Den brinnande boken

”Det var Chi Hoang Ti,kung av Tsin,som lät bygga den kinesiska murenoch bränna alla böcker i Kina.” I ”Muren och böckerna” sjunger Evert Taube om den kinesiska kejsaren Chi Hoang Ti ...

Av: Mathias Jansson | 12 december, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Det var Martin Luther som räddade den katolska kyrkan. Intervju med Sebastiano Vassalli

En av de mest intressanta romanförfattarna och historikerna i Italien är Sebastiano Vassalli. Han har givit ut ett femtiotal böcker sedan början av 1960-talet men ingen av dem har översatts till ...

Av: Guido Zeccola | 19 november, 2014
Litteraturens porträtt

Indira med järn-näven eller med alltför mjuka händer?

Vid valet i Indien 2014 förlorade kongresspartiet stort, efter att, med famlijen Gandhi-Nehru i spetsen, ha dominerat indisk politik alltsedan frigörelsen från britterna1947. I bokhyllan hemma ligger 23 brev från Indira ...

Av: Annakarin Svedberg | 20 september, 2014
Kulturreportage

Musée de Montmartre. maison du Bel Air. Foto: Wikipedia

”Jag har bestämt mig för att vara lycklig, ty det är bra…

Alla konstälskare och konstnärssjälar i alla åldrar har just nu en rad möjligheter att förhöja livskänslan genom att bege sig till Paris. Eva-Karin Josefson skisserar för oss en kort historik ...

Av: Eva-Karin Josefson | 05 september, 2015
Essäer om konst

Stefan Gehander
  • Politik
  • Publicerad:

Människan är ett sexobjekt



Det kom ett brev från Ukraina. Rättare sagt från en ukrainska i Ryssland. På flykt undan den fascistoida västerniseringen. Hon berättar om vardagsbestyren, om lugnet i Ryssland, vardagens sköna lunk efter hysterin i Ukraina. 
I krigets Ukraina var kvinnan belagd med skam, det fanns ingen tid eller lust för sådant, annat än som mannens avreaktion efter dagens strider eller som offer för den framryckande fienden. Som i dagens svenska förorter, där religiösa amatörer vill sätta kvinnan på plats. Ja, även i den svenska vardagen, där kvinnan på något sätt har tagit på sig arvsyndens bördor till och med på joggingturen. Men det finns en annan möjlighet att tolka kristendomen för kvinnan.

Hon beskriver hur det går med att hyra lägenhet och de arbeten som erbjuds, hur barnens skolgång ordnas och hur ryssarna trivs med att hjälpa till. Telefonboken innehåller redan tiotals nummer, som dittills okända lämnat ut så att hon kan ringa, om hjälp skulle behövas, med diskmaskin eller renovering, arbete eller barnpassning, eller bara sällskap i den nya staden. Hon gläds

och trivs i att bli omhändertagen och erbjuden all möjlig hjälp, att hon och mannen kan arbeta för brödfödan och att det finns tak över huvudet att hyra för rimlig summa. Hon trivs med att för en gång skull känna att övermakten är på hennes sida, i den ovanliga rollen att försvara och lite beundra dem som styr och ställer. Men en rad får mig som svensk att le lite häpet. Hon kommer på sig själv med att njuta av männens uppmärksamhet. Det kittlar och glädjer åter i kroppen efter det långa, grymma kriget i Ukraina, där det blev syndigt och farligt, ja nästan som i Sverige, att på något sätt känna sin kvinnlighet.

I krigets Ukraina var kvinnan belagd med skam, det fanns ingen tid eller lust för sådant, annat än som mannens avreaktion efter dagens strider eller som offer för den framryckande fienden. Som i dagens svenska förorter, där religiösa amatörer vill sätta kvinnan på plats. Ja, även i den svenska vardagen, där kvinnan på något sätt har tagit på sig arvsyndens bördor till och med på joggingturen.

På medeltiden tog den här jakten på synderskor, eller häxor, ett par hundra tusen kvinnors liv. Kyrkan startade jakten, staten hängde på och sedan kom folket rusande för att tända brasan. Det finns en del forskare som tror att celibatet är den riktiga boven i dramat.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Inkvisitionen var en strid mot dem som tänkte annorlunda, kättare, inrättad av kättare, ungefär som krigshetsarna idag inrättar krigstribunaler mot fredliga människor. Men vid något tillfälle fick hetsjakten upp ögonen för kvinnor. Intresset stegrades efter hand till ett crescendo som än idag sätter spår i den skrämda västerländska kvinnan. Det var en förintelse av rent sexuell karaktär. Visst fanns det präster som struntade i celibatet, men det stora flertalet präster våndades i sina köttsliga plågor.

För en så plågad människa är det inte konstigt att tänka att kvinnan är en häxa med övernaturliga, syndiga krafter. Förresten var nog alla kvinnor häxor med syndens näste mellan benen.
Det märks ibland en åsikt att spanjorerna var särskilt eldiga under inkvisitionen, men flest häxor brändes faktiskt i de nordliga länderna, i dagens Tyskland, Frankrike, Schweiz, Irland och Skottland, för att inte tala om Skandinavien, där eldarna brann i de mörka nätterna utan hejd. Under 1500-talet var häxjakten i en hysterisk fas, som avslutades först 200 år senare. Under tiden skapades en väl underbyggd lagsamling, som staten tog över för att straffa häxorna. Den lever kvar än idag i våldtäktslagarna, för de häxor som tog kontroll över mannens könsorgan var de hemskaste, och fan vet om inte vissa kvinnor fortfarande har den förmågan.

Det blev ingen häxjakt i Ryssland.. Det finns en massiv forskning om hur det kunde bli så, men den enklaste förklaringen är den bästa. Den äkta, ortodoxa kristendomen levde ett enkelt, kristet sexualliv med sin maka, födde och fostrade barn. Han kom aldrig på tanken att kvinnan kunde vara syndig.

Allt gott kommer ur kvinnan, eftersom Maria födde Jesus Kristus, lyder den enkla sanningen från den östromerska kyrkan. Orden kommer från Den Heliga Kassija, författare till hymner som ljuder än idag till Julen och Påsken. På detta sätt svarade hon kejsaren, när denne skulle välja maka och yttrade att Allt ont kommer från kvinnan. Han valde en annan kvinna i församlingen och slutade som kättersk ikonoklast.

Det skulle aldrig komma för vare sig Kassija eller min ukrainska vän i Ryssland att känna skam. Kvinnan som en het sommardag i Moskvas proppfulla tunnelbana pressas mot mig skulle aldrig tänka tanken att situationen vore förnedrande. Kvinnan som slår sig ner bredvid på busshållplatsen och ber om eld och inleder ett nyfiket samtal, skulle aldrig tänka tanken att ett övergrepp pågår. Kvinnans syn på sig själv, och samhällets på kvinnan, springer ur en tolkning av religionen. Tanken att det finns en över- och underordning och en väsensskillnad mellan man och kvinna är ganska vanlig, men felaktig.

Det är dogmatisk dualism, förortens sekterism och feminismens förbannelse. Människans kategorisering av sig själv har ingenting med religion att göra, men kategoriseringen har däremot med tolkningen av religionen att göra. I kristendomen är alla människor av lika värde och man och kvinna ett. Att se den andre är att se sig själv, att bli medveten om den andres blick, är en påminnelse om livet. Ett liv utan krig, med mannens blickar över hela kroppen, pressad mot väggen av en man i tunnelbanevagnen, uppvaktad av en kvinna på busshållplatsen. Kvinnan är ett sexobjekt.

Stefan Gehander

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Matematikern som knäckte Enigma

I takt med att Alan Turings postuma berömmelse vuxit har det kommit en flod av böcker, pjäser och filmer om mannen som knäckte tyskarna Enigma-kod, nu senast The Imitation Game ...

Av: Ivo Holmqvist | Media, porträtt | 19 januari, 2015

Minnesmedaljong över Jenny Lind i

Näktergalen från Norden

Vi är många – både vanliga musikälskare och yrkesutövande musiker – som innerligt skulle önska att det hade funnits bara ett par få takter inspelade med musik framförd av gångna ...

Av: Thomas Notini | Essäer om litteratur & böcker | 26 januari, 2016

Illustration: Hebriana Alainentalo

Fantasi och mening

Kärleken har behov av verklighet.

Av: Tidningen Kulturen | Melker Garay : Reflektioner | 15 september, 2015

Illustration av slaget om Kurukshetra.

Krigarens ljus

”Din omsorg gäller bara gärningen inte gärningens frukter, låt inte dessa förföra dig att handla eller kedja din höga själ i den icke-gärningens klumpighets band” (Bhagavad-Gita II, 47 )

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 25 oktober, 2016

Füssli, Riefenstahl och Nuba

  En bild ur Leni Riefenstahls bok om Nubafolket. Füssli, Riefenstahl och Nuba Schweiz är ett välkänt textil- och exilland som i modern tid hyst sådana storheter som Lenin, Mussolini och Thomas ...

Av: Bo Cavefors | Essäer om konst | 29 Maj, 2007

Fritz Bauer

Fritz Bauer eller Auschwitz inför rätta

Vi känner alla till Eichmannrättegången i Jerusalem 1961, inte minst genom Hannah Arendts bok Den banala ondskan. Mindre känt är dock vem mänskligheten har att tacka för att denne folkmordsorganisatör kunde spåras upp och gripas ...

Av: Margareta Zetterström | Essäer om politiken | 05 mars, 2017

August och kvinnorna

Johan August Strindberg var sinnligt lagd med anlag för impotens. Impotensen kom sig av ett sedan barndomen inlärt dåligt självförtroende. I skuggan av fadern Carl Oscar, doktor Kapffs skrifter om ...

Av: Stefan Whilde | Essäer om litteratur & böcker | 14 Maj, 2011

 Nina Ahlzén

Ur Rumänska hundar av Nina Ahlzén

Poeten och skribenten Nina Ahlzén är född och bosatt i Göteborg. Bland annat har hon publicerat tre diktsamlingar och medverkat i flera antologier, till exempel The concept of interception Masspoem Series och Svensk ...

Av: Nina Ahlzén | Utopiska geografier | 05 september, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.