Alphonse Daudet på den västra sidan om södra Rhônedalen

Många av Alphonse Daudets böcker är numera ganska bortglömda utanför Frankrikes gränser. I Sverige är det väl i stort sett bara Brev från min kvarn och möjligen Tartarin från Tarascon ...

Av: Johan Werkmäster | 26 augusti, 2010
Kulturreportage

Carl Milles skulptur

Biblicism i modern film

Människans sägner är så mycket mer än bara ursprungsberättelser och övernaturliga förklaringar på världsfenomen; de erbjuder visdom, moraliska budskap och levnadsregler för dem som söker, skriver Noak Gröning som i ...

Av: Noak Gröning | 12 juni, 2015
Essäer om film

Dikten kan alltid uppväga vad andra kallar slumpen. Om Stéphane Mallarmé och Giuseppe…

 ”… […] och Ungarettimed livets kritor på dödens tavla.Dikten som är fullkomligt möjlig.”/ T. Tranströmer Efter tid av vakna drömmar som är den sovandes verklighet har jag glömt berättelserna men anar att ...

Av: Göran af Gröning | 19 december, 2013
Litteraturens porträtt

Cecilia Davidsson om Cecilia Davidsson

Cecilia Davidsson om Cecilia Davidsson Jag har alltså publicerat tre novellsamlingar, men när ska jag skriva min första roman? Hallå där, jag har faktiskt skrivit en! "Sjunken hjärna", som kom för ett ...

Av: Cecilia Davidsson | 07 december, 2006
Litteraturens porträtt

Kajsa Antonsson, Miriam Engdahl, Ylva Fred, Daniel Möllås, med mera. Foto: Ineta Svärd

Alla idéer har sina födslovåndor



Ineta Svärd återvänder som tidigare elev till Tonsättarskolan och rapporterar från Ljudvågorfestivalen 2015 i Visby. 
Nästan så snart jag kliver över tröskeln till Tonsättarskolan träffar jag årets huvudansvariga för Ljudvågorfestivalen, Mattias Svensson Sandell som är utbildningsledare, Kajsa Antonsson och Daniel Mollås som är Ljudvågorgeneraler. Jag undrar mycket över var den första idén kom ifrån. Tanken på att starta en Tonsättarskola på Gotland är ju egentligen galen.
Här bakar William Sundman Sääf, Elvin Matz och Niklas Lagung libabröd. Foto: Ineta Svärd

Här bakar William Sundman Sääf, Elvin Matz och Niklas Lagung libabröd. Foto: Ineta Svärd

Idén att berätta om Tonsättarskolan i Visby kom sig lika naturligt som första snöflingor om vinter eller första knoppar om våren. Det kom sig så naturligt att man hade kunnat vila i tanken: en gång ska jag skriva om min före detta skola. Men det fanns en bra anledning att skynda ta upp inte enbart pennan utan även gamla och nya kontakter. Tonsättarskolan fyller myndiga tjugo år i år och i skrivande stund är den årligt återkommande Ljudvågorfestivalen på gång.

Gotland - en knytpunkt

"På g kan man tolka som på gång eller som på Gotland", säger Ramon Anthin som jag får träffa efter en tids letande efter djupare begravda sanningar om Tonsättarskolans tillkomst. Han är en av två pionjärer som kom på idén att starta upp en utbildning för tonsättare på Gotland, den andre var Peter van Tour. På den tiden levde de båda på diverse körverksamheter och enstaka kurser men i övrigt hängde de ganska löst på Gotland. Då satte sig de två vid samma köksbord i Anthins hem i Hemse och tänkte ut en strategi som visade sig vara en livskraftig idé. Anthins namn klingar bekant liksom namnet Sven-David Sandström, tonsättaren och professorn vars namnskylt fortfarande pryder skolan. Jag får intryck av att Anthin kan ses som kilen i en större gotländsk båt på det ganska stormiga havet av kulturliv.

Först år 1999 hade de nya tonsättarna funnit en attraktiv konsertform för sin nyskrivna musik. Den etablerades och började kallas Ljudvågor. Sedan dess anordnas det varje år i maj månad en Ljudvågor festival i Visby, arrangören är Gotlands Tonsättarskola. Man får höra alldeles fräsch musik skriven av unga kompositionsstudenter, och samtidigt får man tillfälle att träffa tidigare och nya elever, gamla vänner, lärare och musiker. Kanske drömmer alla vi tonsättare om en framtida publik då våra verk kommer att utgöra en del i den svenska och eventuellt internationella musikkulturen. I dagsläget måste tonsättaryrket dock förklaras och försvaras nästan dubbelt så mycket. För att göra sig förstådd kan man inte enbart säga att man går kompositionslinje utan man måste förtydliga: musikkomposition. Allt detta har helt klart sporrat mig att ta pennan och börja nedteckna - både mina och andras tankar, och att låta skolans historia träda fram i nuet.

 

Utbildningsledare Mattias Svensson Sandell och ljudvågorgeneralen Kajsa Antonsson i intensiv planering inför festivalen. Foto: Ineta Svärd

Utbildningsledare Mattias Svensson Sandell och ljudvågorgeneralen Kajsa Antonsson i intensiv planering inför festivalen. Foto: Ineta Svärd

Tonsättarcentrum och Tonsättarskolans aura

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Nästan så snart jag kliver över tröskeln till Tonsättarskolan träffar jag årets huvudansvariga för Ljudvågorfestivalen, Mattias Svensson Sandell som är utbildningsledare, Kajsa Antonsson och Daniel Mollås som är Ljudvågorgeneraler. Jag undrar mycket över var den första idén kom ifrån. Tanken på att starta en Tonsättarskola på Gotland är ju egentligen galen. Mattias Svensson Sandell var själv inte involverad från själva starten men har nu varit utbildningsledare i femton år och tillsammans sätter vi oss ner för en enkel lunch på Lärarsidan. Här i det pittoreska köket brukar både lärare och de gästande tonsättarna från hela världen, som söker sig till Visby International Composer Center, trängas. Även detta arv har Roman Anthin lämnat oss. Idag är det Anthins efterträdare Sten Melin som tar hand om verksamheten tillsammans med Jesper Elén. Förvånansvärt nog rymmer detta hus två verksamheter för alla åldrar, alla nationaliteter och även hela världen för dem som vill och kan erövra den med hjälp av musik. "Musik ska inte låta likadant. Vår vision är att ta in folk som har potential, det gör inget om man inte har basala kunskaper", berättar Mattias. Jag vill gärna höra om de viktigaste momenten med Ljudvågorfestivalen. Det är ett förhållandevis stort evenemang för både Tonsättarskolan och Gotland. Jag frågar varför har man behållit samma form genom åren. "Festivalen är pedagogisk. Det finns konkreta tydliga mål med komponerandet. Man får prova sina kompositioner i ett professionellt sammanhang, med proffsmusiker i en proffssituation", förklarar Mattias.

Unikt lärande

Jag tänker på Ramon Anthin, Peter van Tour, Sven-David Sandström, Mattias Svensson Sandell, Jesper Elén, Henrik Strindberg, Per Mårtensson, Erik Peters, Marie Sandell och de andra lärare, hur de påverkat den svenska tonsättarkulturen. Undervisningen bygger bland annat på att eleverna har professionella tonsättare, kompositionslärare, gehörlärare och gästföreläsare genom vilka Gotlands Tonsättarskola följer sina elevers utveckling hela vägen under utbildningen. Eleverna skapar sina konstmusikverk hos Henrik Strindberg och Per Mårtensson, och elektroakustisk musik hos Erik Peters. Studenten Erik Mellqvist berättar om hur han har fått en så unik möjlighet här på Tonsättarskolan, att få arbeta med pedagoger som själva är tonsättare. "Fler sådana skolor finns nog inte", tillägger han.

"Vi skapar den här festivalen tillsammans"

Årets festivalgeneraler Kajsa Antonsson och Daniel Mollås berättar om hur de utöver organiserande också har sina egna framföranden att tänka på. Daniel Mollås har skrivit fyra stycken som alla går under ett gemensamt tema. "Det är en musikalisk serie som kallas Four World Depictions med violintrio, ett stycke till blåsorkester, ett elektroakustiskt bandstycke och en trio för violin, tenorblockflöjt och ljudobjekt". Kajsa Antonsson har skrivit tre stycken; "De alla har på olika sätt utmanat mig, till exempel till att trycka på gränserna till hur jag betraktar musik och vad musik kan innebära". Det är en stråkkvintett, en trio för fiol, kontrabasblockflöjt och ljudobjekt samt ett elektroakustiskt stycke som baserats på fältinspelningar hon gjort av skogen.

Kajsa berättar om hur det känns nu när festivalen närmar sig. "Det allra mest utmärkande är när man känner att alla runt omkring en, inklusive en själv börjar inse att det inte är långt kvar nu - det blir en annan stämning på skolan, folk taggar till och blir mer och mer förväntansfulla. Inte nog med att vi skapar den här festivalen tillsammans, vi skapar ju även musiken som är anledningen till att vi har den!".

Lycka till tonsättare!

Ineta Svärd

Ur arkivet

view_module reorder
Philip K Dick

De androida drömmarna av Philip K. Dick

Året är 2021 och invånarna på jorden lever i svallvågorna efter det tredje världskriget. Som en följd av kriget och människans industriella utveckling i allmänhet har jorden gjorts mer eller ...

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 24 november, 2017

Veckan från hyllan. Vecka 5, 2012

Nej, det ska inte handla om sossarnas partiledarval. Det händer annat viktigt i världen. Faktiskt viktigare. I fredags var det Förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz av sovjetiska ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 28 januari, 2012

Tabubelagda ämnen utgångspunkt för Caramel

Libanesiska Nadine Labaki kom till Sverige och Stockholm filmfestival för att visa sin debutfilm Caramel. Och hon åkte hem med FIPRESCI-juryns utmärkelse för Bästa Film. Jag fick tillfälle att prata ...

Av: Jessica Drambo | Filmens porträtt | 06 mars, 2008

Festivalsommaren 2009, del 4; Skägg, monotoni och klassiker

"I was crawling through a festival way out west" Orden är Joe Strummers och är bland de sista han sjöng. En fantastisk låt, men ingen framtidsspådom. Vill du se folk som ...

Av: Rasmus Thedin | Kulturreportage | 24 augusti, 2009

Vårens trender i barnboksutgivningen

Vackra barnböcker med retrokänsla: vardagsdramatik för de yngre, övernaturliga överraskningar för de äldre. Vackra barnböcker förgyller vår och sommarläsningen och visst var allt bättre förr? Hm, nej, inte bättre, möjligen annorlunda ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 15 Maj, 2013

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | Utopiska geografier | 19 december, 2011

Aurélien Lugné-Poe Deus ex machina på Le Théâtre de l’Œuvre

En stark och uppmärksammad teaterupplevelse i Paris nyligen var framförandet av Ingmar Bergmans film ”Höstsonaten” från 1978 på  Théâtre de l’Œuvre, grundad 1893 av den unge skådespelaren Aurélien Lugné-Poe. En ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 09 april, 2014

Vem ska man tro på – val 2014

Snart är det val igen och våra etablerade partiledare syns precis överallt. Det är löften och hot, tjuvnyp och flirt. Alla är både med och mot varandra i en salig ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.