Jonas Wessel: Ett meddelande från prinsessan Månuggla

  … med grön hud för 800 år sedan. Deras kroppsvätskor kan producera halvrasavkommor … i kosmos. Mörk är mockan som mejar ner … som en skörd. Var hälsade. Jag är ...

Av: Jonas Wessel | 23 september, 2013
Utopiska geografier

Cecilia Persson, prosa

Cecilia Persson: Poet, historiker och skrivpedagog. Har arbetat och forskat vid Lunds universitet i ämnet historia och med inriktning: Förintelsen, flykting- och migrationshistoria. Hon har varit verksam som lärare på ...

Av: Cecilia Persson | 05 september, 2011
Utopiska geografier

Den förhatliga kulturrelativisten

Lena Andersson skriver i DN 4e november om hur framställningen av historiska epoker (i det här fallet 1700-talet) i tv-serien Anno 1790 är symptomatiskt för en alltmer dominerande historisering, kontextualisering ...

Av: Anna Remmets | 08 november, 2011
Gästkrönikör

Körsbärspaj utan förbannat gott kaffe – om David Lynchs Twin Peaks: Fire Walk…

Through the darkness of future’s past,The magician longs to see.One chants out between two worlds …”Fire … walk with me.” När tv-serien Twin Peaks lades ner efter två säsonger sommaren 1991 ...

Av: Jonas Wessel | 14 november, 2013
Essäer om film

Cate Blanchett Foto: Popperipopp, Wikimedia commons. CC BY SA 3.0

Inför Oscarsgalan. Del 2: Carol



Ivo Holmqvists andra delen av essän inför Oscarsgalan 2016.

 


Cate Blanchett gestaltar Carol med en inlevelse som gränsar till identifikation. Den prestationen ger henne kanske snart en Oscar, det vore rättvist. Det är väl lite mera tveksamt om Rooney Mara i den andra huvudrollen är lika förtjänt av ett pris även om hon är fenomenal på att se ut som Audrey Hepburn.
Todd Haynes. Foto: David Shankbone, Wikimedia commons. CC BY 3.0

Todd Haynes. Foto: David Shankbone, Wikimedia commons. CC BY 3.0

Annons:

Detta är andra delen av Ivo Holmqvists essä inför Oscarsgalan 2016. Första delen finner du här: Inför Oscarsgalan del 1: The Danish Girl

Regissören Todd Haynes är bra på att återskapa femtiotalet. Så är han också ung nog att inte själv ha upplevt detta inte sällan ganska förskräckliga årtionde, han är född 1961. För några år sedan kom Far from Heaven, hans film med Julianne Moore i huvudrollen som en allt olyckligare förortshustru vars man överger henne, inte för en annan kvinna utan för en man. Hon söker tröst hos den sympatiske färgade trädgårdsmästaren vilket väcker förargelse bland de fördomsfulla i de bigotta villakvarteren i Connecticut där allt kontroversiellt hålls dolt under vardagsslentrianens välpolerade yta. Hemmafruarna framlever en enahanda tillvaro i hus fyllda av arbetsbesparande köksmaskiner medan deras män tågpendlar in till kontoren på Manhattan.

Todd Haynes

Man behöver inte leta länge för att hitta de litterära förlagorna, bland annat noveller och romaner av John Cheever, John Updike och Richard Yates (Sam Mendes film på hans Revolutionary Road berättar en sorgesam historia om stäckta ambitioner som också den utspelar sig i en villaförort). Ett skickligt tidsvittne var också Patricia Highsmith som 1952 gav ut romanen The Price of Salt, för säkerhets skull under pseudonym eftersom det är en lesbisk historia, i senare upplagor omdöpt till Carol. Så heter huvudpersonen, en av dessa uttråkade välbärgade förortsfruar som less ihjäl i sina ståtliga villor tills något oväntat händer. Patricia Highsmith har berättat om en händelse fyra år tidigare som gav henne uppslaget. Hon var som tjugosjuåring tillfällig expedit på ett varuhus när hon fick syn på en välklädd kvinna:

Perhaps I noticed her because she was alone, or because a mink coat was a rarity, and because she was blondish and seemed to give off light. With the same thoughtful air, she purchased a doll, one of two or three I had shown her, and I wrote her name and address on the receipt, because the doll was to be delivered to an adjacent state. It was a routine transaction, the woman paid and departed. But I felt odd and swimmy in the head, near to fainting, yet at the same time uplifted, as if I had seen a vision. As usual, I went home after work to my apartment, where I lived alone. That evening I wrote out an idea, a plot, a story about the blondish and elegant woman in the fur coat. I wrote some eight pages in longhand in my then-current notebook or cahier

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det ligger nära en berömd dikt av Sapfo. Och så ångade historien på, med den mörkhåriga expeditens och den blonda lyxhustruns fortsatta möten och kärlekshistoria – romanen blev snabbt en lesbisk klassiker. Den boken har Todd Haynes nu tagit hand om, på förtjänstfullt sätt.

Cate Blanchett gestaltar Carol med en inlevelse som gränsar till identifikation. Den prestationen ger henne kanske snart en Oscar, det vore rättvist. Det är väl lite mera tveksamt om Rooney Mara i den andra huvudrollen är lika förtjänt av ett pris även om hon är fenomenal på att se ut som Audrey Hepburn. Den rollen ligger långt från hennes tidigare som Lisbeth Salander i den amerikanska versionen av Stig Larssons roman (Naomi Rapace i de svenska är bra mycket bättre).

Av tidens politik märks nästan inget i Haynes film. Där kan man istället se den utmärkta Good Night, and Good Luck, en film regisserad av George Clooney 2005 som ligger nära det amerikanska femtiotalets kommunisthet, i porträttet av den legendariske reportern Ed Murrow och hans till slut framgångsrika kamp mot Wisconsin-senatorn Joseph McCarthys allt mera hysteriska och paranoida framfart mot alla vänstersympatisörer (filmtiteln är Murrows avslutningsfras efter tv-programmen).

Filmen vimlar av tidsmarkörer, alla röker som borstbindare, alla män bär hatt, och bilar med mycket plåt och krom glider fram på Manhattan. Sådan rekvisita har också Haynes haft nytta av även om hans film är inspelad i Cincinnatti i mellanvästerns Ohio, långt från förorterna runt New York. I de sekvenser där filmen blir en roadmovie har rekvisitörerna haft en enklare uppgift. Många motell och sluk längs landsvägen ser fortfarande ut som de gjorde för sextio-sjuttio år sedan.

En hel del deckare och thrillers av Patricia Highsmith har efter hand filmats, bland dem den långa serien om den samvetslöse skurken och mördaren Tom Ripley som ibland gestaltats av Matt Damon (där var också Cate Blanchett med), oftare av den riktigt obehaglige John Malkovich. Om henne själv finns en intressant biografi från 2010 vars titel anspelar på Ripley-böckerna: The Talented Miss Highsmith, skriven av Joan Schenker.

Hon har gjort bra ifrån sig när hon dykt ner i det Highsmith-arkiv som finns i Schweiz, och läst sig fram genom den åttatusen sidor långa dagboken som den komplicerade, alkoholistiska och depressiva Patricia Highsmith förde och där hennes många affärer med olika kvinnor är noga förtecknade. Att hon inte var någon lycklig människa ses redan i hennes mörka böcker.

Till de allra bästa hör Främlingar på tåg som kom 1950, två år före The Price of Salt. Alfred Hitchcock var snabbt klar med sin version. Den kom 1951 och är en av hans mest lyckade filmer. Kanske fick Patricia Highsmith uppslaget från Thedore Dreisers omfångsrika roman En amerikansk tragedi, skriver strax efter förra sekelskiftet, om en ambitiös yngling som mördar sin flickvän. Hon står i vägen för hans sociala klättring när han träffat en societetsflicka vars familj kan öppna alla dörrar i samhället. Den är en bra bok. Dreiser borde ha fått Nobelpriset i stället för Sinclair Lewis, det tyckte både han själv och andra. Den blev till George Stevens sevärda En plats i solen som kom samma år som Hitchcocks och med Elizabeth Taylor och Montgomery Cliff i centrum och Shelley Winters i periferin, också det en klassiker som hållit sig.

Cate Blanchett

För ett par år sedan upplevde vi något som fick mig att tänka på en sekvens hos Hitchcock. Så här var det: i filmen som avviker en hel del från Patricia Highsmiths roman är hjälten en stilig tennischampion. I en berömd scen på slutet spelar han en viktig match som han vill vinna så fort som möjligt, för att sätta stopp för psykopaten som han tidigare mött på ett tåg och som föreslagit att de ska byta mord. I det ögonblicket låter Hitchcock kameran svepa över tennispubliken. Allas ögon följer bollen, allas huvuden vänder sig fram och tillbaka, fram och tillbaka, i takt med att bollen spelas över nätet och returneras. Allas ögon följer spelet, allas huvuden rör sig i takt, utom en enda person som håller huvudet still och stirrar stint på hjälten på plan. Det är något lurt med avvikaren – han är förstås den psykopatiske mördaren.

En onsdagseftermiddag gick vi runt i salarna på Louisianas konstmuseum norr om Köpenhamn, och hade just avverkat Richard Avedons fantastiska porträtt och de intressanta intervjuerna med honom. Och så kom vi in på specialutställningen med Lucien Freud, med köttiga ansikten, anatomiska nakenstudier, vacker tät grönska. I ett rum hade en grupp samlats framför en av målningarna. Vi kände igen en god vän i utkanten av församlingen och hejade glatt men möttes av vänligt förebrående blickar och ett finger på läpparna hos en oberstlieutenant i full galauniform, eller kanske var han rent av generalmajor. Vi tystnade väluppfostrat och lyssnade på konstvetaren som lade ut texten om Lucien Freuds porträtt av modern, vitklädd och utsträckt på en säng, rofylld, kanske döende.

Allas blickar riktades mot målningen, både konstvetarens, de två stiliga damernas i centrum, och de välfriserade kvinnornas som omgav dem, idel skotskrutigt och lammullströjor. Avvikaren den gången var en lång man i mörk kostym. Hans blick rörde sig pilsnabbt över rummet, han registrerade allas rörelser men visade inget intresse för målningarna. Först då såg vi vem som fanns mitt i gruppen, och vem mannen var satt att bevaka: den långa ståtliga danska drottningen och hennes lika ståtliga och ännu längre syster Benedikte, omgivna av hovdamer. Överstelöjtnanten var hennes adjutant, den mörkklädde en diskret livvakt. När gruppen drog vidare till nästa rum enades vi med konstmuséets egen vakt att så här ska en monarki fungera.

Gick Stalin någonsin på konstutställning (Hitler gjorde det, med katastrofalt resultat för avvikande konstnärer) och gör Barack Obama eller Putin det? I så fall bakom avspärrningar, med fladdrande helikoptrar över huvudet, och omgivna av en arsenal skjutvapen... Så går det gudskelov inte till i Hamlets hemland.

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Köpenhamnskan. Foto-collage:  Cavefors

Mitt möte med en köpenhamnska

I samband med invigningen av Öresundsbron för åtskilliga år sedan, skrevs det i Malmötidningarna många artiklar om det nordeuropeiska broderfolket, med betoning på bröder, på andra sidan Øresund. Vad jag ...

Av: Bo I. Cavefors | Kulturreportage | 14 september, 2015

Höjdpunkterna från musikåret 2013

Hur jag än vrider och vänder på det kommer 2013 alltid att vara täckt av den dystra hinna som Lou Reeds frånfälle lämnade efter sig. Det var som att ett ...

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 28 december, 2013

Vyn är densamma av Einar Askestad

Författare med åtta böcker utgivna inklusive novellsamlingen ”Frånfällen”, hösten 2010, som den senaste, född i Kalix av österrikisk mor och norsk far, uppvuxen i Portugal, Spanien, Österrike och Sverige. Efter ...

Av: Einar Askestad | Utopiska geografier | 24 oktober, 2011

Storstadens oundvikliga anonymitet

I tv-programmet På bar gärning så testar man i olika situationer svenskarnas moral. En gång lät man till exempel två skådespelare sitta med en rullstolsbunden person på ett kafé och ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 15 april, 2012

Mattias Lundmark – dikter

Mattias Lundmark är född 1988 och bosatt i Umeå där han studerar till psykolog.     *   regnet klöser på kupéfönstret himlen tjocknar som blötlagda havregryn vi är tätt packade ofrivilliga rumskamrater ögonen studsar mot varandra som rädda pingisbollar  

Av: Mattias Lundmark | Utopiska geografier | 16 januari, 2012

Samiska shamandomens nya dimensioner

 Man tar inte skada av att uppleva för mycket,Men man kan ta skada av att uppleva för litet! (Läkaren och författarenGöran Grip i boken:Allting finns) Vid seminariet Samerna i kyrkan i Enare ...

Av: Nina Michael | Essäer om religionen | 19 augusti, 2013

Magnus Göransson

Idioten speglar sig

Solen har inte klättrat högt på himmeln när idioten motbevisar evolutionen och återvänder upp i de mentala apornas träd. Han har precis vaknat och befinner sig i det gråa ...

Av: Magnus Göransson | Gästkrönikör | 14 maj, 2016

Ett liv utan olja

Likviditet. Ett ord som verkar bli mer och mer aktuellt i debatten för varje dag som går. Länder förväntas gå i konkurs och hela den idag så sammanvävda världsekonomin skälver ...

Av: Johannes Söderqvist | Essäer om samhället | 28 december, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.