt frågan: Vad är en professor i Nya Testamentet? Och han svarar: Han är professor i att en annan blev korsfäst.

Vi lever förvisso i en tid som vänder det gudomliga ryggen, men det är inte en tid som saknar religion. Religionen ifråga heter framgång, lycka, självförverkligande, hälsa, välbefinnande, och återigen: framgång, lycka etc.

Korset provocerar, därför att det för många ser ut som symbolen för ett totalt nederlag. Korsets och korsfästelsens tecken är svårt att ta till sig för framgångs- och lyckoreligionen, men det har också missbrukats som kännemärke för en tro som varit föga mer än ett redskap i skrupelfria makthavares händer.

Korsets paradox kan sökas i den hemlighet som finns inbäddad i lidandet självt: att där finns en nyckel till klarhet, insikt, helande och försoning.

Inte ett lättvindigt segertecken, men däremot tecknet på ett hopp som kommer att bestå så länge det finns liv.

Thomas Notini

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Fyra dikter: Bön och flerfaldigande, Robert Halvarsson

Gå, gå gå   Ord likt små små ljus som tänds och släcks och släcks och tänds Och om och om igen Förvirringen är lagen En grånad tjänsteman Säger gå, gå, gå ...

Av: Robert Halvarsson | Utopiska geografier | 27 oktober, 2014

Screenshot från Pyongyang Racer (2012)

Nordkorea och dataspel

Grannlandet Sydkorea erbjuder sina medborgare en av världens snabbaste internetuppkopplingar och drygt 90 % har tillgång till internet. Den snabba infrastrukturen har gjort att Sydkorea tillhör de främsta i världen ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 januari, 2016

Klaus Rifbjerg. Bild: Froztbyte/Wikipedia

Där brast ett ädelt hjärta

Ivo Holmqvist porträtterar den mångsidige, produktive och danske författaren Klaus Rifbjerg, som gick bort i år.

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 08 april, 2015

Marilyn och satan inom oss

Marilyn och satan inom oss Som ung bjöd hon ner Djävulen i sängen, efter tre äktenskap bjöd hon ner en president. Sedan mördades hon. Stefan Whilde skriver om en av 1900-talets ...

Av: Stefan Whilde | Essäer om film | 07 december, 2006

Inga kontanter och en utebliven rabatt

Min vän hade ånyo varit i Göteborg, men nu hade ingen försökt att sälja kläder till honom från ett bilbaksäte, däremot böcker på det överstora mässgolvet. Därför återvände han egentligen ...

Av: Anders Björnsson | Gästkrönikör | 29 september, 2014

J.D. Salinger - Gåtan som inte var någon gåta

Sveriges Television visade nyligen dokumentären Gåtan Salinger. Den var visst intressant men samtidigt framgick det ganska tydligt att den mystik som omgett J.D. Salinger (1919-2010) inte alls var särdeles mystisk ...

Av: Bertil Falk | Övriga porträtt | 30 juli, 2014

Till landet Barda

Barda: ett land bortom en portal. Så beskrev Erik Persson, en av de skådespelare som varit med i teatergruppen sedan starten, det land som han också ville skulle bli teatergruppens ...

Av: Anna Nyman | Reportage om scenkonst | 02 augusti, 2011

Postmodernismens liv efter detta

För två år sedan publicerades samlingsvolymen Svar på frågan: Vad var det postmoderna?. Skriften kan tolkas som en till akademisk ”nyansering” förklädd äreräddning av ”det postmoderna”. (I skamvrån, som ”onyanserad” ...

Av: David Brolin och Göran Fredriksson | Essäer | 11 Maj, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.