Å ha et globalt liv å leve, Del III

Innledning Del III av Å ha et globalt liv å leve er om sosial rettferdighet. Sosial rettferdighet er om relasjoner mellom mennesker, det vil si at det er om anstendige liv ...

Av: Thor Olav Olsen | 24 oktober, 2013
Agora - filosofiska essäer

Mats Waltre. Korta dikter

I´ll sing to the horizon     tiden är en gåtamänniskan är en gåtadu är näraoch vid horisonten finns en fäll Skimrande vävnad     svävande själ vilar i mitten fri från känslor, tankefri bär bud om mig själv när du ...

Av: Mats Waltre | 31 mars, 2014
Utopiska geografier

Vägar till världen

I tonåren cyklade jag runt Sverige och läste varje gång Nils Holgersson. I min fil.kand.-uppsats skrev jag därför om ”Landskapsskildringen i Nils Holgersson” och disputerade 1958 på Landskap och natur ...

Av: Erland Lagerroth | 12 december, 2014
Övriga porträtt

Du är så underbar Karin Lannby

Hjärtat slår några oregelbundna slag medan jag stirrar på bilden av en blond kvinna och läser recensionen av Anders Thunbergs bok Karin Lannby - Ingmar Bergmans Mata Hari. Karin Lannby ...

Av: Stoika Hristova | 04 december, 2009
Litteraturens porträtt

Kajsa Antonsson, Miriam Engdahl, Ylva Fred, Daniel Möllås, med mera. Foto: Ineta Svärd

Alla idéer har sina födslovåndor



Ineta Svärd återvänder som tidigare elev till Tonsättarskolan och rapporterar från Ljudvågorfestivalen 2015 i Visby. 
Nästan så snart jag kliver över tröskeln till Tonsättarskolan träffar jag årets huvudansvariga för Ljudvågorfestivalen, Mattias Svensson Sandell som är utbildningsledare, Kajsa Antonsson och Daniel Mollås som är Ljudvågorgeneraler. Jag undrar mycket över var den första idén kom ifrån. Tanken på att starta en Tonsättarskola på Gotland är ju egentligen galen.
Här bakar William Sundman Sääf, Elvin Matz och Niklas Lagung libabröd. Foto: Ineta Svärd

Här bakar William Sundman Sääf, Elvin Matz och Niklas Lagung libabröd. Foto: Ineta Svärd

Idén att berätta om Tonsättarskolan i Visby kom sig lika naturligt som första snöflingor om vinter eller första knoppar om våren. Det kom sig så naturligt att man hade kunnat vila i tanken: en gång ska jag skriva om min före detta skola. Men det fanns en bra anledning att skynda ta upp inte enbart pennan utan även gamla och nya kontakter. Tonsättarskolan fyller myndiga tjugo år i år och i skrivande stund är den årligt återkommande Ljudvågorfestivalen på gång.

Gotland - en knytpunkt

"På g kan man tolka som på gång eller som på Gotland", säger Ramon Anthin som jag får träffa efter en tids letande efter djupare begravda sanningar om Tonsättarskolans tillkomst. Han är en av två pionjärer som kom på idén att starta upp en utbildning för tonsättare på Gotland, den andre var Peter van Tour. På den tiden levde de båda på diverse körverksamheter och enstaka kurser men i övrigt hängde de ganska löst på Gotland. Då satte sig de två vid samma köksbord i Anthins hem i Hemse och tänkte ut en strategi som visade sig vara en livskraftig idé. Anthins namn klingar bekant liksom namnet Sven-David Sandström, tonsättaren och professorn vars namnskylt fortfarande pryder skolan. Jag får intryck av att Anthin kan ses som kilen i en större gotländsk båt på det ganska stormiga havet av kulturliv.

Först år 1999 hade de nya tonsättarna funnit en attraktiv konsertform för sin nyskrivna musik. Den etablerades och började kallas Ljudvågor. Sedan dess anordnas det varje år i maj månad en Ljudvågor festival i Visby, arrangören är Gotlands Tonsättarskola. Man får höra alldeles fräsch musik skriven av unga kompositionsstudenter, och samtidigt får man tillfälle att träffa tidigare och nya elever, gamla vänner, lärare och musiker. Kanske drömmer alla vi tonsättare om en framtida publik då våra verk kommer att utgöra en del i den svenska och eventuellt internationella musikkulturen. I dagsläget måste tonsättaryrket dock förklaras och försvaras nästan dubbelt så mycket. För att göra sig förstådd kan man inte enbart säga att man går kompositionslinje utan man måste förtydliga: musikkomposition. Allt detta har helt klart sporrat mig att ta pennan och börja nedteckna - både mina och andras tankar, och att låta skolans historia träda fram i nuet.

 

Utbildningsledare Mattias Svensson Sandell och ljudvågorgeneralen Kajsa Antonsson i intensiv planering inför festivalen. Foto: Ineta Svärd

Utbildningsledare Mattias Svensson Sandell och ljudvågorgeneralen Kajsa Antonsson i intensiv planering inför festivalen. Foto: Ineta Svärd

Tonsättarcentrum och Tonsättarskolans aura

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Nästan så snart jag kliver över tröskeln till Tonsättarskolan träffar jag årets huvudansvariga för Ljudvågorfestivalen, Mattias Svensson Sandell som är utbildningsledare, Kajsa Antonsson och Daniel Mollås som är Ljudvågorgeneraler. Jag undrar mycket över var den första idén kom ifrån. Tanken på att starta en Tonsättarskola på Gotland är ju egentligen galen. Mattias Svensson Sandell var själv inte involverad från själva starten men har nu varit utbildningsledare i femton år och tillsammans sätter vi oss ner för en enkel lunch på Lärarsidan. Här i det pittoreska köket brukar både lärare och de gästande tonsättarna från hela världen, som söker sig till Visby International Composer Center, trängas. Även detta arv har Roman Anthin lämnat oss. Idag är det Anthins efterträdare Sten Melin som tar hand om verksamheten tillsammans med Jesper Elén. Förvånansvärt nog rymmer detta hus två verksamheter för alla åldrar, alla nationaliteter och även hela världen för dem som vill och kan erövra den med hjälp av musik. "Musik ska inte låta likadant. Vår vision är att ta in folk som har potential, det gör inget om man inte har basala kunskaper", berättar Mattias. Jag vill gärna höra om de viktigaste momenten med Ljudvågorfestivalen. Det är ett förhållandevis stort evenemang för både Tonsättarskolan och Gotland. Jag frågar varför har man behållit samma form genom åren. "Festivalen är pedagogisk. Det finns konkreta tydliga mål med komponerandet. Man får prova sina kompositioner i ett professionellt sammanhang, med proffsmusiker i en proffssituation", förklarar Mattias.

Unikt lärande

Jag tänker på Ramon Anthin, Peter van Tour, Sven-David Sandström, Mattias Svensson Sandell, Jesper Elén, Henrik Strindberg, Per Mårtensson, Erik Peters, Marie Sandell och de andra lärare, hur de påverkat den svenska tonsättarkulturen. Undervisningen bygger bland annat på att eleverna har professionella tonsättare, kompositionslärare, gehörlärare och gästföreläsare genom vilka Gotlands Tonsättarskola följer sina elevers utveckling hela vägen under utbildningen. Eleverna skapar sina konstmusikverk hos Henrik Strindberg och Per Mårtensson, och elektroakustisk musik hos Erik Peters. Studenten Erik Mellqvist berättar om hur han har fått en så unik möjlighet här på Tonsättarskolan, att få arbeta med pedagoger som själva är tonsättare. "Fler sådana skolor finns nog inte", tillägger han.

"Vi skapar den här festivalen tillsammans"

Årets festivalgeneraler Kajsa Antonsson och Daniel Mollås berättar om hur de utöver organiserande också har sina egna framföranden att tänka på. Daniel Mollås har skrivit fyra stycken som alla går under ett gemensamt tema. "Det är en musikalisk serie som kallas Four World Depictions med violintrio, ett stycke till blåsorkester, ett elektroakustiskt bandstycke och en trio för violin, tenorblockflöjt och ljudobjekt". Kajsa Antonsson har skrivit tre stycken; "De alla har på olika sätt utmanat mig, till exempel till att trycka på gränserna till hur jag betraktar musik och vad musik kan innebära". Det är en stråkkvintett, en trio för fiol, kontrabasblockflöjt och ljudobjekt samt ett elektroakustiskt stycke som baserats på fältinspelningar hon gjort av skogen.

Kajsa berättar om hur det känns nu när festivalen närmar sig. "Det allra mest utmärkande är när man känner att alla runt omkring en, inklusive en själv börjar inse att det inte är långt kvar nu - det blir en annan stämning på skolan, folk taggar till och blir mer och mer förväntansfulla. Inte nog med att vi skapar den här festivalen tillsammans, vi skapar ju även musiken som är anledningen till att vi har den!".

Lycka till tonsättare!

Ineta Svärd

Ur arkivet

view_module reorder

Sökandets fiender och vänner Två föreningar med olika målsättning

Det finns en svensk sammanslutning som heter Vetenskap och folkbildning. Det låter både  lovande och betryggande - två honnörsord staplade på varann. Föreningens viktigaste funktion tycks vara att varje år ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer | 06 juli, 2011

Vladimir Oravsky av Elena Piligrim 2015

Gasconnad i tiden  

Den 22 januari, på August Strindbergs och min födelsedag visade SVT2 filmen ”Erik Nietzsche - De unga åren”. Jag fick läsa manuset långt innan filmen spelades in och kan konstatera att ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 28 januari, 2015

Ett vi utan gränser

Ett vi utan gränser Stefan Villkatt var en av flera som besökte Göteborgs bokmässa på uppdrag av tidningen Kulturen. Bokmässan förvandlas ständigt. I stora delar av mässområdet är inte alls böcker ...

Av: Stefan Villkatt | Kulturreportage | 28 september, 2006

Whilde Stefan

Den kustlinjen är mitt blod

Mina släktband går tillbaka till vallonerna och dom nordtyska sjörövarna som plundrade längs kusten här i slutet av 1300-talet. Albrekt av Mecklenburg var kung i Sverige på den tiden men ...

Av: Tidningen Kulturen | Stefan Whilde | 02 februari, 2016

Och Gud skapade Lili von Wallenstein

Lili von Wallenstein är en av de mest intressanta författarinnorna som jag har läst den senaste tiden. Hennes nya bok Och Gud skapade kvinnan har beskrivits som "en postfeministisk Jägarna ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 07 juli, 2011

Själens diskreta relativiseringsprocess

Jag sitter vid fönstret och ser ut på ett träd i höstrusket. Det har blommat hela sommaren som en praktfull rese i synfältet. De goda tiderna. Värmen och föresatserna. Trädet böjer ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om religionen | 16 september, 2009

Hans Lidman, detalj från boken Sommarnatt

Hans Lidman – en man av folket

Hans Lidman skrev om ett annat Sverige. Han var en glesbygdens berättare. Hans fiske- och naturböcker gick ut i stora upplagor.

Av: Rolf Karlman | Essäer om litteratur & böcker | 09 november, 2015

Mitt i Köpenhamn

1984 beger sig familjen Nordström inklusive en cigarrökande farmor tappert till Köpenhamn medelst orange Volkswagen buss av numera klassiskt retrosnitt. Målet var en retrospektiv av Picasso på Louisiana samt ...

Av: Jesper Nordström | Gästkrönikör | 03 september, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.