Utställningen “LUCE- L’immaginario italiano” och dagens italienare

För att fira ett 90års-jubileum äger en viktig utställning rum mellan 4 juli - 14 december 2014 på Vittoriano i Rom, en utställning om institutet LUCE “L'Unione Cinematrofica Educativa” (Pedagogiska ...

Av: Marco De Baptistis | 18 november, 2014
Kulturreportage

Flickr – att umgås via bilder!

Foto Vicki Reed Flickr – att umgås via bilder! Vill du se världen genom andras ögon? Bli då medlem i nätsam­hället Flickr. Flickr har över 8 miljoner fotograferande användare vilka ...

Av: Jenny Maria Nilsson | 23 oktober, 2007
Essäer om konst

Apologi för det mörka Del II. Essä om utdrivningen av samvetet

OFFERTORIO Proposta. Leviathan Makten över medmänniskan, medborgaren, eller som det förr hette undersåten är maktens medel och mål. Förutsättningen för att detta skall bli möjligt är att individen, den enskilde inordnas i ...

Av: Oliver Parland | 11 oktober, 2011
Agora - filosofiska essäer

Aurora Borealis

 Foto: Joshua Strang Aurora Borealis Vem var Kristian Birkeland, mannen som lyckades lösa norrskenets gåta? Crister Enander skärskådar den uppfinningsrike och vetgirige fysikern.  Besatthet och genialitet går som bekant ofta hand i ...

Av: Crister Enander | 04 december, 2007
Kulturreportage

Berlin 1900



Av en slump snubblade jag nyss på en filmsekvens med knappt fem minuters hopklippta rörliga bilder från Berlin kring förra sekelskiftet, utlagda på You Tube. De är dessutom i färg, meddelas det med ett triumfatoriskt utropstecken. Fast den är nog pålagd efteråt i skicklig digitalisering (den första längre färgfilmen var ”Borta med vinden” från 1939, den första svenska ett lustspel från 1945, förlagt till Gamla Stan). 
Allt är plåtat långt innan kejsaren abdikerade och tillbragte sina återstående dagar med att såga ved i den holländska byn Dorn. Man ser detaljskarpa omnibussar dragna av hästar, nymodiga bilar, en trängsel av välklätt folk, svepande kjolar, lyfta kubbar, uniformerad militär stolta som tuppar, och ståtligt tyska hyreshus med paradvåningar mot boulevarden - tjänstefolkets minimala krypin mot en ljusfattig gård var inget säljbart motiv. Tänk att det fanns långt gångna planer på att riva hela rasket av 1600- och 1700-talshus i Gamla Stan och ersätta med strikt inrättade berlinska hyreskaserner

Annons:

Den uppmärksamme upptäcker att efter vid pass tre minuter ett kort avsnitt från London klippts in. St Martin in the Fields, kyrkan vid Trafalgar Square, skymtar förbi liksom öppna omnibussar med engelsk reklam.

Men filmen återgår snabbt till den tyska ordningen, med livlig trafik på Alexanderplatz. Spårvagnar trängs med bilar och folk skyndar över gatorna. Det är påfallande militaristiskt i denna wilhelminska tid, med kanoner som skjuter salut, militärparader med pickelhuvade soldater i granna uniformer, och lite gråare fotfolk som tågar förbi på exercisfältet. De manliga civilisterna viftar med halmhattar i patriotisk yra, de kvinnliga behåller sina kvarnhjulshattar på. Av ett särskilt skäl känner jag mig hemma i dessa snart hundratjugoåriga färgbilderl. Stadsvyerna liksom färgerna är de samma på en bunt vykort som fanns hos min morfar.

Som en förhoppningsfull tjugoåring (han var född 1879) tog han tåget till Trelleborg, sedan färjan till Sassnitz, och så tåget därifrån till Berlin. Där köpte han upp ett lager vykort som han nog hoppades kunna sälja med avans till alla kurgäster som kom för att inandas ozonrik luft i Tyringe i norra Skåne där han bodde. Men de måtte inte ha fått någon vidare avsättning. Och vem köper vykort från Berlin när det är hälsningar från Tyringe man vill skicka - några franska kort befattade han sig aldrig med. Den osålda högen var försvarlig, och fascinerande: där syns Siegessäule med en förgylld Victoria på toppen, Brandenburger Tor, Unter den Linden…

Allt är plåtat långt innan kejsaren abdikerade och tillbragte sina återstående dagar med att såga ved i den holländska byn Dorn. Man ser detaljskarpa omnibussar dragna av hästar, nymodiga bilar, en trängsel av välklätt folk, svepande kjolar, lyfta kubbar, uniformerad militär stolta som tuppar, och ståtligt tyska hyreshus med paradvåningar mot boulevarden - tjänstefolkets minimala krypin mot en ljusfattig gård var inget säljbart motiv. Tänk att det fanns långt gångna planer på att riva hela rasket av 1600- och 1700-talshus i Gamla Stan och ersätta med strikt inrättade berlinska hyreskaserner

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och allt är i färg, fast nog handkolorerat och pålagt efteråt. Någonstans har jag en ynka rest av de här korten som säkert är värd en del om man hittar den rätte nostalgiske köparen. De hade bättre chans att bevaras oskadda i ett neutralt land än i en stad och ett land som bara några årtionden senare lades i ruiner. På You Tube kan man se hur det gick i fortsättningen, först en film från Berlin olympiaåret 1936, med många monumentalbyggnader som nazisterna hunnit uppföra i det som skulle blivit huvudstad i det tusenåriga storgermanska tredje rike som blev tolv år gammalt, inte mer, och så en film som dokumenterar ödeläggelsen 1945 när Berlin delats upp i fyra ockupationszoner.

Hermann Broch och Robert Musil har skrivit detaljerade romanserier om den tiden, och både där och i andra lika läsvärda böcker fångas miljön mycket åskådligt, bland dem Heinrich Manns satiriska roman ”Undersåten” och Erich Kästners melankoliska barndomsminnen ”När jag var en liten pojke”. Där möter man avigsidan av preusseriet: den hierarkiska officershögfärden som gränsade till och ofta övergick i galenskap, puttrig småborgerlighet, ordning och reda, och en undertryckt arbetarklass som jäste av det uppror som skulle brisera nästan genast efter stilleståndet som inföll för ganska precis nittionio år sedan, den 11 november 1918 klockan elva noll noll.

 

Här är filmsekvensen från You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=B-m9A8mY-U0

Och här vad jag för några år sedan skrev om Första världskriget, det som man hoppades skulle göra slut på alla framtida krig:

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/essaeer/57-riga-ess/16611-fran-foersta-vaerldskrigets-slagfaelt

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan."

"Om man inte blir berörd själv så kan man knappast beröra någon annan." Ett samtal med Maja Elliott. Text & foto av Carl Abrahamsson Svensk-irländska kompositören Maja Elliott skapar evokativ stämningsmusik för drömska ...

Av: Carl Abrahamsson | Musikens porträtt | 12 oktober, 2006

Det syns inte om man inte ser det

Synen, omsorgen, om de psykiskt sjuka i det här landet har inte direkt varit en framgångssaga men när jag i september får veta genom kvällsnyheterna på teve att fyra personer ...

Av: Linda Bönström | Gästkrönikör | 19 oktober, 2011

Hur många krävs det för att dansa tango?

Redan de gamla romarna var övertygade om den eviga och orubbliga sanningen i utsago ”ubi fumus, ibi ignis”, och två tusen år senare slungas det fortfarande som ett universellt och ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 10 november, 2017

Curved Cosmos Seen as Virtually Flat in the Universe: A Scaling Agreeing with…

  Truth spirit, enlighten and guide our researchOh Mary conceived without sin pray for us that have recourse to you A metaphysical geometrical representation of a curved cosmos seen through a flat ...

Av: Piero Benazzo | Essäer | 13 december, 2010

Problemet med Grekland eller Greklands problem

Visst är Grekland korrupt och ineffektivt. Det låter hemskt svepande att säga så men det är sant. De 320 miljarder dollar som landet fått i stöd från EU de senaste ...

Av: Pierre Gilly | Essäer om samhället | 12 Maj, 2010

Bildning, islossning

Illustration: Stina Vestrin "Det var européernas kultur som när den betraktade elefanterna, såg elfenben; det var européernas kultur som när den betraktade träden, såg timmer. Det var denna europeiska kultur ...

Av: Lisa Gålmark | Gästkrönikör | 25 juli, 2010

Den på Stockholms filmfestival 2014 Bronshästnominerade filmen Keeping Room av David Barber

Intervju med Daniel Barber

Roberto Fogelberg Rota intervjuar regissören till filmen "Keeping Room", en film om det amerikanska inbördeskriget, vars historia och foto i hög grad imponerat intervjuaren.

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 15 april, 2015

I återskenet av tre frågor: frågan om meningen, …

Inför denna text, fylld av stilla ambivalens, är tanken den, att försöka genomkorsa ett antal otrampade vägar: ”Sokrates […] skilde mellan det vetenskapliga tänkandet å den ena sidan och talekonsten ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 04 april, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.