100-eurosedel med konst av den grekiska konstnären Stefanos

Stämpla dina sedlar – aktivism och pengar

Konstnärer har länge arbetat med monetära systemet som koncept och uttrycksmedel, men att handgripligen ge sig in i det är inte riktigt lika vanligt. Konst som civil olydnad? Tänkvärt blir ...

Av: Mathias Jansson | 18 mars, 2015
Essäer om konst

Är du mogen nog?

Jag velar, det är sant, inför att argumentera den svenska yttrandefriheten i relation till den så kärt omtalade konstnärliga friheten men det är knappast ovanligt att dessa två stångas med ...

Av: Linda Bönström | 21 mars, 2010
Essäer om konst

Om kreativitetens binära och annorlunda maskinerier

Musikindustrin kan i många avseenden liknas vid ett kreativitetens binära maskineri i det att den producerar en uppsättning antingen-eller positioner som i sin tur blir till de ingångsvärden som definierar ...

Av: Daniel Ericsson | 02 januari, 2010
Essäer om musik

Vincent Lambert

Har svenska jurister nagot att lära av den franska tillämpningen av eutanasilagen?

Många fransmän håller andan när de hör Vincent Lambert omnämnas.. För åtta år sedan hamnade han i koma efter en trafikolycka. För tre år sedan inleddes kampen om hans fortsatta ...

Av: Eva-Karin Josefson | 17 december, 2015
Gästkrönikör

Angående Ljus



1 2
3 4
5 6
7 8
9 10

Mitt första minne var av ljus silat genom en persienn. Ljus som åstadkom ett knasigt mönster mot en blekgrå tapet. Sedan har det bara fortsatt.

Det har alltid handlat om erövring. När jag började fotografera upplevde jag, eftersom jag är arrogant, att jag bild för bild tog världen i besittning. Snart insåg jag att det inte var världen i sig utan ett visst ljus som studsat mot världen vid ett visst tillfälle som jag lagt under mig. Och det var bra nog.

På fullt allvar tror jag att ingen nu levande människa vet så mycket om ljus som jag själv. Solljus via glas mot mörkt trä, gult lyktljus som passerar och studsar mot fuktig asfalt, skymningsljus som ger blont hår en ton av cyan och så vidare, i all jävla oändlighet. I små lådor har jag mängder av fotografier, obegripliga för alla andra, som enbart visar ett visst ljus; hur det lyser, faller, reflekteras, fångas upp, studsar o.s.v. Under en period, när jag var mycket själv med mina barn, passerade jag en gräns. Till exempel bar jag med mig en liten plastburk fylld av små glitterstjärnor vilka jag strödde ut i olika typer av ljus. Dessa experiment försökte jag göra statistik av! Och utan tvekan har mina barn fått några slags men av den återkommande uppmaningen "gå och ställ dig där så jag får se hur ljuset faller mot din hud!"

Ingenting kan slå det mänskliga ögat i fråga om seende. Men kameran har ett instrumentellt, mekaniskt, spännande sätt att se. Ljus slungas ut från ljuskällor, mycket mer än vi tror. Snö eller moln gör stor skillnad jämfört med helt svart ljusätande natt. Dessa bilder på Örnsköldsvik är tagna med stativ, liten bländaröppning och långa exponeringstider. Jag har en märklig upplevelse av att fånga mer verklighet vid långa exponeringar. Men det är förstås en illusion.

Jenny Nilsson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Det är jul igen - fakta och fiktion

Mitt intresse för att sätta mig in i våra jultraditioners ursprung började med att jag i en av den världsberömda finska shamanforskaren Juha Pentikäinens böcker stötte på en bild av ...

Av: Nina Michael | Kulturreportage | 25 december, 2015

Arkiv över idag

Efter tio minuter bärs en kvinna ut med bår. Jag vänder mig om och ser att ingen annan gör det. På den enorma duken strömmar tomma landskap, varpå blickar är ...

Av: Frida Sandström | Essäer om musik | 07 februari, 2014

Erotik - en väg till Gud

"Till Dig, / därför att jag älskar Dig. / Ibland är Du en främling för mig / eftersom Du är så annorlunda... "Idag var jag mycket lycklig och helt uppfylld ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om religionen | 27 december, 2007

Arun Gandhi och hans barn - att lyfta blicken mot det möjliga livet

Sundsgården ligger vackert vid sundet. När jag lyfter blicken ser jag obehindrat Danmark närma sig. Jag undrar varför inte bron finns här, som förbinder en del av vår nordiska samhörighet. Nu ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 22 oktober, 2013

Ålderdom

Tre småkakor låg på assietten. Kaffet hängde i luften, timmen var slagen till mitt på dagen, det var halvtid. Hennes hand var knölig, hon satt och tittade ut genom fönstret ...

Av: Jenny Berggren | Gästkrönikör | 30 juli, 2013

War is over

John Lennon och Yoko Ono Lennon lanserade på sin tid kampanjen “War is over : If you want it”. Och så är det. Mänsklighetens framtid är avhängig av den enskilda människans ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 16 november, 2017

Om det moderne. Del I

Innledning Artikkelen min bygger på følgende tese: at for de aller fleste begrepsord gjelder det at det ikke er helt opplagt/innlysende hva for betydning og mening de aktuelle begrepsordene har, eller ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 november, 2011

"Jag är långt radikalare än någon kan ana."

Den 3 oktober 1974: Svenska Akademiens ständige sekreterare, Karl-Ragnar Gierow, kliver ut genom Börssalens dörr och betraktar mediauppbådet framför sig. Han meddelar, men i påfallande behärskade, nästan kärva ordalag, att ...

Av: Björn Gustavsson | Essäer om litteratur & böcker | 29 oktober, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.