Boken i spegeln. Ett decennium av svenska böcker

Att överblicka ett just gånget decennium och dess litteratur är i grunden en omöjlig uppgift. Det är både alltför nära och för avlägset på en och samma gång. Närsynthet och ...

Av: Crister Enander | 04 januari, 2010
Kulturreportage

Elsa Viola. Anteckningar från våning 33

1. De har spärrat in mig och hon har vaknat någonstans i öster. Det var så det började den här gången, precis så. Det där snabba, sköna, onda kan jag inte ...

Av: Elsa Viola | 28 oktober, 2013
Utopiska geografier

Gandhara Buddha foto CC BY SA 3.0

In & ut

Översättning till svenska: Esmeralda Westerstrand.

Av: vrd. Ñāṇavīra Thera | 27 februari, 2017
Agora - filosofiska essäer

Who is Charlie?

Alla begrepp flyter in i varandra. Ingenting är längre vad det brukade vara och ingenting är heller hur det ser ut att vara.

Av: Niklas Anderberg | 10 december, 2015
Essäer om litteratur & böcker

Tomas Ledin, 2015. Foto: Wikipedia

Ångaren Bollsta och olycksskepp i visans värld



Stormen piskar, vågorna skummar, seglen trasas sönder och sjömän kämpar för sina liv på de sju haven. Den svenska visskatten är fylld med skeppsbrott, grundstötningar och tragiska kantringar. Mathias Jansson följer en vistradition från Tomas Ledins ballad om ångaren Bollsta till skillingtryck om skeppsbrott i slutet av 1800-talet. 
Efter olyckan bärgades båten och togs sedan i trafik i Nordmaling men efter en grundstöttning utanför Vasa 1897 betraktas båten som ett vrak. Trots det räddades olycksfartyget än en gång och togs i drift. 1915 beger det sig iväg på sin sista färd från varvet i Husum upp mot Nordmaling. Båten når aldrig sin destination utan försvinner spårlöst. Först 1976 hittas den av dykare på botten utanför Nordmaling där historien om ångaren Bollstas öde alltså slutar.
Höga Kusten

Höga Kusten

Annons:

Det var vid femtiden den 22 september 1885 som ångaren Bollsta sjönk på sin färd mellan Härnösand och Bollsta. En fartygskatastrof som förmodligen skulle ha fallit i glömska om inte Tomas Ledin på albumet "Höga kusten" (2013) lyft upp den i "Balladen om kapten Magnus Berlin". Balladen är nu bara en av många visor i den svenska visskatten som handlar om skeppsbrott.

Några dagar efter olyckan kunde man i Svenska Dagbladet läsa ett refererat av händelseförloppet: Ångaren Bollsta hade varit på väg från Härnösand till hemmahamnen i Bollsta. Skeppet hade på däck lastat mjölsäckar och annat gods. När ångaren gjorde en tvär gir försköts den dåligt surrade lasten och eftersom det saknades bottenlast fick skeppet slagsida.

"Flera ventiler till salongerna skola ha varit öppna; vattnet hade nu strömmat in och alldeles upphäft den lilla bärkraft som fanns qvar, hvarjemt mjölsäckarne, hvilka lågo utan förstufning ramlade öfver från styrbord till babord. Nu var det fullkommligt slut med all möjlighet af jemnvigt och ångaren kantrade samt sjönk inom några ögonblick på 40 fots djup."

Fartyget drog med sig fyra människor i djupet, bland annat kaptenens hustru och en uppasserska som arbetade med matserveringen under däck. Deras liv hade kanske gått att rädda om det kunnat ta sig upp på däck, men när lasten med mjölsäckarna försköts blockerades utgången. Överlastning ansågs vara den främsta orsaken till olyckan, men kaptenen lämnade in en skrivelse till notarius publicus i Härnösand där han och hans besättning avsvor sig allt ansvar för olyckan.

Tomas Ledin som är uppvuxen i Höga Kusten hörde berättelsen om den tragiska olyckan under sin uppväxt. I balladen finns därför flera detaljer om olyckan som inte nämns i tidningsartikeln utan som har levt vidare i den muntliga berättelsen. Lasten bestod till exempel av hundrafemtio säckar mjöl och fem fat sill och det var när man skulle släppa av ett nyförlovat par i Veda som olyckan inträffade. Till skillnad från den sakliga tidningsartikeln har Ledin återskapat stämningen och man får veta att vid olyckan "fylldes kaptenens anlete av skräck" och man ser "skräckslagna blickar och skrik en utsträckt hand." I refrängen till balladen finns också en bakgrund om kapten Magnus Berlin och hans hustru som förstärker tragiken i hela olyckan. Det berättas om en familj som hade bråda tider men som verkar gå en ljus framtid till mötes med stabila inkomster, tillökning i familjen och större bostad:

"hustrun hade sitt jobb som skeppets restauratris
och med två fasta löner
tre barn och ett på väg
snart två kakelugnar, i en egen lägenhet"

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kapten Magnus Berlins fortsatta öde verkar dock vara höljt i ett dunkel. Ledin avslutar nämligen sin ballad med strofen "vart han sen tog vägen, är det ingen som vet". Man skulle kunna tro att historien om ångaren Bollsta också slutar här på Ångermanälvens botten men så är inte fallet. Båten som byggdes av William Lindbergs verkstad på Södra varvet i Stockholm 1871 gick till en början i skärgårdstrafik under namnet Waxholm. 1878 såldes båten vidare till ett rederi i Härnösand som döpte om den till Bollsta och satte in den i linjetrafik mellan Härnösand och Bollsta.

Efter olyckan bärgades båten och togs sedan i trafik i Nordmaling men efter en grundstöttning utanför Vasa 1897 betraktas båten som ett vrak. Trots det räddades olycksfartyget än en gång och togs i drift. 1915 beger det sig iväg på sin sista färd från varvet i Husum upp mot Nordmaling. Båten når aldrig sin destination utan försvinner spårlöst. Först 1976 hittas den av dykare på botten utanför Nordmaling där historien om ångaren Bollstas öde alltså slutar.

Man kan inte låta bli att jämföra Ledins ballad om ångaren Bollsta med Evert Taubes kända visa "Balladen om briggen Blue Bird" (1929). Det är på julafton som briggen Blue Bird råkar ut för ett oväder och man surrar fast svensken Karl Stranne från Smögen vid rodret för att styra skeppet. Stormen blir för svår och skeppet förliser. Men Strannes far kommer till undsättning och i sista stund räddas besättningen. Besättningen pustar ut säkra i stugans värme då Strannes far frågar var hans son har tagit vägen. Kaptenen inser plötsligt att de har glömt Karl kvar fastsurrad vid rodret och han följt med skeppet i djupet. I balladen om Bollsta är det hustrun till kaptenen som dras ner i djupet medan i Taubes ballad är det sonen till Stranne som dör. Det tragiska i balladen är att Stranne lyckas rädda alla utan sin egen son.

Även Taubes ballad bygger i grunden på en sann historia om briggen "Blue Bird" som i augusti 1871 gick på grund. Taube har dock lånat och skarvat från andra berättelser när det gäller den surrade besättningsmannen. Det finns nämligen en hel del skepparhistorier om sjömansvisor om förlista fartyg från slutet av 1800-talet. Även i Taubes visa "Möte i mosun" berättas om en fartygskatastrof. Här möter vi Fritiof Andersson som berättar om hur han mönstrar ombord på ett skepp fyllt med vilda djur som ska fraktas till Hagenbeck i Hamburg. Vid Ceylon möter skeppet en cyklon och de vilda djuren sliter sig loss och till slut är det bara Fritiof och elefanten kvar.

"-Men den resan var värst av alla, det är sant,
syd om Ceylon gick vi in i en cyklon,
ut ur buren smet ett lejon, rök på en elefant,
vrålet blandades med storm och böljors dån."

Att färdas ute på havet var ofta farligt och många skepp förliste i stormarna och många människor komma aldrig hem igen vid förra sekelskiftet. Många av sjömansvisorna spreds i billiga häften med skillingtryck som var folkliga visor och ballader med sentimentalt innehåll. I ett av dessa häften kunde man läsa J. R. Johansson visa om "Skeppet Skuldas undergång". Även det här skeppet hamnar i oväder och "Kaptenen såg sin maka när hon gick över bord, / och bittra tårar fälldes ty sorgen den var stor." Att kaptenens fru drunknar är bara början på eländet. En efter en stryker besättningen med när skeppet förliser på Dogger bank i Nordsjön.

Det är bara styrmannen som överlever genom att klamra sig fast på en planka. "Men ensam på en planka på havet styrman drev, / den ende av dem alla med livet räddad blev." Att någon överlever katastrofen är ju en förutsättning för att det ska finnas ett ögonvittne som kan återberätta detaljerna i visan.

Musikgruppen Lucas Stark & Bruksorkestern förvaltat traditionen och spelar äldre skillingtrycksvisor ur den Nordiska vistraditionen i en modernare musikdräkt. På deras skiva "Stolt genom havets böljor" (2009) har de plockat upp en del sjömansvisor från 1800-talet. "En sjöman fruktar inte döden" handlar till exempel om en sjöman som under en storm faller från masten ner på däck och dör och i visan "Ett vrak uti Nordsjön" får vi höra om ett skepp som hamnar i sjönöd men som efter några dagar blir undsatta av ett annat fartyg och besättningen räddas. Det finns en hel del visor om olycksskepp och fartygskatastrofer i den svenska visskatten och Tomas Ledins "Balladen om kapten Magnus Berlin" kan alltså placeras in som ett av de senaste nytillskotten till traditionen.

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Terrence Malick & tystnadens hemligheter

Då och då ― oftast på obskyra filmbloggar ― publiceras suddiga bilder som sägs fånga Terrence Malicks ansikte. Den skygge filmregissören och författaren har gjort isoleringen och blygheten inför offentlighetens ...

Av: Klas Lundström | Essäer om film | 19 april, 2013

The Boppers fortsätter att ha skitkul när de spelar

The Boppers fortsätter att ha skitkul när de spelar Sedan tre decennier tillbaka har The Boppers spelat en mix av äkta rock´n roll med utarbetad stämsång i doo wop-tradition. Det är ...

Av: Guido Zeccola | Musikens porträtt | 09 november, 2006

Om att inkludera och att exkludera genom mat. Smilla på bokmässan

Rent instinktivt vill man dela med sig. Bryta bröd. Man behöver inte vara Jesus och lärjungarna för att uppskatta den gemenskapen som maten, brödbrytandet, ger. På tåget till bokmässan vill ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 06 oktober, 2013

Den mediala explosionen och skriftkulturens upplösning - om McLuhan och mediernas utveckling

  Foto: Lorenzo Colloreta Den mediala explosionen och skriftkulturens upplösning – om McLuhan och mediernas utveckling I sin text Understanding media söker Marshall McLuhan etablera frågan om vad som händer med konsten ...

Av: Roberth Ericsson | Essäer om samhället | 13 juli, 2007

Könsbestämda ord

Härmed anmäler jag påbudet att ordet kvinniska skall ersätta ordet människa. Möjligen är ordet kvinniska inte direkt könsneutralt, men det kommer att mildra den tyranni med vilken millionårigt manligt språkbruk ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 09 november, 2013

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen Del 13

Ännu kortare berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | Stefan Whilde | 03 juli, 2017

Theo Jansen,

Vindljud och vindkraftodjur

Vindkraftverk uppfattas av en del som ett störande inslag i miljön. De är stora, fula och låter, men om man istället överlåter åt konstnärer och arkitekter, snarare än ingenjörer att ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 03 oktober, 2015

Filosofi er livsform. Del II

Kjærligheten til livet er nerven i all utforskning av livet(Renessansefilosofiens motto) Inngangsporten min til vitenskap og filosofi er slik. Mens de empiriske vitenskapene er om opphoping av stadig mer detaljert kunnskap ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 10 november, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts