Benjamin 40

                 

Av: Håkan Eklund | 19 maj, 2012
Kulturen strippar

Med pagoder avses både tempel och stupor

Den burmanska Pagankulturen och kungariket .

Sydostasiens fastland var uppdelat i stamområden och mindre furstendömen som ständigt förde fälttåg mot de kringliggande grannområdena. Redan under 800-talet invandrade burmaner norrifrån och gjorde Pagan till en huvudstad, som ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson. Text och bild | 18 april, 2015
Essäer om religionen

Hon vill aldrig gå i pension

Hon vill aldrig gå i pension Från ett krigshärjat Afghanistan till människoöden i Vitryssland.  Hennes engagemang i sociala frågor har fört henne till de mest avlägsna platser och det är ...

Av: Johanna Wilkens | 02 september, 2006
Övriga porträtt

Den nya musikens åldrande, isolering och estetiska kortslutning

I år är det fyrtio år sedan den tyske filosofen, sociologen och musikestetikern Theodor W. Adorno dog. Det är i det närmaste oundvikligt att kringgå denne mångsidige tänkare när man ...

Av: Stefan Thorsson | 13 juli, 2009
Essäer om musik

The American colony in Jerusalem



Jerusalem I Jerusalem väntar judarna på Messias ankomst, kristna fundamentalister på Kristi återkomst och muslimer på domedagen. Detta är den allra heligaste av städer för två monoteistiska religioner och den tredje heligaste för en. Drömmen om Jerusalem föddes för tusentals år sedan.

Den 23 juli 1896 utvandrar 38 personer från Nås i Dalarna. Övertalade av väckelsepredikanten Olof Henrik Larsson beger de sig till det förlovade landet med hopp om frälsning. På den svenska landsbygden växer sig de evangeliska sekterna starka. Pilgrimsfärden kan ledas tillbaka till ett sekel av Lutheranism och handling väckelse samt till en rad tragiska händelser som utspelades i Amerika 25 år tidigare.

Vår historia börjar i en förort till Chicago; Lake View. Här lever advokat Horatio Spafford med sin norska fru Anna och deras fyra döttrar då en stor del av staden ödeläggs i den stora Chicagobranden, 1871.

Eldsvådan för med sig fattigdom och hemlöshet; familjen hänger sig åt hjälparbete och då de två år senare bestämmer sig för att en semester i Europa är vad de behöver för att återhämta sig, hålls Horatio i sistaminuten kvar i affärer. Anna reser ensam med barnen på lyxångaren S.S. Ville du Havre mot Paris.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Natten till den 22 november rammas de av ett fartyg halvvägs över Atlanten. Livbåtarna som just målades om har klistrat fast vid däck och 226 passagerare omkommer med det sjunkande skeppet. Nio dagar senare mottager Horatio ett telegram från Cardiff, Wales: "Saved alone. What shall I do".

altHan hämtar hem sin fru och paret försöker rekonstruera sitt liv tillsammans. En son och en dotter föds men sonen dör i feber vid 4 års ålder. Kyrkan anser att Spaffords olyckor är ett Guds syndastraff och stöter ut dem från den kyrka de hjälpt till att bygga.

Horatio har under en resa i Skottland kommit i kontakt med en religiös sekt av pyramidologer som fastställt Kristi återkomst till år 1881.

Det är året de anländer till Jerusalem; 16 personer som till en början helt enkelt kallas The Americans slår sig ned i Gamla Staden och lever tillsammans i en spartansk gemenskap där allt delas. Spaffords och deras vänner är inte missionärer men utför filantropiskt arbete i tron att detta påskyndar Kristi återkomst. Om de enligt andra amerikaner utgör en något suspekt rörelse, lever de i harmoni med lokalbefolkningens judar, araber och kristna. Gruppen växer snabbt. Efter Horatios död i Malaria 1888, gör Anna ett kort besök i Chicago. Hon lär känna den svenske ledaren för evangeliska kyrkan; The Scandinavian Community i Chicago sluter sig till The Americans i Jerusalem.

altLedaren är ingen annan än Olof Henrik Larsson, en före detta sjöman sedan en längre tid utvandrad till Amerika ; samme man som övertalar Nås borna att sälla sig till den växande kolonin i Jerusalem. Nås är hans hustrus hembygd, den evangelistiske predikanten vill absolut föra med sig även denna hjord av religiösa till det Heliga landet.

Bönderna säljer sina ägodelar och följer drömmen om frälsning. Då de sluter sig till Anna Spaffords något tyranniska välde, består kolonin av 150 personer.

Vid det här laget behövs mer plats. Rabbah Daoud Amin Effendi El Hussein har byggt en stor villa utanför stadens portar, för sig och sitt harem. Trots fyra fruar, dör han dock utan arvingar och huset kan så småningom köpas upp av vad som nu blir the American Colony.

altFör svenskarna från Nås är ankomsten till det Heliga landet en besvikelse. De lämnar sin hembygd för att uppleva Kristi återkomst, men istället för drömmen om frälsning möter de en mycket jordnära vardag i ett klimat de i många fall inte lyckas anpassa sig till. De tvingas ge bort sina ägodelar och leva i celibat. Barn och föräldrar skiljs åt, läkemedel förbjuds och mat ska produceras till hela kolonin där svenskarna nu utgör två tredjedelar.

The American Colony fungerar som en slags brådmogen kibbutz. Nås borna är främst bönder och hantverkare, i deras produktion finns det kolonin behöver; skomakare, hovslagare, skräddare, spinnerskor och ett väveri. Likaså har kolonin ett eget mejeri, ett slakteri och ett bageri som levererar bröd till omgivningen samt en skola öppen även för judiska och arabiska grannbarn.

altKolonin består till största del av amerikaner och svenskar, men här finns även andra emigranter. Elijah Meyers ; en indisk konverterad jude från Bombay med kunskaper i fotografi startar en studio och tar Lewis Larsson från Nås som lärling. Vad som börjar med vardags dokumentation och enkla reportage utvecklas snabbt till American Colonys främsta inkomstkälla, en fotografisk studio vida berömd utanför landets gränser. Kolonins tio fotografer är pionjärer, de första som skapar och organiserar en omfattande fotografisk dokumentation av det Heliga landet.

De fotograferar bland annat den judiska koloniseringen av Palestina, den tyske kejsaren Wilhlem II ankomst i Jerusalem och en gräshoppsinvasion som ounvikligen för tankarna till en Biblisk berättelse. Då stadens invånare lider av hungersnöd under första världskriget, upprättas ett dagligt soppkök för 2000 personer. Spaffords barnhem och sjukhus för fattiga existerar än idag i kolonins första bostäder. Under sin relativt korta existens sätter kolonin sina spår i den heliga staden och dessa syns än idag.

Strax norr om Damaskus porten och Gamla Stadens murar ligger östra Jerusalems finaste hotel; The American Colony Hotel.

altDen religiösa kolonin upphör på 40-talet. Efter år av partiell hostel verksamhet för engelska och amerikanska vintergäster som söker efter mindre primitiva övernattningsalternativ än vad denna del av staden kan erbjuda, blir byggnaden slutligen ett hotell på 50-talet.

Idag ägs hotellet av ättlingar till de ursprungliga kolonialisterna men det sköts av ett schweiziskt företag vars mål är att upprätthålla dess status av neutral oas i Jerusalem. Selma Lagerlöfs nobelprisvinnande roman Jerusalem har förevigat Nåsbornas utvandring på sexton språk. På väggarna hänger fotografier av kolonins medlemmar, gulnade tidningsurklipp berättar familjen Spaffords tragiska olycka. Böcker och verktyg i glasmontrar.

Möblerna är orientaliska, inredningen gedigen, trädgården idyllisk. The American Colony Hotel förblir vad det alltid har varit; en oas i Jerusalem, öppen för alla oavsett religiös affliktion eller politisk övertygelse. En neutral mötespunkt för internationella och lokala gäster i en konfliktdrabbad stad.

altAv konflikter har byggnaden fått sin skärda del. Under den brittiska mandatperioden är American Colony Hotel en populär mötesplats för general Allenby och utländska korrespondenter. Då vapenstilleståndet signeras 1949, delas staden i två. Byggnaden befinner sig på Jordaniens sida; den arabiska delen tar ett steg tillbaka i utvecklingen och blir åter en gammaldags orientalisk stad medan den judiska västra delen moderniseras och utvecklas kommersiellt. Under sexdagarskriget 1967 hamnar byggnaden mitt i skottlossningen. 1993 diskuteras Osloprocessen här. Listan på viktiga möten och betydande gäster som ägt rum på hotellet kan göras lång och det är lätt att se varför.

American Colony Hotel i Jerusalem; på gränsen mellan öst och väst, fortsätter försvara sitt rykte.

altalt
 
 
 
 
 
 
 
Text: Rafael Levi
Foto: Loulou d'Aki

Ur arkivet

view_module reorder
Slukarålderns favoriter Viveca och Camilla Sten, Katarina Genar, Sara Kadefors. Foto Belinda Graham.

Viveca & Camilla Sten, Katarina Genar och Sara Kadefors

Sommarlovet är som gjort för att sluka böcker. Här kommer några tips med något av det allra bästa som kommit ut under det senaste året för den ålder som brukar ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 26 juni, 2017

Samuel Taylor Coleridge. Midnattsfrost

Midnattsfrost När natten fallit, i en vindlös tystnad nu frosten hemligt genomför sitt uppdrag. Hör uggleungens gälla skrin i dunklet! De andra som bor i mitt hus har gått till vila och överlämnat mig åt ...

Av: Samuel Taylor Coleridge | Kulturreportage | 11 december, 2013

Abdel-Qader Yassine Reflektioner om ensamhet

Abdel-Qader Yassine Abdel-Qader Yassine är en palestinsk forskare och författare bosatt i Borås. "Den största ensamheten - att inte finnas i någons tankar." Bertrand Russel (1872-1970)   Reflektioner om ensamhet Vredgade vågor av vanmakt sköljer över mig ...

Av: Abdel-Qader Yassine | Utopiska geografier | 02 juli, 2013

Tillvarovävens formvärld och vävfront Torsten Hägerstrands andliga testamente

Som första universitetsämne läste jag 1944-45 geografi i Lund och minns väl de sympatiska lärarna Karl Erik Bergsten, Sven Björnsson och Torsten Hägerstrand. Liksom Helge Nelson, som tillika var min ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 14 oktober, 2010

Folkhögskola och sprängkraften

Folkhögskolan och sprängkraften Det stora alvaret. Så kallas den trädlösa kalkstensplatå som utgör ungefär en fjärdedel av Ölands totala yta. Två kilometer därifrån ligger Ölands folkhögskola, en av Sveriges mötesplatser ...

Av: Elin Bengtsson | Allmänna reportage | 26 januari, 2007

6 juni - Du gamla, du fria

Du gamla, du fria   6 juni Andra muggen morgonkaffe ångar lockande. Starkt och hett med en ynka mjölkskvätt för att runda av smaken. Dagens nyheter har jag redan läst. Adrenalinet står ...

Av: Crister Enander | Essäer om samhället | 07 juni, 2007

FLODEN FINNS DÄR, SOM ALLTID

Utanför Guido Pedronis hus finns ingenting, bara tystnad, men det går i minnen att höra hans steg, taktfasta och korta på den slitna vägen ner mot Joe Collinas hus. Han ...

Av: Bo Bjelvehammar | Utopiska geografier | 26 oktober, 2014

”Konst är ingen diet” Stina Otterberg problematiserar läsningens nyttoaspekt

”Jag lyssnar inte på Mozart för att blir smartare. Jag lyssnar på Mozart för att möta en mästare”. Så säger Stina Otterberg, kritiker, författare och lektor i litteraturvetenskap, mot slutet i ...

Av: Hedvig Ljungar | Litteraturens porträtt | 08 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.